Auton viilennys ilman ilmastointia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keksisikö joku miten auton saisi edes hieman viileämmäksi näin kuumalla ilmalla kun pelkän puhalluksen avulla lämpötila on siellä reilusti yli 40 tienoilla..

Olen kysynyt ilmastoinnin jälkiasennusta ja vastaus oli ettei sellaista kyllä mielellään tehdä..

Itse mietin että jos hankkisi sellaisen autoon asennettavan jääkaapin ja pistäisi ilman virtaamaan sen kautta. Mahtaisiko viilentää yhtään?
..tai sitten väkertäisi jotakin vanhaa pakastinta vähän.. ..en taida kyllä osata ihan sellaista autokäyttöön muuntaa..

Kun ajelee niin että aurinko paahtaa takaapäin niin mahtaisiko lämpötilaa laskea edes asteella jos tummentaisi takalasit..

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija
ratz

Itse mietin että jos hankkisi sellaisen autoon asennettavan jääkaapin ja pistäisi ilman virtaamaan sen kautta. Mahtaisiko viilentää yhtään?



Ei riitä tehot, auton ilmastoininin kompressori on teholtaan aivan eri luokkaa kuin jääkaapit, puhumattakaan 5W autojääkaapista


Kun ajelee niin että aurinko paahtaa takaapäin niin mahtaisiko lämpötilaa laskea edes asteella jos tummentaisi takalasit..

Ehkä hieman, jokin pelilikalvo voisi olla tehokkain[/quote]

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Suurin osa noista pienistä autojääkaapeista toimii peltier-elementillä. Tuollaisen voisi toki asentaa peräkontiin, johon virittelisi puhaltimilla hyvän ilmankierron poistamaan lämmintä ilmaa ja toisen putkiston sitten autoon sisälle. Mutta veikkaanpa, että et huomaisi mitään eroa, sillä moisen härvelin jäähdytysteho on todella vaatimaton. 40 C:ssä tuollaisella saa valmiiksi kylmän olutpullon säilymään noin 20 asteisena!

Pakastimen kompressoritkin ovat käsittääkseni liian tehottomia ilmastoinia ajatellen.

Takalasin tummennus taas vähentää toki suoraa säteilyä, mutta toisaalta lämmittää itse lasia.

Parhaiten varmaan sisälämpötila laskee jos auton maalaa ulkoa valkoiseksi. Auton väri vaikuttaa oleellisesti sisälämpötilaan.

Hieman apua saat kosteista räteistä, jotka haihtuessaa jäähdyttävät. Sumutuspullollinen vettä mukaan.

Tuollaisia valmiita ainakin voisit harkita:

http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=108

Taitavat vaan olla hieman ylitehoisia henkilöautoon.

Vierailija

Kyllä se on toivotonta yrittää jäähdyttää auton sisätiloja erilaisin itse kehitetyin tempuin, koska tehon tarve on melkoinen - henkilöautoissa luokkaa 4-10 kW.

Kuitenkin jälkiasennusilmastointilaitteitakin vielä saa. Diavia lienee yleisin merkki ja manuaalisena laite asennettuna kustantaa luokkaa 2000-2500 euroa.

Vierailija
Kuitenkin jälkiasennusilmastointilaitteitakin vielä saa. Diavia lienee yleisin merkki ja manuaalisena laite asennettuna kustantaa luokkaa 2000-2500 euroa.

Taitais tässä tapauksessa auton arvo vähintään moninkertaistua tollasessa operaatiossa

Harmittaa kun autolla vielä ajaisi kuntonsa puolesta monta vuotta vaikka ei sillä muuta arvoa olekaan.. Kesäkuumalla ei vaan ole niin mukavaa tehdä pidempiä reissuja

Vierailija
Volitans
Suurin osa noista pienistä autojääkaapeista toimii peltier-elementillä. Tuollaisen voisi toki asentaa peräkontiin, johon virittelisi puhaltimilla hyvän ilmankierron poistamaan lämmintä ilmaa ja toisen putkiston sitten autoon sisälle. Mutta veikkaanpa, että et huomaisi mitään eroa, sillä moisen härvelin jäähdytysteho on todella vaatimaton. 40 C:ssä tuollaisella saa valmiiksi kylmän olutpullon säilymään noin 20 asteisena!

Pakastimen kompressoritkin ovat käsittääkseni liian tehottomia ilmastoinia ajatellen.

Takalasin tummennus taas vähentää toki suoraa säteilyä, mutta toisaalta lämmittää itse lasia.

Parhaiten varmaan sisälämpötila laskee jos auton maalaa ulkoa valkoiseksi. Auton väri vaikuttaa oleellisesti sisälämpötilaan.

Hieman apua saat kosteista räteistä, jotka haihtuessaa jäähdyttävät. Sumutuspullollinen vettä mukaan.

Tuollaisia valmiita ainakin voisit harkita:

http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=108

Taitavat vaan olla hieman ylitehoisia henkilöautoon.

Päällystä auto kosteilla räteillä ja ohjaa pissapoika niin että kostuttaa rättejä lisää.

Pitäisi kyllä auttaa. Esteettisyydestä en mene vannomaan...

Vierailija
ratz
Keksisikö joku miten auton saisi edes hieman viileämmäksi näin kuumalla ilmalla kun pelkän puhalluksen avulla lämpötila on siellä reilusti yli 40 tienoilla..

Kattoluukulla. Edullinen ja toimiva ratkaisu.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
ratz
Keksisikö joku miten auton saisi edes hieman viileämmäksi näin kuumalla ilmalla kun pelkän puhalluksen avulla lämpötila on siellä reilusti yli 40 tienoilla..

Kattoluukulla. Edullinen ja toimiva ratkaisu.

Kattoluukulla saa kuitenkin helteellä ajella aika reippaasti ylinopeutta, että miellyttävältä tuntuisi. Kaupungissa siitä ei taas ole juurikaan iloa liikennevaloissa seistessä - ellei sitten satu nauttimaan dieselin katkusta.

Vierailija

Kyllä se kattoluukku jäähdyttää aika hyvin, ainakin yhtä kylmäksi tai kuumaksi kuin ulkoilma. Kattoa vastenhan se kuumin ilma tunkee, ja siitä ulos jos vaan mahdollista. Eli rälläkkällä vaan miehen mentävä aukko kattoon.

Vierailija

Jos auto on niin vanha, että siitä löytyy sellaiset sivuikkunat edestä jotka voi kääntää imemään ilmaa sisälle, vai miksi niitä kutsutaan? Tämä ei tietenkään tehoa kaupunkimatelussa. Onneksi pitkään on ollut kaikissa nykyautoissa ilmastointi vakiona, jopa saksalaisissa premium-merkeissä

Vierailija
Volitans
ilesoft
ratz
Keksisikö joku miten auton saisi edes hieman viileämmäksi näin kuumalla ilmalla kun pelkän puhalluksen avulla lämpötila on siellä reilusti yli 40 tienoilla..

Kattoluukulla. Edullinen ja toimiva ratkaisu.



Kattoluukulla saa kuitenkin helteellä ajella aika reippaasti ylinopeutta, että miellyttävältä tuntuisi. Kaupungissa siitä ei taas ole juurikaan iloa liikennevaloissa seistessä - ellei sitten satu nauttimaan dieselin katkusta.

Kyllä se yllättävän hyvin tuulettaa. Tietenkin ihan paikallaan seistessä huonommin, mutta flektistä voi vääntää puhallusta suuremmalle.

Katkuja ei luukusta tule sisään, koska kuuma ilma nousee siitä ulos.

Vettä voi sateella ripotella sisään paikallaan seistessä, mutta hyvin vähän. Jos ilmastointia ei pysty asentamaan, on tuo luukku paras vaihtoehto.

Vierailija

jätät vaan ne ikkunat raolleen kun isket sen auton parkkiin.

lähtiessä sisälämpötila on sen 20-30c paskamaisen 40-80c sijaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat