Sivut

Kommentit (77)

PPo
Seuraa 
Viestejä14824

Neutroni kirjoitti:
PPo kirjoitti:
Laboratoriotöissä käytettävä hoselli on puolestaan vetykloridin vesiliuos eli suolahappo.

Se riippuu mitä tehdään. Meidän hommissa nähtiin pidettiin visusti huoli, ettei vettä sekoitu vetykloridikaasuun. Tietyt ruostumattomat teräslaadut kestävät kuivaa vetykloridia korkeassa lämpötilassa, mutta pienikin määrä höyryä johtaa tuhoon.

Itse olen käyttänyt hosellia kemian laboratoriotöissä joskus jopa naohia lissäillen.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

PPo,

Henryn laki pätee vain kaasuille, jotka eivät reagoi veden kanssa.

Toki painekin auttaa, mutta käytännössä HCl-kaasua kuplitettiin tuntikausia lähes nolla-asteiseen veteen, sitten yliväkevä happo säilytettiin pakastehuoneessa, max - 18 C.

Yliväkevää, 42-44 % suolahappoa tarvittiin Battelle-prosessin ensimmäisessä vaiheessa, selluloosa on itseasiassa kiteinen aine, jonka kiderakenne hajoaa vasta yli 40-prosenttisella hapolla. Ongelmana on hapon nopea laimeneminen.

Emme kahden vuoden kokeilla saaneet Battellelta ostettua prosessia toimimaan pilot-mitassa, sitten esitin uuden prosessin, jolla sokerisaanto räjähti uusiin lukemiin. Minun piti tehdä alustavat kokeeni salassa projektia johtavalta tohtorismieheltä, joka vihasi minua kuin ruttoa, tutkimuskeskuksen johto oli määränyt minut projektiryhmään vastoin tämän tahtoa.

Lähin kolleega ryhmässä, nuori naispuolinen DI auttoi minua oman uransa uhalla ja tiedotti Kemiran johtokunnalle, jonka jäsen ohitti esimieheni ja antoi minulle täydet valtuudet käyttää keskuksen laitteistoa ja henkilökuntaa ideani todistamiseen puolen vuoden ajan, söötit laboranttitytöt analysoivat sokerisaantoja nestekromatografialla.

Oli selvää että välini osastonjohtajaan menivät poikki ja lopulta katsoin parhaaksi lähteä ja otin myynti-insinöörin paikan Oriola-Prolabissa. Yhtiö palkitsi aloitepalkkiolla, mutta kun aioin puoli vuotta lähtöni jälkeen, kuten patenttilaki sallii, patentoida keksinnön omiin nimiini, tuli kova uhkauskirje itse pääjohtaja vuorineuvos Pessin allekirjoituksella, raastuvassa ollaan jos niin teet.

En uskaltanut. Pari vuotta myöhemmin kuulin sanotun tohtorismiehen kuolleen syöpään.

En surrut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

Siis muistakaa aina käyttää kuplittaessanne kloorivetykaasua veteen pitää nestetrappia, kaasunpesupulloa välissä, muutoin kaasu imee veden pulloon paineen laskiessa ja se on menoa ...

PPo
Seuraa 
Viestejä14824

Dr No kirjoitti:
neutroni,

Vetykloridi on älytön nimi, koska muut kloridit ovat suoloja (jos emme mene orgaaniseen kemiaan).

????

Onko esmes booritrikloridi ja fosforitrikloridi  suoloja?

PPo
Seuraa 
Viestejä14824

Dr No kirjoitti:
Ppo,

Ihan tottako?

Kas kun en tiennytkäään.

Tiedätkös mikä on yliväkevä suolahappo?

Normaalihan on noin 37-prosenttista, yliväkevä voi olla 44 -prosenttista.

Kuinka tekisit sitä?

Ehkä tokilogi tekisi kloorivedytistä (hooh hoh hoh hooo ...)

Pikku kommentti noihin tohtorin prosentteihin.

MAOL:n taulukon mukaan HCl liukenee veteen 506 l NTP- olosuhteissa.—>

m=506l/22,4l/mol*36,5 g/mol=824,5g—>45%

Wikipedian mukaan HCl liukenee vetee 725g/l, kun t=20°C—>42%

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2592

Dr No kirjoitti:
Siis muistakaa aina käyttää kuplittaessanne kloorivetykaasua veteen pitää nestetrappia, kaasunpesupulloa välissä, muutoin kaasu imee veden pulloon paineen laskiessa ja se on menoa ...

Mitäs menoa se on?

Laitteistossa tarvii käyttää hanaa tai hanoja, joilla alipaineen syntyminen estetään, eikä mitään yksinkertaista letku pulloonviritystä..

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

tokilogi,

Oletkohan sinä koskaan käynyt edes laboratorion sisällä?

Tosin sinnekin jos jonkinlaisia tolloja pääsee.

Mutta kun käsittelee ensimmäisen luokan myrkkyjä ja vieläkin toksisempia ja radioaktiivisia aineita, oppii tiettyjä sääntöjä. Parationit mm. olivat jokapäiväisiä analysoitavia Bernerin laboratoriossa. Valtiolla käsittelin mm. Sr89 ja P32 -isotooppeja työssäni, meillä oli säteilyfilmit rintapielessä ja verenkuva TTL:lla neljästi vuodessa (Suomen Akatemian rahoittama tutkimus, olin ryhmän jäsen).

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2592

Dr No kirjoitti:
PPo,

Sanokoon wikipedia mitä hyvänsä, minä olen itse kokeillut todella perusteellisesti.

Et kuitenkaan osannut rakentaa laitteita, etkä osaa vieläkään, kun imaiset lopputuotteen välissä olevaan pulloon. Eikö kemiralla ollut 3 tiehanoja?

Facepalm
Seuraa 
Viestejä267

Dr No kirjoitti:
tokilogi,

Mutta kun käsittelee ensimmäisen luokan myrkkyjä ja vieläkin toksisempia ja radioaktiivisia aineita, oppii tiettyjä sääntöjä. Parationit mm. olivat jokapäiväisiä analysoitavia Bernerin laboratoriossa. Valtiolla käsittelin mm. Sr89 ja P32 -isotooppeja työssäni, meillä oli säteilyfilmit rintapielessä ja verenkuva TTL:lla neljästi vuodessa (Suomen Akatemian rahoittama tutkimus, olin ryhmän jäsen).

Ohhoh... Että oikein säteilyfilmit rintapielessä! No et sinä mikään ihan turha jätkä sitten ole. Suomessa ei säteilyn parissa työskentelekään kuin reilu 10000 ihmistä.

MooM
Seuraa 
Viestejä9380

Facepalm kirjoitti:
Dr No kirjoitti:
tokilogi,

Ohhoh... Että oikein säteilyfilmit rintapielessä! No et sinä mikään ihan turha jätkä sitten ole. Suomessa ei säteilyn parissa työskentelekään kuin reilu 10000 ihmistä.

Ammattikielessä niitä sanotaan dosimetreiksi. Tosin en tiedä. mitä termiä 60-luvulla käytettiin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

PPo
Seuraa 
Viestejä14824

Dr No kirjoitti:
PPo,

Sanokoon wikipedia mitä hyvänsä, minä olen itse kokeillut todella perusteellisesti.

Olet kokeillut mitä, olet kokeillut, mutta siitä huolimatta prosenttilukusi ovat virheellisiä.

Dr No
Seuraa 
Viestejä1435

MooM,

Ihanko totta, dosimetreiksi, enpäs tiennytkään (vienoa hymyä).

Oma yritykseni myy geigermittareita ja ultrapuhtaaseen piihin pohjautuvia alfa-ilmaisimia Piilaaksosta.

Valtiolla käytimme nestegeigeria ja tarkkailuun, erityisesti kun isotooppi laimennettiin erikoisverokaapissa lyijytiiliseinän takana manipulaattorein. kannettavaa geigeria. Kotonakin on selkainen vielä, Tsernobylin jälkeen mittasin takapihalla ja lasten hiekkalatikolla kymmenen kertaa normaalitaustaa ( n. 30 cps) korkrampia säteilyarvoja.

PPo
Seuraa 
Viestejä14824

Dr No kirjoitti:
PPo,

Höpö höpö teitä wikipediamaistereita, tuonhan on voinut kirjoittaa vaikka koulupoika (tai tokilogi).

Etsinnyt edes joku virallinen oppikirja lähteekdi, ei wiki.

Höpö, höpö.

MAOL:n taulukosta  saadaan seuraavat tiedot:

Vetykloridia liukenee normaalipaineessa yhteen litraan vettä

506 l kun t=0°C—>45%

442 l kun t=20°C—>42%

Jälkimmäinen tulos on Wikipediasta löytyvän tiedon kanssa yhteensopiva.

Antamasi prosenttiluvut ovat siten edelleen virheelliset, ellet pysty osoittamaan MAOL:n lukuja vääriksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat