Jonkinmoinen ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tasan vuosi sitten sain digikameran ja olen kuvaillut sillä aika reippaasti, niin että noin viikko sitten tuli otettua 9999. kuva, mutta peijakas, kameran kuvien juokseva numerointi loppuikin tähän ja aloitti taas ykkösestä numeroimaan niitä kuvia.

Ei siinä vielä mitään, itse ongelmahan on se, miten saan kuvat siirrettyä koneelle omiin kuvatiedostoihin, jos on useampia saman nimisiä tiedostoja?

Sivut

Kommentit (42)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
NaCl
Tasan vuosi sitten sain digikameran ja olen kuvaillut sillä aika reippaasti, niin että noin viikko sitten tuli otettua 9999. kuva, mutta peijakas, kameran kuvien juokseva numerointi loppuikin tähän ja aloitti taas ykkösestä numeroimaan niitä kuvia.

Ei siinä vielä mitään, itse ongelmahan on se, miten saan kuvat siirrettyä koneelle omiin kuvatiedostoihin, jos on useampia saman nimisiä tiedostoja?

Etkö pistä kuviasi eri kansioihin? Luulisi olevan vaikeata löytää jokin tietty kuva 10 000 joukosta yksittäin selaamalla

Vaikkapa tapahtuman nimen mukaisesti nimeämällä kansiot ja järjestelemällä kuvat lienee hyvä vaihtoehto. Esim. "Kesä 2005", "Ullan ja Elmerin häät", "Sekalaisia 2006".

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005

Tee ohjelma, joka uudelleennimeää kuvat. Vaikkapa laittaa nollan ensimmäisen 9999 kuvan eteen ja ykkösen uusien kuvien eteen. Sitten aina ajat ohjelman, kun siirrät kuvat kortilta tietokoneelle. Monet ilmaisohjelmatkin osaavat sen, eiköhän sellainen toiminto löydy ainakin IrfanViewistä. Toinen tapa on nimetä kuvat päivämäärän ja kellonajan mukaan.

Voit myös tehdä eri kansiot. Tätä tosin et taida jostain syystä haluta, kun tällaisia ylipäätään kyselet.

Vierailija
Etkö pistä kuviasi eri kansioihin? Luulisi olevan vaikeata löytää jokin tietty kuva 10 000 joukosta yksittäin selaamalla

Vaikkapa tapahtuman nimen mukaisesti nimeämällä kansiot ja järjestelemällä kuvat lienee hyvä vaihtoehto. Esim. "Kesä 2005", "Ullan ja Elmerin häät", "Sekalaisia 2006".

Olen järjestellyt kuvat aihepiireittäin esim. luonto, matkat, ynm. Haluaisinkin kaikki saman aihepiirin kuvat samaan kansioon, ja reippaimmillaan kuvia on yhdessä kansiossa reilu tuhat, niin väkisinkin siinä tulee saman nimisiä tiedostoja.

Vierailija
Olbe
NaCl

Käytän myöskin kuvien lajittelussa ko. menetelmää. Kuvat omissa kansioissaan aihepiireittäin. On paljon helpompi "kiduttaa" sukulaisia lomakuvilla, kun tietää itsekin milloin ja missä ne on otettu. Jos kaikki kuvat ovat vain numeroituna samassa kansiossa, niin sieltä on kyllä aika hankalaa löytää myöhemmin johonkin tapahtumaan liittyviä kuvia.

Onneksi sinulla on sekalaisia kansiossa vain yhden vuoden kuvat, joten jatkossa kannattaa jo tallennusvaiheessa nimetä kuvat tai ainakin tallenuskansiot jollakin järkevällä tavalla.

Vierailija
Tee ohjelma, joka uudelleennimeää kuvat. Vaikkapa laittaa nollan ensimmäisen 9999 kuvan eteen ja ykkösen uusien kuvien eteen. Sitten aina ajat ohjelman, kun siirrät kuvat kortilta tietokoneelle. Monet ilmaisohjelmatkin osaavat sen, eiköhän sellainen toiminto löydy ainakin IrfanViewistä.

Häh?? En oo mikään välkky näissä tietokonehommissa, joten tuo ei varmaan tule onnistumaan. Muuten kyllä kuulostaa hyvältä idealta.

Toinen tapa on nimetä kuvat päivämäärän ja kellonajan mukaan.

Ei taida onnistua minun kamerallani, Sony DSC-W5.

Käykää kattomassa kuviani http://mikaelt.blogspot.com

Vierailija
NaCl

Ellet pysty määrittelemään tiedostonimen muotoa, lisää (uudelleennimeä) parikolme nollaa ensimmäiseen sarjaan jne.

Tiedostonimssä olisi parasta pitäytyä vain numeroissa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Hanki jokin kuvatietokantaohjelma, muistaakseni niitä saa jo ilmaiseksi jostain. Tietokantaan voit sitten antaa jokaiselle kuvalle tietoja jokaisesta kuvasta, kuten ajankohta, tuttava, loma, kalareissu, perhe, suku, kuvan laatu, jne.

Eri muokkausvaiheet voit kyllä erotella tiedostonimen loppuun, jos haluat, esimerkiksi 't' thumbnail, 'e' editoitu. Muuten on olemassa vaara, että thumbnailkuva tallentuu originaalin päälle. Alkuperäinen kuva sisältää eniten informaatiota. Sen varmistustallennus on kaikkein tärkeintä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005
NaCl

Toinen tapa on nimetä kuvat päivämäärän ja kellonajan mukaan.

Ei taida onnistua minun kamerallani, Sony DSC-W5.

Ei se onnistu tietääkseni millään kameralla, vaan tietokoneella. Mainitsemani IrfanView osaa senkin (laita nimi googleen, niin voit ladata ohjelman). Siirrät kuvat kameralta tilapäiskansioon, suoritat uudelleennimeämisenja sitten siirrät kuvat varsinaiseen kuvatiedostorakenteeseesi. Ohjelma nimeää yhdellä komennolla kaikki kansion kuvat. IrfanViewin mukana tulee tarvittavat ohjeet. Ei se ole ollenkaan vaikeaa.

Vierailija

Ilmaisia digikuvaohjelmia winkulle:

http://www.windowsmarketplace.com/Content.aspx?ctId=173

voivat olla trial-versioita, mutta kokeile.

tiedostonimiformaatista vielä: päivämäärämuoto aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ongelmia, viimeistään siinä vaiheessa, kun yrität ängetä niitä johonkin tietokantaan, ja sen ylläpito niin, että siihen voi luottaa, tuottaa vaikeuksia. Toistaiseksi lienee turvallisinta, kun teet eri hakemistoja, kuten 000, 001, 002 jne. Ainakin niille alkuperäisille varmistustallenteille.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Tiedostonimssä olisi parasta pitäytyä vain numeroissa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Ei toki.

Paras, mutta ehkä jonkun mielestä liian työläs, on nimetä tiedostot päivämäärällä, alaviivalla ja selittävällä osalla ja lopuksi luonnollisesti tiedostunniste seuraavasti: Ensin vuosiluku nelinumeroisena, sitten kuukausi kaksinumeroisena ja lopuksi päivä kaksinumeroisena (tarvittaessa voi lisätä vielä kellonajan haluamallaan tarkkuudella).

Esim.

20060619_Kotitalo.jpg
20060620_Kotitalo.jpg
20060619_Kotitalo.txt
20060620_Kotitalo.txt

Jos käyttää kellonaikaa, jota kannattaa käyttää tiedostojen muokkauksen aikana välitallennuksissa (toki tarvittaessa), luettelo voi näyttää seuravalta:

200606190910_Kotitalo.doc
200606191001_Kotitalo.doc
200606191102_Kotitalo.doc
200606191200_Kotitalo.doc

Tai lisäalaviivalla, joka selventää aikaa:

20060619_0910_Kotitalo.doc
20060619_1001_Kotitalo.doc
20060619_1102_Kotitalo.doc
20060619_1200_Kotitalo.doc

Vaikealta näyttävä käytäntö maksaa itsensä takaisin heti kun pitää jotakin tiedostoa etsiskellä.

Tiedostot menevät nimittäin automaattisesti aakkosjärjestykseen ja samalla siis aikajärjetykseen. Kokeilkaapa. Minulla on aina aikaa nimetä tiedostot noin, mutta ei koskaan turhaa aikaa jonkin kadoksissa olevan tiedoston hakuun.

Systeemiin kuuluu luonnollisesti tarkoin nimetyt kansiot, saman mallin mukaisesti. Kansioihin tulee tehdä aina alakansio, jos kaikki kansiot eivät mahdu yhdelle näytölle. Harvoin, tuskin koskaan, kannattaa tiedostojen säilytyspaikkana pitää Windowsin ehdottamaa "Documents and Settings" -kansiota alakansioineen. Ainoa hyväksyttävä syy on se, että sinulla on jotain muilta salattavaa tietoa, eikä "Adminin" oikeuksia koneeseesi.

Kyllä, olen perfektionisti. Unihiekankin raekoko pitää olla oikea jokaiselle erikseen. Joillekin riittää hienonhieno pöly, toiset kaipaavat kiuaskiviä nukahtaakseen.

Edittiä: Vastaaja ehti tuohon väliin jo postaamaan päivämääristä tiedoston nimissä. Jos käyttää niitä kuten yllä, päivämäärien käyttö on turvallista, nehän ovat vain numerosarjoja, jotka tietokantaohjelmat ymmärtävät, ja jotka on helppo ohjelmallisesti myöhemmin purkaa normaali-ihmisen ymmärtämiksi päivämääriksi, kuten 19.6.2006.

Koskaan, ei koskaan, saa käyttää tiedostonimissä noita ihmispäivämääriä!

PS. Tuli sekin päivä, että olen Vastaajan kanssa samaa mieltä!

Vierailija
Nukkumatti
Vastaaja_s24fi
Tiedostonimssä olisi parasta pitäytyä vain numeroissa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Ei toki.

Paras, mutta ehkä jonkun mielestä liian työläs, on nimetä tiedostot päivämäärällä, alaviivalla ja selittävällä osalla ja lopuksi luonnollisesti tiedostunniste seuraavasti: Ensin vuosiluku nelinumeroisena, sitten kuukausi kaksinumeroisena ja lopuksi päivä kaksinumeroisena (tarvittaessa voi lisätä vielä kellonajan haluamallaan tarkkuudella).

Esim.

20060619_Kotitalo.jpg
20060620_Kotitalo.jpg
20060619_Kotitalo.txt
20060620_Kotitalo.txt

Jos käyttää kellonaikaa, jota kannattaa käyttää tiedostojen muokkauksen aikana välitallennuksissa (toki tarvittaessa), luettelo voi näyttää seuravalta:

200606190910_Kotitalo.doc
200606201001_Kotitalo.doc
200606191102_Kotitalo.doc
200606201200_Kotitalo.doc

Tai lisäalaviivalla, joka selventää aikaa:

20060619_0910_Kotitalo.doc
20060620_1001_Kotitalo.doc
20060619_1102_Kotitalo.doc
20060620_1200_Kotitalo.doc

Vaikealta näyttävä käytäntö maksaa itsensä takaisin heti kun pitää jotakin tiedostoa etsiskellä.

Tiedostot menevät nimittäin automaattisesti aakkosjärjestykseen ja samalla siis aikajärjetykseen. Kokeilkaapa. Minulla on aina aikaa nimetä tiedostot noin, mutta ei koskaan turhaa aikaa jonkin kadoksissa olevan tiedoston hakuun.

Systeemiin kuuluu luonnollisesti tarkoin nimetyt kansiot, saman mallin mukaisesti. Kansioihin tulee tehdä aina alakansio, jos kaikki kansiot eivät mahdu yhdelle näytölle. Harvoin, tuskin koskaan, kannattaa tiedostojen säilytyspaikkana pitää Windowsin ehdottamaa "Documents and Settings" -kansiota alakansioineen. Ainoa hyväksyttävä syy on se, että sinulla on jotain muilta salattavaa tietoa, eikä "Adminin" oikeuksia koneeseesi.

Kyllä, olen perfektionisti. Unihiekankin raekoko pitää olla oikea jokaiselle erikseen. Joillekin riittää hienonhieno pöly, toiset kaipaavat kiuaskiviä nukahtaakseen.

10 000 'kotitalo'-kuvaa = ei mitään tietoa, usko pois. Päivämäärään ei voi luottaa, jos ne tehdään jälkeenpäin, virhemahdollisuus suuri, eikä 100 000 vuoden 2006 aikana otettua kuvaa houkuta hakemaan yhtään mitään.

No, kukin tekee oman mielensä mukaan. Voihan systeemiä muuttaa, kun huomaa mahdottomuuden. Yhdestä kuvasta löytää kymmeniä asia/hakuperusteita, joten nimeen niitä ei kuitenkaan kannata laittaa.

Itsee olen tehnyt niin, että alkuperäiset kuvat on vuosi/kuukausikansioissa ihan sillä nimellä, minkä kamera on antanut. Sieltä ajan ne tietokantaan, jossa ne saavat juoksevan numeron ja alkuperäiskuvan tiedoista tietokantaan menee tallennuspvm, koko, ja nimi ilman kansiota. Kansio kun saattaa vaihtua median sijainnin mukaan.

Vierailija
NaCl

Ei tämä ole mikään ongelma. Jos teet tietokoneella 2 samannimistä tiedostoa, kone kysyy toista tehdessäsi, että haluatko korvata edellisen, jos et korvaa, sen uuden tiedoston nimen perään tulee jokin pääte, josta tunnistat sen olevan tokana tehty.

Esimerkiksi ja yleensä näin:
"Uusi tekstitiedosto.txt"
"Uusi tekstitiedosto (1).txt"
"Uusi tekstitiedosto (2).txt"
jne.

Tosin en mene tästä takuuseen, jos siirrät kuvasi jollakin tietyllä ohjelmalla, joka skippaa tuon vaiheen, jossa kysytään tiedoston korvaamisesta.

Tuonkaan ei tosin lopulta pitäisi tuottaa ongelmia, koska kuten täällä on jo mainittu, näillä ohjelmilla, joilla siirrät kuvia kameralta koneelle, yleensä voi kyllä valita mihin kansioon mennään ja mitkä kuvat menevät.

Kaiken tämän lisäksi luulisin, että digikamerassasi on mahdollisuus nimetä kuvia ihan kameran sisälläkin.

Saatoin toistaa jo sanottuja asioita, mutta nopeasti vilkaistuna ainakaan ensimmäistä pointtiani ei mainittu.

Vierailija

Kirjoittelemme ristiin, no käy se näinkin.

Vastaaja_s24fi
10 000 'kotitalo'-kuvaa = ei mitään tietoa, usko pois. Päivämäärään ei voi luottaa, jos ne tehdään jälkeenpäin, virhemahdollisuus suuri, eikä 100 000 vuoden 2006 aikana otettua kuvaa houkuta hakemaan yhtään mitään.

Alan pikkuhiljaa ymmärtää logiikkaasi!

Kotitalo oli luonnollisesti esimerkki, sanoinhan sen jo, sanoinhan? Ensin numerosarja, joka kätkee sisäänsä päivämäärän, ja sitten selittävä osa, joka yksilöi tiedoston. Esimerkissäni oli kaksi kuvaa, jotka olen ottanut kotitalostani peräkkäisinä päivinä, ja kaksi tiedostoselitettä (.txt) samasta asiasta. Jos ja kun joskus haluan esittää diasarjan kotitalostani, minun on se helppo poimia kaikkien tiedostojen joukosta aikajärjestyksessä oleva sarja siitä.

No, kukin tekee oman mielensä mukaan. Voihan systeemiä muuttaa, kun huomaa mahdottomuuden. Yhdestä kuvasta löytää kymmeniä asia/hakuperusteita, joten nimeen niitä ei kuitenkaan kannata laittaa.

Eli käytät turhaa aikaa kuviesi hakuun. Huonompikin hakuperuste on parempi kun ei perustetta lainkaan.

Itsee olen tehnyt niin, että alkuperäiset kuvat on vuosi/kuukausikansioissa ihan sillä nimellä, minkä kamera on antanut. Sieltä ajan ne tietokantaan, jossa ne saavat juoksevan numeron ja alkuperäiskuvan tiedoista tietokantaan menee tallennuspvm, koko, ja nimi ilman kansiota. Kansio kun saattaa vaihtua median sijainnin mukaan.

Tietokannoista sinulla on eri käsitys kuin minulla. Päivämäärät niissä aiheuttavat aina vaikeuksia, mutta oletko kokeillut käyttää noita numerosarjoja?

Sinä puhut kuvista, minä puhun tiedostoista. Mutta kuten sanoit, kukin taaplaa tyylillään.

Vierailija
Nukkumatti
Kirjoittelemme ristiin, no käy se näinkin.

Vastaaja_s24fi

Alan pikkuhiljaa ymmärtää logiikkaasi!

Kotitalo oli luonnollisesti esimerkki, sanoinhan sen jo, sanoinhan? Ensin numerosarja, joka kätkee sisäänsä päivämäärän, ja sitten selittävä osa, joka yksilöi tiedoston. Esimerkissäni oli kaksi kuvaa, jotka olen ottanut kotitalostani peräkkäisinä päivinä, ja kaksi tiedostoselitettä (.txt) samasta asiasta. Jos ja kun joskus haluan esittää diasarjan kotitalostani, minun on se helppo poimia kaikkien tiedostojen joukosta aikajärjestyksessä oleva sarja siitä.

Eli käytät turhaa aikaa kuviesi hakuun. Huonompikin hakuperuste on parempi kun ei perustetta lainkaan.

Tietokannoista sinulla on eri käsitys kuin minulla. Päivämäärät niissä aiheuttavat aina vaikeuksia, mutta oletko kokeillut käyttää noita numerosarjoja?

Sinä puhut kuvista, minä puhun tiedostoista. Mutta kuten sanoit, kukin taaplaa tyylillään.

Oleellisia ei ole kuvat, ei edes kuvien aihe, vaan kuvien koko sisältö ja ominaisuudet. Esimerkkisi mukaisesti voin antaa haun (tosin sql-asuisena): hae kotitalo, ennen 2004, talvi, auto, Aku Ankka, jolloin saan listan kaikista ennen vuotta 2004 otetuista kotitalon talvikuvista, joissa on näkyvissä yksi tai useampi auto, sekä Aku Ankka. Jos löydän kuvan/kuvat, en ole hakenut turhaan. Voin myös lisätä muita hakuehtoja, kuten 'ei huonosti onnistuneita', 'yksityinen' jne. Ilman tietokantaa tuollainen haku olisi useimmiten mahdoton tehtävä.

Vierailija

No minä ainakin olen tehnyt joskus näin kun haluan muuttaa yhdessä kansiossa monen tiedoston nimen samanaikaisesti pienellä vaivalla.

Käynnistä windowsin command prompt (cmd.exe) eli komentorivi.

Selaat siihen kansioon missä tiedostoja on komennolla:

cd \kansio\kansio\kuvakansio\

Jos tiedoston nimi on muotoa IMG-XXXX.JPG jossa X kirjaimien paikalla on numeroita, niin kirjoitan komennon.

ren IMG-????.JPG IMG-1????.JPG

Ja kun enteriä on lyöty, niin kaikkissa kuvissa onkin nyt numerosarja joka alkaa ykkösellä. Jos laskuri on pyörähtänyt ympäri, niin tiedoston nimi onkin nyt vaikkapa IMG-10001.JPG

Ja koska käskyssä annettiin kysymysmerkkejä, eikä numeroita, niin järjestelmä muuttaa kaikkien tiedostojen nimet, jotka vastaavat tuota muotoa, eikä vain yhden tiedoston nimeä.

Eli voit koota tiedostosi ensin yhteen kansioon, sitten suorittaa tuon komennon niille tiedostoille ja sen jälkeen lajitella ne asianmukaisiin paikkoihin.

HUOM.

Muistin tuon komennon väärin, mutta korjaan sen tässä kunhan testaan että miten se oikeasti piti tehdä.

EDIT

Elikkä näyttää siltä, ettei tuo komento osaa laittaa ylimääräisiä kirjaimia nimen väliin, mutta se osaa jatkaa nimiosaa. Eli:

ren IMG-????.JPG IMG-????A.JPG

Jolloin tiedostosta IMG-1234.JPG tulee tiedosto IMG-1234A.JPG

Vierailija
Veikko
No minä ainakin olen tehnyt joskus näin kun haluan muuttaa yhdessä kansiossa monen tiedoston nimen samanaikaisesti pienellä vaivalla.

Käynnistä windowsin command prompt (cmd.exe) eli komentorivi.

Selaat siihen kansioon missä tiedostoja on komennolla:

cd \kansio\kansio\kuvakansio\

Jos tiedoston nimi on muotoa IMG-XXXX.JPG jossa X kirjaimien paikalla on numeroita, niin kirjoitan komennon.

ren IMG-????.JPG IMG-1????.JPG

Ja kun enteriä on lyöty, niin kaikkissa kuvissa onkin nyt numerosarja joka alkaa ykkösellä. Jos laskuri on pyörähtänyt ympäri, niin tiedoston nimi onkin nyt vaikkapa IMG-10001.JPG

Ja koska käskyssä annettiin kysymysmerkkejä, eikä numeroita, niin järjestelmä muuttaa kaikkien tiedostojen nimet, jotka vastaavat tuota muotoa, eikä vain yhden tiedoston nimeä.

Eli voit koota tiedostosi ensin yhteen kansioon, sitten suorittaa tuon komennon niille tiedostoille ja sen jälkeen lajitella ne asianmukaisiin paikkoihin.

HUOM.

Muistin tuon komennon väärin, mutta korjaan sen tässä kunhan testaan että miten se oikeasti piti tehdä.

EDIT

Elikkä näyttää siltä, ettei tuo komento osaa laittaa ylimääräisiä kirjaimia nimen väliin, mutta se osaa jatkaa nimiosaa. Eli:

ren IMG-????.JPG IMG-????A.JPG

Jolloin tiedostosta IMG-1234.JPG tulee tiedosto IMG-1234A.JPG

Toimisiko niin, että jäljelle jäisi vain 1????.JPG. Ei kukaan tuota IMG-kohtaa tarvitse. Jos siis väliin ei mene, mutta päätyyn menee, meneekö eteen?

Itselläni ei ole windowsia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat