Olenko ainoa, joka ei voi sietää hellettä?

Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Määriteltäköön helle > 25 ºC varjossa.

Vaikutan tällä hetkellä Saksassa, ja täällä on koko viikon pidellyt ilmoja. Tänään lämpötila noussee 32 ºC tienoille, mikä tarkoittaa tuskastumista työpaikalla, tämänjälkeistä hikoilua keskustaan matkustamisessa sekä pakonomaista tarvetta päästä suihkuun viilentymään.

Suomalaisen ihon omaavana kaverina palan myös suhteellisen helposti, ja kirkkaalta taivaalta porottava aurinko pakottaa minut käyttämään rumaa teinilippalakkia ála Fifa 2006 (2,50 €) sekä kulkemaan kaupunkiympäristön mahdollisissa varjoissa. Minähän en mitään rasvoja käytä, ne ovat naisille.

Hellettä pystyn sietämään kylläkin esim. rantalomalla, jossa meri ja toivottavasti ilmastoitu hotellihuone ovat lähellä. Ihoa on pakko viilentää välillä, jolloin helle tuntuukin hyvältä, kun se kuivaa ja lämmittää ihoa. Mutta rajansa kaikella: en kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, mitä hienoa on viettää aikaa kaupungilla pyörien tällaisen sään aikana? Siinähän tuskastuu, jos joutuu 5 minuuttia seisomaan auringossa, ja tämän jälkeen kenelläkään ei ole kivaa. Kesässä parasta on varjo.

Olisin paljon tyytyväisempi esim. 23 ºC puolipilviseen ja tyyneen säähän, jolloin voisi kulkea shortsit jalassa ja olla huolehtimatta nestetankkauksesta, ihosyövästä, säännöllisestä istumisesta ja väsähtämisestä.

Ainoa plussa hellesäillä on naisten vähäinen pukeutuminen, mikä sekin mahdollisesti johtaa liikenneonnettomuuksiin katseen harhaillessa.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Samaa mieltä, valitettavasti "joudun" lähtemään Singaporeen heinäkuussa... ei siellä yli 35 asteen pitäisi varjossa olla, todennäköisesti ilmastointiakin löytyy. 20 asteetta ja pilvinen päivä olisi juuri passeli.

Vierailija

Olen samanlainen, Olbe, mutta kun Suomessa kerran kesässä on yli hellerajan, olen päättänyt kestää sen kuin mies. Kärsin hiljaisesti.

Sääliksi käy niitä Saksanmaan potkupallokilpailuihin osallistuvia pelaajia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

En kestä hellettä ja palan helposti. Muut kulkevat t-paitasillaan, mutta jos minä yritän niin palan kuin uuniin unohdettu paisti. Silti sitä tulee aina silloin tällöin kuumiin maihin tupattua. Seuraavaksi vuorossa Meksiko.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Vietin sunnuntaina 7 tuntia kalassa. Keskipäivällä tietysti. Ruho on sen mukaisessa kunnossa:

Otsa, nenä ja posket punottaa kuin paloautolla, silmien kohdalla on tyylikäs silmälasikuvio aurinkolasien käytöstä. Leuan alus täysin valkoinen. Keskiruhossa komea punainen pystyviiva (paidan napit oli auki) ja käsivarret kyynärpäistä alaspäin kuin keitetyllä ravulla.

Tänään alkoi ihon pinnasta irrota todella terveen näköisiä riekaleita.

Että tälleen.

Edittiä: Niin, ja itse kysymykseen, eli kyllä helteet muuten on ihan mukavia, mutta töissä on tuskaa. Etenkin huoneessa, jonka ikkunat ovat etelään päin ja ilmastointi suoraan 50-luvulta.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Yip. Eikä siitä saa edes valittaa, niinkuin muista paksasäistä

Suomalainen saa valittaa mistä tahansa. Sehän on eräs kansamme etuoikeuksista. Saisivat muutkin valittaa, jos niillä olisi joskus asiat edes lähestulkoon yhtä huonosti kuin meillä. Mutta kun ei; sääkin on aina meitä vastaan.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Eihän tuollaista keliä ole olemassakaan. On se kiva, jos kesässä on se pari päivää siinä vähän 20 asteen päälle. Olisipa aina kesä ja lämmin, vaikka kyllä se kylmä tuuli tuntuu kesähelteelläkin, ettei sitä paitaa tohi päältä puottaa, kuin ehkä kahtena päivänä heinäkuussa. Semmoinen se on suomen kesä, lyhyt ja vähäluminen.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Olen ollut monella partioretkellä, jolla on ollut n. 20 celsiusta pakkasta, ja tulen varmasti olemaan jatkossakin. Tämän takia olen päättänyt, että niin kauan kuin elän Suomessa, en tule valittamaan liian kuumasta säästä.

Ei niillä retkilläkään kylmyys sinänsä haittaa, epämukavuus kuuluu asiaan, mutta aamulla nouseminen laavussa(niille, jotka eivät sitä tiedä: laavu on eräänlainen yhdeltä sivulta avoin teltta) tavoittelee epämukavuuden sietokyvyn rajoja.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Jos on tekemässä jotain fyysisesti rankkaa, on minusta -10...0 astetta mainio keli. Jos vain vähän liikehtii, on +5...+15 ok. +20...+30 kelit sietää jos ei tarvitse tehdä mitään ja saa olla varjossa. Eli ihan aktiviteetistähän se riippuu mikä on sopiva lämpötila.

Olen itse ilmeisesti keskimääräistä "kuumempana käyvä". Kun pyöräilen T-paidassa tulevat viluisimmat vastaan pipo päässä ja ihan kunnon takki päällä. Tänään jo aamulla (+17) se T-paitakin oli liikaa. Ja sittenkin joudun vielä pyöräilemään melko hitaasti (15-20 km/h) ettei tulisi hiki.

Vierailija

No, itse siirryn talvitakista nahkatakkiin, kun lämpötila nousee yli 5 asteen aamulla. Jos joutuu tekemään jotain fyysisesti raskasta työtä, niin paras lämpötila on omasta mielestäni(sisävaatteissa: farkut+t-paita tms.) 0-10 astetta.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tännäänki on satanu ja nyt tuulee ulkona lujasti. Vielä sitä rannalle menemään. Vastahan ne äsken jäät lähtivät joesta.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Lasse Liittyneelle taisi helle koitua kohtaloksi?
Toivottavasti noutajat tuovat tarpeeksi kireän paidan mukanaan.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Helteen ongelma on se ettei siihen ehti sopetua. Aklimoituminen vie pari viikkoa. Täällä ne ei yleensä kestä niin kauan. Etelänreissulla on sama juttu; Juuri kun alkaa sopetua, on aika lähteä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat