Rahan sijoittaminen

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko vaikeeta sijoittaa rahaa?

Jos vaikka tunkee johonkin rahaa, niin kumpi on todennäköistä että menettää rahat vai voittaa jotain. Riippuu tietenkin vähän tekijöistä.

Kannattaako noin 1000 eurolla harjotella sijottamista.

onko palstan sijoittajat, miten vähällä alottanu.

Kommentit (12)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
tiäremiäs

Jos vaikka tunkee johonkin rahaa, niin kumpi on todennäköistä että menettää rahat vai voittaa jotain. Riippuu tietenkin vähän tekijöistä.

Sijoittaminen perustuu riskienhallintaan eli niin sanoakseni riskeillä pelaamista. Pienillä summilla (<-3000€) kandee lähteä tutustumaan sijoitusrahastoihin sikäli kun hinnat ja riskit ovat yleensä huokeimpia. Perinteisten pankkien tarjoamat sijoituspalvelut ovat yleensä kalliimpia kuin sijoitusfirmojen, tosin vaihteluakin on ja eri pankeilla kuten sijoitusfirmoilla rahastojen tuotto vaihtelee myös keskenään. (ts. pankit tarjoavat usein huokeita palveluja, mutta tuotto on myös aika vaatimatonta, samoin asiantuntemuksesta voidaan myös olla useampaakin mieltä kun käy konttorissa sijoittamisesta kysymässä neuvoja)

Maantieteellisten rahastonjen arvonnousu perustuu sijoittajien tuotto-odotuksiin ko. maantieteellistä sijaintia kohtaan, joten maat taikka alueet, joiden talous on kasvussa korreloi yleensä myös ko. paikkaan kohdistuvien rahastojen arvonnousun kanssa. Maantieteellisesti ajateltuna tällaisia alueita on mm. Venäjä, Itä Eurooppa, Kiina/(aasia), Etelä Amerikka. Sama pätee myös eri toimialoihin keskittyvien rahastojen kanssa. Esim. Norjan öljyllä on paremmat tuotto-odotukset kuin yhdysvaltojen eteläosien (hirmumyrskyt) / lähi-idän (levottomuudet) öljyjen kanssa... Mutta edelleen, vaihtelua on.

Yleensä kannattaa myös löytää rahasto, jonka hoitajan palkka on sidottu rahaston tuottoon, mikä tarkoittaa usein jotain muuta kuin perinteisen pankin tarjoamia palveluja, tosin myös jotkut/joidenkin pankkienkin rahastot ovat tuottoisia riippuen sijoituskohteesta. Sijoitusfirmojen tarjoamissa palveluissa voi startti olla hieman kalliimpi mutta tuotto on usein suurempi... Tosin näin sanoisin vain osakerahastojen kanssa, joihin olen itse keskittynyt enkä osaa mennä muista paljon juuta taikka jaata sanomaan.

Yksi hyvä paikka on käydä tutustumassa rahastoihin http://www.morningstar.fi verkkopalvelun kautta, jossa rahastoja voi käydä vertaamassa keskenään, mutta suosittelen kyllä lämpimästä käymistä muutamissa sijoitusfirmoissa/pankeissa kyselemässä palveluista, rahastoja koskevista tuotto-odotuksista ja yleisistä periaatteista ennen sijoittamisen aloittamista (...jospa vain olisin itse tehnyt aikoinani saman), sikäli kun henkilökohtaisesti olen vain harrastelija, aloitin sijoittamisen ilman asiantuntijoiden opastusta ja kesti hieman liian pitkään ennen kuin olin ymmärtänyt käydä juttelemassa useampien ammattilaisen kanssa.

Rahastosijoittaminen on yleensä helppoa eikä sijoittaminen yleensä sido kovinkaan paljon sikäli kun sijoittamisen voi usein räätälöidä itselleen ja taloudelleen sopivaksi.

Niin, mitä suuremman tuoton rahoilleen haluaa eli mitä suuremman riskin on valmis ottamaan sen aktiivisempaa seurantaa se vaatii sinulta itseltäsi ja taas päin vastoin. Itse aloitin joskus muistaakseni ekan rahaston osalta 3000 markalla (~500€).

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Minä aloitin rahastosäästämisen 30 eurolla kuussa (omasta pankista). Se menee tililtä suoraan rahastoon kerran kuussa ja sijoitetaan johonkin korko- ja osakejuttuihin. En tiedä talousasioista mitään, joten tämä on minulle hyvä systeemi; rahasto tuottaa ja on helppo eikä tarvi suuria summia aloittaakseen. Minä ainakin olen tyytyväinen tälläiseen säästämiseen. Sopii varmaan kaltaisilleni "humanistihörhöille", joille heliborit ei sano mitään.

Vierailija
Marié
Minä aloitin rahastosäästämisen 30 eurolla kuussa (omasta pankista). Se menee tililtä suoraan rahastoon kerran kuussa ja sijoitetaan johonkin korko- ja osakejuttuihin. En tiedä talousasioista mitään, joten tämä on minulle hyvä systeemi; rahasto tuottaa ja on helppo eikä tarvi suuria summia aloittaakseen. Minä ainakin olen tyytyväinen tälläiseen säästämiseen. Sopii varmaan kaltaisilleni "humanistihörhöille", joille heliborit ei sano mitään.

Minkä pankin kautta tuon teet ja miten tuollaiseen voi liittyä ja missä? Ja mistä tietää mikä kannattaa?

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
2:n varamiehen tuuraaja
Marié

Minkä pankin kautta tuon teet ja miten tuollaiseen voi liittyä ja missä? Ja mistä tietää mikä kannattaa?
Sampon kultapossu.. En kyllä tiedä mikä on nykyään kyseessä... Anyway enkä todellakaan tiedä mikä olisi edullisin sikäli kun en tiedä aloitussummasta mitään...

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
tiäremiäs

Pelimiehet ostavat noin pienellä summalla jotain sopivasti Nokian osavuosikatsauksen jälkeen erääntyvää warranttia, ennen osavuosikatsausta halvalla ja Nokian kurssin kovan heilahduksen jälkeen myyvät ne jopa kymmenkertaiseen hintaan pois. Se että heilahtaako Nokia ylös vain alas, on jokaisen itse ennustettava, ja sen mukaan ostettava joko osto- tai myyntiwarrantteja. Jos heilahtaa väärään suuntaan, saattaa nopeimmat vielä jotain saada pelastettua, muuten warrantin arvo sulaa nollaan.

Vierailija

Yleensä rahastoissa on se vika että niissä on aika paljon erilaisia hallinnointikuluja, eli sinne laitto, pois otto ja pelkkä rahojen pitäminen rahastossa maksaa.
Lyhyen koron rahastot ovat asia erikseen, mutta niissä tuotto on noin vuosittaisen inflaation verran.

Jos haluat todellista tuottoa rahoillesi, niin sijoita suoraan osakkeisiin. Valitse joku vakaavarainen yhtiö, jonka osinnonmaksukyky on kunnossa. Uuden verolain myötä tämä toimii myös siten, että yritys on lupautunut ostamaan omia osakkeitaan, jolloin yhden osakkeen hinta nousee, koska niitä on vähemmän markkinoilla.

Jos olet ajatellut sijoittaa johonkin osakerahastoon, niin riski on sama, mutta rahastossa on kuluja paljon enemmän.

Hyvää perussettiä löytyy pörssisäätiön sivuilta:
http://www.porssisaatio.fi/default.aspx

Sivuilla kannattaa tutustua ainakin "Sepon listaan".

Kannattaa muistaa se, että oli sijoittamasi summa minkä kokoinen tahansa, niin se kannattaa olla ns. löysää rahaa, jolle ei ole varsinaista käyttöä pitkään aikaan. Sijoitus ei ole hätäisen ihmisen puuhaa. Jos ei varsinaista riskisijoitusta tee, niin suht varmasti sijoituksesi tuottaa hedelmää, kun sitä vain malttaa odottaa riittävän kauan eli vuosia.
Mitä lyhyemmällä ajalla tavoittelet voittoa, niin sitä suurempi riski on, esim. aikaisemmin mainitut warret ovat hyvä esimerkkitästä.

Hyvä sivu kurssien seurantaan on:
http://www.kauppalehti.fi

Vierailija

Itse asiassa se on Osuuspankki. Erilaisia rahastoja on siellä useita, joiden riskit ja samalla tuottomahdollisuudet vaihtelevat riippuen siitä paljonko on osakejuttuja ja paljonko korkojotainjuttuja (asiantuntijatermit on hallussa kuten näkyy ). Itse valitsin vähän "siltä väliltä". Aloittaa voi 30 eurolla kuussa (ainakin opiskelija, silloin kun aloitin). Luulen, että kaikissa pankeissa on samanlaisia palveluita, mutta jos ei niin Osuuspankeissa ainakin.

Vierailija
tiäremiäs

(Puhun tässä rahastoista, en suorasta osakesijoittamisesta.
Ymmärtääkseni suoran sijoittamisen kulut ovat kohtuullisen kovia näin piensijoittajan [alle 4000€] näkökulmasta).

Todella helppoa.
1000€ hyvä aloitussumma (ehkä aika isokin summa) jos sattuu olemaan ylimääräistä.
Itse aloitin muistaakseni 30€/kk myöhemmin satsasin enemmänkin lisää.

Riskeistä kannattaa muistaa ettei tuo riski hävitä yleensä tarkoita sitä, että sinne meni kaek rahat.
Lähinnä tarkoittaa sitä ettei tuotto odotukset ole täyttyneet ja sait "vain" pienen voiton rahoille tai 1000€sta menetit 30€ kolmessa vuodessa.
(Eli tappio 30€ tai 0,3% mikä olisi suursijoittajalle paljon sen sijaan että saisi voittoa 10%).

Tosin kurssit laski nyt alkuvuonna niin paljon, että 2000€ sijoitussalkkuni on nahistunut ~200€lla...ja silti olen noin 100€ voitolla (ajalla 4 vuotta).

napeilla pelaamista, mutta onpahan jotain pahan päivän varalle

Vierailija
tiäremiäs

Ei voi sanoa voitatko väi häviätkö jos tunget rahaa johonkin satunnaiseen arvopaperiin. Eri arvopapereihin vaikuttavat eri asiat, eikä kukaan pysty näkemään tulevaa, jotkut vaan pystyvät arvaamaan kurssikehitystä hieman toisia paremmin tai toimimaan toisia nopeammin jolloin tulosta yleensä syntyy.

Arvopapereita on montaa eri sorttia ja niiden riskit, tuotot sekä vaikeusasteet vaihtelevat suuresti. Aloittelijalle tai sellaisille jotka eivät markkinoita kovinkaan aktiivisesti seuraa, saattaa rahasto olla se helpoin ja turvallisin vaihtoehto. Rahastojen arvot eivät heilahtele niin voimakkaasti, kuin monen muun arvopaperin, joten ainakaan kovin nopealla aikataululle ei tule takkiin.

Yleensä mitä suurempia tuottoja haluaa, sitä suurempi on myös riski menettää rahaa. Talouden seuraaminen sekä keskeisten talouslukujen ja indikaattoreiden ymmärtäminen vähentää olennaisesti riskiä. Yleisen noususuhdanteen aikana saattaa tulla sellainen tunne, että aivan sama mihin rahaa tunkee aina tulee voittoa, mutta kun laskusuhdanne iskee asiat voivat kääntyä päälaelleen ja saavutetut voitot sulaa hetkessä. Tämän vuoksi osakesijoittamisessa ja etenkin johdannaisissa kannattaa vähän opetella asioita netistä tai kirjoista, ennenkuin alkaa isompia summia pörssiin tunkemaan. Ikinä ei kannata sijoittaa enempää, kuin on varaa hävitä.

Kannattaa harjoitella sijoittamista kauppalehden nettisivuilla. Siellä on oma salkku / salkunseuranta -osio mihin voit tehdä itsellesi virtuaalisen osakesalkun. Näit et ainakaan menetä rahaa, et tosin voi siinä mitään tienatakkaa, mutta näet ainakin mihin suuntaan tietosi/arvauksesi menevät.

Vähemmällä, kuin nykyrahassa 1000€ on tullut aloitettua.

Vierailija

Jos ei ole suurempia rahasummia sijoitettavina, pankkiiriliikkeet eivät ole juurikaan kiinnostuneita.

Pankeissa voi harjoittaa sijoitusta pienilläkin summilla.

Itse sijoitan tällä hetkellä pieniä summia säännöllisesti. Suurten summien menettämisen riskiä ei siten ole ja voi harjoittaa ns. riskisijoitusta. Voitot voivat olla suuria, samoin tappiot.

Sijoitan kuukausittain Mustameren rahastoon, sekä Baltian maiden rahastoon. Lisäksi yksi summa menee Mandatum pankin rahastosijoitukseen.

Jos harrastaa osakesijoitusta, ihan pienellä summalla ei voi lähteä liikkeelle. Osakkeet kannattaa hajoittaa riskien minimoimiseksi.

Sijoitusmarkkinoilla kannattaa olla pitkäjänteinen ja kylmäverinen. Ei kannata myydä silloin, kun paniikki iskee pörssiin ja kaikki myyvät. Hinnat laskevat väistämättä. Pitää ottaa kylmän rauhallisesti ja odottaa muutama vuosi, voitto voi olla moninkertainen verrattuna sijoitettuun pääomaan.

Pääsääntö: Sijoittamista kannattaa harrastaa ylimääräisellä rahalla, silloin tappiot eivät vie konkurssiin ja toisaalta ei tarvitse turhaan hermoilla kurssien heilahtaessa alaspäin. Pitkällä aikavälillä pörssikurssit keskimäärin kuitenkin nousevat.

Vierailija

Tässä muutama linkki aloittelijalle ja miksei muillekkin taloudesta kiinnostuneille:

http://www.porssisaatio.fi/default.aspx
http://www.arvopaperi.fi/
http://www.taloussanomat.fi/etusivu.asp
http://www.bof.fi
http://www.kauppalehti.fi/4/i/etusivu/
http://www.etla.fi
http://www.kauppapolitiikka.fi/
http://www.suomimaailmantaloudessa.fi/
http://www.investori.com/cgi-bin/read1. ... rkisto.htm
http://www.kauppalehti.fi/4/i/etusivu/

Suomenkielisistä kirjoista tulee mieleen erittäin hyvä Seppo Saarion, "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin".

Ulkomaan kielillä on paljon enemmän oppaita sijoittamiseen, mutta tuolla Saarion kirjallakin pärjää aika pitkälle.

EDIT: typot

Vierailija

1. osta omistusasunto kehä1:n kupeesta jos asut vuokralla
2. älä hävitä rahojasi pankkien mainstream rahastoihin, jotka ovat ihan kusetusta. ( paremman ja varmemman tuoton saat heittämällä noppaa ja sijoittamalla sen suoraan osakkeisiin pienemmillä kuluilla ja saat jopa rahasi pois milloin haluat ilman erillisiä kuluja ).
3. jos et kärsi 60% ansiotuloverosta älä ainakaan menee laittamaan rahojasi eläkerahastoihin.
4. jos haluat varmaa hidasta kasvua rahoillesi sijoita osakkeisiin / asuntoihin.
5. jos haluat riskipeliä tai isoja voittoja sijoita warrantteihin,
(warrantit menevät monilla vituiksi kun nälkä kasvaa syödessä ja ostavat liian optimistisen kasvun / laskun warrantteja, jopa pienenheilahdustason omaavilla warranteilla voi tehdä paljon rahaa kun vaan jaksaa seurata tilannetta)
6. ole kärsivällinen ja pidä kirjaa todellisesta kädestä poistuvasta ja käteen palaavasta eurosta.

ja muista myös, että säästäminen ei ole sitä mitä jättää ostamatta vaan myös sitä kuinka tarkasti perehtyy siihen mitä ostaa.

Uusimmat

Suosituimmat