Seuraa 
Viestejä16

1. Venäjällä ja suomella on historia. Se oli sen vallassa. Se on suurin maa. Venäläiset puhuvat huonommin englantia. Sitten on myös suomenvenäläiset, joita on paljon varsinkin idässä. Lisäksi niitä on 15x enemmän kuin ruotsalaisia.

2. Arabia, koska arabian ymmärtäviä on täällä enemmän, kuin ruotsalaisia. Monissa lähi-idän maissa puhutaan arabiaa. Arabian ymmärtäminen olisi työllistymisen kanssa hyödyllistä.

Kuuluvatko nämä kielet yleissivistykseen? Miksi ruotsi on yleissivistävämpää, kuin nämä kaksi muuta kieltä?

Itse olen venäläinen ja en koe tarvetta pakotta muita puhumaan mun kieltä, koska pärjään englannilla ja suomella hyvin. Itse koen, että jos asun suomessa niin se on MINUN tehtäväni opiskella suomen kieltä eikä päinvastoin.

хочете учить русский или нет?

Kommentit (19)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1749

Itse olen ajatellut opiskella Saksan kieltä seuraavat 1000 vuotta ja sen jälkeen seuraavat 1000 vuotta Kreikan kieltä. Olen käynyt aikoinaan lyhyen Venäjän kielen kurssin ja vaikutti todella hienolta kieleltä. Mutta palaan sen parin ehkä vasta 1000 vuoden kuluttua Kreikan kielen opintojen yhteydessä.

Olen kuullut väitteen, että Venäjän kielessä on liian paljon ulkomaalaisia lainasanoja, mutta samoinhan on Suomen kielen kanssa asian laita. Musta tuntuu, että suomen kieli on yhden talentin kieli ja venäjän kieli on kolmen talentin kieli luultavasti. Toivotaan, että venäjän kieli vielä kehittyy seuraavan tuhannen vuoden aikana ja lainasanojen määrä korvautuisi omintakeisilla sanoilla? Niin voin tuhannen vuoden kuluttua opiskella kreikkaa ja venäjää suotuissa olosuhteissa.

Arabian kieltä olen hieman innokkampi opiskelemaan jo nyt, mutta saa nähdä löydänkö aikaa ja intoa siihen. Mutta mitä itse puolestanne olette mieltä sellaisesta ennustelusta, että tulee hetki jolloin Intiassa vaikuttavaa bengalin kieltä opiskellaan innolla kaikkialla maailmassa? Näitä asioita voisi miettiä ja pohtia monia vuosia, vaan selvää on, että maailmassa on hienoja, upeita ja arvokkaita kieliä todella paljon. Ja ne kilpailevat ehkä piankin asemasta johtavana kielenä todella tosissaan. Toivotaan, että voittajaksi selviytyy paras ja hyödyllisin kielistä. Kaverini tuossa sanoo tahtovansa opiskella Espanjan kieltä. Hänen mielestään Mallorca on maanpäällinen taivas. Hän vihaa talvea ja ihannoi lämmintä ilmastoa. Ja tuonne Espanjaan pääsee turistit hyvin matkustamaan. Musta tuntuu, että venäjälle, arabiaan ja bengaliin sekä ylipäänsä itäiselle pallonpuoliskolle matkustaminen hyödyntämään kieliopintojaan olisi liian rajoittunutta??? Totta kai olisi upeaa päästä opiskelemaan arabiaa esim. Persiaan tai Bagdadiin.

Zao
Seuraa 
Viestejä16

Mun mielestä venäläiskielen pahin ongelma on ääntäminen. Sitä on oikeasti vaikeaa välillä saada selvää ulkomaalaisen puheesta. Jos ääntää väärin, niin useita sanoja ei vaan ymmärrä.

Ite oon miettinyt, että jos realistisesti ajatellaan niin onhan suomen kannalta arabia kuiteskin se kaikista hyödykkäin.

Arabiaa ei puhuta pelkästään arabiassa vaan useissa maissa on arabiataustaisia maahanmuuttajia. Suomessa puhujien määrä tulee ylittämään yli 10%, kun suomenruotsalaiset on 5% ja ruotsalaiset on helvetin hyviä englannin kielessä.

Toinen seikka on maahanmuuttajien työttömyys. Jos työnantajat oppisivat arabiaa, niin moni maahanmuuttaja voidaan työllistää. Tai voimme puhua arabiaksi esim. taksikuskien tai lähihoitajien kanssa, koska se voisi kuulua osana yleissivistystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Venäläiset tappoivat noin ½let suomalaista mm isonvihan aikaan 1700 luvulla.

On hyvin vaikea alkaa puhumaan venäjää suomalaisten. Muun muassa Hailuodossa tapettiin jokainen henkilö.

Suomalaisia vietiin tuolloin  Pietariin orjiksi ...ja miljoona hävisi gulakeille 20-30 luvulla.

Da da...ja sitten tuli Kekkonen ja ystävyys alkoi kukkia.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53558

Zao kirjoitti:
Niin ja edelleen odottelen innoissaan viestejä niiltä, jotka haluavat ruotsin pakolliseksi. Ymmärrän, että valtaosa ei sitä halua.
Kumpaa pitäisit parempana sitä että Suomi ostaisi Venäjän vaiko sitä että Ruotsi ostaisi Venäjän?

Zao
Seuraa 
Viestejä16

No mutta eikö olisi hyvä osata englantia? Suomen poliitikot voi jutella putinille mukavia ja ei hyökkää tänne, kun on venäläismyönteisiä.

Lisäksi lisää turisteja haluaa tulla tänne, kun kaikki puhuu venäjää.

Mun pointti nyt lähinnä on se, että venäjästäkin on enemmän hyötyä, kuin ruotsista. Ei venäläiset osaa puhua englantia.. ruskie vse dibili kto ne zivo umeit. esli vi zautchitis gavarit pa ruski takgda budim drushit.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53558

Zao kirjoitti:
Suomen poliitikot voi jutella putinille mukavia ja ei hyökkää tänne, kun on venäläismyönteisiä.

Ei jutella mukavia Putinille eikä olla Venäjämyönteisiä.  Venäjän pitää olla nöyrästi Suomimyönteinen ja jutella Suomelle mukavia. 

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15830

Minä antaisin kyllä valita englannin ja äidinkielen lisäksi lasten valita oikeastaan mikä tahansa kolmoskieli. Venäjä, saksa, ranska, ruotsi, espanja, portugali, ja latina näin pikaisesti tulee mieleen.

MJ

Tauko
Seuraa 
Viestejä1005

Nämä kieliasiat on mielenkiintoisia ja sitten kun siihen liittää yleissivistyksen, niin hankalaksi menee. Otan näkökulman tällä hetkellä Suomessa asuvana ja Suomessa asumisen kannalta.
Yleissivistyksen kannalta on hyvä osata englantia ja jos muualle muuttaa, niin sitten sen paikallisen kielen opiskelua.
Peruskoulupohjalla ei mitään vierasta kieltä hallitse, eikä lukion tiedoillakkaan, mutta antavat jotain pohjaa kielen lisäopintoihin sitten siellä muualla paikan päällä.

Ajatus, että suomalaisen Suomessa tulisi opiskella sitten vaikka arabiaa, että saisi täällä asianmukaista terveydenhoitoa ei mene jakeluun. Kyllä se on sen maassatyöskentelevän asia opiskella paikallista kieltä, että pystyy työnsä tekemään.
On Suomessa tietysti aloja ja kansainvälisiä
yrityksiä, joissa englanti riittää. Mutta jo ihan oman viihtyvyyden kannalta olisi hyvä tietää jo kaupassa esim mitä siinä kaupasta ostetussa paketissa on, oliko ne jauhoja vai pesujauhetta.

Suomessa suomen oppiminen ei ulkomaalaiselle välttämättä ole helppoa, kun useimmiten alamme heti puhumaan englantia, jos oletamme toisen ulkomaalaiseksi.
Mieleen jäänein kerta oli kun setä alkoi puhumaan Suomessa syntyneelle pikkupojalle englantia ja pojan vastaus oli "mitä sä oikein sössäät?"

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat