Seuraa 
Viestejä174

Kävin keväällä Haaga-Helian pääsykokeissa ja kokeissa oli tehtävä, joka muistaakseni meni jotenkin näin:

a # b = 2a - 3b 8 # 6

En kyllä enää muista, oliko tuossa jokin sanallinen tarkennus, mutta tuo jäi vaivaamaan, sillä mulla ei oo aavistustakaan, mitä tossa pitää tehdä. Siis mikä yhtälömerkki toi risuaita on?

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
pöhl
Seuraa 
Viestejä943

Eipä ole risuaitamerkintää tullut vastaan muuten kuin itseopiskellessa kirjaa Qing Liu: "Algebraic geometry and arithmetic curves". Tuskinpa pääsykokeissa kysytään mitään ringed topological spaceista. Risuaitanotaatio liittyy tällaisten morfismeihin.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä174

Joo veikkaan kans näpyttelyvirhettä. Pitääpä kysyä ihan koululta itseltään, mitä tuossa piti tehdä.

Tarkennuksena vielä, että yhtälössä oli pidempi väli noiden merkkien välissä.

a # b = 2a - 3b 8 # 6

Eli kutakuinkin noin.

pöhl
Seuraa 
Viestejä943

Joskus risuaitamerkintää käytetään merkitsemän joukon alkioiden lukumäärää, vaikkapa #{1,2,3}=3. Jos käytetään Von Neumannin ordinaaleja ( https://en.wikipedia.org/wiki/Set-theoretic_definition_of_natural_numbers ), niin #6=#{0,1,2,3,4,5}=6. Tällöin lauseke a#b = 2a - 3b 8 # 6 sievenesi muotoon a#b=2a-144b. Mutta #b on b:n alkioiden lukumäärä, sanotaan vaikka k, jolloin yhtälö olisi muotoa ka=2a-144b.

Occipitale
Seuraa 
Viestejä174

Sain vastauksen koulusta. Tehtävän oikea muoto oli:

a # b = 4a - 3b
12 # 8
Ja vastaus 24

Eli nähtävästi a = 12 ja b=8 piti vain sijoittaa yhtälöön. Enpä muista että olisi minun pitkänmatikan kurseilla 90-luvulla ollut tuollaisia yhtälöitä.

Kiitos kaikille kommentoijille.

MooM
Seuraa 
Viestejä9032

Occipitale kirjoitti:
Sain vastauksen koulusta. Tehtävän oikea muoto oli:

a # b = 4a - 3b
12 # 8
Ja vastaus 24

Eli nähtävästi a = 12 ja b=8 piti vain sijoittaa yhtälöön. Enpä muista että olisi minun pitkänmatikan kurseilla 90-luvulla ollut tuollaisia yhtälöitä.

Kiitos kaikille kommentoijille.

Eli oli helpon matemaattisen tehtävän lisäksi hoksaustesti.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä9032

Pseudopimppi kirjoitti:
Jaa, se pitää kekata ite?

No ei se ainakaan mikään lukiomatikassa yleisesti käytetty symboli ole. Ehkä tehtävässä on ollut joku ohje asiasta? Tai sitten ei.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

Minä en ole koskaan nähnyt tuollaista notaatiota. En ole matemaatikko, mutta sen verran matematiikan kursseja tahkonnut, että en odottaisi törmääväni tuntemattomaan notaatioon ammattikorkeakoulun pääsykokeissa. Onko tuo ehkä jotain nykyajan humpuukia?

Pseudopimppi
Seuraa 
Viestejä883

Neutroni kirjoitti:
Minä en ole koskaan nähnyt tuollaista notaatiota. En ole matemaatikko, mutta sen verran matematiikan kursseja tahkonnut, että en odottaisi törmääväni tuntemattomaan notaatioon ammattikorkeakoulun pääsykokeissa. Onko tuo ehkä jotain nykyajan humpuukia?

Jotain out of box shittiä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

Pseudopimppi kirjoitti:
Jotain out of box shittiä?

Minä en laittaisi sellaista pääsykokeisiin. Pahimmillaan siitä seuraa oikeudellisia ongelmia, koska pääsykokeilla on vaatimuksia oikeusturvan suhteen. Jonkun yksittäisen opettajan hienot notaatiot eivät välttämättä ole asiallisia ja tasavertaisia. Pahimmillaan tuollaisilla tehtävillä voisi suosia omia suosikkejaan, jos paljastaisi heille etukäteen mitä hämärä notaatio tarkoittaa.

Toki tässä tapauksessa pitäisi tietää koko tehtävänanto ennen tuollaista johtopäätöstä. Jos siinä sanotaan miten tuo merkintä pitää tulkita, se on OK.

QS
Seuraa 
Viestejä5413

Kehittyneemmissä ohjelmointikielissä on toteutuksia operaattorien määrittelyyn (tai overrideamiseen tai vastaavaa). Voidaan esim. kirjoittaa

a paneskelee b = a +b

Sitten voidaan kirjoittaa

matti = 8

maijaa = 2

matti paneskelee maijaa

--> kompuutteri sanoo 10.

Oliko tehtävä tietotekniikan/ohjemoinnin koulutusohjelmasta tai vastaavasta?

Occipitale
Seuraa 
Viestejä174

Joo, tehtävä oli tietojenkäsittelyn pääsykokeessa. Ja aiempaan kommenttiin liittyen niin sehän tossa tehtävässä oli hämärää, että siinä ei ollut mitään sanallista saatetta. Vain tuo yhtälö.

Vaikka muistaakseni laitoin oikean vastauksen, niin mun mielestä toi menee vähän liikaa improvisoinnin puolelle, sillä tuossa on varmasti muitakin "oikeita" vastauksia, jotka täyttävät tehtävän ehdot.

Eusa
Seuraa 
Viestejä17293

Neutroni kirjoitti:

Siis tuossahan vain mallattiin mitä tahansa operaatiota eli funktio kuten MooM uumoilikin.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

QS
Seuraa 
Viestejä5413

Occipitale kirjoitti:
Joo, tehtävä oli tietojenkäsittelyn pääsykokeessa. Ja aiempaan kommenttiin liittyen niin sehän tossa tehtävässä oli hämärää, että siinä ei ollut mitään sanallista saatetta. Vain tuo yhtälö.

Vaikka muistaakseni laitoin oikean vastauksen, niin mun mielestä toi menee vähän liikaa improvisoinnin puolelle, sillä tuossa on varmasti muitakin "oikeita" vastauksia, jotka täyttävät tehtävän ehdot.

Näin arvelinkin. Tehtävä ratkeaa sujuvimmin tietojenkäsittelyyn liittyvällä viitekehyksellä eikä niinkään matematiikalla ;)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32585

Eusa kirjoitti:
Siis tuossahan vain mallattiin mitä tahansa operaatiota eli funktio kuten MooM uumoilikin.

Matematiikassa tuollaiset pitää aina määritellä. Tai ainakin mainita tehtävänannossa, että tehtävässä pitää päätellä mikä se operaattori on. Tuollaisenaan se on huono matematiikan tehtävä, mutta jos tietojenkäsittelyssä käytetään stetsonista vedettyjä notaatioita ilman sen kummempia selittelyjä, sen erityisalan kokeessa voi olla perusteltua vaatia alan kielen ymmärtämistä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat