SILJA LINE Viron Tallinkille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On pidetty viikonvaihteessa isänmaallsia puoluekokouksia, ja myös trotskilaiskommunisti hehkuttanut jälleen taistelua ArKosia vastaan.

Vaan varsinaisen hijaisen mutta tokivan talouden puolella on tehty ja ihan toisensuuntaisia tosi toimia. SILJA LINE tähän asti pysyvää omistajaa vailla ollaan myymässä Viroon, 500 miljoonasta eurosta. Jopa siis pieni Viro valloittaa Suomea. - Tätä ennen jo kerrottiin, että puolet Helsingin pörssiyhtiöiden osakkeista on ulkomaalaisessa omistuksessa. Enimmäkseen suuren maailman suurta rahaa, mutta että Viro!

Siljahan oli, kuten on Finnair on ilmassa, jonkinlaisen sinivalkoisen matkanteon tunnuskuva. Minäkin tein 1980-luvulla kymmenisen matkaa Siljan laivoilla ja jatkoin Ruotsin rauteillä Pohjoismaisella turistikortilla.

Vaan sanokaatteen te joukko jotakin.

Tai onko kyuse motivaatiosta, kuten Jaakko Laakso sanoo. Puuttuu suomalaisilta motivaatiota merenkulkuun. Merenkulku ei ole välttämätöntä, sen sijaan kateus on. Ja mikä mielenkiintoisinta, enimmäkseen hyväössä asemassa olevien ja omistavien kateutena vähän omistavia kohtaan.

Kommentit (8)

Vierailija

Lieventävää asianhaaraan. Ostamisesta oli kiinnostunut jopa
parikymmentä tahoa, kerrotaan. Olisihan sinivalkoinen yhtiö voinut joutua
vaika Norjaan, Kreikkaan, Liberiaan tai Bahama-saarille tai saudeille, tai että peräti venäläinen tai kiinalainen sijoittaja olsi vallannut. On omistaja nyt edes lähellä hellä.

Vaan oli kivaa monien viettää helliä hetkiä isänmaallisisissa puoluekokouksissa.

Korhoslaisuus etenee.

Vierailija

Viro kuuluu kuuleppas tulevaan suur-Suomeen.
Luonnollisesti jo nytten siirrämme "juttuja" sinne kun on edullisempaa työnantajalle palkkaa maksaessa.

Vierailija

Eikös Silja ollut jo ennestään jonkun skottilaisen firman omistuksessa?

Siljan nettisivuille kerrotaan seuraavaa:

"Silja on osa Sea Containers Limited -konsernin matkustaja- ja rahtiliikennedivisioonaa. Lontoon ja New Yorkin pörsseissä listatun Sea Containers Ltd.:n pääasialliset toimialat ovat matkustaja- ja rahtiliikenne sekä meriliikenteessä käytettävien konttien vuokraus."

Vierailija
Väne
Eikös Silja ollut jo ennestään jonkun skottilaisen firman omistuksessa?

Siljan nettisivuille kerrotaan seuraavaa:

"Silja on osa Sea Containers Limited -konsernin matkustaja- ja rahtiliikennedivisioonaa. Lontoon ja New Yorkin pörsseissä listatun Sea Containers Ltd.:n pääasialliset toimialat ovat matkustaja- ja rahtiliikenne sekä meriliikenteessä käytettävien konttien vuokraus."

Tähänastisen omistajan kotipaikaksi kerrotaan Bermuda, ihan sopiva skottilaisten keksimäksi paratiisiksi. Tästä omistajasta ei kuitenkaan tullut pysyvää. Bermudan valtiosta ei ole paljon tueksi painavia Itämeren asioita ajettaessa. Sen sijaan Viro on nouseva, merenkulun ja NATO-maa.

Tietysti tuo Bermudan vaihekin oli osoitus siitä, että ei suomalaisia, tai ainakaan Suomen suurporvareita, merenkulku kiinnosta. Iso Poika Bushin sotaluotot varmaan paljon enemmän. Niiden takiakin pitää kokoomuksen liittää Suomi NATOon.

Vierailija

Sääliksi käy Siljalta lauttapaikan varanneita. Ennustan, että Merimiesunioni pistää laivat juhannuksena lakkoon

Vierailija
Mummo
Sääliksi käy Siljalta lauttapaikan varanneita. Ennustan, että Merimiesunioni pistää laivat juhannuksena lakkoon

Ainakin on varmaa, että Merimiesunioni ja Tallink tulevat käymään ainakin keskusteluja työehdoista. Merimiesunioni haluaa, että noudatetaan Suomen sopimuksia edelleenkin.

Jos en väärin muista, Siljan laivat ovat edelleen Suomen lipun alla.
Tallink puolestaan voisi ajatella keinona mahdollisissa erimielisyyksissä
Siljankin liputtamista Viroon.

Merimieunioni puolestaan voisi pyytää tukea Kuljetusalan federaatiolta.
Siis ainakin Silja saartoon, tai vaikka kaikki satamat.

Onhan kohta vaalit, ja sosdemienkin on näytettävä, että eivät ole pehmopoikia.

Mummo, hänkö tietää?

Vierailija

Siljan laivojen kotisatamat ovat Maarianhamina, Tukholma ja La Spezia. SuperSeacatit on rekisteröity viimemainitussa ja nehän eivät kauppaan kuulunetkaan. Mutta, tuskinpa tälle purjehduskaudelle enää mitään lippumuutoksia tai muita mullistuksia tulee. Näinhän Tallinkin hallituksen puheenjohtajakin on julkisuudessa todennut. Mutta ensi vuodelle varmasti jotakin muutoksia suunnitellaan, ja kireät neuvottelut Suomen Merimiesunioinin ja Ruotsin vastaavan kanssa alkanevat.

Uusimmat

Suosituimmat