Seuraa 
Viestejä262

Mikä vaikuttaa siihen mitä meistä tulee ja missä olemme hyviä?
Otetaan nyt esimerkkinä lahjakkuus.
Lahjakkuus tai taipumus johonkin voi luultavasti ja käsittääkseni määrätä intohimojen suunnan. Jos on taipumus vaikka musikaalisuuteen ja on hyvä lauluääni siitä saa todennäköisesti hyvää palautetta pienestä lähtien eli saadaan onnistumisen kokemuksia ja laulamiseen yhdistyy silloin positiivinen tunne.
Tai ihan päin vastoinkin jos ei ole taipumusta laulaa ja saa siitä kielteistä palautetta ihminen usein vain jättää koko asian negatiivisen palautteen vuoksi ja sanoo vain ettei osaa laulaa? Pettymys ja epäonnistumisen tunne toimii useimmilla siis näin.

Mutta ei kaikilla? En ole esim. hyvä piirtämään mutta piirrän silti "intohimoisesti" omituisia kuviani ja aikojen saatossa olen alkanut saamaan kiitostakin erikoisesta tyylistäni luoda.
Onko teillä jossain tekemisissä intohimoa? Mistä intohimo jonkin asian tekemiseen syntyy?

Kukka ja lintu ovat ilon opettajia. (Søren Kierkegaard)

Sivut

Kommentit (101)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50526

Kissatäti kirjoitti:

Mutta ei kaikilla? En ole esim. hyvä piirtämään mutta piirrän silti "intohimoisesti" omituisia kuviani ja aikojen saatossa olen alkanut saamaan kiitostakin erikoisesta tyylistäni luoda.

Laita kuvaa erikoisesta tyylistäsi.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

jussipussi kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

Ei nämä nyt niin ihmeellisiä ole hieman erikoisia vaan ehkä, mutta rakastan tehdä kuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä50526

Kissatäti kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

Ei nämä nyt niin ihmeellisiä ole hieman erikoisia vaan ehkä, mutta rakastan tehdä kuvia.

On myönteisessä mielessä outo joten jaksaa hieman pidempääkin tutkiskella. 

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

jussipussi kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

On myönteisessä mielessä outo joten jaksaa hieman pidempääkin tutkiskella. 

Kiitos!

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Olisi hienoa jos te kertoisitte mikä kiinostaa teitä? Olkoon se sitten vaikka kvanttifysiikka tai juokseminen tai ihmismieli. Asioita tai tekemisiä joka saa teidät syttymään. Ja sitten niitä päätelmiä miksi juuri se kiinostaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50526

Kissatäti kirjoitti:
Olisi hienoa jos te kertoisitte mikä kiinostaa teitä? Olkoon se sitten vaikka kvanttifysiikka tai juokseminen tai ihmismieli. Asioita tai tekemisiä joka saa teidät syttymään. Ja sitten niitä päätelmiä miksi juuri se kiinostaa.
Tällä sekunnilla kiinnosti tämä.

"Identifying perceived emotions from people's walking style"

https://techxplore.com/news/2019-07-emotions-people-style.html .

Vierailija

Kissatäti kirjoitti:

Tääl on paljo kaikenlaisia maalareita ja töhertelijöitä. Moni on töitään esitelly.
Tää on semmonen kilipäiden lahko. Etköhän sä tänne sopeudu.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13691

Kissatäti kirjoitti:

Hajujen vaikutus käytökseen ja koko ihmistenvälinen tuoksukommunikaatio kiinnostaa kaikkineen. Myös sienten ylivalta planeetallamme (luultavasti myös koko universumissa) kiinnostaa, samoin sienen kyvyt ja salat kiehtoo.

Kuinka suuri osa kaikesta tietoisuudestamne ja olemattomasta tahdostamme on meistä ja kuinka suuri osa niistä kumppaneistamme (sienet, virukset, bakteerit ja muut pikkuiset kaverimme).

Minua kiinnostaa myös kaikki biologia, aivotutkimus, unitutkimus, metabolia ja etenkin meidän surkeat eliniät; en näe yhtään hyvää syytä kuolla vanhuuteen alle tuhatvuotiaana.
Myös kielellisyys kiinnostaa.

Kaikki sairaudet myös kiehtoo minua.

Noiden erityisten lisäksi minua kiinnostaa muisti, äly, tähtitiede ja ravinnon varmistaminen 50 miljardille ihmiselle, jotka elävät tuhatvuotiaiksi. Ja syöpä.😁😁

Vähän myös politiikka ja erilainen teknoinsirönöinti.

Laajemminkin voisi kiinnostua, mutta aikaa on rajatusti. Onneksi oken nopea lukija.😉

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11765

Kissatäti kirjoitti:

Tämä on helppo. Kaikki asiat kiinnostaa. Esimerkiksi kaikista luettelemistasi olen ollut kiinnostunut ihan konkreettisen harrastamisen tasolle asti. Tiedän, että on ihmisiä, joilla kiinnostuminen on tarkkarajaista ja valikoivaa. Aletaan harrastaa yhtä asiaa ja uppoudutaan siihen eliniäksi, tullen tosi hyväksi jossain marginaalisessa niche-asiassa. Mulla ei ole kykyä moiseen, vaan haluan tietää kaikesta riittävästi ymmärtääkseni perusjutut, sitten onkin jo kiire seuraavaan. Jotkut harrastukset toki ovat pysyväisempää laatua, esimerkiksi musiikki eri muodoissaan on ja on ollut ja tullee olemaan kiinteä osa elämääni aina. Siinä riittääkin toisaalta sitä uutta ja vaihtelua kyseisen elämänalueen sisällä loputtomiin.

Kun vastaan "kaikki kiinnostaa", niin siihen ei voi antaa selitystä miksi. Kaikki kiinnostaa ihan itsensä vuoksi, koska nyt vaan kiinnostaa. Kiinnostaa oppia, tietää, osata, ymmärtää. 

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

Tääl on paljo kaikenlaisia maalareita ja töhertelijöitä. Moni on töitään esitelly.
Tää on semmonen kilipäiden lahko. Etköhän sä tänne sopeudu.

No hyvä :D

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Ab Surd Oy kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

Tämä on helppo. Kaikki asiat kiinnostaa. Esimerkiksi kaikista luettelemistasi olen ollut kiinnostunut ihan konkreettisen harrastamisen tasolle asti. Tiedän, että on ihmisiä, joilla kiinnostuminen on tarkkarajaista ja valikoivaa. Aletaan harrastaa yhtä asiaa ja uppoudutaan siihen eliniäksi, tullen tosi hyväksi jossain marginaalisessa niche-asiassa. Mulla ei ole kykyä moiseen, vaan haluan tietää kaikesta riittävästi ymmärtääkseni perusjutut, sitten onkin jo kiire seuraavaan. Jotkut harrastukset toki ovat pysyväisempää laatua, esimerkiksi musiikki eri muodoissaan on ja on ollut ja tullee olemaan kiinteä osa elämääni aina. Siinä riittääkin toisaalta sitä uutta ja vaihtelua kyseisen elämänalueen sisällä loputtomiin.

Kun vastaan "kaikki kiinnostaa", niin siihen ei voi antaa selitystä miksi. Kaikki kiinnostaa ihan itsensä vuoksi, koska nyt vaan kiinnostaa. Kiinnostaa oppia, tietää, osata, ymmärtää. 

Minä olen hyvin utelias melkein kaiken suhteen. Jos lahjakkuutta eli älykkyyttä olisi vain hieman enemän voisin olla vaikka ja mitä. Mutta kykyni ymmärtää syvällisesti mutkikkaita asioita on rajallinen eli minä tarvitsen välillä asioiden suhteen sitä rautalankaa ja jos aihe kiinnostaa tulen sitä myös pyytämään. 

Kenraalimoottori
Seuraa 
Viestejä267

Lahjakkuus ja intohimo tuntuvat vierailta, mutta kiinnostuksen kohteita on paljon. Ja huomaan sen olevan vahvasti kausittaista. Muutamista kuukausista muutamiin vuosiin keskityn johonkin aihepiiriin välillä manian puolelle menevällä innolla. Sitten aihepiiri ikään kuin tulee mielessä kypsäksi, innostus laimenee tai katoaa kokonaan.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7484

Hieman härskimpi, mutta esimerkki mitä teen.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7484

Gallelaa....

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6764

Kissatäti kirjoitti:
Mikä vaikuttaa siihen mitä meistä tulee ja missä olemme hyviä?

Ensimmäinen kysymys: esimerkiksi kulttuuri. Ilmasto. Alaskassa syntynyt ja siellä asuva ei helposti ryhdy surffariksi, Balilla siihen voi sen sijaan saada enemmän vaikutteita. Ja toisaalta muut olosuhteet: esimerkiksi kehitysmaassa syntyvän lapsen ulkonäköön vaikuttaa suuresti ravinto. Vai mitä tarkoitit ilmaisulla tulla joksikin? Ammattia?

Toinen kysymys: harjoittelu on yksi asia, joka ratkaisee. Roolimallit. Perimä.

Kissatäti kirjoitti:
Otetaan nyt esimerkkinä lahjakkuus.

Mikä onkaan kysymys...? en itse asiassa löytänyt sitä kirjoituksestasi, ainakaan äkkiseltään.

Kissatäti kirjoitti:
Onko teillä jossain tekemisissä intohimoa?

Luonto on yksi intohimoistani. 

Kissatäti kirjoitti:
Mistä intohimo jonkin asian tekemiseen syntyy?

Äkkiseltään sanoisin, että intohimo syntyy...siitä, kun koet itsesi jossakin asiassa riittämättömäksi, mutta löydät KEINON tuntea riittävyyttä. Esimerkiksi, joku ei ole teknisesti ottaen lahjakas piirtämään, mutta onnistuu silti ilmaisemaan jotain itsestään piirtämisen kautta - se voi olla erityisen palkitsevaa. Hän ikään kuin luo jotain tyhjästä, tai tuo esille merkitystä, jota ei olisi muuten huomattu, tai jóta ei olsii olemassakaan. Hän siis vaikuttaa ihmisten tunteisiin, rikastuttaa, ja se HYPPÄYS riittämättömästä riittävään... on joka kerta inspiroiva oivallus.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat