Seuraa 
Viestejä7252

Mikä estää hujauttamasta vaikkapa muutamassa sekunnissa sähköauton kuka täyteen? Onko vastaavat rajat olemassa myös tulevaisuudessa, vai kasvaako kykymme varata akkua nopeammin koko ajan?

Kommentit (9)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5012

HuuHaata kirjoitti:
  Mikä estää hujauttamasta vaikkapa muutamassa sekunnissa sähköauton akkua täyteen? 

Mieleen tulee kaksi syytä.

1.  Akkukennot eivät pysty ottamaan energiaa vastaan järkevällä hyötysuhteella tiettyä määrää enempää aikayksikössä.

2. Joku esim. 500kW laturi vaatii sellaisen sähköverkon, että vain muuntajan läheisyyteen on järkevää tehdä sellaisia. Jos lataustarve on harvemmin, niin väliakulla homma hoituisi pienelläkin (väliakun) latausteholla mutta tarvittava väliakku on hintava ja kymmenenkin sykliä päivässä tekee siitä lyhytikäisen.

Näillä näkymin standardiksi saattaa muodostua 125kW:n lataus. Siinä saa kuudessa-kahdeksassa  minuutissa noin 100km ajomäärää vastaavan latauksen, eli puolen tunnin kauppareissulla tulee viitisensataa kilometriä lisää.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5012

Tuli mieleen kolmaskin syy.

3. Latauskaapeli muodostuu ylisuuren tehon takia niin kömpelöksi ja jäykäksi vaadittavine jäähdytyksineen, ettei kytkeminen enää onnistu pienillä käsivoimilla.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä1056

Vähän itekin miettinyt että mitenkjähän mahtaa olla noiden sähköautojen latureiden kanssa että riittääkö 380 volttia niille vai pitääkö 20kilovoltista lähteä muuntamaan alaspäin?

molaine kirjoitti:
Mutta tämäkin ketju on mennyt liian hapokkaaksi mestarien käsittelyssä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä7252

ROOSTER kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
  Mikä estää hujauttamasta vaikkapa muutamassa sekunnissa sähköauton akkua täyteen? 

Mieleen tulee kaksi syytä.

1.  Akkukennot eivät pysty ottamaan energiaa vastaan järkevällä hyötysuhteella tiettyä määrää enempää aikayksikössä.

2. Joku esim. 500kW laturi vaatii sellaisen sähköverkon, että vain muuntajan läheisyyteen on järkevää tehdä sellaisia. Jos lataustarve on harvemmin, niin väliakulla homma hoituisi pienelläkin (väliakun) latausteholla mutta tarvittava väliakku on hintava ja kymmenenkin sykliä päivässä tekee siitä lyhytikäisen.

Näillä näkymin standardiksi saattaa muodostua 125kW:n lataus. Siinä saa kuudessa-kahdeksassa  minuutissa noin 100km ajomäärää vastaavan latauksen, eli puolen tunnin kauppareissulla tulee viitisensataa kilometriä lisää.

Onko kyseessä vaikkapa akkukennojen kanssa se, että todennäköisesti asia ei myöskään ole paranemassa tulevaisuudessa?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50546

ROOSTER kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
  Mikä estää hujauttamasta vaikkapa muutamassa sekunnissa sähköauton akkua täyteen? 

Mieleen tulee kaksi syytä.

1.  Akkukennot eivät pysty ottamaan energiaa vastaan järkevällä hyötysuhteella tiettyä määrää enempää aikayksikössä.

2. Joku esim. 500kW laturi vaatii sellaisen sähköverkon, että vain muuntajan läheisyyteen on järkevää tehdä sellaisia. Jos lataustarve on harvemmin, niin väliakulla homma hoituisi pienelläkin (väliakun) latausteholla mutta tarvittava väliakku on hintava ja kymmenenkin sykliä päivässä tekee siitä lyhytikäisen.

Näillä näkymin standardiksi saattaa muodostua 125kW:n lataus. Siinä saa kuudessa-kahdeksassa  minuutissa noin 100km ajomäärää vastaavan latauksen, eli puolen tunnin kauppareissulla tulee viitisensataa kilometriä lisää.

"Julkisten latausasemien pikalatauksessa käytetään kahta liitäntätyyppiä. CHAdeMO-liittimen latausteho voi olla enimmillään 63 kilowattia, CCS/Combo-liittimen jopa 350 kilowattia. Muun muassa Nissan ja Mitsubishi käyttävät ensin mainittua, Volkswagen, BMW ja Mercedes-Benz puolestaan jälkimmäistä.

Teslalla on omat pikalatauspisteensä, mutta sovittimien avulla Teslat voidaan kytkeä myös muilla liitäntätyypeillä varustettuihin pisteisiin. Tämän vuoden toukokuusta lähtien kaikkiin uusiin Tesloihin asennetaan Model 3:sta jo löytyvä CCS-adapteri.

Teslan Supercharger-latauspisteet palvelevat jatkossa myös muilla automerkeillä ajavia. Uudet Supercharger-laturit toimitetaan myös CCS-liittimellä, ja CCS-kaapelit jälkiasennetaaan jo olemassa oleviin latureihin.)

..Tehokkaimpien akkujen lataaminen tapahtuu joustavimmin Fortumin Charge & Drive -verkostostoon kuuluvan Lohjan suurtehoaseman, toistaiseksi Suomen ainoan, kaltaisissa latauspisteissä. Teoreettinen maksimiteho on 350 kilowattia.

Se tarkoittaa sitä, että Lohjan asemalla voi tulevaisuudessa ladata kymmenessä minuutissa jopa noin 250 kilometrin matkaan tarvittavan energian. Ensimmäisenä tuollaista lataustehoa pystyy hyödyntämään Porschen tulossa oleva Taycan-malli.

Myös vaihtovirralla tapahtuva lataaminen kehittyy. Audin E-troniin voidaan hankkia jopa 22 kilowatin laturi, mikä nopeuttaa huomattavasti lataamista myös Type 2 -liitännällä varustetuissa pisteissä silloin, kun pikalatauspisteitä ei matkan varrella ole tarjolla. Samaan kykenee myös Renault Zoe. Nähtäväksi jää, seuraavatko muut perässä.)

Lounas- tai kahvitauon aikana voi nauttia ajatuksesta, että täyssähköauto kuluttaa sadalla kilometrillä sähköä keskimäärin vain noin kahden euron edestä. Polttomoottoriautoissa polttoainekulut ovat helposti kolmin- tai nelinkertaisia, voimanlähteestä riippuen."

https://tekniikanmaailma.fi/mainoslehti/fortum/levollisin-mielin-liikkee... .

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5690

Akku varastoi sähkön kemiallisiin reaktioihin. Niissä muodostuu lämpöä. Lämpöä muodostuu myös johteissa virran vaikutuksesta. Nykyiset akut tuhoutuvat jos lämpötila nousee liikaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat