Metakeskusteluanarkiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En tiedä, mitä mitä pitäisi tehdä keskenään kiisteleville nimimerkeille, jotka tuovat omia kiistojaan lähes joka ikiseen keskusteluun, keskustelun aiheesta vähät piittaamatta siinäkin tapauksessa, että keskustelun avaaja on jo esittänyt pyynnön siirtää nahistelu omiin päättymättömiin keskustelusäikeisiinsä.

Ehkä meidän ei pidäkään mitään tehdä, vaan antaa vapaasti kaikkien keskustella mistä tahansa milloin tahansa missä tahansa tiedelehden keskustelufoorumilla edistääksemme tieteellisen näkökannan huomioonottamista arkipäiväisimmissäkin asioinnissa (tuo ei sitten ollut puppusanageneraattorista, vaikka sen tapaista tavoittelin).

Keskustelu ei tietenkään ole mahdollista jos ei sallita pieniä aiheesta poikkeamia, jopa lyhyttä rupatteluakin, mutta sietokykyä koettelee toistuvat henkilökohtaiset sanalliset yhteenotot sekä tahalliset aiheeseen liittymättömät toistot tai aiheen siirtäminen väkisin pois siitä, mistä keskustelun avaaja on halunnut keskustella.

Yhden häirikön oppii sietämään ja olemaan piittaamatta, mutta useampi häirikkö yhtäaikaa useassa keskustelussa henkilökohtaisten kiistojensa kanssa häiriköimässä on anarkiaa.

Tekeekö ylläpito mitään asian hyväksi vai onko Tiede-lehti todennut säännöistä vapaan keskustelun olevan lehden arvojen mukaista?

Tiedän: tämä on väärällä palstalla. Toivon vain, että mahdollisimman moni palstan lukijoista ehtii lukea tämän, ennenkuin siirto toiselle palstalle tapahtuu.

Kommentit (9)

Vierailija

Esimerkki siitä, millaista tekstiä löytää sivustolle tullut surffaaja keskustelusta
Energiantuotantomuotojen ympäristövaikutukset, vertailu

[size=75:3qi2dpw1]Aweb kirjoitti:
Rauhotu nyt, Kosh.

Miksi? Jos rauhoitun vielä yhtään enempää, kaadun kuolleena maahan. Olen kovin rauhallinen ja tyyni siitäkin huolimatta, että jälleen sain sinut kiinni minuun kohdistuvasta valheellisesta ja asiattomasta syyttelystä. Tai ehkä juuri siksi. En enää juurikaan jaksa nooista kovin tavanomaisista oikuistasi kiivastua. Alkava kevyt kesäsade saisi minut yllätyksellisyydellään ja harmillisuudellaan enemmän kuohuksiin kuin se, että sinä käyttäydyt sopimattomasti.

Ehkä projisoit taas tavalliseen tapaasi omia tuntemuksiasi ja tekojasi toisiin?[/size:3qi2dpw1]

Tässä on unohdettu Väyrys-Paavo-malli, eli kun kysytään, miten väyrynen saa ratakiskon pätkän mutkalle, vastaus on: fiksumpi taipuu

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Olet kannanotossasi ihan oikeassa. Pyysinkin sinulta jo anteeksi ja lupasin lopettaa ko. kirjoittelun. Et varmaan sattunut huomaamaan.

Mutta äläpä liikaa provosoi, koska tällaisella voi olla sellainenkin vaikutus, että pääset itse mukaan metailuun (en uhkaile vaan puhun kokemuksesta). Ja osin taidat olla jo siinä mukana, olen ollut huomaavinani. Tuskinpa kenenkään muun persoonaa ja keskustelutyyliä on suomittu niin ahkerasti kuin sinun.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Olet kannanotossasi ihan oikeassa. Pyysinkin sinulta jo anteeksi ja lupasin lopettaa ko. kirjoittelun. Et varmaan sattunut huomaamaan.
satuin huomaamaan]

Mutta äläpä liikaa provosoi, koska tällaisella voi olla sellainenkin vaikutus, että pääset itse mukaan metailuun (en uhkaile vaan puhun kokemuksesta).
Ei häiritse jos tapahtuu erillään asiakeskustelusta

Ja osin taidat olla jo siinä mukana, olen ollut huomaavinani.
Voi olla, tulkintakysymys, enkä voi estää toisia kirjoittamasta mitä ne haluu, etkä voi vakavissasi odottaa, että käännän aina toisenkin posken.. Oleellista on tolkuton sanailu, riitely, jolla ei ole mitään tekemistä keskustelun aiheen kanssa - pikemminkin niiden tarkoitusa näyttää olevan keskustelun häiritseminen.

Tuskinpa kenenkään muun persoonaa ja keskustelutyyliä on suomittu niin ahkerasti kuin sinun.
Ei haukkuva koira pure, haluaa vain isotella.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
Aweb

Mutta äläpä liikaa provosoi, koska tällaisella voi olla sellainenkin vaikutus, että pääset itse mukaan metailuun (en uhkaile vaan puhun kokemuksesta).

No miksi Koshin ja minun keskinäinen naljailu sitten häiritsi? Sehän tapahtui erillään asiakeskustelusta? Ja etenkin nyt, kun avasin sille ja muullekin vastaavalle oman ketjun.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
Voi olla, tulkintakysymys, enkä voi estää toisia kirjoittamasta mitä ne haluu, etkä voi vakavissasi odottaa, että käännän aina toisenkin posken.. Oleellista on tolkuton sanailu, riitely, jolla ei ole mitään tekemistä keskustelun aiheen kanssa - pikemminkin niiden tarkoitusa näyttää olevan keskustelun häiritseminen.

Onneksi sinun tapauskessasi siitä ei ole pelkoa; uskontoasi julistava loppumaton inttämisesi kun ei täytä ensimmäistäkäään (asiallisen) keskustelun kriteeriä. Kun lähtökohtana noille lempilapsinasi vaalimillesi muka omille aiheillesi on täydellinen epäkeskustelu, niin urputuksesi toisten kehnosta käytöksestä on lähinnä säälittävän naurettavaa. Mutat eipä siinäkään mitään uutta enää...

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Aweb
Vastaaja_s24fi
Aweb

No miksi Koshin ja minun keskinäinen naljailu sitten häiritsi? Sehän tapahtui erillään asiakeskustelusta? Ja etenkin nyt, kun avasin sille ja muullekin vastaavalle oman ketjun.

Asiakeskustelun sisällä kahdenvälinen nahistelu ei tietenlään tapahdu erillään asiakeskustelusta, vaan häiritsee asiasta keskustelua. En tajuu mitä yrität lopulla sanoa (muulla vastaavalla), mutta kaikki on hyvin kun vältät aihetta anteeksipyyntöihin.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Tiedän: tämä on väärällä palstalla. Toivon vain, että mahdollisimman moni palstan lukijoista ehtii lukea tämän, ennenkuin siirto toiselle palstalle tapahtuu.

Nysse sitten tapahtui - energiapalstalta tänne. toivon mukaan siellä moni ehti nähdä tän. kaikki ei välttämättä täällä käy ollenkaan.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Aweb
Vastaaja_s24fi
Aweb

Asiakeskustelun sisällä kahdenvälinen nahistelu ei tietenlään tapahdu erillään asiakeskustelusta, vaan häiritsee asiasta keskustelua. En tajuu mitä yrität lopulla sanoa (muulla vastaavalla), mutta kaikki on hyvin kun vältät aihetta anteeksipyyntöihin.

Tämänkin vielä pääsi näkemään. Palstan kaksi päätrollia riitelee keskenään. Minne unohtui kultainen sääntö että trolli ei koskaan syötä toista trollia? Trollinliha ei ole kelvollista ruokaa trollille.

Tässä tapauksessa toinen trolleista makaa selällään ja hakee hyväksyntää toiselta. Ilmeisesti trollienkin joukossa on tiukka hierarkia.

Uusimmat

Suosituimmat