Seuraa 
Viestejä4

Löysin varastosta pienen 8cm x 7cm kokoisen aurinkokennon luulisin että 6V. Ajattelin ladata sillä 5V:sta kännykän varavirta-akkua mutta eipä onnistunut. Kenno antaa auringossa noin 14V ja varjossa 5V. Tarvitaanko akun lataamiseen tässäkin erillinen laturi?

Kommentit (14)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3952

magist kirjoitti:
Löysin varastosta pienen 8cm x 7cm kokoisen aurinkokennon luulisin että 6V. Ajattelin ladata sillä 5V:sta kännykän varavirta-akkua mutta eipä onnistunut. Kenno antaa auringossa noin 14V ja varjossa 5V. Tarvitaanko akun lataamiseen tässäkin erillinen laturi?

Kuinka ei onnistunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lyde19
Seuraa 
Viestejä6070

Puhelin taitaa haluta enemmän virtaa kuin kenno tarjoaa eikä suostu lataamaan ihan pienellä viralla? Itse olen joskus seurannut että laturin kytkemisen jälkeen virta heilahtelee hetken nollan ja latauksen välillä kunnes asettuu niin että jännite säilyy yli 5v ja virta kulkee.

Kenno voisi virtapankin tavoin ladata pienellä viralla omaa akkua josta otettaisiin puhelimen latausvirta.

Vierailija

Lyde19 kirjoitti:
Puhelin taitaa haluta enemmän virtaa kuin kenno tarjoaa eikä suostu lataamaan ihan pienellä viralla? Itse olen joskus seurannut että laturin kytkemisen jälkeen virta heilahtelee hetken nollan ja latauksen välillä kunnes asettuu niin että jännite säilyy yli 5v ja virta kulkee.

Kenno voisi virtapankin tavoin ladata pienellä viralla omaa akkua josta otettaisiin puhelimen latausvirta.

Se logiikka tsekkaa akun ennen lataamista.

Vierailija

magist kirjoitti:
Kännyn laturi pukkaa 7.3V ja se lataa varavirta-akkua mutta kennon antaa 5V - 14V väliltä auringon mukaan.

Tarviit regulaattorin väliin, mutta koska kyseessä on aurinkokenno, niin jonkun fiksumman dc-muuntimen 12vsta viiteen volttiin.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3952

magist kirjoitti:
Kännyn laturi pukkaa 7.3V ja se lataa varavirta-akkua mutta kennon antaa 5V - 14V väliltä auringon mukaan.

Paljonko kenno antaa jännitettä silloin, kun se  on kiinni vara-akussa?

Jakob
Seuraa 
Viestejä1609

Lyde19 kirjoitti:
Puhelin taitaa haluta enemmän virtaa kuin kenno tarjoaa eikä suostu lataamaan ihan pienellä viralla?

Tämä se on vikana, eli tuon kokoinen paneeli tuottaa kirkkaassa auringossa ehkä 50 mA / 12V tai 100 mA / 6V. Lataus ei välttämättä jaksa käynnistyä tuolla.

Vierailija

NytRiitti kirjoitti:
http://www.ti.com/product/TPS2511#

USB spekseihin kuuluu jotain kättelyitä, antaako portti 500mA tai vaikka 2A, on pikalatureita ym.

Ai niin joo. Datapinnit juotetaan yhteen ja jos pelottaa inferenssi, niin vielä vähintään kaksimegaiset vastukset sekä plussaan että miinukseen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat