apple ibook vs. pc

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos täällä on jokin hakutoiminto millä voi hakea keskusteluista jotain sanahaulla niin meikä ei sitä ainakaan löytänyt.. voipi olla että tämä aihe on ennenkin ollu esillä mutta pakko nyt ottaa uusiks..

Eli olen ostamassa kannettavaa konetta ja kamppailen applen iBookien ja pc:iden viidakossa.
Mitähän kriittisiä eroja noissa oikein lopulta on? Kuinka nopeasti iBook käynnistyy pc:hen verrattuna ja minkälaisia käyttiksiä applen vehkeissä on?
Ja sitten vielä yhteensopivuusongelmat kun olen itse täysi winukan käyttäjä niin miten ohjelmat tökkisivät jos ostaisin iBookin?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
ratz
Ja sitten vielä yhteensopivuusongelmat kun olen itse täysi winukan käyttäjä niin miten ohjelmat tökkisivät jos ostaisin iBookin?

Mitkä ohjelmat?

Vierailija

Mitä tahansa teetkin pc:llä, voi sen tehdä macilla, joskin ehkä eri ohjelmilla.

ibookki on hyvä valinta. Se on vakaa, helppo käyttää ja TOIMII. Ei tarvii säätää mitään.

Vierailija
ankka_hero
Mitä tahansa teetkin pc:llä, voi sen tehdä macilla, joskin ehkä eri ohjelmilla.

ibookki on hyvä valinta. Se on vakaa, helppo käyttää ja TOIMII. Ei tarvii säätää mitään.

Mitä nyt hieman perverssi käyttöliittymä ja hiirestä puuttuu yksi nappi.

Vierailija

Nykyisin mac:iä suositellaan, jos ei rakasta viruksia. Suomessakin valtakunnallisiin tehtäviin, joissa tietoturva on tärkeää on valittu Mac. Uusissa maceissä toimii myös windows ja linux. Et siis enää ole riippuvainen koneesta, kun haluat käyttää tiettyä käyttöjärjestelmää. Esimerkiksi internetyhteyksiin voi suositella Mac:iä pienen virusvaaran takia.

Mac on saanut monta muotoilupalkintoa, joten tyylikkyydessä ja käyttäjäystävällisyydessä laite pärjää oikein hyvin - jopa hiiren osalta. Voit käyttää macissä kaikkia erilaisia usb-liitäntäisiä hiiriä. Ei ole rajoitusta nappien määrässä!

Macissä toimivat useimmat PC:ssä tutut ohjelmat ilman windowsia. Parhaat elokuvan editointiohjelmat on saatavissa vain mac:iin. Mac onkin suosittu varsinkin media-alalla.

Valitse koneesi sen mukaan, mitä ja miten hommaasi teet. Jos mac kiinnostaa käy kokeilemassa ja päätä sitten!

Vierailija

Suurin osa olennaisesta tuli jo Peli:n suunnalta, mutta totean vielä tähän hieman kärjistetysti tiivistäen: On olemassa vain yksi syy olla valitsematta macia ja se on pelit - muuten mars Apple Storeen. Toki monet pelifirmat tukevat myös macia, kuten iD ja Blizzard.

Itse en muuten harkinnut hetkeäkään käyttäväni macin mukana tulevaa yksinappista hiirtä.

Vierailija

Kyllä minä ottaisin iBookin, jos vain olisi ylimääräistä rahaa. PC:n saapi muutamalla satasella...

Käytin reilu kolme vuotta töissä Applen pöytäkonetta ja toisinaan iBookia, enkä keksi niistä varsinaista vikaakaan. Tulin mäkkimaailmaan PC-ympäristöstä ja taas nykyään teen töitä PC:llä, eli muutos työkalussa ei mielestäni vaikuta mitään mihinkään. Tarvittavat softat saa molempiin ja iBookin uudet prosessorit on aika hyviä, kun vanha G4 oli jo vähän laiska.

Hiirityöskentely vaati hieman harjaantumista varsinkin, jos haluaa käyttää läppärin painelevyä ja yhtä tarjolla olevaa nappia. Viruksia ei käytännössä ole mäkkeihin ja nettiin pääsee kokemukseni mukaan ilman asetusten mulkkaamista, kun vaan löytää vapaan verkkokaapelin...(esim. työ/koti)

Vierailija
Hiralko
Viruksia ei käytännössä ole mäkkeihin ja nettiin pääsee kokemukseni mukaan ilman asetusten mulkkaamista, kun vaan löytää vapaan verkkokaapelin...(esim. työ/koti)

Minä hommasin ADSL:n. Kun avasin modeemin paketin esiin työntyivät heti asennusohjeet. Aluksi oli monta sivua ohjeita windowsille, miten säädetään asetukset ja asennetaan ensin modeemi ja yhteys. Ohjeen lopussa oli asennusohje macille:
1. Kytke modeemi puhelinpistokkeeseen ja pistorasiaan.
2. Kytke tietokone modeemiin.
3. Laita virta päälle.

Koneeni yhteysasetuksiin en ole koskaan kurkannut.

Vierailija
Peli
Uusissa maceissä toimii myös windows ja linux. Et siis enää ole riippuvainen koneesta, kun haluat käyttää tiettyä käyttöjärjestelmää. Esimerkiksi internetyhteyksiin voi suositella Mac:iä pienen virusvaaran takia.

Jos käyttää MACilla Witoosaa tai Linuxia, niin samat virukset niihin saa kuin PuuCee:lläkin.

Tavallisen käyttäjän tarpeisiin MAC on varmasti ihan ok, mutta vähänkään monimutkaisemmissa asioissa tulee ikävä PC:n runsaampaa ohjelmavalikoimaa.

Käyttömukavuus noissa MAC:eissa on kyllä sanalla sanoen kaamea PC:hen tottuneelle. Liian pitkälle menty ulkonäön kanssa ergonomian kustannuksella. Minulla ainakin koneet ovat pöydän alla, joten niiden ulkonäöllä ei ole mitään väliä.

Vierailija
Kalevi
Veikko
ja hiirestä puuttuu yksi nappi.

Ei muuten puutu enää nykyään. Minä käytän mäkkiä ja hiiressäni on neljä nappia. Wintoosassa on vain kaksi tai kolme.

http://www.apple.com/mightymouse/[/quote]

Monenko applen läppärin touchpadissa olet nähnyt enempää kuin yhden napin?

No, on mullakin 10 nappinen hiiri PC koneessa.

Vierailija
Kalevi
Hiralko
Viruksia ei käytännössä ole mäkkeihin ja nettiin pääsee kokemukseni mukaan ilman asetusten mulkkaamista, kun vaan löytää vapaan verkkokaapelin...(esim. työ/koti)

Minä hommasin ADSL:n. Kun avasin modeemin paketin esiin työntyivät heti asennusohjeet. Aluksi oli monta sivua ohjeita windowsille, miten säädetään asetukset ja asennetaan ensin modeemi ja yhteys. Ohjeen lopussa oli asennusohje macille:
1. Kytke modeemi puhelinpistokkeeseen ja pistorasiaan.
2. Kytke tietokone modeemiin.
3. Laita virta päälle.

Koneeni yhteysasetuksiin en ole koskaan kurkannut.

Tuo ohjeiden paljous johtuu siitä, että modeemin pitää olla taaksepäin yhteensopiva 95/98/me/2k järjestelmien kanssa ja niillä asennus tapahtuu erillä tavalla. Normaalisti kun XP:hen asentaa ulkoisen ADSL modeemin, niin se käy niin että kytke modeemi seinään, kytke verkkopiuha verkkokorttiin, laita modeemiin virta päälle.

Jos modeemi on yhtään hintansa arvoinen, niin se antaa koneelle suoraan IP osoitteen ja tarjoaa gatewayn kummempia kyselemättä. Tämä siis sillä oletuksella, että käyttäjä ei ole käynyt sorkkimassa verkkoasetuksia siihen kuntoon, ettei kone enää hyväksy automaattisia asetuksia.

Eri asia on sitten jotkut reititinboksit, joita et ilman säätämistä saa toimimaan edes mäkillä.

Vierailija
buugie
Suurin osa olennaisesta tuli jo Peli:n suunnalta, mutta totean vielä tähän hieman kärjistetysti tiivistäen: On olemassa vain yksi syy olla valitsematta macia ja se on pelit - muuten mars Apple Storeen. Toki monet pelifirmat tukevat myös macia, kuten iD ja Blizzard.

Itse en muuten harkinnut hetkeäkään käyttäväni macin mukana tulevaa yksinappista hiirtä.

Toinen hyvä syy on: Hinta.

Pelkän keskusyksikön hinnalla saa usein kokonaisen PC koneen näyttöineen ja jos välttämättä haluaa, niin voi asentaa siihenkin sen OSX:n, jolloin saa sen hyvän tietoturvan ja mitälie.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat