Sivut

Kommentit (41)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

Hans Danmark kirjoitti:
Jos ja kun lintu on ollut maassa sillä on jokin vamma, eeli hoitoon.

Tervapääsky on vähän poikkeus. Moni varmaan turhaan stressaa lintua ja aiheuttaa mahdollisesti häiriötä sen kehitykseen, kun ottaa ihmisen hoidettavaksi antamatta ensin mahdollisuutta päästä ilmaan.

..Kai se hoitolassakin tehdään, ellei linnusta löydy mitään SYYTÄ pitää. Ellei lintua halua heittää ilmaan siinä toivossa, että se pääsisi lentoon, sitä voi pitää jonkin aikaa korkealla kädessä, tai laittaa hetkeksi isolle puun oksalle tms. josta ei estettä pudottautua lentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Mä oon lähinnä bongaillu huorapääskyjä.

Hyvä hyvä, onko ne puusta pudonneita?

Ei mutta haara-asennossa.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:

Aaa... se on ihan oma lajinsa. Vaatinee erilaista hoitoa. Ei voi heittää ilmaan, tunkea lihaa suuhun, tai viedä hoitolaan.

Mitäs mun pitikään vielä sanoa...

MooM
Seuraa 
Viestejä8991

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:

Aaa... se on ihan oma lajinsa. Vaatinee erilaista hoitoa. Ei voi heittää ilmaan, tunkea lihaa suuhun, tai viedä hoitolaan.

Miksei?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä 2019 kirjoitti:

Mitäs mun pitikään vielä sanoa...

Lihaa suuhun voi laittaa.
Pesulla on syytä käydä ennen ja jälkeen.

asdf
Seuraa 
Viestejä12619

Tokilogi kirjoitti:
Kannattaa kokeilla osaako lintu lentää, mikä parhaiten onnistuu kun tiputtaa sen esim kerrostalon katolta.

Samalla voi kokeilla, putoaako kissa aina jaloilleen.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

Käyttäjä4106 kirjoitti:
Tervapääskyhän se. Kiitos!

Löysin hoito-ohjeetkin:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/16/pelasta-tervapaaskyn-poikanen

Jauheliha näyttää maistuvan :)

Hyi kamala, ohjeistetaan pakkosyöttämiseen...
On tarjottava sellaiset olosuhteet, että kykenee syömään innolla. Ruuan sujauttaminen kurkkuun huijaamalla, siis teknisiä keinoja hyväksikäyttäen, on yhtään liioittelematta ORAALINEN RAIßKAUß.

Pitää olla tosi huonosti asiat, että ei saa oma-aloitteisesti ottaa tarjottua ruokaa... vaan se laitetaan valmiiksi kurkkuun, kunnes laittaa riittävästi hanttiin. Passivoivaa!

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

Tokilogi kirjoitti:
Kannattaa kokeilla osaako lintu lentää, mikä parhaiten onnistuu kun tiputtaa sen esim kerrostalon katolta.

Suomessa kerrostalon katolle ei helposti pääse keikkumaan. Muualla voi olla uima-allas ja palmut, tai vähintään pyykkinarut... Katolla ois muuten hyvä pitää yrttitarhaa?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

...Mut se on totta, että tervapääsky tarvii riittävästi pudotusmatkaa päästäkseen liitoon. Ja pienen vastatuulen, joka mainittiin.

(Lentoon lähteminen maasta vaatii valtavasti voimia, jota poikasella ei vielä ole.)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

tammukka kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Tervapääsky on harhaanjohtava nimi, sillä oikeasti kyse on liitäjästä.

Oikeasti kiitäjä.

Niinpäs onkin. Ja näköjään "tervapääsky" on vanhentunut nimi, sillä se on korvattu "kiitäjällä"...

Tokkura
Seuraa 
Viestejä6345

Mää noita pikkupoikana heittelin ilmaan useinkin kun tulivat räystäskourua pitkin alas. Joskus oli saavikin olla. Ne pysyivät pinnalla, mutta piti kuivattaa ennen lentoonheittämistä. Iso painava motkale jo pentunakin räksän kokoinen, kyhyet höyhenet ohut kerros, ja sen alla jämerää lihasta.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä6733

Tokkura kirjoitti:
Mää noita pikkupoikana heittelin ilmaan useinkin kun tulivat räystäskourua pitkin alas. Joskus oli saavikin olla. Ne pysyivät pinnalla, mutta piti kuivattaa ennen lentoonheittämistä. Iso painava motkale jo pentunakin räksän kokoinen, kyhyet höyhenet ohut kerros, ja sen alla jämerää lihasta.

Ne on hauskan tuntuisia pitää, siivet kuin boomerangit... Mä kerran sain pitää kiitäjän nuorikkoa (kestää tottua tähän nimeen, kiitäjästä tulee mieleen perhonen), jonka löysin maasta. Olin silloin ala-asteikäinen, enkä löytänyt aikuista, joka osaisi/kiinnostuisi auttamaan kiitäjää. Sillä oli asiat niin huonosti, ettei innostunut syömään -
enkä silloin tiennyt, miten hoitaa ensin ruokahalu kuntoon. Sen lisäksi että linnulla on voimia syödä, sillä pitää olla luottamus hoitajaansa. Hoitajan pitää olla kärsivällinen ja edetä linnun "kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin" mukaan (reagoinnin ehdoilla), jotta luottamus syntyisi. Ellei tähän ole aikaa/kiinnostusta, voi "pakkosyöttää" (vain nieleminen tapahtuu omaehtoisesti) . Mutta eihän vauvaakaan voi missään määrin pakkosyöttää, ilman ikäviä seuraamuksia... Pelkkä fyysiseen kehitykseen tuijottaminen on ikävää, ja ehdottomasti viimeinen vaihtoehto toteuttaa vain sillä kriteerillä. Anyway, sitä löytämääni lintua koitin saada ilmaan heittämällä korkealle (nurmikon päällä, jotta mahdollinen putoaminen olisi pehmeämpää) mutta siivet ei ottanut ilmaa allensa... Pieni vastatuuli puuttui, mutta lintu ei tainnut olla muutenkaan voimissaan. Eräs tyttö oli sitä mieltä, että nautin linnun kiduttamisesta, kun vangitsemisen lisäksi vielä heittelen sitä ilmaan. Joo heittely oli kivaa, mutta ei sitä maahan mätkähdystä kestänyt katsoa kuin muutaman kerran... Lintu kuoli samana iltana. Se aina harmittaa, kun toinen kuolee omien taitojen puutteen vuoksi.

Kiitäjän poikanen voi olla pari päivää syömättä, kun se vaipuu eräänlaiseen horrostilaan. En tiedä voiko tämä estyä, jos kiitäjää pitää väkisin liian lämpimässä... huolehtimatta kuitenkaan siitä, että se saa ravintoa. Kun lintu "läähättää", lämpötila on sille selvästi liian korkea.

Luin että kun

Vierailija

Mikäköhän lintu mahtaa olla kyseessä. Mustarastaan kokoinen ja vähän samannäköinen, mutta tummanruskea. Levittelee siipiään auringossa tehden niistä hameen näköisen. Sain sen verran huonoja kuvia, ettei niistä oikeen erota.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat