Seuraa 
Viestejä7252

Mikä estää valmistamasta moottoreista, vaikkapa auton moottoreista, sellaisia että ne muokkaavat jatkuvasti ominaisuuksiaan sen mukaan mikä on tilanteessa optimaalista.

Eli tällöin Ferrari ärjyisi vähän vähemmän ajaessaan 30km/h alueella kiltisti kulutuksen ollessa myös sen mukaista.

Kommentit (16)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

HuuHaata kirjoitti:
Mikä estää valmistamasta moottoreista, vaikkapa auton moottoreista, sellaisia että ne muokkaavat jatkuvasti ominaisuuksiaan sen mukaan mikä on tilanteessa optimaalista.

Eli tällöin Ferrari ärjyisi vähän vähemmän ajaessaan 30km/h alueella kiltisti kulutuksen ollessa myös sen mukaista.

Mitä tarkoitat muokkaamisella? Kai tiedät, että moottorit tehdään metalleista koneistetuista osista. Eivät sellaiset voi muokkautua eikä mikään muukaan tunnettu materiaali, jonka kestävyys ja hinta on koneenrakennukseen sopiva, pysty siihen.

Varmaan jonkin verran voisi säästää tekemällä moottoreista pienitehoisempia. Ei siitä montaa kymmentä vuotta ole kuin 40 kW riitti isoon kalliiseen perheautoon (80-luvun diisselimersu). Tuollaisella ajourani aloittaneena voin vahvistaa, että vaikka suorituskyky ei ollut ihan sitä mitä rehvakas teini olisi halunnut, ei yksikään matka jäänyt tekemättä siksi ettei ehdi perille. Mutta autotehtaat tuskin haluavat isoa ryntäystä pienikatteisempien autojen suuntaan ja isot autotehtaat käytännössä sanelevat esim. EU:n autoiludirektiivit.

Jollain Ferrareilla ei ole minkäänlaista väliä kokonaisuudessa. Polttoaineenkulutuksella ei ole mitään merkitystä niiden omistajille, mutta rehvakkailla äänillä voi olla. Eikä ne niin ihmeellistä ääntä pidä pintakaasulla ja kaasutettaessakin ääni on ärsyttävän mopomainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä7252

Neutroni kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Mikä estää valmistamasta moottoreista, vaikkapa auton moottoreista, sellaisia että ne muokkaavat jatkuvasti ominaisuuksiaan sen mukaan mikä on tilanteessa optimaalista.

Eli tällöin Ferrari ärjyisi vähän vähemmän ajaessaan 30km/h alueella kiltisti kulutuksen ollessa myös sen mukaista.

Mitä tarkoitat muokkaamisella? Kai tiedät, että moottorit tehdään metalleista koneistetuista osista. Eivät sellaiset voi muokkautua eikä mikään muukaan tunnettu materiaali, jonka kestävyys ja hinta on koneenrakennukseen sopiva, pysty siihen.

Aika säälittävää, kun elämme jo vuotta 2019.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13701

Helpompi väylä olisi auton massan manipuloiminen päästäkseen haluamaasi lopputulokseen, mutta ei sekään helpolta kuulosta.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

HuuHaata kirjoitti:
Aika säälittävää, kun elämme jo vuotta 2019.

No siinäpähän säälit. Ihan minä vuonna vain voi keksiä jonkun epärealistisen teknofantasian ja alkaa sääliä itseään kun se ei ole todellisuutta.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä7252

Neutroni kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Aika säälittävää, kun elämme jo vuotta 2019.

No siinäpähän säälit. Ihan minä vuonna vain voi keksiä jonkun epärealistisen teknofantasian ja alkaa sääliä itseään kun se ei ole todellisuutta.

Missä kohtaa tuollainen on epärealistinen?

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

HuuHaata kirjoitti:
Mikä estää valmistamasta moottoreista, vaikkapa auton moottoreista, sellaisia että ne muokkaavat jatkuvasti ominaisuuksiaan sen mukaan mikä on tilanteessa optimaalista.

Eli tällöin Ferrari ärjyisi vähän vähemmän ajaessaan 30km/h alueella kiltisti kulutuksen ollessa myös sen mukaista.

Ei sitä mikään estä, ja itse asiassa ovat modernit OBD II softalla ohjatut moottorit varustettu sellaisella "oppivalla" keinoälyllä joka huomioi esim. kunkin ajotyylistä preferenssejä ja adaptoituu sen mukaan optimaaliseen toimintaan.

KimmoK
Seuraa 
Viestejä1032

Jos V12 koostettaisiin 1 sylinterisistä rinnan kytketyistä moottoreista jotka olisi yksitellen irrotettavissa voimalinjasta, silloin homma onnistuisi. Nykytekniikalla vehkeestä tulisi kuitenkin liisn raskas ja teknisesti vikaherkkä.

Helpompaa on asentaa teslan tekniikka ferrariin ja äänentoisto tuottamaan moottorin sulosoinnut.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

KimmoK kirjoitti:
Mun pikkumyy toimii siten että tasakaasulla ja tasamaalla se kulkee 2sylinterillä muutoin 4sylinterillä.
VW konsernin vehje.

Mutta kun 2sylinteriä tuöskentelee, myös lepovuoron sylinterit hölköttää tyhjänpäite ja kuluttaa itseään kun benss ei voitele yms.jne.

En ole kuullutkaan tuollaisesta ihme-vehkeestä.

Taitaa olla niitä Esson baarissa kuultuja juttuja...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12410

Tällviisii:

"Adaptations

Modern vehicles are built to much tighter tolerances than those of the past, however they are still susceptible to manufacturing variation, mechanical wear and environmental aspects. As such, they are able to adapt to gradual changes in the operation of the engine.

Example. As an air filter gets blocked by dust, the ECU can start the engine running with a slightly reduced fuel injection quantity to compensate. This allows it to perform at peak efficiency from engine startup, rather than starting at factory levels and working towards the optimum mixture on each journey.  It does this by storing the Lambda values over previous journeys.

These adaptations apply not just to blocked air filters, but to many systems on an engine or transmission. As components in hydraulic systems wear, they require changes to the timing of solenoid activation to compensate. Similarly, as the engine wears throughout, the ability to be an air pump deteriorates slightly and the opening angle of the throttle flap will need to change to maintain correct idle speed."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

HuuHaata kirjoitti:
Missä kohtaa tuollainen on epärealistinen?

Et kertonut mitä tarkoitat sillä muokautumisella. Jos moottorin mittojen mekaanisia muutoksia, ei sellaisia materiaaleja ja tekniikkaa yksinkertaisesti ole eikä kenelläkään ole mitään aavistusta miten sellaisia voitaisiin tehdä nykyään tunnettujen luonnonlakien puitteissa. Jos taas esimerkiksi polttoaineen syötön, venttiilin ajoitusten ym. järjellisillä kustannuksilla tietotekniikalla muokattaviin asioihin, ne ovat olleet arkipäivää vuosikymmeniä.

[quoteMinkätyyppisellä hyötysuhteella autossa pystyttäisiin polttamaan bensaa sähköksi? Verrattuna tietysti nykyiseen, jossa sen avulla körötellään eteenpäin.[/quote]

Käytännön taloudellisuus paranee parhaimmillaan ehkä 10-20 % ajo-olosuhteista riippuen. Hybridiautoissa käytetään sitä tekniikkaa ja mm. Atkinsonin työsykliä, joka tuottaa paremman taloudellisuuden huipputehon kustannuksella.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle

-

Vierailija

Onhan noita moottoreota säätyviäkin.
Esim honda africa twin. Moottoripyörä, 1000cc imuroi satasella eco moodissa 1.9l. Vaintamista ym. toiminteita on säädetty moodista riippuen.
Sport moodissa palaa löpöä yli tuplat.
Tankanen kerto myö jostain v8 amerikan ihmeestä joka jättää 4 pyttyä pois, kun ei tarvii tehoja.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5690

Polttomoottorin toimintaa pystyy säätämään puristussuhdetta muuttamalla. Samalla saa moottorin joka säätyy polttoaineen mukaan optimipalamiseen. Tälläisiä moottorikokeiluja on tehty mutta käytännön mekaaniset ongelmat taitavat olla suuret. Käytännössä pitäisi säätää männän iskunpituutta tai sylinterin pituutta.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat