Seuraa 
Viestejä5

Olen sellainen vähän vähempi lihaksikas 15v poika joka painaa 59kg. Ja minulla on astma joka todettiin kai joskus 6kk ikäisenä. Olen nyt viimeisen vuoden verran kokenut sydämen tykytyksiä hengästyessäni. Aina kun hengästyn sydän tykyttää todella voimakkaasti. Minulla on pari kertää hengästymisen jälkeen tullut sellaista todella tiheää värinän tunnetta rintaan, joka on kestänyt noin 30sek ja se tuntuu todella pelottavalta. EKG otettiin joku 7kk sitten, mutta eri asiaan liittyen. Suvussa ei tietääkseni ole sydänsairauksia. Aina kun puhun vanhemmille niistä (oireistani) vanhemmat koittavat vaihtaa puheenaihetta muualle, sillä he aina sanovat ettei minulla ole mitään jos ei sydänfilmissä ole näkynyt. Jotenkas auttakaa jos tiedätte et mitä pitäis tehdä vai ollakko tekemättä mitään.

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Bastardix
Seuraa 
Viestejä1771

Käyttäjä19915 kirjoitti:
Terkkarilla oon käynyt mutta hän kuulostaa aika osaamattomalta kun sanoi vaan että "kannattaa tutkia." Ei edes ajatellut ottaa verenpainetta ennenkuin pyysin.

Onko sulla astmaan jotain lääkitystä?
Jotkut astmalääkkeet voi aiheuttaa sydämen tykytystä.

Eikö se terkkari saa vakuutettua mitenkään vanhempia?

Bastardix
Seuraa 
Viestejä1771

Käyttäjä19915 kirjoitti:
Astmaan on lääkitys mutta samaa tykytystä tapahtuu aina hengästyessä vaikkei sitä lääkettä olisi viikkoon ottanut.

On normaalia että rasituksessa sydän hakkaa. Jos keuhkpt ei pelotä kunnolla niin se rassaa myös sydäntä. Onko noi tykytykset jotenkin normi rasituksesta poikkeavia, rytmihäiriöitä?

Käyttäjä19915
Seuraa 
Viestejä5

Voivat toki myös olla omaa tyhmyttäni ja liittyä jotenin paniikkiin kun paniikkikohtauksia ollut. Siitä tulikin mieleeen että mulle alotettiin tossa 2v sitten sellanen kurkun laajennus operaatio joka tehtiin joku 4 kertaa kunnes kurkku alkoi pysyä normaalisti. Nämä oireet alkoivat niiden nukutusten jälkeen ja niin myös paniikkikohtaukset. Tuli juuri mieleen että toisella kerralla kun olin heräilemässä olin aivan väsynyt ja kuulin kuinka lääkäri sanoi äidilleni että annettiin sykettä nopeuttavaa lääkettä kun syke oli laskenut operaation aikana niin matalaksi ja sen jälkeen on alkanut nää kaikki oireet. En tiedä voiko olla siitä oireet koska miksipä niitä sitten annettaisiin.

Bastardix
Seuraa 
Viestejä1771

Vaikee sanoo, mut sydänfilmissä kyllä näkyy sydämen rakenteelliset ongelmat. Satunnainen sykkeen nousu ei välttämäti. Tietty voit kuukeloida nuorten rytmihäiriöistä ym. jos siellä joku tuntuis itseen osuvalta. Ei noista tällä palstalla kukaan oikeen taida tietää vaikka lääkärikin täällä ilmeisesti kirjoittelee.

Bastardix
Seuraa 
Viestejä1771

Paniikki nyt kuitenki nostaa sykettä. Jos siihen hengästymiseen tulee paniikki...

Ehkä kannattaa rauhassa kuntoilla ite ja nostaa sykettä pikkuhiljaa.
Laihalle pojalle voi kuntosali tehdä terää. Kympin sarjat nostaa sykettä ja vahvistaa sydäntä.

MooM
Seuraa 
Viestejä9374

Jos joku googlaa, yleisnimi epämiellyttäville sydämen tuntemuksille on palpitaatio. Aloituksesta ei näe, onko kyse sykkeen kiihtymisestä (normaalia, mutta rasitukseen nähden suhteettoman voimakas reaktio voi kertoa anemiasta, sydänmen toiminnan ongelmista jne. Tai ihan vaan jostain infektiosta, esim flunssa tekee tuon). Rytmihäiriöt on oma juttunsa, eikä ne välttämättä näy missään lyhyessä ekg:ssä. Niitä tutkitaan yleensä holter.seurannalla, eli kannettava mittari vuorokauden tai pari. Syvän voi myös tuntua "liian voimakkaasti", vaikkei sykkeessä olisikaan mitään outoa. Myös jos asiasta stressaa, voi oma pää liioitella tuntemusta.

https://sydan.fi/fact/sydamen-rytmihairiot/

https://www.terve.fi/artikkelit/39734-sydamen-lisalyonnit-kun-sydamentyk...

on aika paljon juttua erilaisista asioista, jotka voivat saada sydämen tuntumaan. Jäkimmäisestä:

Monet asiat voivat aiheuttaa palpitaatiota. Näihin kuuluvat:

Stressi, ahdistus ja paniikki

Nestehukka

Hypokalemia

Matala verensokeri

Liika kofeiini, suklaa tai alkoholi

Nikotiini

Liikunta

Pystyyn nouseminen

Nielaiseminen

Kuume

Aikaisempi sydäninfarkti

Mitraaliläppäprolapsi

Anemia

Kilpirauhasen liikatoiminta

Raskaus

Vaihdevuodet

Refluksi (närästys)

Huumeet ja lääkkeet, kuten kokaiini, amfetamiinit, laihdutuslääkkeet, tietyt yskänlääkkeet ja flunssalääkkeet, tietyt antibiootit, kilpirauhashormoni, digoksiini, astmalääkkeet, beetasalpaajat ja rytmihäiriölääkkeet

Ravintolisät, kuten efedra, ginseng, pomeranssi, valeriaana ja orapihlaja

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2579

Käyttäjä19915 kirjoitti:
Olen sellainen vähän vähempi lihaksikas 15v poika joka painaa 59kg. Ja minulla on astma joka todettiin kai joskus 6kk ikäisenä. Olen nyt viimeisen vuoden verran kokenut sydämen tykytyksiä hengästyessäni. Aina kun hengästyn sydän tykyttää todella voimakkaasti. Minulla on pari kertää hengästymisen jälkeen tullut sellaista todella tiheää värinän tunnetta rintaan, joka on kestänyt noin 30sek ja se tuntuu todella pelottavalta. EKG otettiin joku 7kk sitten, mutta eri asiaan liittyen. Suvussa ei tietääkseni ole sydänsairauksia. Aina kun puhun vanhemmille niistä (oireistani) vanhemmat koittavat vaihtaa puheenaihetta muualle, sillä he aina sanovat ettei minulla ole mitään jos ei sydänfilmissä ole näkynyt. Jotenkas auttakaa jos tiedätte et mitä pitäis tehdä vai ollakko tekemättä mitään.

Lihakset nykivät joskus, kokeile ranteesta onko pulssi yhtä nopea kuin värinän tunne.

Supraventrikulaarinen takykardia esim. voisi aiheuttaa ongelman, eikä sen syy näy välttämättä sydänfilmissä.

Astmasta ja liikunnasta aiheutuva happivaje saa sydämen tykyttämään ja jos vielä stressaa samalla jotain, lisääntyy tykytys.

Myös liiallinen hengitys vai aiheuttaa tykytystä.

---

"Hyperventilaatiolla eli liikahengityksellä tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö hengittää enemmän kuin elimistön tarvitseman kaasujen vaihdon vuoksi olisi tarpeen. Hengitys on tällöin syvää ja nopeaa. Tämän seurauksena keuhkoissa poistuu verestä enemmän hiilidioksidia kuin aineenvaihdunnan tuloksena syntyy.

Pienentynyt valtimoveren hiilidioksidimäärä ja siitä johtuva veren muuttuminen emäksiseksi aiheuttaa verisuonten supistumista ja moninaisia oireita. Näitä voivat olla tukehtumisen tunne, rintakipu, sydämentykytys, käsien pistely ja puutuminen, vapina, huimaus ja jopa pyörtyminen. Varsinaiset hyperventilaatioon johtavat mekanismit voivat olla moninaisia, ja useiden tekijöiden, kuten henkinen stressi, hiilidioksidi, maitohappo ja kofeiini on havaittu provosoivan liiallista hengitystä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00905

Käyttäjä19915
Seuraa 
Viestejä5

Kiitos hirveästi kaikille vastanneille. Mulla alkaa olla varmempi olo ettei se mitään vakavaa ole sillä nuo mitä netissä lukee kuulostaa pahemmalta kun mitä mulla on. Mulla on myös toinen juttu joka on ollu mulla niin kauan kun muistan. Jos hengästyn alkaa ylä rinnassa tuntua pistävää tunnetta hieman enemmän oikealla kuin vasemmalla puolrlla joka pakottaa pysähtymään. Olo helpottaa heti kun pysähtyy. Luulisin että jos se olisi jotain vakavaa niin olisi joku jo iskenyt sillä se on niin kauan ollut, mutta häiritsee juoksemista kun pistää. Se ei ole pallean kohdalla vaan paljon ylempänä ja tiedän miltä tuntuu kun palleaan pistää, koska sinne yleensä sattuu jos on vasta syönyt.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2579

"Pallealihakseen kiinnittyy sisäelimiä ligamenttien eli siteiden avulla, jotka venyvät ja ärtyvät juostessa, kun suorituksessa kuormitetaan tiettyjä lihaksia, hengitetään voimakkaasti ja tulee hölskyvää liikettä. Se saattaa aiheuttaa palleaärsytystä ja pallealihaksen kramppia. Ja siitä tulee se pistos.”

https://www.hs.fi/elama/art-2000006210034.html

Kivut johtuu aika usein jonkun lihaksen kramppaamisesta.

Jos rintaan vaikka pistää, voi kokeilla miltä tuntuu kun painaa tai hieroo sormilla kipeetä kohtaa.

Kylkiluden välilihakset venähtävät tai kramppaavat joskus, mitä jotkut luulevat sydänkohtaukseksi.

En usko että mitään ongelmaa on, paitsi jonkin verran korvien välissä, mutta se poistuu kun ei stressaile turhaan.

penni
Seuraa 
Viestejä5337

Kun tulee sellainen värinäolo, niin laita sormi ranteeseen ja ota oma pulssi. Kyllä se siitä. Kokemusta on omasta nuoruudesta.

Look out buddy, Noah’s coming, Jesus, man, what did you do?

H.Mielinen
Seuraa 
Viestejä8

Rintaan/rintakehän alueelle pisto on varmaankin peräisin lihaksista, todennäköisesti kylkivälilihaksista. Samoin tuo värinän tunne. Tykytys hengästyessä on täysin normaalia (ellei kyse ole kevyestä liikunnasta) ja voi korostua jos on huono fyysinen kunto. Jos tulee rytmihäiriöitä liikunnan yhteydessä, niin sitten voisi olla syytä ottaa rasitus-EKG ja holter. EKG näyttää (useimmiten) rakenteelliset muutokset, sekä sydänlihaksen vauriot. Eli vanhempasi ovat siinä mielessä oikeilla jäljillä. Mutta huomioi että EKG  mittaa sähköistä toimintaa, eikä  kerro välttämättä mekaanisista ongelmista, kuten läppävuodosta, ellei tämä ole päässyt aiheuttamaan muutoksia sydänlihakseen, vajaatoimintaa tms. Läppävuodot lääkäri kuulee kuuntelemalla sydänäänet ja jos syytä, niin tutkii ultraäänellä. 

Tuskin mitään löytyy, mutta paras kuitenkin käydä tutkituttamassa. Saat siitä ainakin mielenrauhaa. Koita myös seuraavan tykytyskohtauksen aikana rauhoittua henkisesti ja tiedostaa, ettei kyse ole mistään vaarallisesta. Katso helpottaako verrattuna aikaisempiin kohtauksiin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat