Seuraa 
Viestejä12

Liukeneeko tavallinen ruokasuola NaCl rikkihappoon H2SO4?

Entä Kalsiumkloridi CaCl2?

Rikkihapon pitoisuus olisi 98%

Sivut

Kommentit (77)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31650

Dr No kirjoitti:
Dogilokilla on keskikoulun kemian kirja.

Mitä stten? Kiistätkö sen keskikoulun kemiankirjan tieteellisen pohjan? Kykllä hoseline (HCl) kemia on varnmasti ollut tuttua keskikoulun aikaan. (Anteeksi, olen äitienpäiväaterian jäljiltä orgaanisten yhdisteiden vaikusuksen alaisena(PS. portviini on hyvää)).

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2128

Dr No kirjoitti:
Vetykloridi on merkonomimedian kankea väännös hydrogen chloridista, meilläpäin sitä kuitenkin tavataan kutsua kloorivedyksi.

Joo-o, kemiassa aineiden nimeäminen tapahtuu tiettyjen sääntöjen mukaan. Lähes kaikilla aineilla on silti useampi nimi, vetykloridista käytetään tavallisesti nimitystä vetykloridi.

Kertoisitko "kemiantohtorina" miksi näin asia on.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vetykloridi

Teilläpäin todellisuus vääntyy yleisestikin aika erikoiseksi.

Samalla voisit kertoa miksi luulet että kasviöljystä syntyy biodieseliä hydraamalla, vaikka syntyy margariinia.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Ja sen huomaa (hymyä).

Portviini on hyvää, saa vain niin harvoin.

Joo, oikeassahan tokilogi on, minua vain joskus kiusaa nuo median kemian väännökset, ties vaikka olisi jo virallinen muoto, sanotaanhan nykyisin että saadaan aikaiseksi vaikka minun mielestäni saadaan aikaan.

Maailma muuttuu ja selkokieltä tarvitsee yhä useampi, kertovat että älykkyys on laskenut -70 -luvulta lähtien ...

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

tokilogi,

Kyllä minun kurssillani oli kloorivety.

Oliko sinun kemian kirjassasi myös tämä vaarallinen divetyoksidi?

Wikipedia, "lukijoidensa kirjoittama" nyt on sellaista tuubaa, että ohhoh ...

Kun minä perustin kunnanvaltuutettuna Suomi Ensin valtustoryhmän, luki wikissä että Kunnanvaltuutettu Panu Huuhtanen perusti sen. Ei perustanut eikä koskaa ollut kunnassa valtuutettu eikä yhtään mitään muutakaan kuin kunnan asukas.

Se wikinästä.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2128

Dr No kirjoitti:
Joo, oikeassahan tokilogi on, minua vain joskus kiusaa nuo median kemian väännökset, ties vaikka 

Et sitten vastannut kysymyksiin.

Vedyllä on pienempi elektronegatiivisuus kuin kloorilla, joten vety on nimessä ensin.

Jos nimettäisiin sääntöjen mukaan kloori ensin, olisi se kloorivetydi.

Kloorivetynimitystä käyttävät kuitenkin jotkut, jotka eivät ymmärrä kemiasta sen enempää, kuin mitä ovat teini-ikäisenä kaivoksella apumiehenä työskennellessään kuulleet muilta apumiehiltä, jotka eivät tiedä kemiasta mitään.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2128

Dr No kirjoitti:
tokilogi,

Biodieselistä en halua kuulla yhtään mitään,

Et kai sinä biodieselistä kuule?, jos luet tai näet jotain aiheeseen liittyvää.

Olet esiintynyt kemiantohtorina, kuinka luulet kasviöljyjen triglyseridien kaksoissidosten poistamisen vedyllä tuottavan nestemäistä biodieseliä?

Rasvojen karboksyylihapoistahan syntyy pääasiassa steariinihappoa, joka on suoraketjuinen, kiinteä aine huoneenlämmössä, toisin kuin tyydyttymättömät C18 rasvahapot, joiden ansiosta myös triglyseridi on nestemäistä, mm. koska kaksoissidos vääntää molekyylin vinoksi.

En viitsi esittää muita kysymyksiä kun et sinä niihin osaa vastata, osaamisesi selviää kyllä muutenkin.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

tokilogi,

Missä minä olen kemian tohtorina esiintynyt?

Olen kemian prosessitekniikan (opisto) insinööri vuosikurssilta 1968. Noita taidetaan nykyisin kutsua ammattikorkeakouluiksi (?).

Niin, margariinia tehdään hydraamalla, muistaakseni nikkelikatalyytillä juoksevista tyytydyttymättömistä kasvisrasvoista. En katsonut wikipediasta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat