Seuraa 
Viestejä262

Osaatko rakastaa? Miten se tapahtuu? En tarkoita rakastelua vaan rakastamista.

Kukka ja lintu ovat ilon opettajia. (Søren Kierkegaard)

Sivut

Kommentit (195)

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

No jaa-a, luulen että siinä on vähän sama kuin onnellisuuden etsimisessäkin, eli sen löytää(kuulema), kun lakkaa etsimästä. Onko se sitten syy vai seuraus, niin siit en tiedä.

Mutta jos nyt viittaat parisuhteeseen, niin alussahan se on sellaista rakkauden antamisen ja saamisen kilpajuoksua, mutta jossain vaiheessa kun se menee tietyllä tapaa ohitse, voi maaperä olla otollista sille, että voi sanoa saavuttaneensa jonkunlaisen rauhan asian suhteen ja sitä kautta kokea jotain, jota kai sillä nimellä voi kutsua.

En tiedä osaanko. Luulen että kyllä, mutta ehkä sekin on vaan toive.

Toisaalta, onko se asia josta voi edes kysyä, että osaatko? Vähän luulen sittenkin, että ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä9030

Täytyy sanoa, että tykkään tästä kissanaisesta, olipa takana mitä tahansa. Itse asiaan en osaa oikein nyt vastata henkilökohtaisesti, mutta luulisin, että ihan särkyneimmät poislukien, jokainen osaa rakastaa omalla tavallaan. Pitää vaan ("vaan"!) löytää se, jolle se passaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

Brainwashed kirjoitti:
En osaa, ja siksi ihmettelenkin miksi olen rakastettu, vaikka kaiken järjen mukaan en pitäisi olla.

Luulen, että niillä jotka väittävät osaavansa, ovat asiat sillä saralla keskivertoa huonommin.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

MooM kirjoitti:
Täytyy sanoa, että tykkään tästä kissanaisesta, olipa takana mitä tahansa. Itse asiaan en osaa oikein nyt vastata henkilökohtaisesti, mutta luulisin, että ihan särkyneimmät poislukien, jokainen osaa rakastaa omalla tavallaan. Pitää vaan ("vaan"!) löytää se, jolle se passaa.

Rakastan ajatusta, että kyseessä olisi Jepiksen herkkä puoli.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Mietin voisiko se olla jonkinlaista tiedostamatonta itsestäänselvää pyyteettömyyttä. Höpsö esimerkki että antaa toiselle suurimmat ja kauneimmat mansikat että yleensä haluaa toiselle kaikkea parasta?

MooM
Seuraa 
Viestejä9030

Kissatäti kirjoitti:
Mietin voisiko se olla jonkinlaista tiedostamatonta itsestäänselvää pyyteettömyyttä. Höpsö esimerkki että antaa toiselle suurimmat ja kauneimmat mansikat että yleensä haluaa toiselle kaikkea parasta?

Luulisin, että tuo on seuraus, ei ollenkaan riittävä määritelmäksi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

Kissatäti kirjoitti:

Jos yrittää loputtomiin kantaa kaiken itse, niin jossain vaiheessa alkaa vääjäämättä säröilemään. Usein huomaamattaan. Mutta jos joku lyöttäytyy kylkeen vähän jeesaamaan taakan kanssa, niin joku synapsi sitä sitten menee päässä nurin ja alkaa tuottamaan outoja ajatuksia ja tunnetiloja. Lopuksi on enää kyse siitä, kuinka niitä osaa käsitellä ja antaa niille tilaa.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Minulla on halu rakastaa kaikkia niitä jotka rakastavat minua ja haluaisin kaikkien rakastavan minua. Mielipuolista varmaan mutta oikeasti pidän ihmisistä, usein myös niistä jotka eivät pidä minusta.  Mietin vain tätä rakkausjuttua nyt kovin. Osaanko rakastaa niin että läheiseni tuntisivat olonsa rakastetuiksi.

Niin ja toinen juttu en ole ennen ollut tällä palstalla jos joku epäilee ,olen aidosti outo tapaus varmaan sitten.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

Kissatäti kirjoitti:
Minulla on halu rakastaa kaikkia niitä jotka rakastavat minua ja haluaisin kaikkien rakastavan minua. Mielipuolista varmaan mutta oikeasti pidän ihmisistä, usein myös niistä jotka eivät pidä minusta.  Mietin vain tätä rakkausjuttua nyt kovin. Osaanko rakastaa niin että läheiseni tuntisivat olonsa rakastetuiksi.

Niin ja toinen juttu en ole ennen ollut tällä palstalla jos joku epäilee ,olen aidosti outo tapaus varmaan sitten.

Ei kannata väkisin yrittää rakastaa. Ihmiset ahdistuu. Sitten on tietenkin vielä läheisriippuvuus, joka on asia erikseen.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Jäärä kirjoitti:
Kissatäti kirjoitti:

Ei kannata väkisin yrittää rakastaa. Ihmiset ahdistuu. Sitten on tietenkin vielä läheisriippuvuus, joka on asia erikseen.

No nyt mietin olenko läheisriippuvainen. Mistä sen nyt sitten tietää? Minun rakkauskäsite on ystävien ja tuttavien kohdalla hieman häilyvä. En toki halua aiheuttaa ahdistusta, en nyt niin outo ole kuitenkaan :D Sanon vain ystävillekin helposti että olet tärkeä tai että pärjäile rakas.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Brainwashed kirjoitti:
Funtsailin tässä hieman, että osaankohan rakastaa.
Onko rakastamista sellainen, että on valmis uhraamaan elämänsä toisen puolesta, vai onko sellainen uhriutumista?

Ei ole uhriutumista jos rakastat enemän kuin itseäsi tai miten se voisi olla? Vaikea kysymys.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

Kissatäti kirjoitti:

No nyt mietin olenko läheisriippuvainen. Mistä sen nyt sitten tietää? Minun rakkauskäsite on ystävien ja tuttavien kohdalla hieman häilyvä. En toki halua aiheuttaa ahdistusta, en nyt niin outo ole kuitenkaan :D Sanon vain ystävillekin helposti että olet tärkeä tai että pärjäile rakas.

Ei mulla ole kompetenssia arvioida kenenkään läheisriippuvaisuutta, että en osaa siihen sanoa juuta enkä jaata. Mutta tuollainen ”pärjäile rakas” on luontevimmillaan varsin hyvä piirre ihmisessä, että ei sitä kannata juurtua sen enempää pohtimaan.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

En siedä rakkaudentunnustuksia, puolin taikka toisin, mutta on kiva kun voi luottaa tietoon että tuo tyyppi ei kuseta, kuten esim. muijani minua, ja myös toisinpäin.
Laitoin muijalle ystävänpäivänä viestin että olet paras ystäväni, ja hän loukkaantui ensin, mutta kun kerroin että se on suurin tunnustus jonka minulta voi saada, niin retkahti itkuun.
Ei naisista ota erkkikään selvää...

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3667

Brainwashed kirjoitti:
En siedä rakkaudentunnustuksia, puolin taikka toisin, mutta on kiva kun voi luottaa tietoon että tuo tyyppi ei kuseta, kuten esim. muijani minua, ja myös toisinpäin.
Laitoin muijalle ystävänpäivänä viestin että olet paras ystäväni, ja hän loukkaantui ensin, mutta kun kerroin että se on suurin tunnustus jonka minulta voi saada, niin retkahti itkuun.

Eikä aina miehistäkään :D

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

Jäärä kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:

Eikä aina miehistäkään :D

Se on kyllä totta.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11765

Kissatäti kirjoitti:
Osaatko rakastaa? Miten se tapahtuu? En tarkoita rakastelua vaan rakastamista.

Kai se on vähän samanlainen juttu kuin hengittäminen. Jokainen osaa sen luonnostaan. Vaikea sitä on selittää, miten. Toisilta se sujuu silti paremmin. Kukin tavallaan. Yksi puuskuttaa, toinen hyperventiloi. Kolmannen hengitys on hiljaista ja huomaamatonta. Mutta voi sitä taitoa myös treenata ja opetella paremmaksi. Laulajan päätyö ei ole itse asiassa äänteleminen, vaan hengittäminen. Siinä voi harjaantua verrattoman paljon paremmaksi, ja vasta sitten ne kauneimmat sulosävelet saa ilmoille, tekee oikeutta laulun sanoille ja melodioille. Uimarinkin on opittava hengittämään oikein. Väärin ajoitettu innokas haukkaus johtaa ikävyyksiin. Hetkittäin pitää osata pidätelläkin. Sellaista se on rakastaminenkin toisinaan. Joskus loppuu hengittäminen ja joskus loppuu rakastaminen. Lopputulos on joka tapauksessa sama. 

Vierailija

Rakastaminen voi loppua myös ennen kuin se kunnolla alkaakaan.
Riittävästi vammaa lapsuudessa niin kasvaa sopivasti kieroon.
Saattaa jopa tulla rakkauden torjuja, joka ei anna itselleen oikeutta rakastaa tai rakastaa toista vahingollisella tavalla.

Rakkasus imetään äidin rinnoista ja se ruokkii koko elämän.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat