Seuraa 
Viestejä12250

Fyysisten kirjojen lukeinen vai niiden kuunteleminen luureista? Kumpi on kannattavampaa?

Itse olen lukemisen kannalla ja se jotenkin sopisi arkijärkeen, että lukeminen on fiksumpaa kuin kirjojen kuunteleminen tai luuppaaminen puhelimesta. Etsin nopeasti tutkittua tietoa tästä, mutta sitä ei ainakaan nopeahkosti löydy.

Sivut

Kommentit (35)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
John Carter
Seuraa 
Viestejä11927

Minä suosin ehdottomasti luettavia kirjoja. Joskus automatkalla myös äänikirja menettelee, koska kädet ovat silloin ratissa.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Deimos
Seuraa 
Viestejä5610

Lukeminen, ehdottomasti. Mutta mikään ei pois sulje hyvää luentoa (Feynman esimerkiksi. Löytyy netistä).

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä5610

Lisään vielä, että lukisin mielelläni paljon ja ennen luin. Nyt keskitymiskyky on kuin päästäisellä. Keskustelin tästä aiheesta juuri tänään Klubitalolla yhden toisen vertaisen kanssa. Kumpikaan ei pysty keskittymään kirjaan. Sairaus vai nykyinen hektinen elämäntapa?

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

MooM
Seuraa 
Viestejä8312

John Carter kirjoitti:
Minä suosin ehdottomasti luettavia kirjoja. Joskus automatkalla myös äänikirja menettelee, koska kädet ovat silloin ratissa.

Samoin. Ja muissakin hommissa, joissa ei voi pidellä kirjaa tai pitää katsella ympäristöä, äänikirja on hyvä. Pihahommissa, kävelyllä, leipoessa jne. Usein mulla on kyllä Yle puhe kaverina, kunhan ei tule lätkää.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija

HuuHaata kirjoitti:
Kun on pikalukutekniikoita, niin onko myös pikakuuntelijoita? Jotka laittavat nopeudeksi 20* normaali ja tuosta vaan kuuntelevat tunnin kuunnelman kolmessa minuutissa.

Kyllä pitää fiilistellä ja makustella.
Ei sitä pannakkaan kolmella työnnöllä.

ID10T
Seuraa 
Viestejä4265

HuuHaata kirjoitti:
Kun on pikalukutekniikoita, niin onko myös pikakuuntelijoita? Jotka laittavat nopeudeksi 20* normaali ja tuosta vaan kuuntelevat tunnin kuunnelman kolmessa minuutissa.

Epäilen suuresti. 20-kertaisella nopeudella (tai alhaisemmallakin nopeudella) sanat puuroutuvat ja lukijan ääni alkaa muistuttamaan heliumia vetänyttä pikkuoravaa. Pikalukemisessa yksittäiset sanat pystyy erottamaan, mutta ääntä tarpeeksi nopeutettaessa siitä ei erota enää oikein mitään.

Japetus
Seuraa 
Viestejä11947

MooM kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Samoin. Ja muissakin hommissa, joissa ei voi pidellä kirjaa tai pitää katsella ympäristöä, äänikirja on hyvä. Pihahommissa, kävelyllä, leipoessa jne. Usein mulla on kyllä Yle puhe kaverina, kunhan ei tule lätkää.

Kuin myös. Pidemmillä ajomatkoilla menee podcasteja ja äänikirjoja; lyhyemmillä kuuntelen edelleen Yle puhetta, vaikka ne perkeleet alkoivatkin soittaa musiikkia.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen himokkaana: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

John Carter
Seuraa 
Viestejä11927

MooM kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

YLE-puhe olisi täydellinen radiokanava, jos sieltä poistettaisiin urheilu ja sinne vasta vähän aikaa sitten tullut musiikki. Paljon hyviä asiaohjelmia ja juontajia.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Japetus
Seuraa 
Viestejä11947

HuuHaata kirjoitti:

Ei tuollaisesta enää mitään puhetta erota, mutta lievempi pikakuuntelu on ihan tavallista. Itse esim. käytän aina aina 2–3-kertaista nopeutta. Mitään ei vielä mene ohi ja ehtii tukevan äänikirjankin muutamassa tunnissa.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen himokkaana: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

Reiska
Seuraa 
Viestejä5475

Kuuntelemises on monasti se ongelma, etten jaksa keskittyä siihen nii hyvin. Siks lukeminen on parempi jos jotain tarvis oikeasti oppia. Itekki aika apahasti karsastin Puheen musiikkia, mut toisaalta siel tulee aika erilaisia biisejä ja kuitenki aika vähän. Siks oon valmis hyväksymään varauksella. Nykyää en edes vaihda kanavaa kun Sarasvuo avaa suunsa.

Per se

Tauko
Seuraa 
Viestejä490

Lukeminen on siinä mielessä hyvä, että tekstin voi pysäyttää pohdintaa varten helposti. Lisäksi lukemisessa voi jäädä visuaalinen näkymä muistiin, siis jonkinlainen valokuva.
Useimmin nettiin ja mediaan käyttämäni väline on kännykkä ja tällä on helpompaa laittaa esim e-kirja kuuntelumoodiin,kuin lukea pieneltä näytöltä Senkin voi tietysti tarvittaessa pysäyttää ja jatkaa kun haluaa.
Viimeksi latasin jonkun Kari Enqvistin e-kirjan ja kuuntelemalla meni. Vaikka sisältö itsessään oli ok, mutta teoksen kirjallinen rakenne ei miellyttänyt.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat