Seuraa 
Viestejä262

Kuvailkaa 3-5 sanalla tai lauseella.. Tai oikeastaan, saa kirjoittaa vaikka novellin. Äidit ovat tärkeitä!

Nuorena maalaistyttönä äiti toimi pienessä kyläkaupassa apulaisena, lähti sieltä myyjäksi suureen kaupunkiin, kouluttautui siihen aikaan miesvaltaisessa opinahjossa myymälänhoitajaksi. Toimi työssään aikansa ja perusti sitten oman yrityksen.

Samaan aikaan hän taiteili, kirjoitti muutaman runokirjan, maalasi maisematauluja ja muotokuvia lähinnä maksettuja tilaustöitä. Ompeli minulle vaatteet niin kauan kuin opin itse ompelemaan ja kertoi tarinoita.
Rakastin automatkoja äidin kanssa. Hän kertoi teiden varsilla olevista metsistä, niiden asukkaista, eläimistä, noidista, peikoista ja keijuista. Taloista ja niiden asukkaista, ihmisistä ja hengistä.

Äiti kasvatti kannustamalla ja rakastamalla ehkä liikaakin. Ollessani niin pieni että juuri ja juuri muistan tapauksen, lähdin vaeltamaan penkistä kirkonmenojen aikana. Vaelsin kauniissa kirkossa ja löysin portaat jotka johtivat saarnastuoliin. Portaat ovat kiehtovia paikkoja joten kiipesin ne ylös. Siellä oli mustakaapuinen mies eli pappi pitämässä puhetta. Pappi otti minut syliin kesken puheen ja puhui puheensa loppuun minä sylissä. Häiritsin siis kirkonmenoa . Äitini ei kuitenkaan suuttunut tai hermostunut vaan kertoili ylpeänä juttua ihmisille. Äiti mietti asioita jotenkin erilailla kun ihmiset yleensä ja kaikki kuuntelivat häntä.

Sitten kuvaavaan ennenvanhaseen. Lapset olivat pienenä paimenessa kesäisin, niin myös äitini, hänen sisarensa ja suvun lapset. Paimentaminen oli leppoista lapsille sopivaa puuhaa.
Eräänä päivänä paimenessa äitini makasi heinikossa ja katseli pilviä. Hän alkoi nähdä pilvissä hahmoja ja kertoili niistä muille lapsille. Kohta kaikki makailivat heinikossa selällään ja katselivat pilviä. Äiti kertoi hahmoista ja muutkin alkoivat nähdä niitä. Aikansa pilviä tutkittuaan äiti näki enkelin ja sitten tietysti itse Jumalan.
Itsekin hieman säikähtäneenä pilvistä äiti alkoi pohtimaan maailmanloppua ja kohta koko lapsilauma oli varma että maailmanloppu oli tulossa juurin nyt kun Jumalakin pilviin ilmestyi.
Niinpä he nousivat ylös keräsivät eväät, kimpsut ja kampsut ja eläimet ja lähtivät kotiin. Mummo oli ihmeissään kun näki lapset ja eläimet palaaviksi ennen puoltapäivää, vaikka iltaan saakka paimenessa yleensä oltiin. Hän tivasi lapsilta selitystä ja niin sai kuulla saapuvasta maailmanlopusta. Mummo nauroi vedet silmissä ja sanoi että äitini ylipuhuu pilvetkin.
Mummo olisi voinut hermostua tapauksesta, mutta niin vain hänkin kertoili kaikille ylpeänä jutusta. Kertoi minullekin kun olin pieni.

Kukka ja lintu ovat ilon opettajia. (Søren Kierkegaard)

Sivut

Kommentit (56)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Brainwashed kirjoitti:
Herrajeesus mitä sontaa!
Samaa tasoa kuin ovat runosikin.

Olen pahoillani jos iski jotenkin huonoon kohtaan. Äitini oli minulle tärkeä ja ehkä hieman kuoltuaan enkelöitynyt mielessäni. Kuitenkin hyvä ihminen.

Kissatäti
Seuraa 
Viestejä262

Pistetään vielä runo kaupan päälle :D

Kylmä käsi

Ajattelin sitä mitä sanoit minulle.
Ajattelin sitä koko yön,
että myydään kaikki
ja lähdetään täältä,
näistä seinistä irti.
Mitä jos kaikki onkin
talon vika,
jos täällä asuu paha henki.
Se joka aukoo ovia ja räpyttelee
valoja kun olen yksin.
Se joka tarttui minua käteni
rystyspuolelta kiinni,
lomitti sormensa sormiini,
kun olin unessa,
se kylmä käsi josta kerroin.
Mutta minä olen kasvanut 
tässä talossa,
kaukana kaikesta,
ja minä rakastan näiden 
vanhojen seinien turvaa,
salaista oveani puutarhaan,
pimeän kätköjä komeroiden
nurkissa, vintin portaita ja
sateen ropinaa vintin kattoon.
Ajattelin...

Käyttäjä19401
Seuraa 
Viestejä1663

Toisaalta meillä on suvussa sellainen perinne että kaikki hakkaa keramiikalla toisiaan, niin en yhtään ihmettele. Siinä vaiheessa kun tätikin nosti kätensä ylös lyödäkseen lasipullolla, sanoin että nyt olet tekemässä elämäsi isoimman virheen, joskaan en niin diplomaattisesti.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7437

Kissatäti kirjoitti:
Te kaikki olette varmaan nuorempia kuin minä. Olen syntynyt ihanalla 70-luvulla.

Ihana 60-luku. 1968 tammikuu, vesimies. Äiti? Ihana, rakastava, huolehtivainen, kokenut kovia, no siinähän noita oli.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Deimos
Seuraa 
Viestejä7437

Kun en itse osaa runoilla, niin laitetaan Richard Feynmania.

"I wonder why. I wonder why. / I wonder why I wonder / I wonder why I wonder why / I wonder why I wonder!" ---From the scientist Richard Feynman's childhood writings

Korjaus tekstiin. Feynman kirjoitti kyllä tuon runon yliopistossa ainakin kirjan Laskette Varmaan Leikkiä, Mr Feyman mukaan.

Eppur si muove !!!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä4009

Minun äitini oli harmiton.

Useilla vieraiden kielen kursseilla on pyydetty kertomaan omasta perheestä.

Kun olen kuvannut omaa äitiäni sanalla "harmiton",

ja kysynyt, että miten tämä sanottaisiin tällä ko. vieraalla kielellä,

niin hankalaa on ollut.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Epione
Seuraa 
Viestejä4

Ei kauniita kuvia tai muistoja.

Ei ole olemassa tunnekohtaista sidettä.

Kaunista kun täällä kehutaan.

Äitini inhosi minua jo lapsesta asti mitä minä en voinut käsittää.

Isäni oli ihminen.

Vierailija

Minusta avaajan tarina oli hyvä. Voihan se kirpaista jos oma äitisuhde on huono.

Muistelen että tuon pilvihommelin olen jossain kuullut aikaisemmin ja saarnastuolin. Olet ilmeisesti aikaisemmin kirjoitellut palstalla vuosia sitten.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä13478

Käyttäjä 2019 kirjoitti:
Minusta avaajan tarina oli hyvä. Voihan se kirpaista jos oma äitisuhde on huono.

Muistelen että tuon pilvihommelin olen jossain kuullut aikaisemmin ja saarnastuolin. Olet ilmeisesti aikaisemmin kirjoitellut palstalla vuosia sitten.

Etkä muistele. Et vain ymmärrä miten yksinkertaset aivosi toimii.

BW tekee meille strippareita, joten älkää puuttuko arvokkaaseen työhön. Helpoin tyttö on vaikealla isäsuhteella menevä.

Koskaan en ole kuullut huonompaa kasvatuksellista linjaa kuin tuo, että ollaan mahdollisimman paljon poissa häiritsemästä. Lapsi kokee sen poikkeuksetta omana syynään ja alkaa strippariksi (paras skenaario).

Lapsia ei kiinnosta millainen isä on, lapsia kiinnostaa missä se isä on.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Vierailija

Kyllä mä ymmärrän kuinka aivoni toimivat.
Myös merihelmen syvyyspommitaria oli tuttu aikaisemmin.
Varmuudella voin sano että kissatäti on kertonu nuo tarinat aikaisemminkin netissä, joko tällä palstalla tai muualla. Arvaus on että on aikaisemmin kirjoitellut tällä palstalla ja nyt aloittanut uudestaan.

Tietyt asiat muistan hyvin eikä nyt ole kyse mistään dejavu ilmiöstä.

Vierailija

Tosta lapsen kasvattamisesta oon samoilla linjoilla. Lapselle pitää olla läsnä. Virheitä voi tehdä, mutta skidin tulee tuntea, että vanhemmat on kiinnostuneita sen asioista.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7239

Käyttäjä19401 kirjoitti:
Brainwashedilla on selvästi domestisia ongelmia.

Eikun hän on huonolla tuulella ja kovin pettynyt, kun kuussa ei ole vielä käyty. Kyllä kuussa käynti kotiolot voittais..

MooM
Seuraa 
Viestejä8991

Minun äitini oli terveenä ollessaan lämmin, huolehtiva, huumorintajuinen, reipas, teknisesti lähes nerokas, osaava, kontrolloiva, huonoitsetuntoinen ja suorittaja.

Nyt lääkitys, kivut ja vaikeudet ovat leikanneet persoonasta paljon pois. Tai käyttäytymisestä ainakin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat