Seuraa 
Viestejä4

Kaksi matkustajaa istuu ikkunattomassa avaruusaluksessa, joka liikkuu puolella valonnopeudella, toinen keulassa, toinen perässä, ja kumpikin osoittaa fikkarilla aluksen toiseen päähän. Ulkona leijailee paikoillaan Teräsmies, joka tarkkailee tilannetta röntgenkatseellaan. Teräsmiehen näkökulmasta perästä eteenpäin ammutun valonsäteen ja keulan välinen etäisyys kuroutuu umpeen nopeudella 0,5c ja keulasta taaksepäin ammutun säteen ja perän välinen etäisyys puolestaan nopeudella 1,5c. Taaksepäin ammuttu säde saavuttaa siis seinän ensin.

Mutta matkustajien näkökulmasta kumpikin väli kuroutuu nopeudella c. Osuvatko säteet seinään samanaikaisesti? Vai voiko asiasta sanoa mitään objektiivista?

Sivut

Kommentit (242)

JPI
Seuraa 
Viestejä28071

Käyttäjä6440 kirjoitti:
Kaksi matkustajaa istuu ikkunattomassa avaruusaluksessa, joka liikkuu puolella valonnopeudella, toinen keulassa, toinen perässä, ja kumpikin osoittaa fikkarilla aluksen toiseen päähän. Ulkona leijailee paikoillaan Teräsmies, joka tarkkailee tilannetta röntgenkatseellaan. Teräsmiehen näkökulmasta perästä eteenpäin ammutun valonsäteen ja keulan välinen etäisyys kuroutuu umpeen nopeudella 0,5c ja keulasta taaksepäin ammutun säteen ja perän välinen etäisyys puolestaan nopeudella 1,5c. Taaksepäin ammuttu säde saavuttaa siis seinän ensin.

Mutta matkustajien näkökulmasta kumpikin väli kuroutuu nopeudella c. Osuvatko säteet seinään samanaikaisesti? Vai voiko asiasta sanoa mitään objektiivista?

Kahden tapahtuman (tässä tapayksessa valonsäteiden seiniin osumiset) samanaikaisuus on suhteellista ja siis havaitsijasta riippuvaa.
Aluksessa olijoille (molemmilla sama liiketila) osuvat samanaikaisesti, teräsmiehelle eivät.

3³+4³+5³=6³

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reifengas
Seuraa 
Viestejä4029

Entäs jos kyse on ilmatäytteisestä sukellusveneestä, ja Teräsmies kelluu vedessä?

Tai jos avaruusaluksessa matkaavatkin kalamaiset oliot vesitäytteisessä tankissaan, ja Teräsmies leijuu tyhjiössä, tai väliaineessa, missä valo liikkuu vielä hitaammin kuin vedessä?

Kalamaiset oliot voivat käyttää myös neutronipyssyjä, joista lähtee neutroneja, jotka liikkuvat nopeammin kuin valo vedessä.

Tästähän tulee kunnon sekasotku.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3876

Reifengas kirjoitti:
Entäs jos kyse on ilmatäytteisestä sukellusveneestä, ja Teräsmies kelluu vedessä?

Tai jos avaruusaluksessa matkaavatkin kalamaiset oliot vesitäytteisessä tankissaan, ja Teräsmies leijuu tyhjiössä, tai väliaineessa, missä valo liikkuu vielä hitaammin kuin vedessä?

Kalamaiset oliot voivat käyttää myös neutronipyssyjä, joista lähtee neutroneja, jotka liikkuvat nopeammin kuin valo vedessä.

Tästähän tulee kunnon sekasotku.

Toivittavasti hän on Stainless Steel Man :)

Plush Ninja
Seuraa 
Viestejä155

Näin se menee:

1. Opitaan valon nopeuden olevan vakio kaikille havaitsijoille liiketilasta riippumatta
2. Ei ymmärretä tätä, mutta kehitellään ajatusleikki
3. Päätellään ajatusleikistä virheellisesti kohdan 1 olevan mahdoton
4. Innostutaan valtavasti ja väitetään suhteellisuusteoria täten kumotuksi
5. Aloitetaan vuosia kestävä vänkäys foorumilla

Näin sen pitäisi mennä kohdasta 1:
2. Opiskellaan suhteellisuusteoriaa kunnes ymmärrys syntyy
3. Jatketaan mielekkäitä fysiikan opintoja hyvältä pohjalta

Mutta kun ei :(

Goswell
Seuraa 
Viestejä13678

Ei niin, arvaa miksi. Jos sinulla on valosekunnin mittainen tanko, päässä peili ja toisessa laser ja kello, saat kaksisekuntia valon matka-ajaksi systeemin sisällä. Kiihdytä uuteen nopeuteen ja toista koe, saat kaksi sekuntia laserilta peilille ja takasaisin, kiihdytä uuteen tasaiseen nopeuteen ja toista koe, taas saat kaksi sekuntia valon matka-ajaksi.

Laita kaksi kelkkaa rinnatusten kun koe alkaa, toinen liikkuu toinen ei, molemmissa kaksi sekuntia peilille ja takasin, tämä ei onnistu jos kaiken suhteen c pätee, nimittäin jos toinen kelkka mittaa toisesta c:n kaksisekuntia ei päde lähdekelkassa.

Lisäksi kumpi liikku, toisen mielestä toinen, toisen mielestä taas toinen, siis kumpi on paikoillaan ja kumpi liikkuu, kummassa aika siis hidastuu.

Ihmettelen kovasti miten tälläinen älyvapaa ala-arvoinen teoria on läpäissyt muka niin tarkan tieteen seulan.

Se miltä toisesta toisen tapahtumat NÄYTTÄÄ on merkityksetöntä lyriikkaa, asiat tapahtuu niinkuin netapahtuu se miltä jokin näyttää on kokonaan eri aisaa..

Minun mielestä noin.

QS
Seuraa 
Viestejä5459

Katsoin aluksi otsikosta, että nimim. matalaprofiili löytänyt GIMP-piirtelyohjelmalla uuden tajunnaräjäyttävän vision, jolla kumoaa kaikki fysiikan teoriat. Onneksi kai näytönohjain räjähtänyt piirustelusta.

Goswell
Seuraa 
Viestejä13678

Plush Ninja kirjoitti:
Suosittelen palaamaan kohtaan yksi ja lähtemään vaihtoehtoiseen suuntaan, eli "opiskellaan suhtista kunnes ymmärrys syntyy". Joutava länkytyksesi  herättää lähinnä myötähäpeää.

Älä suotta myötähäpeää pode, kannan kyllä ristini ihan itse.

Minun mielestä noin.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5432

Goswell kirjoitti:
Ei niin, arvaa miksi. Jos sinulla on valosekunnin mittainen tanko, päässä peili ja toisessa laser ja kello, saat kaksisekuntia valon matka-ajaksi systeemin sisällä. Kiihdytä uuteen nopeuteen ja toista koe, saat kaksi sekuntia laserilta peilille ja takasaisin, kiihdytä uuteen tasaiseen nopeuteen ja toista koe, taas saat kaksi sekuntia valon matka-ajaksi.

Laita kaksi kelkkaa rinnatusten kun koe alkaa, toinen liikkuu toinen ei, molemmissa kaksi sekuntia peilille ja takasin, tämä ei onnistu jos kaiken suhteen c pätee, nimittäin jos toinen kelkka mittaa toisesta c:n kaksisekuntia ei päde lähdekelkassa.

Lisäksi kumpi liikku, toisen mielestä toinen, toisen mielestä taas toinen, siis kumpi on paikoillaan ja kumpi liikkuu, kummassa aika siis hidastuu.

Ihmettelen kovasti miten tälläinen älyvapaa ala-arvoinen teoria on läpäissyt muka niin tarkan tieteen seulan.

Se miltä toisesta toisen tapahtumat NÄYTTÄÄ on merkityksetöntä lyriikkaa, asiat tapahtuu niinkuin netapahtuu se miltä jokin näyttää on kokonaan eri aisaa..

Siitä hieno juttu, että "Gossun kelkkasyndrooma" ei ole tarttuvaa laatua. 

Jos opiskelisit sen samanaikaisuuden suhteellisuuden siitä junanvaunun esimerkistä, voisit kenties parantua tuosta kelkkasyndroomastakin.  

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6240

Goswell kirjoitti:

Kumpi liikkuu – se on absurdi kysymys. Molemmat liikkuvat – toistensa suhteen. Kummassa aika hidastuu – molemmissa. Kaikki liikkuvat kellot hidastavat – sinun koordinaatistostasi tarkastellen.

Gossulta on päässyt unohtumaan: ei ole ”paikallaanpysyvää” koordinaatistoa, johon kaikkea liikettä verrataan. On vain suhteellista liikettä (siis suhteellisuusperiaate). Ei ole mitään ”asiat tapahtuu niinkuin ne tapahtuu”. Eli ei ole mitään ”toinen liikkuu toinen ei” – tilannetta.

Jos Gossu on ”kokeen” kolmas pyörä (eli se ”tarkkailija”), niin tilanne on sama. Gossu esim olettaa että toinen kelkka on ”paikallaan” häneen verraten. Sitä hän ei voi tietää tai sanoa ilman mittausta ja suhtis sanoo kaiken mittauksen olevan suhteellista. Gossulta unohtuu samanaikaisuuden mittaamisen probleema. Kaksi tapahtumaa on samanaikaista vain jos ne tapahtuvat samassa pisteessä. Suhtiksen alkeita.

Goswell
Seuraa 
Viestejä13678

Lentotaidoton kirjoitti:
Goswell kirjoitti:

Kumpi liikkuu – se on absurdi kysymys. Molemmat liikkuvat – toistensa suhteen. Kummassa aika hidastuu – molemmissa. Kaikki liikkuvat kellot hidastavat – sinun koordinaatistostasi tarkastellen.

Gossulta on päässyt unohtumaan: ei ole ”paikallaanpysyvää” koordinaatistoa, johon kaikkea liikettä verrataan. On vain suhteellista liikettä (siis suhteellisuusperiaate). Ei ole mitään ”asiat tapahtuu niinkuin ne tapahtuu”. Eli ei ole mitään ”toinen liikkuu toinen ei” – tilannetta.

Jos Gossu on ”kokeen” kolmas pyörä (eli se ”tarkkailija”), niin tilanne on sama. Gossu esim olettaa että toinen kelkka on ”paikallaan” häneen verraten. Sitä hän ei voi tietää tai sanoa ilman mittausta ja suhtis sanoo kaiken mittauksen olevan suhteellista. Gossulta unohtuu samanaikaisuuden mittaamisen probleema. Kaksi tapahtumaa on samanaikaista vain jos ne tapahtuvat samassa pisteessä. Suhtiksen alkeita.

Ei tarvitse olettaa, voi olla toisen kelkan mukana, olen varmasti sen suhteen paikoillaan. Tästä sujuvasti siihen vanhaan kelkkakokeeseen listätään toisee kelkkaan toinen valosekunnin mittainen tanko jonka kaukaisimmassa päässä peilin takana katselenrinnakkain samaan suuntaan eri nopeudella liikkuvia  kelkkoja, eli kelkoissa mitataan valon edestakaista matkaa laserilta peilille ja takaisin , aivan kuin tuolla äsken oli tilanne, mutta toisessa on se lisätanko jonka päässä minä olen ja katson koska valopulssit saapuu minulle molemmista kelkoista, laser ampuu pulssin kun kelkat ovat kohdakkain.

Molemmissa kelkoissa kuluu kaksi sekuntia laserilta peilille ja takaisin, minulle myös se sekunti minun kelkasta jossa olen, minun suhteen liikkuva (loittoneva) kelkka aivan varmasti saa saman tuloksen kaksi sekuntia vaikka minä näen mitä näen eli eriaikaisen väläjdyksen loittonevasta kelkasta vaikka laser ampui pulssit ollessaan rinta rinnan.. 

Eli tilanne tuossa minun kelkassa on sama kuin junanvaunussa jossa keskellä vaunua tyyppi raapaisee tulitikun, vaunin molemmissa päissä olevat havaitsijat näkevät yhtäaikaa tikun syttymisen ja niin näkee vaunun keskellä olevakin valon saavuttavat päätyseinät yhtäaikaa. mutta molemmille vaunun päille oma pää valaistuu ensin ja vastakkainen pää vasta sen jälkeen.

Äsken todettiin että todellisuudessa valaistuvat yhtäaikaa, vaunun päiden tyypit väittävät toista ja ihan vastakkaista toisilleen vaikka ovat paikoillaan vaunussa ja sen mukana. Liikkui vaunu miten tahtoo kunhan nopeus on tasaista, tilanne vaunussa on prikulleen sama.

Se mitä se vaunun ulkopuolinen eri liiketilasta näkee ei vaikuta vaunun tapahtumiin sitä eikä tätä.

Minun mielestä noin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä17423

marmul kirjoitti:
Ihan vaan teoreettisesti. Valon nopeus on 1079252848,8  km/h

Mitä tapahtuisi jos valon nopus olisi 1079252848,9 km/h

Metriin mahtuisi eri määrä samaa tavaraa kuin nyt, ei muuta merkitystä.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä6240

Gossu: Äsken todettiin että todellisuudessa valaistuvat yhtäaikaa, vaunun päiden tyypit väittävät toista ja ihan vastakkaista toisilleen vaikka ovat paikoillaan vaunussa ja sen mukana. Liikkui vaunu miten tahtoo kunhan nopeus on tasaista, tilanne vaunussa on prikulleen sama.

Edelleenkään et näemmä tajua mitä tarkoittaa samanaikaisuus fysiikassa. Vaunun ”päiden tyypit” väittävät ei-samanaikaisuutta. Miksi? Koska, kuten totesin, samanaikaisuus toteutuu/voidaan todeta vain siten, että tapahtumat tapahtuvat samassa pisteessä. Tapahtumien samanaikaisuus on suhteellista eli riippuu siitä, mistä koordinaatistosta käsin tapahtumia tarkastellaan. Ei ole mitään kahden eri avaruuspisteen samanaikaisuuden ”todellisuutta”.

Goswell
Seuraa 
Viestejä13678

Eihän sillä toteamisella ole mitään merkitystä itse tapahtumaan, informaation vääristymä kun on totta.

Valonnopeuden lähteensuhteen c on älyttömän helppo todistaa, ne kelkat.

Edellämainitut kelkat, näenkö yhtäaikaisen välähdyksen vai en samalta etäisyydeltä kelkoista joista toinen loittonee, en näe.

Koska en näe, valonnopeudessa on oltava eroa havaitsijan suhteen, samaa matkaa ei voi kulkea samalla nopeudella ja olla eri aikaan perillä, nopeudessa on oltava eroa, kelkoissa olevat kellot sen todistaa.

Sillä se mitä minä näen kellon käynnistä loittonevassa kelkassa on merkityksetöntä, kello käy aivan samoin ja valo liikkuu kelkassa aivan samoin kuin minun kelkassa vaikka tietysti näyttääkin  käyvän hitaammin + etäisyyden suhteen kasvava viive.

Minun mielestä noin.

Tauko
Seuraa 
Viestejä789

Goswell: "tyyppi raapaisee tulitikun, vaunin molemmissa päissä olevat havaitsijat näkevät yhtäaikaa tikun syttymisen ja niin näkee vaunun keskellä olevakin valon saavuttavat päätyseinät yhtäaikaa. mutta molemmille vaunun päille oma pää valaistuu ensin ja vastakkainen pää vasta sen jälkeen"

- tätä en kyllä hoksannut, että mikä tässä nyt oli ihmeellistä ja ongelmallista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat