Seuraa 
Viestejä1771

Suosikkimakkarasi?
Laikkeleitä voi mainita.

Sivut

Kommentit (46)

MooM
Seuraa 
Viestejä9634

Ensimmäisenä tuli mieleen napakka chorizo, kun sitä on nytkin kotona. Britanniassa tuli ostettua aika usein sikäläisiä makkaroita, suosikkina ehkä Yorksihire sausage ja Cumberland sausage. Rakenteeltaan lihaisia, vahvasti yrteillä maustettuja ja osa melko tulisiakin. Noita on vähän ikävä.

https://www.thespruceeats.com/all-about-british-sausages-4149604

Leivän päällä ei meillä juuri makkaraa mene.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
asdf
Seuraa 
Viestejä12930

Joku, jossa on reilusti lihaa ja riittävästi rasvaa ja mausteita. Tulisesta tykkään. Itse tehtynä saa juuri sellaista, kuin haluaa, mutta aika harvoin vaivaudun, kun ei ole tällä hetkellä omaa pihaa, jossa grillata.

HK:n sininen tai muu vastaava lenkki on makkaran irvikuva, mutta sopii mun mielestä makkarakastikkeeseen ja -keittoon ja pyttipannuunkin joskus. Pyttipannu on loistava kotona tehtävä roskaruoka, johon lenkki sopii, mutta sopii lihaisammatkin makkarat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33026

Se vähän riippuu hetken mieliteoista. Arkikäytössä ehkä metvursti, joka käy pizzoihin, leikkeleeksi ja lämpimiin voileipiin. Itse tehty tulinen nagamakkara on tietysti herkkua, mutta sitä jaksaa harvoin tehdä. Joskus grillaan ihan tavallista A-luokan grillimakkaraa. Makkararuuista en pidä, metvursti (ja vastaavia italialaisia makkaroita) pizzaa ja lämpimiä voileipiä lukuunottamatta. Tuli kai lapsena mitta täyteen sitä surkeaa makkarakastiketta eri muodoissaan, enkä ole nähnyt nälkää niin paljoa että olisin osannut sitä arvostaa.

Tauko
Seuraa 
Viestejä947

Kesäkauden jälkeen ei oikein mikään makkara nappaa. Mieluisimpina mieleen tulee kuitenkin krakovan ja toisena kuoreton grillibalkan.
Ja vielä minisalami snacksinä iltaoluelle.

Vierailija

Neutroni kirjoitti:
Se vähän riippuu hetken mieliteoista. Arkikäytössä ehkä metvursti, joka käy pizzoihin, leikkeleeksi ja lämpimiin voileipiin. Itse tehty tulinen nagamakkara on tietysti herkkua, mutta sitä jaksaa harvoin tehdä. Joskus grillaan ihan tavallista A-luokan grillimakkaraa. Makkararuuista en pidä, metvursti (ja vastaavia italialaisia makkaroita) pizzaa ja lämpimiä voileipiä lukuunottamatta. Tuli kai lapsena mitta täyteen sitä surkeaa makkarakastiketta eri muodoissaan, enkä ole nähnyt nälkää niin paljoa että olisin osannut sitä arvostaa.

Suolia ja suonia suomesta helpolla löytyy kuoreksi?

Vierailija

Meetwursti on kyllä hyvää ja säilyvää. Sen tekemistä vaikka naudasta pitäis joskus kokeilla. Jääkaapissa varmaan pitäis kuivatella vaikka tuulettimen kanssa. Täällä on muuten liian kuuma.

Krillimakkaraa on tullu tehtyä.
Pitää olla tarkkana se krillauksen kanssa. Liian kovalla hilloksella kuori halkee välittömästi. Hissun kissun pitää hiillostella.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12770

Lenkki ta grillimakkaroita en syö koskaan, mutta leikkelemakkaroista on tämä ehdoton suosikkini https://www.foodie.fi/entry/lapin-liha-kylmasavupaisti-poro-100-g/640808... .

Muitten lihajalostevalmistajien vastaavat ovat toki myös hyviä, kuten ovat miltei kaikki kylmäsavustetut tuotteet, niistä tykkään.

Syön miltei päivittäin kylmäsavulihaleikkeleitä tai kylmäsavustettua lohta, yksi paheistani, tosin sieltä lievemmästä päästä.

MooM
Seuraa 
Viestejä9634

Brainwashed kirjoitti:
Lenkki ta grillimakkaroita en syö koskaan, mutta leikkelemakkaroista on tämä ehdoton suosikkini https://www.foodie.fi/entry/lapin-liha-kylmasavupaisti-poro-100-g/640808... .

Muitten lihajalostevalmistajien vastaavat ovat toki myös hyviä, kuten ovat miltei kaikki kylmäsavustetut tuotteet, niistä tykkään.

Syön miltei päivittäin kylmäsavulihaleikkeleitä tai kylmäsavustettua lohta, yksi paheistani, tosin sieltä lievemmästä päästä.

Mä en laskisi kokolihaleikkeleitä makkaraksi. Makkara on massasta tehty, pakattu kuoreensa ja sisältää enemmän tai vähemmän muutakin kuin lihaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15443

Brainwashed kirjoitti:

Savustettu poron sydän on erityisen hyvä tuote, mutta toimii vain harvoin nautittuna.

MJ

Keijona
Seuraa 
Viestejä15411

Hongkongilailaisen valmistamaa  Peking ankkamakkaraa tarjoiltiin eilen, maistui kyllä syntisen  hyvältä,  kaikista eettisistä arvoista huolimatta ja takia.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12770

MooM kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:

Mä en laskisi kokolihaleikkeleitä makkaraksi. Makkara on massasta tehty, pakattu kuoreensa ja sisältää enemmän tai vähemmän muutakin kuin lihaa.

Ei olekaan makkaraa per se, totta, mutta kuitenkin ”lihamurusista” tiivistetty tuote, eli kyse ei ole mistään paistisiivuista, ja Röllihän sanoi alussa että saa myös mainita leikkeleitä.
Paikallisessa K-marketissa on ollut jonkin aikaa tarjouksessa kylmäsavuleikkeleet (kaikki muut paitsi poron), 25€ kg, mikä ei ole enää paha, normaalisti on kylmäsavuporo 60-70€ kg, eli ostan sitä vain harvoin eli aina kun bongaan - 30 tai 50% alennuksessa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12770

MooM kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:

Tsekkasin hieman.
Huomautuksesi on kyllä täysin validi sikäli että menevät nimikeotsikolla kokolihaleikkeleet, eli ovat siis pääsääntöisesti juurikin ns. paistin siivuja, vaikka väitin että eivät olisi, mutta noita on myös joitakin sellaisia jotka on palasista puristettua, jotain kebabtyylistä, mutta että joo, eivät ole makkaraa.

😎

asdf
Seuraa 
Viestejä12930

Neutroni kirjoitti:
Tuli kai lapsena mitta täyteen sitä surkeaa makkarakastiketta eri muodoissaan, enkä ole nähnyt nälkää niin paljoa että olisin osannut sitä arvostaa.

Mä tulin lapsena täyteen keitettyä perunaa, jota varmaan itse ryhdyin ajoittain syömään yli kolmekymppisenä. Surkeaa makkarakastiketta en lapsena muista saaneeni, varmaan siksi, ettei meillä juuri makkarakastiketta harrastettu. Itse teen siitä kyllä hyvää.

MooM
Seuraa 
Viestejä9634

asdf kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Tuli kai lapsena mitta täyteen sitä surkeaa makkarakastiketta eri muodoissaan, enkä ole nähnyt nälkää niin paljoa että olisin osannut sitä arvostaa.

Mä tulin lapsena täyteen keitettyä perunaa, jota varmaan itse ryhdyin ajoittain syömään yli kolmekymppisenä. Surkeaa makkarakastiketta en lapsena muista saaneeni, varmaan siksi, ettei meillä juuri makkarakastiketta harrastettu. Itse teen siitä kyllä hyvää.

Perunan kanssa sama homma. Enkä muista aikuisiällä keittäneeni perunoita sellaisenaan syötäväksi (muusia ja perunalaatikoa varten kyllä). Paitsi tietysti uusia perunoita, jotka tosin höyrytän tai kypsennän grillissä foliossa, mikä vastaa höyryttämistä.

Meillä kaikki lihakastikkeet oli tehty siihen samaan ruskeaan kastikkeeseen, jossa oli jauhot, vesi ja suola. Sipulia ja homeopaattinen annos jotain vuosia kaapissa maannutta pippuria mausteena korkeintaan, jos oikein hurjaksi äityi. Parhaita ruokamuistoja lapsuudesta on paistetut ahvenet ja maksapihvit. Ja vastaleivotut sämpylät.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15443

Erikoinen minusta tuo suhde perunaan, sillä itse olen palauttanut keitetyn potun kestosuosikikseni. Aina kun prosessoin perunaa muuhun muotoon, syön sitä 2-3 kertaisen määrän per ruokailu. Muusi on ns helposti syötävää, joten sitä myös silloin syödään paljon.

MJ

asdf
Seuraa 
Viestejä12930

MooM kirjoitti:

Meillä kaikki lihakastikkeet oli tehty siihen samaan ruskeaan kastikkeeseen, jossa oli jauhot, vesi ja suola. Sipulia ja homeopaattinen annos jotain vuosia kaapissa maannutta pippuria mausteena korkeintaan, jos oikein hurjaksi äityi.

Hyvin tuttua. Vanhempamme olivatkin hyvin iloisia, kun siskoni ja minä jonkin verran innostuimme ruoan laitosta. Itse osaan kohtuullisesti laittaa ruokaa ja siitä on kiittäminen sitä, että äitini oli surkea kokki ja sitä, että hän kaikin tavoin tuki sitä että minä kokkaan eikä hän.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat