Seuraa 
Viestejä262

Totta kai on. Ajattelin että mietittäisiin asiaa vaikka sellaisesta näkökulmasta että toinen on paljon älykkäämpi kuin toinen. Jos vaikka toinen olisi erittäin älykäs ja toinen keskivertoälykäs, niin kyllästyykö se erittäin älykäs keskivertoälykkään ajatuksiin ja turhautuuko siihen että pitää selitellä omia ajatuskuvioitaan.

Olisi myös mielenkiintoista lukea kumpi olisitte mielummin suhteessa. Älykkäämpi vai hieman vähemmän älykäs?

Kukka ja lintu ovat ilon opettajia. (Søren Kierkegaard)

Sivut

Kommentit (230)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

Suhteita ja ihmisten odotuksia niistä on monenlaisia. Joissain tapauksissa huomattava älykkyysero ei ole suuri rasite, vaikka klassinen esimerkki rikkaasta fiksusta liikemiehestä ja tyhmästä edustusvaimosta. Liikemies tyydyttää sosiaaliset tarpeensa herraklubeilla vertaistensa kanssa ja vaimon tehtävä on miellyttää silmää ja antaa seksiä. Vaimo sosialiseeraa kaltaistensa seurapiirikaunottarien kanssa ja mies on vain etäinen elättäjä ja seksikumppani. Mutta vaikea nähdä, että tuollainen suhde voi olla kovinkaan syvällinen ja tasavertainen elämänkumppanuus. Se joka haluaa sellaista, valinnee älykkyydeltään kohtuullisen lähellä olevan puolison.

Tuo esimerkki saattaa kuulostaa sovinistiselta, mutta ainakin oman havaintoni mukaan fiksut naiset valitsevat paljon harvemmin selvästi tyhmemmän mutta seksuaalisesti kiihottavan tai muuten haluttavan (esim. perintörikkaan) miehen kovin pitkään suhteeseen.  Hetken huviksi tai kusetettaviksi nuo tietenkin kelpaavat, mutta eivät pitkäaikaisiksi elämänkumppaneiksi. Naisille on keskimäärin paljon tärkeämpää voida arvostaa miestään fiksuna.

Jos pitäisi valita, olisin tyhmempi. Voi olla, että se on vain kokemattoman aliarviointia muiden ongelmista, mutta tyhmillä näyttää olevan huolettomampaa. Olemme vaimon kanssa luultavasti suunnilleen yhtä älykkäitä, mutta hänellä on minulle täysin käsittämätön kyky laittaa aivot välillä narikkaan ja käyttäytyä ajoittain täysin ajattelemattomasti älyään käyttämättä. Se on hyvin ärsyttävää minulle, kun olen kaikki asiat ylimiettivä kontrollifriikki, jonka on hyvin vaikea sietää tyhmiä mokia niin itseltä kuin lähipiiriltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

Neutroni kirjoitti:
Suhteita ja ihmisten odotuksia niistä on monenlaisia. Joissain tapauksissa huomattava älykkyysero ei ole suuri rasite, vaikka klassinen esimerkki rikkaasta fiksusta liikemiehestä ja tyhmästä edustusvaimosta. Liikemies tyydyttää sosiaaliset tarpeensa herraklubeilla vertaistensa kanssa ja vaimon tehtävä on miellyttää silmää ja antaa seksiä. Vaimo sosialiseeraa kaltaistensa seurapiirikaunottarien kanssa ja mies on vain etäinen elättäjä ja seksikumppani. Mutta vaikea nähdä, että tuollainen suhde voi olla kovinkaan syvällinen ja tasavertainen elämänkumppanuus. Se joka haluaa sellaista, valinnee älykkyydeltään kohtuullisen lähellä olevan puolison.

Tuo esimerkki saattaa kuulostaa sovinistiselta, mutta ainakin oman havaintoni mukaan fiksut naiset valitsevat paljon harvemmin selvästi tyhmemmän mutta seksuaalisesti kiihottavan tai muuten haluttavan (esim. perintörikkaan) miehen kovin pitkään suhteeseen.  Hetken huviksi tai kusetettaviksi nuo tietenkin kelpaavat, mutta eivät pitkäaikaisiksi elämänkumppaneiksi. Naisille on keskimäärin paljon tärkeämpää voida arvostaa miestään fiksuna.

Jos pitäisi valita, olisin tyhmempi. Voi olla, että se on vain kokemattoman aliarviointia muiden ongelmista, mutta tyhmillä näyttää olevan huolettomampaa. Olemme vaimon kanssa luultavasti suunnilleen yhtä älykkäitä, mutta hänellä on minulle täysin käsittämätön kyky laittaa aivot välillä narikkaan ja käyttäytyä ajoittain täysin ajattelemattomasti älyään käyttämättä. Se on hyvin ärsyttävää minulle, kun olen kaikki asiat ylimiettivä kontrollifriikki, jonka on hyvin vaikea sietää tyhmiä mokia niin itseltä kuin lähipiiriltä.

En ole koskaan arvioinut siippani ja minun välistä mahdollista älyykyyden suhdetta kuin ehkä juuri mainitsemaltasi osin, eli taitaa olla vaimokkeeni parempi numeroiden ja kaikenlaisen mustinvaraisten asioitten hoitamisessa, ja siten niiltä osin meikäläistä älykkäämpi, mutta on kyllä niin tuttua tuo ilmiö jonka mainitset, minkä Spede aikoinaan naisen logiikaksi risti, että välillä ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa.

😎

MooM
Seuraa 
Viestejä9030

Kyllä se helpottaa kommunikaatiota yms. Kuten samalla hehtaarilla oleminen muissakin jutuissa.

Ja jatkuva myötähäpeän tunne typeristä jutuista ja tajuamattomuudesta on tuhoisa. Toki älykäskin voi olla typerä, mutta ei samalla tavalla kuin "hidas".

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13696

Mikä nyt sitten on kumppanuuden tarkoitus. Hitaitten kanssa ei kehtaisi lisääntyä, mutta muussa paritelussa en näe järkeä pitää äo-rajaa. Promilleraja on paljon tärkeämpi.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

MooM
Seuraa 
Viestejä9030

Minijehova kirjoitti:
Mikä nyt sitten on kumppanuuden tarkoitus. Hitaitten kanssa ei kehtaisi lisääntyä, mutta muussa paritelussa en näe järkeä pitää äo-rajaa. Promilleraja on paljon tärkeämpi.

Kumppani viittaaminusta suhteeseen, jossa jaetaan muutakin kuin pissavehkeet.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Deimos
Seuraa 
Viestejä7494

On merkitystä. En voisi kuvitella täyttä älykääpiötä kumppaniksi. Juteltavaa täytyy olla. Ei haittaa vaikka on erilainen kunhan pollassa on jotakin. Exä oli fiksu ja omapäinen, juuri mun makuun. Luulen että muutenkin synkkaa paremmin kun ÄO on likimain samalla alueella. Jos mun nyt on jotain 130 niin vaikkaisin että kumppaniksi sopii sellainen 115 -->. En tosin tiedä miten joku 100 ÄO ajattelee asioista. Ei ole kokemusta. Pitääkö tyttelit pistää Mensan testiin baari illan jälkeen? Krisse Salminen taisi täräyttää melkein Mensan rajan ja toinen  oli Mensaan päässyt Katariina Souri. Joku tommonen mimmi sitten.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13696

En usko että on pakosti merkitystä. Nille joille on, toki on, ei muille.

Kyllä minä tunnen esimerkiksi yhden ihan ihanan ja huomattavan seksuaalisen ratsastuksenopettajan, jonka äo on maksimissaan 85. Ihana likka, hieman hullu ja ehdottoman tyhmä, mutta kyllä hän monelle sopisi kumppaniksi. Oikeastaan yksi exänsä on yksi älykkäimmistä koskaan tapaamistani ihmisistä. Ihan oli monivuotinen ja hyvä suhde, vaikka älykkyysero oli puolet (tai tuplat) tai miten nyt asian haluaakaan ilmaista: about 85 vs 170.

Noin älykkäät ovat tottuneet toimimaan itseään tymempien kanssa, joten miksi nirsoilla tyhmyyden asteessa; jokainen tapaamansa (ehkä minua lukuunottamatta) on ollut aina häntä tyhmempi - ja tulee olemaan.

Antaakseni ystävälleni hieman älymeriittiä, mutta ilman suoria googlausnuolia, niin sm-mitaleita kaverilla on kolmesta lajista (shakki tietysti yksi) ja vanhemmista molemmilla taitaa olla professuurit. Koskaan ei ole muuten kaveri tehnyt yhtään työpäivää, on vanhempi kuin minä ja mahdollisesti jopa fiksumpi.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13696

Pitääpä kysyä kaverilta josko olisi innostusta osallistua joskus keskusteluihin. Sivistynyt luonnollisesti, mutta matemaattisesti lahjakkain koskaan tapaamani yksilö.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

Deimos kirjoitti:
On merkitystä. En voisi kuvitella täyttä älykääpiötä kumppaniksi. Juteltavaa täytyy olla. Ei haittaa vaikka on erilainen kunhan pollassa on jotakin. Exä oli fiksu ja omapäinen, juuri mun makuun. Luulen että muutenkin synkkaa paremmin kun ÄO on likimain samalla alueella. Jos mun nyt on jotain 130 niin vaikkaisin että kumppaniksi sopii sellainen 115 -->. En tosin tiedä miten joku 100 ÄO ajattelee asioista. Ei ole kokemusta. Pitääkö tyttelit pistää Mensan testiin baari illan jälkeen? Krisse Salminen taisi täräyttää melkein Mensan rajan ja toinen  oli Mensaan päässyt Katariina Souri. Joku tommonen mimmi sitten.

Sori nyt että utelen, mutta kun jatkuvasti jankutat samaa, niin mistä olet oikein saanut päähäsi että ÄÖösi olisi jotai 130+?
Tiedät tietämättäsi kyllä hyvin miten ”joku 100 ÄÖ ajattelee asioista”, kas kun suurin osa populasta kuuluu siihen ÄÖ 100 +- 5 kategoriaan, ja 130+ ollen sangen harvinaista, ehkei edes kukaan täällä keskustelevasta kuulu siihen joukkoon, minä nyt en ainakaan!
Ettei vain olisi ylivertaisuusharhaa hieman sekoittamassa tuota sinun tulostasi?

😎

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13696

Brainwashed kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

Sori nyt että utelen, mutta kun jatkuvasti jankutat samaa, niin mistä olet oikein saanut päähäsi että ÄÖösi olisi jotai 130+?
Tiedät tietämättäsi kyllä hyvin miten ”joku 100 ÄÖ ajattelee asioista”, kas kun suurin osa populasta kuuluu siihen ÄÖ 100 +- 5 kategoriaan, ja 130+ ollen sangen harvinaista, ehkei edes kukaan täällä keskustelevasta kuulu siihen joukkoon, minä nyt en ainakaan!
Ettei vain olisi ylivertaisuusharhaa hieman sekoittamassa tuota sinun tulostasi?

😎

On tuo kaksi mensan eri testiä julkaissut, joissa molemmissa oli +130

Kyllä sitä tapahtuu, vaikka harvinaista onkin.

Nykyäänhän (eikä ennenkään) noista saa tarkkoja tuloksia, mutta sen tiedon saa, että jos haet mensaan niin jäseneksi pääset.

Harva varmaan kuvittelee pääsevänsä mensarajan yli, mutta ei pääsisikään; useammin taidetaan epäillä kykyjään ja yllätytään positiivisesti.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7494

Brainwashed kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

😎

Testi kertoo vain kyvystä suoriutua loogisista päättelyistä, ei muuta. Ja tietääkseni testit ovat nykyään ainut luotettava tapa mitata asiaa. En tiedä toista keinoa. Mutta selvästi täällä huomaan että tietämykseni on varsin ohut kun vertaa muihin keskustelukumppaneihin. Minijehova on esimerkiksi huomattavasti minua edellä kaikessa ja älykäämpikin. En minä sinuakaan kutsu tyhmäksi. Olen nyt saanut oppitunteja erilaisista maailmankatsomuksista ja se on avartanut maailmakatsomustani paljon. Jopa siinä määrin että ymmärrän Apollo kantasi.

Minuun vaikutuksen tehneitä:

jussipussi

Minijehova

Lentotaidoton

Fizikisto (sorry jos meni nimi väärin)

Moom

Aajii

ID1OT

Tokilogi

Kontra

En muista kaikkia ja nuo eivät ole missään järjestyksessä. Aajii taisi olla jo newseissä tai sitten on vain sama nimimerkki.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7494

Hups!

Neutroni

Offmind

JPI

Eppur si muove !!!

Deimos
Seuraa 
Viestejä7494

Asdf

John Carter

Eppur si muove !!!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50539

Brainwashed kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
ja 130+ ollen sangen harvinaista, ehkei edes kukaan täällä keskustelevasta kuulu siihen joukkoon, minä nyt en ainakaan!
😎
Onhan täällä heittämällä 130+. MooM, Neutroni, Japetus, QS, JPI , Inkvisiittori Jr, Eusa, Lentotaidoton, Sääpeikko, ne muutamat fyysikot jne. 

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

jussipussi kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
ja 130+ ollen sangen harvinaista, ehkei edes kukaan täällä keskustelevasta kuulu siihen joukkoon, minä nyt en ainakaan!
😎
Onhan täällä heittämällä 130+. MooM, Neutroni, Japetus, QS, JPI , Inkvisiittori Jr, Eusa, Lentotaidoton, Sääpeikko, ne muutamat fyysikot jne. 

Ei ole oikein mahdolista että kaikilla mainitsemillasi olisi 130+ ÄÖ, mutta ehkä parilla voisi ollakin, en tiedä, että aika leveällä lastalla taisit vetää.

Itse en ole koskaan omaani testannut, ja arvioni olisi että sinne satkun jommin kummin puolin uppoaisi.

Itse en pidä pelkkää ääöötä ns. normihenkilön mittana oikeastaan lainkaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat