Seuraa 
Viestejä1141

Millähnä argumentilla kaikki RT, ST, LVI yms. kortit ovat maksullisia? Wikin mukaan palvelu on rakennustietosäätiön perustama, jonka tehtävä on organisoida mm. alan standardeja.
Koska oikeuskäytäntö yms. kuitenkin riitatapauksissa nojautuu standardeihin ja käytäntöihin, eikö tuo kaikki materiaali pitäisi olla julkista ja ilmaista?

Kommentit (18)

apassi
Seuraa 
Viestejä1141

Sähkötieto näyttänee olevan sähkötieto ry:n organisoimaa, mutta varsinaiset ST kortteja pääsee lukemaan kun ostaa sähköinfo oy:ltä lukuoikeuden, 4kk. minimi  lukuajalla.

Lakiin on kirjattu, että osakeyhtiön tehtävä on tuottaa omistajille osinkoa, ja kyllähän tuo ihan kohtalaista tiliä näyttää tekevän:

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/sahkoinfo-oy/01965904/taloustiedot

Diam
Seuraa 
Viestejä3091

Kyllä niitä kirjastoista on saanut lukea, varmaan niitä Helmet ym. kautta saa ihan kotoa katsella.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
apassi
Seuraa 
Viestejä1141

ST kortistoon näyttäisi pääsevän vain sen maksullisen nettipalvelun kautta, ainakaan ei mitään vaihtoehtoista tuotetta ole myynnissä:

https://kauppa.sahkoinfo.fi/product/group/67

Ja vaikka tällä hetkellä pääsisikin, niin on vaan ajan kysymys kun tietokanta julkaistaan vain ja ainoastaan digitaalisena.

Olisi ihan kiva tietää perustelut tuohon maksullisuuteen, kun jos kerran asiat pitää tehdä käytäntöjen ja standardien mukaisesti, niin miksi tämä tieto on maksullista? Rahastustako vain?

apassi
Seuraa 
Viestejä1141

No ei kyllä maksa. Esim. qcad on ihan ammattilaistenkin käyttämä, itse havainnollistan omia rakennelmia sketchupin webbiversiolla, 3d tulostinkin löytyy jos haluaa tulostella niitä.

Kellä perustieto pitäisi olla ilmaista, eriasia sitten miten sitä hyödyntää. En tiedä, mutta voisin kuvitella että esim. rakennustiedon standartointia on rahoitettu julksisilla varoilla.

Sama homma suomen lain kanssa, aikoinaanhan sitä julkaisiin vain kirjallisena, mutta nykyisin finlexissä digitaalisena, ja kaikkien käytettävissä, koska jotta yhteiskunta toimii, pitää sen kansalaisten noudattaa lakia, ja jotta lakia voi noudattaa, pitää se olla kaikkien saatavilla.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12177

Asennevamma, että toisten tekemä työ pitäisi saada ilmaiseksi käyttöönsä. Samaa loismentaliteettia kuin vaikkapa taiteellisten teosten piratismissa. Ääliöt eivät tajua, että niiden immateriaaliteosten laatiminen on toisille työ, elinkeino. Se, millä he elävät ja kenties lapsensakin ruokkivat.

apassi
Seuraa 
Viestejä1141

Ab Surd Oy kirjoitti:
Asennevamma, että toisten tekemä työ pitäisi saada ilmaiseksi käyttöönsä. Samaa loismentaliteettia kuin vaikkapa taiteellisten teosten piratismissa. Ääliöt eivät tajua, että niiden immateriaaliteosten laatiminen on toisille työ, elinkeino. Se, millä he elävät ja kenties lapsensakin ruokkivat.

Kuten myös turhanpäiväisen hölynpölyn suoltaminen.

Minun puolesta säätiöt ja järjestöt saavat pitää työnsä hedelmät omana ilonaan, mutta jos heidän tekemät ratkaisut ja julkaisut vaikuttavat minun elämään, niin kyllä se materiaali sitten pitää olla saatavilla.

Taiteellisen materiaalin nauttiminen on vapaaehtoinen valinta, toisin kuten esim. saneerauskohteissa ratkaisut pitää perustua käytäntöihin, määräyksiin ja standardeihin, ja kyllä ne pitää silloin olla luettavissa.

Itse maksan kaikesta mainitusta taiteellisesta materiaalista, mitä esim. telkkarista tulee. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä12177

apassi kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Minun puolesta säätiöt ja järjestöt saavat pitää työnsä hedelmät omana ilonaan, mutta jos heidän tekemät ratkaisut ja julkaisut vaikuttavat minun elämään, niin kyllä se materiaali sitten pitää olla saatavilla.

Taiteellisen materiaalin nauttiminen on vapaaehtoinen valinta, toisin kuten esim. saneerauskohteissa ratkaisut pitää perustua käytäntöihin, määräyksiin ja standardeihin, ja kyllä ne pitää silloin olla luettavissa.

Itse maksan kaikesta mainitusta taiteellisesta materiaalista, mitä esim. telkkarista tulee. 

Onhan se saatavilla. Se, että haluat sen lisäksi saada materiaalin ilmaiseksi, on eri asia. Kukaan ei velvoita sinua tekemään ainuttakaan RT-korttien kattamaa työtä elämässäsi. Ne ovat omia valintojasi ne.

apassi
Seuraa 
Viestejä1141

Ab Surd Oy kirjoitti:
apassi kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Onhan se saatavilla. Se, että haluat sen lisäksi saada materiaalin ilmaiseksi, on eri asia. Kukaan ei velvoita sinua tekemään ainuttakaan RT-korttien kattamaa työtä elämässäsi. Ne ovat omia valintojasi ne.

No jos nyt lähdetään saivartelemaan, niin kukaan ei ole väittänyt että olen tekemässä valintoja RT korttien perusteella. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin perustieto pitäisi olla kaikilla ilmaista, ja julkista, mutta ei ole, miksi?

Toisekseen, rakentaminen on säädeltyä, ja säädöksiä on noudatettava, ja kunnat vaativat että rakennusmääräyksiä, tapoja ja standardeja noudatetaan, ja se on hyvä se. Ongelma on siinä, että nuo tiedot eivät ole julkisia, ilmaisia, vaikka olettamani mukaan niiden tekemiseen käytetään myös julkisia varoja. Jos joku tietää että näin ei ole, niin sana on vapaa.
Tässä meidän yhteiskunnassa valinnat eivät valitettavasti ole läheskään aina vapaita. Et saa päättää itse omasta elämästäsi, pakkohoitoon joutuu jos yrittää väärää valintaa, ja periaatteessa, yhteiskunta on sijoittanut sinuun jo paljon ennen syntymääsi, ensimmäisestä äitisi neuvolakäynnistä lähtien.

Vierailija

Kaikki witun sertifikaatteihin tarvittava tieto pitäis olla ilmasena netissä kaikkien saatavissa. Jos sellaisia vaatimuksia on. Tuon on ihan selkee työvoiman saantia rajoittava tekijä.

Tieto nettiin ja sitte kortit suorittamaan.

Diam
Seuraa 
Viestejä3091

Kukaan ei ole pyytänyt katsomaan mallia RT-korteista, tulee ilmeisesti kallimpaa niiden mukaan tehtynä, tiedän kyllä pykmestarien niitä lupaa hakiessaan tutkineen. On siellä varmaan saisselakin, muttei ihanaa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ivan The Terrible
Seuraa 
Viestejä2194

Ab Surd Oy kirjoitti:

Pohjimmaisena syynä varmaan se että apinain aivoon ei mahdu että pitäisi maksaa jostain biteistä kovalevyllä. Että ymmärrys riittää korkeintaan sellaisiin konkreettisiin esineisiin mitä voi niinku nähdä tai syödä tai jotain että niistä pitää maksaa ja haimaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat