Pillereiden koot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi esimerkiksi tavalliset särkylääkepillerit ovat niin suurikokoisia kun itse lääkettä on lääkemassassa alle gramma? Ja miksi kaikista tehokkaimmat ja vahvimmat lääkkeet ovat kaikista pienimmissä tableteissa?

Kommentit (13)

Vierailija

Suurien pillereiden tapauksessa ainakin yhtä tekijää esittää varmaan placebo-efekti.

Pienten tapauksessa käänteis-placebo-efekti eli:

"Onpas nämä pieniä! Vaikuttava aine on varmaan tosi tehokasta, kun näin pieneen laittavat!! Tämä auttaa varmasti!"

Sitten tulee eteen kysymys efektien toisiensakumoamisesta. Mutta sehän on helppo:

Ne ihmiset jotka käyttävät extra-kokoisia pillereitä ovat täysin terveitä ihmisiä, eivätkä käytä päivittäistä lääkitystä. He eivät siis tarvitse pikkutabletteja elämässään eikä kumoamista pääse tapahtumaan. Kun näillä ihmisillä on vain halpoja jättitabletteja he käyttävät niitä suurempiikin kipuihin, vaikka sitten useamman.

Sitten taas ne ihmiset, jotka käyttävät pikkutabletteja(ja useimmiten säännöllisesti) käyttävät aina pelkkiä pikkutabletteja. Käyttäjä: "Kerran minulla näitä kauhiaan reuma-kipuuni tarkoitettuja nappeja on niin kai ne kelpaavat tavan päänsärkyynkin". Toisinsanoen he käyttävät kovat tablettinsa kaikkeen.

Menipäs monimutkaiseksi.. no tulipahan ainakin selitettyä oma MUTU-versioni.

Vierailija

Olisi lapsiystävällisempää jos asia olisi toisinpäin että mitä vahvempi lääke sitä suurempi pilleri joten se pilleri ei vahingossakaan menisi pienen lapsen nielusta alas, sillä perus panadolista tuskin hengenvaaraa lapselle tulisi vaikka se sen luvatta nielisikin. Tosin nitrojen täytyy tosiaan olla poikkeus tässä koska niidenhän on tehottava hyvin nopeasti ja viinirypäleen kokoisen pillerin sulattelu kielen alla voisi viedä aikaa.

Vierailija

elba, näin olen nitron kanssa päätellyt. Sitähän on saatavana myös kielelle suihutettavassa muodossa, tehoaa vielä nopeammin.

Magnesiumia kokeilen lierikin neuvosta lihaskrampeihin eli suonenvetoihin. Tuntuu tehoavan, oli plaseboa eli ei

Vierailija

Täyteaineita. Riippuen sairaudesta tai vaivasta, mihin pilleri on tarkoitettu, ja sen tarkoitetusta sulamis- tai imeytymisajasta?

Isompi pilleri ehtii kokonaan nielaistuna melkein ulostuloaukolle, jos sen on tarkoitettu sinne vaikuttavan

Isoja pillereitä ei pitäisi pilkkoa ennen nielaisua, vaan pitää yrittää ison nestemäärän säestyksellä valuttaa alaspäin elimistössä, ja antaa vaikuttaa tarkoitettuna aikana siellä, missä on tarkoitettu.

Lukittava lääkekaappi on asiallinen sijoitus, jos joutuu nieleskelemään jatkuvalla syötöllä pienen pieniä pillereitä, ja perheessä on polvenkorkuisia piipertäjiä, tai vähän isompiakin

Vierailija

Lukenut tapauksista joissa lääkkeet oli laitettu kauniiseen astiaan pöydän keskelle, kun "siitä muistaa ottaa". Perheen pienimmille olivat kelvanneet
etenkin sokeripäällysteiset tapaukset

Vierailija

Olette niin hakoteillä kuin vain voi olla, pihalla kuin lumiukot.

Aluksi: kyse ei liene pillereistä vaan tableteista.

Toiseksi: Tablettien fyysinen koko on kuitenkin pohjimmiltaan yhteydessä sen sisältämään lääkeainemäärään. Vertaa 600 mg särkylääke ja 10 mg nitro/sydänlääke.

Ja kolmanneksi: Tabletin koosta ei voi päätellä sen sulamisnopeutta tai suunniteltua vaikutuspaikkaa.

Vierailija
tupakka

Pienten tapauksessa käänteis-placebo-efekti eli:

"Onpas nämä pieniä! Vaikuttava aine on varmaan tosi tehokasta, kun näin pieneen laittavat!! Tämä auttaa varmasti!"

Näin lisäyksenä tähän, että tuota sanotaan noseboksi, joka siis on plasebon käänteinen tapahtuma

nosebo : "minä vahingoitan"
plasebo : "minä miellytän"

mustikka
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt31.10.2005

Koetappa saada lasta nielemään pikkuauton kokoista tablettia.
Muistan hyvin pienenä kurkkutautipotilaana, kuinka vaikeaa oli, kun lääkärin mielestä olin jo tarpeeksi iso tyttö nielemään tabuja, eikä määrännyt enää vaaleanpunaista ja AH niin ihanan makuista penisilliinilitkua.

Miten sitten lastenlääkkeet tehoaa, jos siinä ei voida ajatella plasebovaikutusta? Entä eläinten lääkkeet? Kokeilin koiralleni pentuaikana kukkatippoja ylivilkkauteen. Rauhoittui, mutta huomasin jossain vaiheessa, että tipoissa oli 70% alkoholia, joten kuka tahansa olisi varmaan mielissään "pienistä sievistä" illan suussa.

Entäpäs, jos tavalliseen Burana-paketin ohjeisiin lisäisi kukkaistipoista tunnetun paranemislorun mukaan? Kasvaisiko teho? Jotain: "minä paranen, olen hyvä, särky kaikkoaa, kohta rentoudun". KELA voisi kokeilla sitä niihin potilaisiin, joiden lääkkeen se vaihtaa halvemmaksi ja katsoa kansantaloudelliset tulokset.

meillä on kova tarve = kukaan järkevä ei halua meille töihin
meillä on jatkuva tarve = aikataulut kusee pahan kerran
kilpailukykyinen palkka = noin 60% liiton suosituksesta

Vierailija
mustikka

Miten sitten lastenlääkkeet tehoaa, jos siinä ei voida ajatella plasebovaikutusta?

Toki koululääketiede perustuu siihen lääkkeen omaan tehoon, jota se plasebo-vaikutus sitten osaltansa tehostaa.

Vierailija

Joonas oli hyvin pitkälle aivan oikeassa. Lisäisin vielä, että tarkalleen ottaen nitro on vain 0,5 mg, joten tablettiin pitää pistää aika paljon täyteainetta jotta sitä yleensä voi käsitellä ilman pinsettejä.

Vastaavasti 600 mg:n nappi on isompi. Mutta pistäkääpä vaakaan se, siitähän saa laskettua paljonko siinä on apuaineita.

Mitä esim. ibuprofeeniin tulee, se on tablettiteknisesti vaikeaa puristaa. Siksi tablettiin pitää laittaa enemmän apuaineita ja napista tulee isompi.

Ja älkää nyt vaan luulko, että sydänlääkkeet on pieniä ja särkylääkkeet isoja. Käyttötarkoituksella on erittäin vähän mitään tekemistä koon kanssa.

Vierailija

Juu ei luulla.

Jotkut ihmiset ovat vaan nin herkkäkurkkuisia, että depotkapselit (joita ei siis saa pilkkoa) aiheuttavat aina yökkäysreaktion.

Hyvä konsti on puraista palanen näkkileipää ja sitten sujauttaa kapseli suuhun ja nielaista koko moska vaikka maitolasillisen tai mehun kanssa. Näin kurkku luulee, että pelkkää leipäähän siinä menee, eikä kuroudu kauhusta umpeen.

Nimimerkki kuusitoista pilleriä/tablettia/kapselia päivässä

Uusimmat

Suosituimmat