Sivut

Kommentit (47)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

Minusta uusi opetussuunnitelma kuulostaa oikein hyvältä. Se tarjoaa lapsille mahdollisuuden kehittää ominaisuuksia, joita tulevaisuudessa tarvitaan yhä enemmän. Opettajien potentiaalikin tulee paremmin käyttöön, kun järjestelmässä on liikkumavaraa.

Paljon on tietysti niitä lapsia, jotka eivät ole vauvana ja taaperona saaneet riittävän omaehtoista kohtelua (vaan esim. liian määräilevää, epäkunnioittavaa; tunkeilevaa, päättämätöntä riepottelua; ei-vauvantahtista eli perustarpeita laiminlyövää; emotionaalisesti pahoinpitelevää "kasvatuksen nimissä" jne.) puhumattakaan ääri-ilmiöistä. Jos lapsi on herkkä, näennäisen pienikin määrä laiminlyömistä voi kostautua. Nämä "täysin normaaleista" perheistä tulevat lapset voivat olla orjamaisia oppilaita, mutta avuttomia hahmottamaan kokonaisuuksia. Naiiveja, arkoja. Heidän kohdalla olisi mielestäni nimenomaan parasta, että saisivat viimein tilaisuuden kokea oman aktiivisuuden merkityksen ja ilon... sen sijaan, että joutuisivat harjoittelemaan itseohjautuvuutta vasta päästyään vanhempiensa ikeestä! Ei tarvitse niin monen olla peruskoulun/lukion jälkeen kuin puusta pudonnut.

Lapsena se itsenäisyys ja sosiaalisuus olisi parasta oppia, mutta se ei tule "järkeä takoamalla"kuten moni tuntuu ajattelevan (ja ehkä erehtyy uskomaan painostuksen tulokseen, kun lapsi vain tottelee yksittäisiä käskyjä pakosta).
Olisi mahtavaa, jos jokaisella olisi itseohjautuvuuteen entistä enemmän tilaisuuksia. Siinä ihan konkreettisesti näkisi, mitä tarkoittaa oma vastuu. Jääkö kivan ulkopuolelle vain siksi, ettei ylikontrolloiva vanhempi ole ajattelemassa lapsen puolesta? Tai koska hylkäävä vanhempi opetti, että lapsen on turha kuvitella voivansa vaikuttaa mihinkään? Joustavassa ympäristössä lapsi huomaisi, että hän voikin opettajien ja luokkatovereiden avulla rakentaa jotain, mitä kotona ei (hyvälläkään tahdolla) sallittu. Pointti tässä on, että uusi systeemi voisi olla jokaiselle eduksi, pidemmän päälle.

Ensimmäiset 3 vuotta peruskoulua saisi mielestäni toimia jatkossakin kuten nyt, mutta minä harkitsisin luokkien 4-6 asteittaista totuttelua yläasteen järhestelmään, jos se tulee olemaan olennaisesti erityylistä.

Vierailija

Kyllä oma opettaja ja vastuuhenkilö pitää olla. Lapsella pitää olla yhteyshenkilö johon voi otta yhteyttä ongelmatilanteissa ja jonka vastuulla lapsi on.

Aikanaan firmassa tuli matriisiprkanisaatiot. Eli ei ollut varsinaisesti omaa pomoa, mutta tilalle tuli viisi - kuusi esimiestä jotka kaikki rupesivat pomottamaan. Kukaan heistä ei tuntenut kunnolla matriisin ihmisiä.

Aivan vituksihan se organisaatiokuutos lopulta meni ja firmakin sittemmin kaatui. Vastuurajat ym. kaikki epäselveni. Kukaannei vastannut mistään.

Vähän samalta vaikuttaa tuo uusi opettajien määrittely. Jos siihen ei kykene aikuiset niin tuskin lapsetkaan.

Hyvä mielestäni on että luonnonilmiöitä mietitään monelta kantilta ja monen aineen näkökulmasta. Pitää vaan huolehtia että ne menee myös perille samoista näkökulmista eikä jää pelkäksi sanahelinäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Kyllä oma opettaja ja vastuuhenkilö pitää olla. Lapsella pitää olla yhteyshenkilö johon voi otta yhteyttä ongelmatilanteissa ja jonka vastuulla lapsi on.

Miksi pitäisi olla oma? Ja miksei vastuuta olisi hyvä jakaa?

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Aikanaan firmassa tuli matriisiprkanisaatiot. Eli ei ollut varsinaisesti omaa pomoa, mutta tilalle tuli viisi - kuusi esimiestä jotka kaikki rupesivat pomottamaan. Kukaan heistä ei tuntenut kunnolla matriisin ihmisiä.

5-6 johtamistaidotonta esimiestä kuulostaa ikävältä. Oliko heillä edes koulutusta työnohjaukseen? Et voi armeijassakaan laittaa ketä tahansa upseeriksi vain siksi, että osaa perustehtävät. Paraskaan ammattitaito ei itsessään takaa mitään. Johtaminen tarkoittaa mm. organisointikykyä, epäitsekkyyttä (omat kompleksit ei mene työn edelle) sekä ihmissuhdetaitoja.

Ellei johtaminen ole luonteessa, sitä voi toki yrittää koulutuksen avulla omaksua ja matkia, mutta haastavissa tilanteissa johtaminen jää sitten helposti fiaskoksi.

Liian moni saa esimiespaikan ilman että soveltuu siihen; rekrytoijalla on oltava silmää eri persoonallisuustyypeille, tunnistettava sellaiset patologiset (!) piirteet, joista voi olla haittaa firmalle... eikä vain tuijotettava CV:tä ja pärstää.

Tottakai on organisoinnin kannalta tärkeää tuntea, millaisia työntekijöitä on käytettävissä. Jotta saa heistä parhaan irti! Alkuun pääsee kyselemällä. Olemalla kärsivällinen, antamalla vapautta toteutustavoissa; sopivasti valvomalla; olemalla avoin ja kunnioittava. Keskittymällä työn edistämiseen, ei lässytykseen.

...Samaan tapaan opettajan työ on nähdäkseni yhä enemmän ohjaamista & apuna olemista, kuin diktatuuria; painopistettä halutaan siirtää oppilaiden omaan aktiivisuuteen, vastuun ottamiseen jne. Sen sijaan että ihminen olisi passiivinen kohde, johon taotaan oppia (opettajan roolissa oleva tyydyttää itsekkäästi oman velvollisuudentunteensa), pyritään yhä enemmän siihen, että tulevaisuuden aikuinen olisi itseohjautuvampi - pelkkä orjamaisuus ei enää riitä, siihen liittyvä holhoamisen tarve käy liian kalliiksi... Oppilaat kykenevät parempaankin!

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Aivan vituksihan se organisaatiokuutos lopulta meni ja firmakin sittemmin kaatui. Vastuurajat ym. kaikki epäselveni. Kukaannei vastannut mistään.

Ei sekään toimisi, elleivät opettajat osaisi organisoida. Mutta heidät on nimenomaan koulutettu siihen, joten mahdollisuudet ovat hyvät.

Teillä olisi muuten pitänyt olla opettajat esimiehinä. He olisivat klaaranneet homman, ottamalla asioista selvää. Nyt oli vain "iso "hiekkalaatikko vailla aikuista"?

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Vähän samalta vaikuttaa tuo uusi opettajien määrittely. Jos siihen ei kykene aikuiset niin tuskin lapsetkaan.

Jos koulun kaikki opettajat ovat kehnoja, se on huolestuttavaa. Ryhmässä yksikin hyvä opettaja voi olla avuksi useammalle...

Lapset on monesti yhteistyökykyisempiä kuin aikuiset. Moni aikuinen on tavallaan vain vanha lapsi piintynein tavoin... Lapsilla on parempi oppimiskyky ja avarakatseisuutta. Aikuisella on tietysti enemmän elämänkokemusta.

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Hyvä mielestäni on että luonnonilmiöitä mietitään monelta kantilta ja monen aineen näkökulmasta. Pitää vaan huolehtia että ne menee myös perille samoista näkökulmista eikä jää pelkäksi sanahelinäksi.

Samaa mieltä siitä, että olisi panostettava myös systeemin toimivuuden seurantaan. Ja hyväksyttävä, ettei hyvä synny päivässä.

Jos ilmenee vaikeuksia, ne eivät saisi olla kiellettyjä. Jos systeemi kerran on vapaampi, hankaluudet liittyvät sopeutumiseen ei "muottiin pusertamiseen"... Ja parempi tosiaan ennemmin, kuin myöhemmin. Kyse on lasten tulevaisuudesta ei vain siitä, kuinka helppoa on, tai pelottaako äitiä kotona lapsen itsenäistyminen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33194

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Miksi pitäisi olla oma? Ja miksei vastuuta olisi hyvä jakaa?

Siksi, että oma opettaja tulee lapselle tutuksi. Ei normaali ihminen avaudu vieraalle ongelmistaan kuin pakon edessä ja silloinkin vähätellen.

Lainaus:
Liian moni saa esimiespaikan ilman että soveltuu siihen; rekrytoijalla on oltava silmää eri persoonallisuustyypeille, tunnistettava sellaiset patologiset (!) piirteet, joista voi olla haittaa firmalle... eikä vain tuijotettava CV:tä ja pärstää.

Rekrytoijien ongelma on se, että nykyisenlainen työelämä tarvitsee enemmän johtajia kuin siihen sopivalla luonteella varustettuja ihmisiä on. Kuten itsekin sanot, johtajuutta voi kouluttaa vain hyvin rajallisesti ja pahassa paikassa luonne pukkaa aina läpi. Se haittaa erityisesti työnjohtotasoa, koska johtamisen lahjan omaavat nousevat yleensä nopeasti ylemmille tasoille ja työnjohtajat ovat vaihtuvaa porukkaa ja usein kompromissivalintoja pakon edessä.

Lainaus:
...Samaan tapaan opettajan työ on nähdäkseni yhä enemmän ohjaamista & apuna olemista, kuin diktatuuria; painopistettä halutaan siirtää oppilaiden omaan aktiivisuuteen, vastuun ottamiseen jne. Sen sijaan että ihminen olisi passiivinen kohde, johon taotaan oppia (opettajan roolissa oleva tyydyttää itsekkäästi oman velvollisuudentunteensa), pyritään yhä enemmän siihen, että tulevaisuuden aikuinen olisi itseohjautuvampi - pelkkä orjamaisuus ei enää riitä, siihen liittyvä holhoamisen tarve käy liian kalliiksi... Oppilaat kykenevät parempaankin!

Osa oppilaista kykenee ja hyötyy vapaudesta ja vastuusta. Mutta hitaammin kehittyneet tai luonnostaan tyhmemmät tai itseohjauskyvyttömämmät kärsivät tuollaisesta systeemistä. Käytännössä se pahentaa ihmisten jakautumista menestyjiin ja luusereihin. Kaikista ei vain ole täyden vastuun kantajiksi modernissa vaativasa yhteiskunnassa. Aina on ollut renkejä, sotilaita, yksinkertaisia teollisuustyöntekijöitä ym. puolittaisessa holhouksessa eläneitä, joilla ei ole ollut edellytyksiä pärjätä täysin omillaan.

Lainaus:
Teillä olisi muuten pitänyt olla opettajat esimiehinä. He olisivat klaaranneet homman, ottamalla asioista selvää. Nyt oli vain "iso "hiekkalaatikko vailla aikuista"?

Sinulla on aika ruusuinen kuva opettajista. Omien muistikuvieni mukaan ehkä yksi neljästä opettajasta oli niin kiinnostunut alastaan ja opetuksesta, että edes yritti ottaa selvää. Kolme neljästä vaiensi mielestään näsäviisaan tai liikaa kyselevän oppilaan auktoriteetillaan. Valitettavasti yksi yleisimmistä syistä opettajaksi kouluttautumiseen on se, että se on ainoa tapa saada työ. Toinen on se, että ei jaksa opiskella alaansa tutkijan tai asiantuntijan tasolle. Luonnostaan hyviä opettajia on vähän ihan kuin johtajiakin.

Vierailija

Juu, minustakin aika ruusunen kuva opettajista
Ei omana aikana ollut edes tuolla suhteella hyviä minkä mainitsit.
Hiukka epäilyttää tokko tilanne siitä olisi parantunut.

Oma opettaja siksi että joku kantaa vastuun. Jaettu vastuu ei ole kenenkään vastuu ja lapsen tulee tietää keneen voi turvata.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33194

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Juu, minustakin aika ruusunen kuva opettajista
Ei omana aikana ollut edes tuolla suhteella hyviä minkä mainitsit.
Hiukka epäilyttää tokko tilanne siitä olisi parantunut.

Kyllä se on, tai omille lapsilleni on käynyt iso tuuri. Laiskoja opettajia on toki vieläkin, mutta umpikusipäät, joita oli meidän aikana joku osuus ja joiden ainoa motiivi oli oppilaiden simputus, on potkittu pihalle.

Lainaus:
Oma opettaja siksi että joku kantaa vastuun. Jaettu vastuu ei ole kenenkään vastuu ja lapsen tulee tietää keneen voi turvata.

Tuo on hyvä pointti. Yläasteellakin on aina luokanvalvoja, joka vastaa luokan oppilaista.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

Neutroni, mielestäni lähestyt aihetta turhan ongelmakeskeisesti. Kyse on ennen kaikkea oppimisesta - ja kehityksestä oppijana - kuin ongelmista avatutuminen.

Kun lapsella on murhe, hän voi valita kenen puoleen kääntyä. Eikö? Lapsilla ei normaalisti ole vaikeuksia muodostaa useitakin läheisiä suhteita, itse asiassa ne ovat suotavia.

Jos lapselle tuottaa ongelmia käydä normaalia kommunikointia oppitunnilla, voidaan miettiä, kuinka perusluottamusta voisi lisätä; eristäytyminen luokkaan ei välttämättä ole siihen järkevin keino. Lintukodossa on kieltämättä pehmoisaa... mutta sitäkö haluamne, ylisuojella? Mitä kauemmin siellä vitkuttelee, sen kovempi saattaa olla muutos aikuisen maailmaan.

En missään nimessä tarkoita, että lasta pitäisi painostaa kehittymään nopeammin kuin hän luontevasti kykenee. Tarkoitan vain, että lapsi saisi mahdollisuuden olla halutessaan aktiivisempi toimija. Valtava merkitys itsetunnolle, uskoisin.

Ei lähtöolettaman tarvitse olla, että lapsi on avuton ja arka. Jos sellaiseksi on opetettu, sellaisesta voi myös oppia oma-aloitteisemmaksi, ympäristöä tehokkaammin huomioivaksi ja hyödyntäväksi ihmiseksi. Aika surkea saa olla, ettei tartu mahdollisuuksiin ystävien seurassa. Sitä ehtii tehdä aikuisena, velttoilla ja ruikuttaa, kun lapsena ei näytetty mitä tarkoittaa olla aktiivinen sen sijaan, että olisi hylkiö.

...

Ymmärrän näkökantasi siitä, että "hitaammin kehittyneet tai luonnostaan tyhmemmät tai itseohjauskyvyttömämmät kärsivät tuollaisesta systeemistä" mutta kuten jo mainitsin, uskon että he kärsivät kehittymisen nimissä. Lopputulos on heillekkin parempi, sillä mitä varhaisemmin ongelmat havaitaan ja mitä joustavampi ympäristö tarjotaan, sen paremmin itsetuntemus voi kehittyä ja ehkä silloin on myös helpompi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Kaikkien ei tarvitse olla priimuksia! Jokaisessa on kuitenkin jotain hyvää, tai ainakin mahdollisuus johonkin hyvään. Miksi emme siihen kannustaisi?

On aika lopettaa heikkoihin menestyjiin keskittyminen, ja antaa jokaiselle mahdollisuus kehittyä itsenäisemmin; aika hyväksyä, että ihmiset ovat erilaisia ja sen takia ei tarvitse jarrutella edistyneempiä, tai tylsistyttää heidät kuoliaiksi, samalla kun surkutellaan toista ääripäätä.

Olisi mahdollisuus oppia yksilöllisemmin, ja kantaa siitä omaakin vastuuta. Kukaan ei kuitenkaan ole yleensä huolehtimassa, kun peruskoulu/lukio päättyy. Nykyään kaiken voi googlettaa. Erilaisten taitojen merkitys korostuu.

Kirjoitit: "Käytännössä se pahentaa ihmisten jakautumista menestyjiin ja luusereihin."

Minusta ei siis ole riittävä argumentti, että "luuseri tajuaisi paremmin olevansa luuseri, ja se olisi hänelle kurjaa". Luusereita tulee aina olemaan, halusimme tai emme. Voimme silti antaa kaikille parempia mahdollisuuksia. Kateus ei saa olla hyvinvoinnin este. Menestyjät luovat edelleen mahdollisuuksia muille.

...

Kirjoitit, että minulla on "aika ruusuinen kuva opettajista". Tämä keskustelu on kehitysidean pohtimista ja siksi on mielestäni ihan asiallista lähteä siitä, että suomalaiset opettajat ovat ammattitaitoisia - ja kykeneväisiä muutokseen. Tottakai jokainen opettaja on oma persoonansa, ja kehittyy vasta työnsä myötä.

On totta mitä kirjoitit opettajan ammattiin hakeutuvista, mutta en pidä mahdottomana, että asioita huomioidaan opettajan koulutuksessa. Siinäkin tapauksessa että koulutus pysyisi samana, muutos olisi helppo nähdä suuntana parempaan.

Unohtakaa ne omat kouluaikanne, nykypäivä on erilaista ja tulee väistämättä muuttumaan. Ja silti aikajuoksua maailman kehityksen kanssa. No jos haluatte omaan kouluaikaan verrata, niin suhteuttakaa se siihen jäkkään luokkasysteemin, joka meillä edelleen on.

Piiip
Seuraa 
Viestejä9

Vastustan tätä luokatonta opiskeluympäristöä kolmessa eri roolissa: opiskelijana (= entisenä koululaisena), vanhempana ja opettajana. Kasvatustieteen maisterin opinnoista on jo niin paljon aikaa, että en osaa esittää pedagogisia tai psykologisia perusteluja sille, että ympäristön pitäisi olla jäsentynyt eikä kaaosta niin kuin se nyt pahimmassa tapauksessa voi olla. Myös oman toiminnan suunnittelu - joka on erittäin tärkeä taito meille kaikille - on vaikeaa tai peräti mahdotonta, kun ei tiedä mitä seuraavana päivänä tai tunnilla on tulossa.

Ehkä kaunis ajatus on ollut juuri se, että oppivat itseohjautuviksi, kun ei ole valmista lukujärjestystä. Ei se kuitenkaan niin mene, kun jonkinlainen raami olisi oltava. Oman varsin vähäisen opettajakokemuksen perusteella voi vakuuttaa, että kyllä opetus voi olla hyvinkin monimuotoista, ilmiöoppimista ja oppilaiden kannalta itseohjautuvaa aivan tavallisen lukujärjestyksen ja luokkahuoneen puitteissa.

Mikään ei tietenkään ole yksiselitteisen mustavalkoista, että olisi ainoastaan vain hyvää tai huonoa. Ei tämäkään, kuten ei ole perinteinen koulukaan. Kummastakin löytyy hyvää, ja ne pitäisi vaan sopivalla tavalla yhdistää, huonoja puolia välttäen. Pikkutarkka aikataulu ja etukäteen tiedossa olevat asiat voivat olla monille tärkeitä, mutta toisaalta vapaus muuttaa toimintoja tilanteen mukaan voi olla toisille hyvä.

Opettajaparat, ei ole nyt helppoa heilläkään. Olen todella iloinen siitä, että tänäkin päivänä olen muissa töissä.

MooM
Seuraa 
Viestejä9763

Itseohjautuvuuden oppiminen ja ohjaamisen krooninen resurssipula on huono kombo. Vaikka perinteisestä tiedon jakamisesta siirryttäisiinkin tutkivaan oppimiseen ja projektiluonteiseen työhön, ei se tapahdu sillä, että vain sanotaan, että nyt alatte itseohjautuviksi. Lapset ja nuoretkin tarvitsevat tukea tähän, varsinkin alussa, mikä tarkoittaa ihmistyövoimaa tekemään sitä ohjaustyötä, olipa väline irl tai verkkoympäristö. Ja seuraava aloittajaporukka taas samalla tavalla. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Piiip
Seuraa 
Viestejä9

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Nykyään kaiken voi googlettaa. Erilaisten taitojen merkitys korostuu.

Missä utopiassa sinä oikein elät?! Kaiken voi googlettaa, mutta olen tässä viime aikoina todennut, että ei google kaikkea tiedä. Käytännön esimerkkinä voisin mainita oman työpaikkani tiedot, joita ei millään saa korjatuksi googleen. Toiseksi voi tulla tilanteita, että se älykännykkä ei toimi.

Allekirjoitan tuon, että erilaisten taitojen merkitys korostuu. Jokaisella pitäisi olla perustaidot tai ainakin tiedot. Siksi peruskoulun opetuksen pitäisi olla mahdollisimman laaja-alaista. Kaupunkilaisnörtti ei ehkä koskaan joudu sytyttämään nuotiota, mutta ilmastokeskusteluun osallistuvan olisi hyvä tietää, millä tavalla puu palaa. Metsästäjä-keräilijän ei ehkä tarvitse tuntea edes liikennesääntöjä arkielämässään maalla, mutta todennäköisesi hän jossakin elämänvaiheessa joutuu liikkumaan kaupunkiympäristössä.

Tunnustan, että  päädyin opettajan työhön (onneksi en kovin pitkäksi aikaa) juuri siksi, että se oli silloin ainoa mahdollisuus saada työtä. Huonomminkin olisi voinut mennä, mutta onneksi hoitoalalle oli silloin soveltuvuustestit.

Vierailija

Tositoope röllipersoona kirjoitti:
Miks ei samoin tein vois hoitaa sen opiskelun himasta etäopiskeluna jos kaikkinon niin iisiä ja itseohjautuvia.

Juuri näin .....säästettäisiin opettajien palkat ja koulujen rakentaminen ja ylläpito.

Vierailija

Sama lääketieteessä..jokaiselle first aid kit ja laatikollinen pillereitä ja nettiyhteys jotta jolla voi hoitaa opastetusti leikkaukset kotona..ja syöpähoidot.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15830

Piiip kirjoitti:
Vastustan tätä luokatonta opiskeluympäristöä kolmessa eri roolissa: opiskelijana (= entisenä koululaisena), vanhempana ja opettajana. Kasvatustieteen maisterin opinnoista on jo niin paljon aikaa, että en osaa esittää pedagogisia tai psykologisia perusteluja sille, että ympäristön pitäisi olla jäsentynyt eikä kaaosta niin kuin se nyt pahimmassa tapauksessa voi olla. Myös oman toiminnan suunnittelu - joka on erittäin tärkeä taito meille kaikille - on vaikeaa tai peräti mahdotonta, kun ei tiedä mitä seuraavana päivänä tai tunnilla on tulossa.

Ehkä kaunis ajatus on ollut juuri se, että oppivat itseohjautuviksi, kun ei ole valmista lukujärjestystä. Ei se kuitenkaan niin mene, kun jonkinlainen raami olisi oltava. Oman varsin vähäisen opettajakokemuksen perusteella voi vakuuttaa, että kyllä opetus voi olla hyvinkin monimuotoista, ilmiöoppimista ja oppilaiden kannalta itseohjautuvaa aivan tavallisen lukujärjestyksen ja luokkahuoneen puitteissa.

Mikään ei tietenkään ole yksiselitteisen mustavalkoista, että olisi ainoastaan vain hyvää tai huonoa. Ei tämäkään, kuten ei ole perinteinen koulukaan. Kummastakin löytyy hyvää, ja ne pitäisi vaan sopivalla tavalla yhdistää, huonoja puolia välttäen. Pikkutarkka aikataulu ja etukäteen tiedossa olevat asiat voivat olla monille tärkeitä, mutta toisaalta vapaus muuttaa toimintoja tilanteen mukaan voi olla toisille hyvä.

Opettajaparat, ei ole nyt helppoa heilläkään. Olen todella iloinen siitä, että tänäkin päivänä olen muissa töissä.

Mitenkään erityisesti loukkaamatta on pakko todeta entisiltä opettajilta saatujen näkemysten olevan vastaavasti värittyneitä kuin kysellä entiseltä juopolta alkoholin vaikutuksista.

MJ

Shockrates
Seuraa 
Viestejä1467

Ei missään tapauksessa pidä siitryä luokattomiin peruskouluihin, jos halutaan tuhota viimeisetkin pisa sijoittumistulokset, niin sitten täysillä mukaan mutta muuten ei.

Käyttäjä4499 ei ole ilmeisesti päiväkään tehnyt töitä koulussa tai sitten kuunnellut opettajien purkautumisia tästä uudesta opetussuunnitelmasta.

Tämä foorumi on väärä paikka keskustella asiasta, menisi vaikka opettajien ammatijärjestön sivulle kuuuntelemaan uudistuksen manaamista.

Mutta jokatapauksessa, ehdoton ei opetussuunnitelmalle ja luokattomalle peruskoululle.

-Shock-

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15830

Taidan kuulua lukattomuuden kannattajana melkoiseen vähemmistöön.

Ei mihinkään pisa-tuloksiin kannata jämähtää, paistattelemaan vaan pitää kehittää ja kokeilla koko ajan uutta. Eiköhän samat vastustukset ollut kun siirryttiin peruskoulujärjestelmään ja kaikissa muutoksissa ennen ja jälkeen. Itse veikkaisin syyksi yleistä muutosvastarintaa.

MJ

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

8. viesti:

Vastustaa, mutta ei kykene perustelemaan miksi. Ettei vain liittyisi puhtaasti omaan napaan? Kirjoituksesta ei jäänyt käteen muuta kuin se, että yrittää sotkea idean jaarittelulla.

Onneksi ei ole enää opetustehtävissä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

Sitten yritetään vedota resursseihin; niistä ruikuttavat kokemukseni mukaan yleensä ne, jotka eivät vain osaa tai välitä olla tehokkaita - rahan pitäisi heidän puutteensa kompensoida.

On eri asia tehdä parhaiten sen minkä suinkaan voi... tai valittaa pyrkimättä kehittymään, ja laittaa kaikki rahanpuutteen syyksi.

Kukaan ei ole kuitenkaan tietääkseni valittanut resurssien puutetta tässä aiheessa. Toiminnan koko idea on tulevaisuuteen panostaminen järjestelyin. Argumentti on siis pelkkä spekulaatio.

On lyhytnäköistä ja äärimmäisen itsekästä takertua siihen, vaatiiko pelkkä itseohjautuvuuteen kannustaminen älytöntä työpanosta. Se ohjaaminenhan on koko muutoksen lähtökohta... sillä toiminta muuttuu joustavammaksi, ja oppilaista tulee pian ITSEohjautuvia. Unohtuiko tämä pointti?

Vaikka eihän näitä [oletettuja, itsekkäitä minä-minä-tyyppejä] tietenkään kiinnostaisi oppilaiden tulevaisuus, vaan oman velvollisuuden tiukkarajainen täyttö opetusta "päähän takoamalla".

Ei mitään vaikeuksia myöntää omaa egoismia, kun näette opettajan roolin tämänkaltaisena?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7224

10. viesti:

Voisit mennä oppilaaksi uuteen systeemiin. Niin ei tarvitse takertua googlea syyttämään... kun ongelma näyttäisi olevan vain se, ettei sinulla ole etsivän, poliisin tai toimittajan lahjakkuutta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat