Sivut

Kommentit (230)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13696

Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Sitä sanottiin justeeriksi.

Ja sillä justeerataan?

Aina sitä oppii uutta. Etenkin vanha maalaissanasto on pahimpia kielellisiä puutteitani. Selvä aukko sivistyksessä, mutta syytän sitä että olen kolmannen polven stadilainen, joten maalaistyökalut ovat jääneet vieraiksi.

Heikinlaaksossa on puolet katujen nimistä sellaisia, joiden en usko olevan edes suomea; kaikki liittyvät jotenkin mustavalkoajan peltotöihin. Esimerkkinä luokomiehentie ja sapilaskuja. Pahin on koudantie, josta minulla ei ole mitään hajua. Sapilas taisi olla joku paalutustappi tai vastaava ja luokomies viikatteenheiluttaja.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vaikka huonekalujen siirtelyä ja sijoittelua voi sanoa justeeraamiseksi tai säätämiseksi. Tyyliin...
Oli se melkoista justeeraamista tai oli se melkoista säätämistä.

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä1056

Pitäisi vissiin etsiä jostain tarpeeksi pitkä keppi ja kiinnittää siihen tarttumaelin. Kun kävin viimeksi mutsin luona maalla niin katselin että pihapuista on myrskytuuli irroitellut oksia mutta ne ovat jääneet alempiin oksiin kiinni. Saisi vähän sahailtavaa jos ne tuulen irroittamat saisi nyittyä irti.

Tai olin katsovinani ett yhdestä puusta olisi lähtenyt latva irti kokonaan mutta teoreettisen piipertäjän parempi jättää ammattilaiselle, siinä ei hyvin käy jos rupeaa moottorisahan kanssa kompastelemaan .

molaine kirjoitti:
Mutta tämäkin ketju on mennyt liian hapokkaaksi mestarien käsittelyssä.

Käyttäjä18776
Seuraa 
Viestejä1056

Tai saahan sen puun kaadettua niinkin että rungon alaosaan sahataan lovi ja sitten vedellään köyden avulla kumoon siten ettei itse jää alle.  Mutta sitten jää semmoinen nysä mikä pitäisi erikseen katkoa.

molaine kirjoitti:
Mutta tämäkin ketju on mennyt liian hapokkaaksi mestarien käsittelyssä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä15326

Käyttäjä18776 kirjoitti:
Tai saahan sen puun kaadettua niinkin että rungon alaosaan sahataan lovi ja sitten vedellään köyden avulla kumoon siten ettei itse jää alle.  Mutta sitten jää semmoinen nysä mikä pitäisi erikseen katkoa.

Tykkään tehdä mökillä puuhommia. Puun kaato käy yleensä varsin helposti, varsinkin jos se nyt on suunnilleen suorarunkoinen ja tasapuolinen. Itse teen niin että sahaan ensin moottorisahalla tuon kolmioprofiilisen loven sille puolelle puuta jonne haluan sen kaatuvan. Lovi sahataan niin että ensin sahataan suoraan rungon sisään ja sitten 45 asteen kulmassa sen yläpuolelta. Loven syvyys on ehkä kolmannes rungon paksuudesta, voi olla pienempikin.

Sitten sahataan rungon toiselta puolelta suunnilleen samalta korkeudelta kun toiselle puolelle sahatun loven alareuna. Kun puu on sahattu melkein poikki, se kaatuu itsestään tai vain kevyesti tönäisemällä loven suuntaan. 

Köyttä tarvitaan jos runko on kovin vino, puu pahasti epätasapainoinen (esim oksia vain toisella puolella tms) tai kaatosuunta on niin tarkka ettei siinä saa olla yhtään heittoa. Joka tapauksessa sahaus pitää aina suorittaa yllä kuvaamallani tavalla rungon molemmin puolin. On vaarallista lähteä kiskomaan puuta nurin väkisin. Köyteen pitää laittaa vain sen verran jännitystä että se kaatumisen alkaessa antaa rungolle halutun suunnan.

Viime keväänä kaadoin mökillä tuolla tavoin n. parikymmentä isoa kuusta yksinäni yhdessä päivässä käyttäen ihan tavallista 35 cm laipallista Husqvarnan mökkisahaa. Karsimiseen, siivoamiseen ja pinoamiseen meni sitten paljon enemmän aikaa.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Keijona
Seuraa 
Viestejä14267

Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Itsetuntohan ei voi perustua siihen mitä muut ajattelee, siis   minkälaista tunnusta tai diplomeita  on muilta saanut, tai paljonko on kokemuksia, tavaroita tai   omaisuutta kerännyt , vaan tsetunto perustuu siihen miten hyvin itsensä tuntee)

Itsetunto ja itsetuntemus ovat kaksi eri asiaa.

Pyh. Ei nyt sekoiteta itsetuntoa ja itseensä uskomista toisiinsa. Itseensä uskominen perustuu uskomiseen itse tuntemus itsensä tuntemisen, siis  ymmärtämiseen. Tietysti minäitsekeskeisillähän ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa itseensä, koska eivät pysty itseään objektiivisesti analysoimaan ja siten myös ymmärtämään. Joten on sillä feminiinisellä ja omapesä omamaa keskeisellä arvomaailmalla negatiivisia puolia olemassa.

Onhan se hullunhauska tuo itseensä uskojien uskonto, se kun  tuottaa eniten subjektiivisia ja individualistisia harhoja. 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Vierailija

Pseudohippi kirjoitti:
Käyttäjä18776 kirjoitti:

Tykkään tehdä mökillä puuhommia. Puun kaato käy yleensä varsin helposti, varsinkin jos se nyt on suunnilleen suorarunkoinen ja tasapuolinen. Itse teen niin että sahaan ensin moottorisahalla tuon kolmioprofiilisen loven sille puolelle puuta jonne haluan sen kaatuvan. Lovi sahataan niin että ensin sahataan suoraan rungon sisään ja sitten 45 asteen kulmassa sen yläpuolelta. Loven syvyys on ehkä kolmannes rungon paksuudesta, voi olla pienempikin.

Sitten sahataan rungon toiselta puolelta suunnilleen samalta korkeudelta kun toiselle puolelle sahatun loven alareuna. Kun puu on sahattu melkein poikki, se kaatuu itsestään tai vain kevyesti tönäisemällä loven suuntaan. 

Köyttä tarvitaan jos runko on kovin vino, puu pahasti epätasapainoinen (esim oksia vain toisella puolella tms) tai kaatosuunta on niin tarkka ettei siinä saa olla yhtään heittoa. Joka tapauksessa sahaus pitää aina suorittaa yllä kuvaamallani tavalla rungon molemmin puolin. On vaarallista lähteä kiskomaan puuta nurin väkisin. Köyteen pitää laittaa vain sen verran jännitystä että se kaatumisen alkaessa antaa rungolle halutun suunnan.

Viime keväänä kaadoin mökillä tuolla tavoin n. parikymmentä isoa kuusta yksinäni yhdessä päivässä käyttäen ihan tavallista 35 cm laipallista Husqvarnan mökkisahaa. Karsimiseen, siivoamiseen ja pinoamiseen meni sitten paljon enemmän aikaa.

Juuri noin. Selvennetään vielä että pitää jättää hieman pitopuuta, eli ei sahaa aivan poikki. Pitopuu pitää rungon kannossa kiinni ja kaatosuunta säilyy.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat