Seuraa 
Viestejä1196

Sillä aikaa kun Olli S. sekä Japetus kamppailee niitten omassa lohkossa vänkäämässä Jumalasta, voitaisiin vähän kuitenkin poiketa sivuraiteelle pohtimaan asiaa toisesta näkökulmastakin. Eli miksi Jumaliin ei voisi uskoa siten, ettei mikään populaari.uskontomalli olisi taustalla ollenkaan? Moni fiksumpikin tiedemies ja nainen uskoo jollain tasolla Jumaliin. Miksi sitten? No itse kun olen Agnostikko, niin olen kahen välillä, - eli osittain uskon ja osittain en. Usko tai et, mutta minä itse aina välillä päädyn miettimään eräitä tiettyjä tekijöitä, jotka saa vähän Jumala-tunnetta kehiin.

Vaikka jumalattomuutta aika usein selitetään fysiikalla, niin itse päinvastoin alan pohtimaan isompaa merkitystä, eli Jumalia, kun jokin fysikaalinen asia ei osaa vastata olemassaoloaan kovinkaan vakuuttavasti. Ei se olemassaolon dilemma selity ihan kokonaan vieläkään, - ei fysiikan avualla, eikä millään muullakaan tavalla. Vaikka fysiikka selittäisi kysymyksen "Miten" niin ei koskaan että "Miksi"? Miksi elämä alkoi on toistaiseksi arvoitus vieläkin ja ehkä tulee aina olemaan. Siihen laittaisin panoksenikin.

Ihmisiin ei aina ole muuten luottamista, silloin väkisinkin lähettää sinne jonnekin sen heittosäkin korkeammalle tasolle, koska ihminen ei ole koskaan tarpeeksi luotettava tai vakuuttava taho, tyydyttäkseen meidän mieliämme. Tää Tellus on muutenkin kuin iso huvipuisto, jossa moni kärsii toisten ihmisten tähden. Mutta tää klassinen syy ei ole ainoa syy, miksi vaakakuppi saatta heilahtaa Jumala-uskon eduksi.

Oletko koskaan miettinyt miltä "Big Bang" alkuaan oli? 100% eloton tila kaikkine planeettoineen. Ja sit yks-kaks sai alkunsa uusi jakso, eli universumiin alkoi kehittymään elämää. (alussa alkeellisesti vain). Mut hetkinen, jos nyt pompsahtettais nykyhetkeen, niin seliittyykö kaikki radioaallot, mikroaallot, alkuaineet, luonnon antimet vain ateismilla vain? Koska itse ainakin olen helvetin ihmeissään että mitä kaikkea voi olla sekä tehdä. Miksi kaikki teknologiat, luonto ja muu on kehittynyt kuin itsestään ja sitten nyt tätä kaikkea tarjolla olevaa pitäisi pitää vain sattumana?

Mut mulle ei sovi palvoa Jumalaa/Jumalia. Koska sehän imee kaiken pyhän pois kun siihen ryhtyy. Mut juu, tää ketju onkin tarkoitettu religio-vapaaseen uskomiseen. Minulla on epäilykseni, että ehkä jokin tarkoitus meillä on, mutta minkäläinen? Tiedä en. Mut juu, usko johonkin korkeampaan välillä pilkahtaa esiin ja saa luoton kohoamaan, koska eihän ihmisiin voi uskoa, kattokaa nyt vaikka median kautta..

Ja tota, kun on vielä naisiakin, niin pakkohan johonkin Agnostismiin on älyihmisen päädyttävä.

Amen!

If you want to understand me, you need to be universal, if you don't understand me, you suck at it.

Sivut

Kommentit (138)

Tauko
Seuraa 
Viestejä683

No, mikäs se siinä fysiikassa niin vastaan haraa. Fysiikka tutkii luonnilmiöitä havainnoimalla ja havaitusta teoriaa rakentamalla. Kaikkia ilmiöitä ei pystytä nyt ratkaisemaan ja tuskin koskaan tullaankaan.
Mutta ei tavoite kai huono ole, menetelmällä havainto, teoria, havainto jne.
tai teoria, havainto, teoria...
kunnes johdonmukaisuus selvenee. Ja tarpeen ja kykyjen mukaan mallinnusta tarkennetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
masterogg
Seuraa 
Viestejä599

Tauko kirjoitti:
Kysymykseen jumalista, onko niitä?
Liittyneekö ihmisen hankaluuteen hyväksyä asia, että kaikkea ei ole ratkaistu ja elää sen tilanteen kanssa ilman ongelmia.

Ei. Se johtuu siitä, että ihmiset pelkää herätä, jolloin he tajuavat suorastaan uineensa totuudessa kokoajan.

Odotettavissa kollektiivinen facepalmauksen maailmanennätys.

DigiDigi 👌🏻

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

"Dominoimas diktaattori, donkkaa digitaaleis"

"Tulin tekee unist totta, nää on niit aikoja "

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2405

deep purpose kirjoitti:
Miksi elämä alkoi on toistaiseksi arvoitus vieläkin ja , niin seliittyykö kaikki radioaallot, mikroaallot, alkuaineet, luonnon antimet vain ateismilla vain?

Ei elämän syntyminen mikään arvoitus ole ja kaikki muutkin asiat selittyvät paremmin ilman jumalia kuin niiden tai sen taikomana.

Jos ei tietoa ole näistä asioista itsellä riittävästi, ei siitä voi päätellä, ettei yleisestikään kukaan tiedä niistä juuri mitään.

Elämän synnystä on kerrottu monessa keskustelussa, joita löytyy googlettamalla tiede.fi elämän synty, syntyminen.

Mitokondriot olivat aikaisemmin alkusoluja, jotka alkoivat elämään symbioosissa muiden alkusolujen kanssa, mikä mm. todistaa elämän kehittyneen vähitellen.

Tarina on liian pitkä, mutta varmaa on, ettei elämää ole luotu, vaan se on syntynyt ja voinut syntyä niissä olosuhteissa, mitkä maapallolla oli useita vuosia sitten.

Mollusca
Seuraa 
Viestejä108

Mielestäni olisi hyvä, jos ihmiskunta onnistuisi joskus kitkemään ja jopa kieltämään kaikkinaisen uskontojen harjoittamisen. Uskoasioiden tulisi olla aloitusviestissä kuvailtuun tapaan yksilön oma henkilökohtainen asia ilman mitään oppijärjestelmää siinä taustalla. Silloin voisi ehkä saada uskomisen mukanaan tuoman positiivisen vaikutuksen, ilman uskontojen mukanaan tuomia negatiivisia vaikutuksia. Toki uskonnot rituaaleineen ja yhteisöineen tuovat paljon myös positiivisia vaikutuksia ihmisten elämään, asia ei ole yksinkertainen. Mutta kyllä varmasti samankaltaisia vaikutuksia voitaisiin saada jollain muullakin kerhotoiminnalla, jossa tehtäisiin jotain mielekästä. Uskontojen suurin ongelma on se, että ne jotenkin irroittavat ihmisen järjen realiteeteista, ja mahdollistavat mitä typerimpien ajattelumallien ja ideoiden rakentumisen. Lähtien ihan aborttien ja ehkäisyn kiellosta kaikkiin äärijärjestöihin.

ID10T
Seuraa 
Viestejä5367

deep purpose kirjoitti:
Mut hetkinen, jos nyt pompsahtettais nykyhetkeen, niin seliittyykö kaikki radioaallot, mikroaallot, alkuaineet, luonnon antimet vain ateismilla vain?

Ei ateismi pyri selittämään mitään noista. Se on vain vastakohta jumalaan uskomiselle. Uskonnoilla tietysti pyritään selittämään kaikkea maan ja taivaan välillä, mutta ateismi pyyhkii pöydältä paitsi jumalan, niin myös siihen liitetyt selitykset maailmankaikkeuden synnystä lähtien. Tälle puhtaalle pöydälle saa kukin koota puuttuvat palaset itse sieltä, mistä niitä parhaiten luulee löytävänsä.

masterogg
Seuraa 
Viestejä599

ID10T kirjoitti:
ateismi pyyhkii pöydältä paitsi jumalan, niin myös siihen liitetyt selitykset maailmankaikkeuden synnystä lähtien. Tälle puhtaalle pöydälle saa kukin koota puuttuvat palaset itse sieltä, mistä niitä parhaiten luulee löytävänsä.

Kyl sitä ollaa nii rokkikukkoa ateismipäissään(harhoissa).

Tosin totta kirjotit: te nostatte faktat pois pöydältä jonka jäljeen nostatte jokainen omia harhoja heräämisen pelon viemänä.

Yksi todellisuus, joten yhdet eväät pöydällä! Se on lähtökohta.

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

"Dominoimas diktaattori, donkkaa digitaaleis"

"Tulin tekee unist totta, nää on niit aikoja "

ID10T
Seuraa 
Viestejä5367

masterogg kirjoitti:
ID10T kirjoitti:
ateismi pyyhkii pöydältä paitsi jumalan, niin myös siihen liitetyt selitykset maailmankaikkeuden synnystä lähtien. Tälle puhtaalle pöydälle saa kukin koota puuttuvat palaset itse sieltä, mistä niitä parhaiten luulee löytävänsä.

Tosin totta kirjotit: te nostatte faktat pois pöydältä jonka jäljeen nostatte jokainen omia harhoja heräämisen pelon viemänä.

Eivät jumala tai luomiskertomus ole mitään faktoja. Kuten eivät big bang -teoria tai evoluutiokaan välttämättä. Kukaan ei voi tietää totuutta näistä ns. ikuisuuskysymyksistä. Voi vain arvailla ja päätellä joko sokeaan uskoon tai logiikkaan perustuen.

Vierailija

masterogg kirjoitti:
ID10T kirjoitti:

Väärin. Yksi todellisuus oli, mutta sitten tuli käärme ja sai Aatamin ja Eevan syömään hyvän ja pahan tiedon puusta. Ihmiset yrittivät korjata tilanteen Baabelin tornilla, vaan eipä sekään hyvin päättynyt. Jopa muita Jumaliakin, mutta sekään ei auttanut.

Lue läksys.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä1196

deep purpose kirjoitti:
Miksi elämä alkoi on toistaiseksi arvoitus vieläkin ja , niin seliittyykö kaikki radioaallot, mikroaallot, alkuaineet, luonnon antimet vain ateismilla vain?

Tokilogi kirjoitti:
Ei elämän syntyminen mikään arvoitus ole ja kaikki muutkin asiat selittyvät paremmin ilman jumalia kuin niiden tai sen taikomana.

Se ei ole arvoitus siinä kontekstissa että "Miten", mutta vieläkin siinä kontekstissa että "Miksi".

Tokilogi kirjoitti:

Jos ei tietoa ole näistä asioista itsellä riittävästi, ei siitä voi päätellä, ettei yleisestikään kukaan tiedä niistä juuri mitään.

Elämän synnystä on kerrottu monessa keskustelussa, joita löytyy googlettamalla tiede.fi elämän synty, syntyminen.

Mitokondriot olivat aikaisemmin alkusoluja, jotka alkoivat elämään symbioosissa muiden alkusolujen kanssa, mikä mm. todistaa elämän kehittyneen vähitellen.

Tarina on liian pitkä, mutta varmaa on, ettei elämää ole luotu, vaan se on syntynyt ja voinut syntyä niissä olosuhteissa, mitkä maapallolla oli useita vuosia sitten.

Joo ja se "Miksi" on tässäkin jäänyt tulkinnasta ulos, ellei sitten väitä mitä fysikalistit väittää, eli fysiikka jyllää ja itse ollaan vain robotteja.

If you want to understand me, you need to be universal, if you don't understand me, you suck at it.

offmind
Seuraa 
Viestejä17940

Major_Breakthrough kirjoitti:
Jumalaan uskominen on siitä vapauttavaa...että se ei muutu päivittäin

Eli samalla tavoin "vapauttavaa" kuin vankilassa oleminen.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

deep purpose
Seuraa 
Viestejä1196

Tai sitten se toinen vaihtoehto on se, että kaikki elinkunnan kirjo ovat orgaanisia kasvaimia vain,  eli semes ihminen on yhtä tärkeä kuin pääsiäisnurmikko, vaikka omistaisikin Mac-book PRO:n.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7484

deep purpose kirjoitti:
Tai sitten se toinen vaihtoehto on se, että kaikki elinkunnan kirjo ovat orgaanisia kasvaimia vain,  eli semes ihminen on yhtä tärkeä kuin pääsiäisnurmikko, vaikka omistaisikin Mac-book PRO:n.

Itse näen asian juuri näin. Olit sitten syanobakteeri, sinivalas tai ihminen niin luonnon kannalta olet aivan samassa asemassa. Jopa samassa asemassa kuin ruohonkorisikin. Ehkä vain ihminen näkee laajemman kuvan älynsä avullaan ja kykenee pohtimaan näitä asioita.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä1196

Deimos kirjoitti:
deep purpose kirjoitti:

Itse näen asian juuri näin. Olit sitten syanobakteeri, sinivalas tai ihminen niin luonnon kannalta olet aivan samassa asemassa. Jopa samassa asemassa kuin ruohonkorisikin. Ehkä vain ihminen näkee laajemman kuvan älynsä avullaan ja kykenee pohtimaan näitä asioita.

Jees, ainakin jonkinmoinen ego-maadoitus tekee ihmisillekin vain hyvää...

Deimos
Seuraa 
Viestejä7484

deep purpose kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
deep purpose kirjoitti:

Jees, ainakin jonkinmoinen ego-maadoitus tekee ihmisillekin vain hyvää...

Ego on aina hyvä unohtaa välillä. Ja katsoa kokonaisuutta. Mun mielestä jussipussin viesteistä tän voi lukea ikäänkuin rivien välistä. Aivot ne sen todellisuuden luovat. Oli se sitten millainen vain kenelläkin.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7484

Nyt mietin vakavasti vielä muutaman oluen hakemista. Taitaapi maistua.

Eppur si muove !!!

John Carter
Seuraa 
Viestejä12454

Jumalat ja uskonnot ovat vain ihmisen sepittämiä tarinoita, joiden avulla esivanhempamme ovat legitimoineet sosiaalisia normeja, sekä poliittisia rakenteita.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Keijona
Seuraa 
Viestejä14252

Niin,  voiko ateisti jumaloida? Käsittääkseni ateismi ei jumalointia kiellä vaan jumalien olemassaolon.  Jos Idolisointi tekee idolin ja jumalointi jumalan, niin silloin kyllä ateistin on hankalaa jumaloida ketään, ikäänkuin sahaisi omaa oksaansa :)  Ehkä on parempi sopia että ateisteilla ei ole vapautta tai lupaa jumaloida. 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

John Carter
Seuraa 
Viestejä12454

Keijona kirjoitti:
Niin,  voiko ateisti jumaloida? Käsittääkseni ateismi ei jumalointia kiellä vaan jumalien olemassaolon.  Jos Idolisointi tekee idolin ja jumalointi jumalan, niin silloin kyllä ateistin on hankalaa jumaloida ketään, ikäänkuin sahaisi omaa oksaansa :)  Ehkä on parempi sopia että ateisteilla ei ole vapautta tai lupaa jumaloida. 

Niin, ateisti voi vaikka todeta, että "Minä olen jumala". Aika pelottavaa, eikö?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat