Kommentit (9)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15950

Oma arvioni kesyyntymisestä on heilunut 30000-50000 vuotta sitten ja luulen että on ollut suhteellisen hidas prosessi. Susilauma lienee itse alkanut rauhanomaiseen ja symbioottiseen suhteeseen jonkun ihmislauman kanssa.

Mutuilisin että monta ihmissukupolvea ja vielä enemmän susien sukupolvia on elänyt toisistaan hyötyen. Se susilauma on luonnollisesti menestynyt ja susilaumasta tuppaa nuoret urokset lähtemään vaellukselle. Jos on voittajan ruokavalio ja opittu malli rauhanomaisesta yhteistyöstä ihmisen kanssa, on tuollaisella nuorella sudella varsin hyvä sauma päästä johtamaan omaa laumaansa erilaisella filosofialla.

Lauman uudelleenvilliintyminen lienee myös ollut yleistä yhteistyötä harjoittelevien susilaumojen keskuudessa.

MJ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä15950

Tuossa uudemmassa Naturessa julkaistussa on komia kuva, joka näyttäisi juuri tuollaiselta hitaalta kesyyntymiseltä (figure 5. Demographic model regarding ancient and contemporary dogs and wolves).

https://www.nature.com/articles/ncomms16082

En oikein jaksa uskoa kesyttämiseen, koska ei koiraa tai sutta ole kovin helppo estää nytkään pakenemasta. Kyllä kumppanuus koiran kanssa perustuu selvästi vapaaehtoisuuteen.

MJ

elämäntapakeksijä
Seuraa 
Viestejä1230

Entä jos koira ei nyt tuon löydön mukaan olekkaan sudesta kehittynyt vaan susi on ihan oma petonsa.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

elämäntapakeksijä
Seuraa 
Viestejä1230

Voisiko se olla Karjalan karhukoira kun on musta ?

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15950

Minijehova kirjoitti:
Oma arvioni kesyyntymisestä on heilunut 30000-50000 vuotta sitten ja luulen että on ollut suhteellisen hidas prosessi. Susilauma lienee itse alkanut rauhanomaiseen ja symbioottiseen suhteeseen jonkun ihmislauman kanssa.

Mutuilisin että monta ihmissukupolvea ja vielä enemmän susien sukupolvia on elänyt toisistaan hyötyen. Se susilauma on luonnollisesti menestynyt ja susilaumasta tuppaa nuoret urokset lähtemään vaellukselle. Jos on voittajan ruokavalio ja opittu malli rauhanomaisesta yhteistyöstä ihmisen kanssa, on tuollaisella nuorella sudella varsin hyvä sauma päästä johtamaan omaa laumaansa erilaisella filosofialla.

Lauman uudelleenvilliintyminen lienee myös ollut yleistä yhteistyötä harjoittelevien susilaumojen keskuudessa.

Minijehova kirjoitti:
30k-50k vuotta arvioin itse koiran ja hevosen. Kukaan ei noita lukujani voi nykytiedon valossa kiistää, mutta vahvistaminenkaan ei ole helppoa.

Myös kasveja on kuljetettu ja jalostettu pitkin planeettaa oletettavasti saman ajan, eli 30k-50k vuotta sitten olisi viimeistään alkanut. Ruoka- ja lääkekasveja nimenomaan. 

Saattaa olla jopa tuo 100k, mutta tuntuu itselleni tässä vaiheessa liian korkealta.

https://www.tiede.fi/keskustelu/74540/revontulia-astuvansalmen-kalliomaa...

Tuolta kaivettu ennuste/arvio kesyyntymisen aikataulua koskien.

Naturessa julkaistu tutkimus sopii omaan tulkintaani hyvin.

Ja tekee tästä hyvin säilyneestä pennusta selvästi koiran, sillä erkaantuminen on tapahtunut jo ajalla tuplasti tuo 18000v.

MJ

elämäntapakeksijä
Seuraa 
Viestejä1230

Jos susi on kehittynyt koirasta...koiraporukan natsi ?

1 x VAWT = 9 x HAWT

— Sigmund Freud

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat