Seuraa 
Viestejä23019

Tietyssä kohtaa historiassa polttomoottori ja aerodynamiikka kehittyivät tasolle josta 2 polkupyörämekaanikkoa saattoivat ammentaa ensimmäisen ns. oikean ohjattavan moottori koneen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wright_brothers

Mutta mitä he oikeasti keksivät..vai oliko vain ajan kysymys että joku on ensimmäinen ?

Kukaanhan ei käytännössä edes tiennyt ennen vuotta 1906 edes heidän lentäneen jo 1903.

https://www.youtube.com/watch?v=1XbM3nJ7r2M

Olivatko Wrightit neroja ?
6. Lintu ( ja hyönteiset ) on kaiken lentämisen perusta..ne loi Jumala viisauksissaan.
6. Lintu ( ja hyönteiset ) on kaiken lentämisen perusta..ne loi Jumala viisauksissaan.
60.0%
2. Ei Lilienthal oli lentokoneen keksijä. Wrightit vain lisäsivät konseptiin moottorin.
2. Ei Lilienthal oli lentokoneen keksijä. Wrightit vain lisäsivät konseptiin moottorin.
20.0%
1. Tavallaan..he osasivat yhdistää asiat oikein ja tekivät kovasti töitä.
1. Tavallaan..he osasivat yhdistää asiat oikein ja tekivät kovasti töitä.
20.0%
3. Gustave Whitehead oli ensimmäinen.
3. Gustave Whitehead oli ensimmäinen.
0%
4. Todellisuudessa Felix Du Temple De La Croix oli jo lentänyt paljon aiemmin.
4. Todellisuudessa Felix Du Temple De La Croix oli jo lentänyt paljon aiemmin.
0%
5. Neroja he eivät olleet..enemmänkin neuvokkaita ja oppimishaluisia.
5. Neroja he eivät olleet..enemmänkin neuvokkaita ja oppimishaluisia.
0%
Ääniä yhteensä: 5

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Luitko itse linkkaamaasi wikipedian artikkelia? Ei aerodynamiikka "kehittynyt" itsestään, sitä piti kehittää ja sen tekivät suurelta osin Wrightin veljekset. He keksivät mm. tuulitunnelin josta saivat täsmällistä tietoa eri siipiprofiilien nostovoimasta ja vastuksesta. He tutkivat mm. Lilienthalin muistiinpanoja ja huomasivat mittaustensa ja lentokokeidensa pohjalta monet hänen (ja muiden "asiantuntijoiden") johtopäätöksistään virheellisiksi. Wrightin veljekset kehittivät kolmiakselisen ohjausjärjestelmän, muut sen ajan lentävät härvelit kääntyivät  (ainakin yrittivät) ilman siivekkeitä ja kallistusta.

Moottoritekniikkakaan ei ollut riittävän kehittynyttä. Veljekset tiesivät mittaustensa ja laskelmiensa perusteella millainen moottorin pitäisi olla, eikä riittävän kevyttä ja tehokasta löytynyt joten he rakennuttivat sen itse.

Mielestäni Wrightin veljekset ensimmäisinä vetivät tietoisesti läpi vuosien suunnitelmallisen projektin jossa askel askeleelta kehitettiin teoria ja tekniikka moottorilentokoneeseen. Muut sen ajan keksijät, hieman karrikoidusti, hetken mielijohteesta sitoivat siivet selkäänsä ja hyppäsivät katonharjalta.

Jotkut yrittävät sitä vieläkin.

Käyttäjä18034
Seuraa 
Viestejä471

Tiedemies T. Ticinelli 1613: "Tutkielma mekaanisen lentämisen mahdottomuudesta":
"Äsken julkaisemassani tutkielmassani kumosin kaikkien ajattelevien ihmisten tyydytykseksi maan pyöreyttä koskevan raamatullisen tarun. Se otettiin vastaan niin innostuneesti, että päätin jatkaa todistelemalla erään toisen laajalle levinneen harhaluulon vääräksi, nimittäin sen käsityksen, että tulevina vuosisatoina ihmiselle käy mahdolliseksi lentää mekaanisin välinein."

Mitä mieltä olisimme olleet allamainitusta filosofian professorista jos olisimme olleet aikalaisia:

G. Galilei 1564 – 1642: John Langdon-Davies: "Man and His Universe":
"Mutta jotkut eivät halunneet katsella Galileon kaukoputken läpi mistään hinnasta: Varsinkin Aristotelen kannattajat välttivät sitä. 'Oh, rakas Kepler', kirjoitti Galileo ystävälleen, 'Täällä Paduassa on etevin filosofian professori, jota olen tavan takaa pyytämällä pyytänyt katsomaan kuuta ja kiertotähtiä kaukoputkeni lävitse, mutta hän itsepintaisesti kieltäytyy tekemästä.'"

Kun hylkää filosofisen relativismin ja tutkii tosiasioita rehellisesti, voi löytää oikean version, totuuden, uppoamatta valheiden suohon. Mutta helppoa se ei ole kenellekään, koska elämme fanaattisten "titicellien" aivopesemässä ympäristössä ja ihminen pyrkii luonnostaan vellomaan massan mukana.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Perusfyysikko kirjoitti:
Luitko itse linkkaamaasi wikipedian artikkelia? Ei aerodynamiikka "kehittynyt" itsestään, sitä piti kehittää ja sen tekivät suurelta osin Wrightin veljekset. He keksivät mm. tuulitunnelin josta saivat täsmällistä tietoa eri siipiprofiilien nostovoimasta ja vastuksesta. He tutkivat mm. Lilienthalin muistiinpanoja ja huomasivat mittaustensa ja lentokokeidensa pohjalta monet hänen (ja muiden "asiantuntijoiden") johtopäätöksistään virheellisiksi. Wrightin veljekset kehittivät kolmiakselisen ohjausjärjestelmän, muut sen ajan lentävät härvelit kääntyivät  (ainakin yrittivät) ilman siivekkeitä ja kallistusta.

Moottoritekniikkakaan ei ollut riittävän kehittynyttä. Veljekset tiesivät mittaustensa ja laskelmiensa perusteella millainen moottorin pitäisi olla, eikä riittävän kevyttä ja tehokasta löytynyt joten he rakennuttivat sen itse.

Mielestäni Wrightin veljekset ensimmäisinä vetivät tietoisesti läpi vuosien suunnitelmallisen projektin jossa askel askeleelta kehitettiin teoria ja tekniikka moottorilentokoneeseen. Muut sen ajan keksijät, hieman karrikoidusti, hetken mielijohteesta sitoivat siivet selkäänsä ja hyppäsivät katonharjalta.

Jotkut yrittävät sitä vieläkin.

Joo nostovoimafunktio oli himen väärä Lilienthalilla. mutta menetelmät ja periaatteet olivat oikeat.

Kyllä siinä oli Wrighteille pöytä katettu valmiiksi.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Kyllä heidän kontribuutio oli nimenomaan lentokoneen ohjaamisen mekaaninen järjestäminen oikein...ja tehokkaan polttomoottorin rakentaminen...ja sen potkureiden.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

offmind
Seuraa 
Viestejä18046

Vaikka Wrightin veljekset kehittivät omaa lentokonettaan, niin he myös vuosien ajan hidastivat muiden tekemää lentokoneen kehitystyötä aloittamalla pitkään jatkuneen patenttisodan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wright_brothers_patent_war .

Vaikka Orville ja Wilbur olisivat kuolleet oudossa tandempyöräonnettomuudessa vuonna 1899, niin tuskinpa olisi ollut suurtakaan merkitystä lentokoneen kehityksen kannalta, sen verran moni pelle peloton askarteli ilmaa raskaamman lentolaitteen ongelman parissa.

Vaikkapa Glenn Curtiss taisi olla merkittävämpi lentokoneen kehittäjä kuin Wrightin veljekset.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

Ilman Lilienthalia ei olisi Wrightejakaan koskaan esiintynyt..nimittäin juuri Lilienthalin lennot ja traaginen kuolema..ja Lilienthalin viimeiset sanat inspiroivat seuraavaa sukupolvea....Uhrauksia on tehtävä !

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

T.O.P
Seuraa 
Viestejä587

Aika hyvin täällä on jo noita asioita mainittu. Wrightit olivat kiinnostuneita selvittämään lentämisen arvoitusta ja tutkivat asiaa ensin harrastuspohjalta. Polkupyörämekaanikon työ tarjosi tutkimukselle hyvät puitteet. Lisäksi kokemus polkupyöristä vaikutti varmaan myös siihen, että lentäjästä tuli keskeinen osa kokonaisuutta, kun monet muut yrittivät rakentaa vakaasti lentävän koneen, jossa lentäjällä oli vain rajalliset mahdollisuudet ohjata konetta.

Wrightit tunnistivat kolme osa-aluetta, joihin liittyviä ongelmia sitten ratkoivat vaiheittain. Ensimmäinen asia oli riittävän nostovoiman aikaansaaminen. Wrightit rakensivat ensin moottorittomia liitimiä tämän testaamiseksi. Käytännön kokeita varten piti siirtyä tuuliolosuhteiltaan sopivammalle alueelle, jolloin aikaisempi harrastusluonteinen toiminta alkoi muuttua enemmän kokopäivähommiksi. Wrightit havaitsivat, että Lilienthalin kaavat eivät pitäneet yhtä todellisuuden kanssa ja rakensivat oman tuulitunnelin, jossa pystyivät testaamaan erilaisia siipiprofiileja polkupyöräpajassaan työn ohessa ja rakentamaan uusia versioita liitimestä, joita sitten taas testattiin käytännössä.

Toinen osa-alue oli koneen hallinta, jota varten tehtiin ns. "wing-warping" -järjestelmä, jota myös testattiin liitimellä. Kun riittävän nostovoiman tuottama siipiprofiili ja ohjausjärjestelmä oli testattu toimiviksi liitimellä, siirryttiin moottoroidun laitteen suunnitteluun. Riittävän kevyttä ja tehokasta polttomoottoria ei ollut saatavilla, joten Wrightit teettivät oman melko yksinkertaisen moottorin, joka täytti nuo vaatimukset ( www.youtube.com/watch?v=b_8os9DGsmQ ). Moottorin lisäksi tarvittiin myös riittävän työntövoiman tuottava potkuri, johon ei myöskään ollut valmista ratkaisua. Vedessä toimivia laivapotkureita oli kyllä tutkittu paljonkin, mutta ilmassa toimivia potkureita hyvin vähän. Wrightit rakensivat siis omat potkurinsa soveltaen myös niihin tuota aiemmin kehittämäänsä siipiprofiilia.

Wrightit siis palastelivat moottoroidun lentämisen problematiikan kolmeen osaan: nostovoimaan, ohjaukseen ja työntövoimaan, ja ratkoivat näitä yksi kerrallaan. Käytännön kokeiden tulokset ohjasivat toimintaa.

Mutta kuten tuossa jo aiemminkin mainittiin, niin ehkä Wrightien suurin merkitys maailmalle oli se, että he patentoivat niin keskeisen osan lentokoneen ohjausjärjestelmiä, että lentolaitteiden kehitys hidastui monella vuodella. Wrightien oma tuotekehityshän käytännössä tyssäsi Flyer 3:n jälkeen ja yrittivät tehdä kaupallista tuotetta siltä pohjalta. Ensimmäinen maailmansota sitten polkaisi lentokoneiden kehityksen kunnolla vauhtiin.

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Titanic
Seuraa 
Viestejä1602

Itse lueskelin netistä löytyneitä Arkhimedeksen koottuja teoksia. Silmäilin vain hieman. Osuin silmiini kohta, jossa hän mielestäni kuvasi HEINÄSIRKAN ruumiin aerodynaamisia ominaisuuksia. Sekä päättelin hänen pohtivan lentokoneen tekemistä heinäsirkan esikuvan pohjalta. 

Myöhemmin väitetään keskiajan 1200-1400 luvuilla kirjoitetun The Kolbrin Bible teoksen mukaan seuraavaa: OMAN AIKAMME SUURIN KYSYMYS JA UNELMA ON OPPIA LENTÄMÄÄN. TÄMÄ UNELMA TOTEUTUU SEURAAVANA AIKANA ELI AIONINA 1470-1960. Tuo lentämistaidon oppimista seuraavana aionina opitaan kuolemattomuus ja kuolleiden herättäminen eloon (ehkä kloonattuihin ruumiisiin???).  Väittää kyseinen teos. Niin olenkin päätellyt David Hilbertin audiobookia kuunnellessani, että tuo matemaatikko pohti yksinomaa EKG-käyrään perustuvaa matematiikkaa ja yritti voittaa kuoleman.

Leonardo Da Vinciä voidaan pitää tuon ajan unelmien kuvaajana ja hän piirsi paljon sen aikaisia unelmia. Myös lentäviä koneita. Kenelle kunnia? Entä tietokoneet? Kun lukee Bertnard Russelin ja Wittgensteinin töitä ei voi kun päätellä näiden miesten keksineen tietokoneet ja ohjelmointikielet??? Mutta käytännössä muut eli teknikot toteuttivat noiden filosofien unelmat. Itse ihailen filosofiaa eniten kun en ymmärrä tekniikasta mitään. Mutta joka ymmärtää tekniikasta jotakin se ihailee varmasti teknikoita, jotka toteuttavat hurjia unelmia.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä23019

T.O.P kirjoitti:
Aika hyvin täällä on jo noita asioita mainittu. Wrightit olivat kiinnostuneita selvittämään lentämisen arvoitusta ja tutkivat asiaa ensin harrastuspohjalta. Polkupyörämekaanikon työ tarjosi tutkimukselle hyvät puitteet. Lisäksi kokemus polkupyöristä vaikutti varmaan myös siihen, että lentäjästä tuli keskeinen osa kokonaisuutta, kun monet muut yrittivät rakentaa vakaasti lentävän koneen, jossa lentäjällä oli vain rajalliset mahdollisuudet ohjata konetta.

Wrightit tunnistivat kolme osa-aluetta, joihin liittyviä ongelmia sitten ratkoivat vaiheittain. Ensimmäinen asia oli riittävän nostovoiman aikaansaaminen. Wrightit rakensivat ensin moottorittomia liitimiä tämän testaamiseksi. Käytännön kokeita varten piti siirtyä tuuliolosuhteiltaan sopivammalle alueelle, jolloin aikaisempi harrastusluonteinen toiminta alkoi muuttua enemmän kokopäivähommiksi. Wrightit havaitsivat, että Lilienthalin kaavat eivät pitäneet yhtä todellisuuden kanssa ja rakensivat oman tuulitunnelin, jossa pystyivät testaamaan erilaisia siipiprofiileja polkupyöräpajassaan työn ohessa ja rakentamaan uusia versioita liitimestä, joita sitten taas testattiin käytännössä.

Toinen osa-alue oli koneen hallinta, jota varten tehtiin ns. "wing-warping" -järjestelmä, jota myös testattiin liitimellä. Kun riittävän nostovoiman tuottama siipiprofiili ja ohjausjärjestelmä oli testattu toimiviksi liitimellä, siirryttiin moottoroidun laitteen suunnitteluun. Riittävän kevyttä ja tehokasta polttomoottoria ei ollut saatavilla, joten Wrightit teettivät oman melko yksinkertaisen moottorin, joka täytti nuo vaatimukset ( www.youtube.com/watch?v=b_8os9DGsmQ ). Moottorin lisäksi tarvittiin myös riittävän työntövoiman tuottava potkuri, johon ei myöskään ollut valmista ratkaisua. Vedessä toimivia laivapotkureita oli kyllä tutkittu paljonkin, mutta ilmassa toimivia potkureita hyvin vähän. Wrightit rakensivat siis omat potkurinsa soveltaen myös niihin tuota aiemmin kehittämäänsä siipiprofiilia.

Wrightit siis palastelivat moottoroidun lentämisen problematiikan kolmeen osaan: nostovoimaan, ohjaukseen ja työntövoimaan, ja ratkoivat näitä yksi kerrallaan. Käytännön kokeiden tulokset ohjasivat toimintaa.

Mutta kuten tuossa jo aiemminkin mainittiin, niin ehkä Wrightien suurin merkitys maailmalle oli se, että he patentoivat niin keskeisen osan lentokoneen ohjausjärjestelmiä, että lentolaitteiden kehitys hidastui monella vuodella. Wrightien oma tuotekehityshän käytännössä tyssäsi Flyer 3:n jälkeen ja yrittivät tehdä kaupallista tuotetta siltä pohjalta. Ensimmäinen maailmansota sitten polkaisi lentokoneiden kehityksen kunnolla vauhtiin.

Tähn on  vaikea lisätä muut akuin sen, että Wrighteille töihin tullut Edson Fessenden Gallaudet todennäköisesti oli keksinyt wing warping systeemin laijoihinsa, mutta Wrightit patentoi sen.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

T.O.P
Seuraa 
Viestejä587

Major_Breakthrough kirjoitti:

... Wrighteille töihin tullut Edson Fessenden Gallaudet todennäköisesti oli keksinyt wing warping systeemin laijoihinsa, mutta Wrightit patentoi sen.

Thomas Edisonin nimissä on 1093 US-patenttia. Kuinkahan moni niistä on oikeasti Edisonin keksintö?

Edisonhan oli pioneeri sähkön laajamittaisemmassa käytössä ja Wrightien tapaan hänkin ratkoi käytännön ongelmia "yritys ja erehdys" -periaatteella.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Edison_patents

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat