Investoikaa juniin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Junathan ovat jo todistetusti humaanimpi vaihtoehto luonnolle kuin yksityisautot. Ne eivät saastuta luontoa yhtä paljon eivätkä kuormita sitä saasteillaan (Sähköveturit). Ymmärrän kyllä sen, että junien sähkö pitää myös tuottaa, mutta sähkön tuottamiseen on erilaisia keinoja, jotka eivät kaikki kuormita ympäristöä yhtä tehokkaasti. Matkustamalla junalla säästätte
rahaa ja ympäristöä.

Ympäristöä pitäisi vihdoinkin verottaa vähemmän kuin autoja. Junat ovat myös todella hyviä matkustusajoneuvoja sikäli, että ne kulkevat suhteellisen tasaisesti. Junat myös hoitavat hyvin kuljetuksia ja siksi niitä käytettiinkin kuljettamaan tankkeja toisessa maailmansodassa.
Jokaisen tankin ajo rintamalle olisi vienyt huimasti polttoaineitta.

Junassa ihmiset voivat tuntea olevansa tasa-arvoisia, jos vielä poistettaisiin nämä ykkös - ja kakkosluokat. Autojahan on erilaisia, eri värisiä ja eri ominaisuuksilla varustettuja. Rautateitä ei kuitenkaan saisi rakentaa liikaa, jotta ympäristö ei suhteettomasti kärsisi. Ihmisten pitäisi yrittää elää lähienergialla kuten ennen vanhaan elettiinkään. Yksityisautoilua pitäisi rajoittaa ankarasti ja ottaa käyttöön vanhat trollikat. Trollikat toimivat myös sähköllä eivätkä näin ollen saastuta yhtä
paljon kuin perinteiset bussit.

Sivut

Kommentit (24)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10619
Liittynyt16.3.2005

Suosikaa laivoja. Energiankulutus on huomattavasti pienempi kuin junilla. Sähköllä liikkuva laiva ei saastuta ollenkaan. Jokea pitkin pääsee Tikkurilasta Keravalle ja Riihimäelle. Jos viitsii Hausjärvellä hiukan kävellä ja vaihtaa laivaa, niin pääsee näppärästi Hämeenlinnaan, Tampereelle ja Jyväskylään tai ihan vaikka Kilpisjärvelle tai Lahteen. Uskokaa tai älkää, niin vesiteitse pääsee vaikkapa Espooseen tai jopa Turkuun. Junat tarvitsevat raiteet ja paljon maata niiden alle ja raiteiden rakentaminen Keravalta Lahteen kesti monta vuotta. Onkohan tuolla vieläkään mitään liikennettä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Juna tarvitsee muita liikennevälineitä tuekseen. Siksi se ei kannata lyhyillä matkoilla. Tiheä pysäkkiväli syö junan etua muihin välineisiin, koska käyttökustannukset nousevat ja nopeus laskee. Rautatie on hyvin kallis perustaa ja syö maa-alaa paljon. Se sopii edelleen pitkille matkoille paremmin.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
o_turunen
Suosikaa laivoja. Energiankulutus on huomattavasti pienempi kuin junilla. Sähköllä liikkuva laiva ei saastuta ollenkaan. Jokea pitkin pääsee Tikkurilasta Keravalle ja Riihimäelle. Jos viitsii Hausjärvellä hiukan kävellä ja vaihtaa laivaa, niin pääsee näppärästi Hämeenlinnaan, Tampereelle ja Jyväskylään tai ihan vaikka Kilpisjärvelle tai Lahteen. Uskokaa tai älkää, niin vesiteitse pääsee vaikkapa Espooseen tai jopa Turkuun. Junat tarvitsevat raiteet ja paljon maata niiden alle ja raiteiden rakentaminen Keravalta Lahteen kesti monta vuotta. Onkohan tuolla vieläkään mitään liikennettä.

Laivasta voi myös helposti tehdä ydinkäyttöisen. Nykyään se ei ole vielä kannattavaa kauppalaivoissa, mutta ehkä tulee kannattavaksi öljyn hinnan noustessa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
ilaiho
Armitage
Suosin polkupyörää.

Ai myös suurten kuormien kuljetuksessa?

Minäkään en juuri muulla kulje kuin fillarilla. Ja loppujen lopuksi niitä suuria kuormia ei, usko tai älä, vuoden aikana kovin montaa ole. Silloin tarvitsen autoilevan ystävän apua. Mutta sekin on polkupyörän suosimista, että kulkee polkupyörällä aina kun voi, ja käyttää muita kulkuneuvoja vasta silloin kun ei muuta voi.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
tietää
Juna tarvitsee muita liikennevälineitä tuekseen. Siksi se ei kannata lyhyillä matkoilla. Tiheä pysäkkiväli syö junan etua muihin välineisiin, koska käyttökustannukset nousevat ja nopeus laskee. Rautatie on hyvin kallis perustaa ja syö maa-alaa paljon. Se sopii edelleen pitkille matkoille paremmin.

Juna voisi irrotella vaunuja jokaisella asemalla ja liittää uusia samalla.
Ihmiset purkaisivat nämä vaunut ja asemalla myytäisiin tavaroita, jotka junavaunut toivat. Tietenkin tämä ei ole mahdollista suuren väestön takia.
Mielestäni Suomessa olisi hyvä olla noin miljoonan verran asukkaita, jotta maa pystyisi elämään omavaraisena.

Enemmän ihmisiä Enemmän kuormitusta.

Vierailija

Lisäksi junassa voi olla umpikännissä ja haista urealle, mitä vapautta suurin osa kanssamatkustajista näyttää hyödyntävän. Vastaavaa ei koe yksityisautossa. Ainakaan jos ei poimi liftareita mukaan.
Top Gear nimisessä suositussa auto ohjelmassa kerrottiin sellainen tutkimus, että junalastillisen ihmisiä aiheuttaa vähemmän saasteita ilmastoon jos he matkustaisivat saman matkan yksityisautoilla junan sijaan. Tiedä sitten mikä oikea totuus on (onko "tutkimuksen" tilannut esim. kiihkomielinen vasemmistohenkinen ekoterroristi ryhmä).
Tuleeko ilmakehään enemmän saastetta hiilienergiavoimalan piipusta vai useamman henkilöauton pakoputkesta. Epäilemättä saman ihmisjoukon matkaaminen parnssarivaunuilla saastuttaisi molempia enemmän.
Lisäksi yksityisautoilu tulee selvästi halvemmaksi jos ei satu kuulumaan mihinkään VR:n alennuslippuryhmään. Varsinkin jos ottaa kaverin tai pari kyytiin.
Mutta aiheen aloittajan toiveisiin on kyllä vastattu päätöksentekijöiden puolesta. Autoilua (ja sitämyötä liikkumisen vapautta) on vastustettu vähintäänkin kiitettävästi. Euroopan vanhin autokanta on yksi syy lisää olla ylpeä suomesta.

Vierailija
Autoilua (ja sitämyötä liikkumisen vapautta) on vastustettu vähintäänkin kiitettävästi. Euroopan vanhin autokanta on yksi syy lisää olla ylpeä suomesta. Smile

Minä haluaisin mielummin hyvät keuhkot kuin hyvän menopelin. Yksi hyvä konsti on vähentää yksityisautoiluja ja kuten aikaisemmin on mainittu pyöräilyyn voisi panostaa enemmän. Pyörät eivät saastuta eivätkä melua yhtä paljon. Mitä liikkumisen vapauteen tulee, niin liikkumisen vapautta vastustetaan laittamalla valtioille rajat, jotta oman maan energiavarat (hujana) ei pääsisi pois. Näin eriarvoisuus lisäntyy. Jos Euroopassa olisi noin 10 miljoonaa ihmistä, niin täällä voisi harjoittaa perinteistä elinkeinoa rasittamatta luontoa tarpeettomasti. Minä kannatan ajatusta vihreämmän maapallon puolesta.

Nykypäivän Okinawa:
http://images.google.fi/images?q=okinaw ... rt=60&sa=N

Random paratiisisaari:
http://www.joefoote.com/blogs/wp-images ... radise.JPG

Kummassa mieluiten asuisisitte?

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
sdry
Tuleeko ilmakehään enemmän saastetta hiilienergiavoimalan piipusta vai useamman henkilöauton pakoputkesta.

Suomen verkkovirrasta vain pieni osa on hiilivoimaa.

Vierailija
ilaiho
Suomen verkkovirrasta vain pieni osa on hiilivoimaa.

Kävikin mielessä että tuo mainitsemani tutkimus oli ilmeisesti tehty britanniassa, enkä tiedä miten se on yhteensopiva suomen olosuhteissa. Kait täällä jokunen turvevoimala kuitenkin löytyy. Hyvä kuitenkin että vihdoin tajusivat rakentaa lisää ydinvoimaa.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
sdry
ilaiho
Suomen verkkovirrasta vain pieni osa on hiilivoimaa.



Kävikin mielessä että tuo mainitsemani tutkimus oli ilmeisesti tehty britanniassa, enkä tiedä miten se on yhteensopiva suomen olosuhteissa. Kait täällä jokunen turvevoimala kuitenkin löytyy. Hyvä kuitenkin että vihdoin tajusivat rakentaa lisää ydinvoimaa.

http://www.tvo.fi/413.htm
Tuon sivun mukaan omaa hiilivoimaa on Suomen energiantuotannosta vain 8 %, ja ulkomaista hiilivoimaa on ehkä joitakin prosentteja, tuontisähkö taitaa olla pääasiassa venäläistä ydinvoimaa. Suomen suurin yksittäinen energianlähde on ydinvoima.

Vierailija

Onko täällä kaikilla kirjoittelijoilla pää pilvissä? Irroitteleva juna jne...

Asiaan: Tietää tuossa jo kirjoittikin junan ongelman, eli se että liittyminen on vaikeaa, ellei asu aseman vieressä. Jos esim. Riihimäellä panostettaisiin hieman liityntään, niin autot voisi kuljettaa Hangon satamasta näppärästi ohi pk-seudun, pienellä panostuksella jopa perille Venäjälle.

Minä käytän työmatkalla kolmea julkista kulkinetta, ensin dösää, sitten junaa ja vielä sporaa. Voisin mennä site että vaihtaisin dösästä suoraan sporaan, mutta matka-aika pitenisi silloin n. 20-30min. Junamatkani kestää vain 13min, mutta nopeuttaa matkaa melkein kaksinkertaisen ajan. Ongelma tuossa on juuri nuo vaihdot. Junaan saa juosta ja Rautatieasemalta taas saa juosta sporaan. Aikataulut on suunniteltu juuri niin (tai sitten niitä ei ole suunniteltu ollenkaan) että vaihto ei onnistu sitten millään.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Jos unohdetaan pääkaupunkiseutu, ei muualla suomessa julkinen liikenne ole kuin lähinnä pelkkä vitsi (muutamaa suurempaa taajamaa lukuunottamatta). Täytyy myös ottaa huomioon ettei valtaosa yksityisautoilusta ole hupiajoa vaan esim. työmatkoja. Omassa rahanansaitsemisessani joudun ajelemaan melko laajalla alueella ympärisuomea ja kuljettamaan tavaramäärää joka ei yhteen reppuun mahdu. Tällaisia asioita harvemmin pääkaupunkiseudun toimistotyötä tekevä kasvatti harvemmin ajattelee.

Tänään oli nätti päivä ja kävin hoitamassa asiat polkupyörällä kun se oli mahdollista ajallisesti.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Arvelinkin että kun tuodaan julki tosiasiat, tyrehtyy keskustelu.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat