Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Kenraalimoottorit kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Kenraalille: Valta korruptoi. Turhaan sössötät kuinka johtajat ovat mahtavia niinkuin kaikki muutkin.

HuuHaalle: painu trollaattori v•ttuun!

Rölliltä karkas mopo.

___
Seuraa 
Viestejä596

Neutroni kirjoitti:

Ja se ei suinkaan johdu politiikan rehellisyydestä vaan siitä, että ihmiset kyllästyvät taas kerran salailevien ja valehtelevien herrojen vedätyksiin. Mutta aina noiden romahdusten jälkeen on nousu ylemmäs ja noustaan seuraavankin kerran. Vuosituhansien skaalassa kehitystrendi on selvää nousua eikä mikään viittaa että se tulee muuttumaan vaikka tilapäistä rähinöintiä ja sen aiheuttamaan kuoppaa käyrään tulisikin. Kenties joskus kehitytään siihen asti, että niitä rähinöitäkään ei tarvita ainakaan brutaalin väkivaltaisessa muodossa.

Väestön kasvu on ollut kiistaton trendi, mutta ei välttämättä sekään jatku.

Katsoisin, että on pidempiä ja lyhyempiä syklejä. Jos sattuu elämään pitkän alaspäin menevän syklin aikana, niin se voi tuntua kaiken romahdukselta. Ja onhan paljon sellaisiakin romahduksia, josta ei ole koskaan toivuttu. Inkojen ja Mongolien imperiumit katosivat kokonaan; Egybtin ja Rooman kulttuurit eivät koskaan päässeet edes lähelle loistonsa aikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tosi Mopo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:
Kenraalille: Valta korruptoi. Turhaan sössötät kuinka johtajat ovat mahtavia niinkuin kaikki muutkin.

Rölliltä karkas mopo.

Miksi tulet kommentoimaan viestejäni? Noinko luotettava on sanasi?

Olkoon tämä kerta.

Mutta jos et pidä lupaustasi, en minäkään pidä.

En mä ole mitään luvannu. Sinä lupasit. Mut asiattomuuksiin puutuin.
Tälläkin kertaa.

___
Seuraa 
Viestejä596

Tosi Mopo kirjoitti:
Tosi Mopo kirjoitti:
HuuHaata kirjoitti:

Rölliltä karkas mopo.

Miksi tulet kommentoimaan viestejäni? Noinko luotettava on sanasi?

Olkoon tämä kerta.

Mutta jos et pidä lupaustasi, en minäkään pidä.

En mä ole mitään luvannu. Sinä lupasit. Mut asiattomuuksiin puutuin.
Tälläkin kertaa.

Kehityit yleistrollista palstapoliisiksi? 😂

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

ekavekara kirjoitti:
Mikä oikeus sulla on vaatia muilta avoimmuutta, kun et itsekään siihen kykene?

Ainakin minä vaadin avoimuutta vastineeksi asemasta, josa on päätösvaltaa minun asioihin. Poliitikot ja rikkaat määräävät minun elämäni puiteet hyvin pitkälle. Paljonko minulla on vapaa-aikaa, paljonko minulla on rahaa, mitä saan tehdä luvallisesti, paljonko asiat maksavat. Ja siinä prosessissa on tietenkin suuri eturistiriita, koska valtaeliitti on taipuvainen kahmimaan minun kustannuksella etuja itselle.

Minun puolesta valtaeliitti voisi vapautua avoimuudesta luopumalla asemastaan päättävissä tehtävissä ja huomattavista valtaa tuovista omistuksista. Sitten saisi trollata netissä ja tilata naapurilta pimeän työkeikan ilman että kukaan kyttää. Mutta jos ei ole valmis sietämään avoimuutta rehellisyyden varmistamiseksi, ei pitäisi olla mitään asiaa pyrkyröidä alimmalta tasolta ylemmäs.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

Väestön kasvu on ollut kiistaton trendi, mutta ei välttämättä sekään jatku.

Ei jatkukaan, ellei sitten Maan ulkopuolella.

Lainaus:
Katsoisin, että on pidempiä ja lyhyempiä syklejä. Jos sattuu elämään pitkän alaspäin menevän syklin aikana, niin se voi tuntua kaiken romahdukselta. Ja onhan paljon sellaisiakin romahduksia, josta ei ole koskaan toivuttu. Inkojen ja Mongolien imperiumit katosivat kokonaan; Egybtin ja Rooman kulttuurit eivät koskaan päässeet edes lähelle loistonsa aikoja.

Juuri tuo on sitä ajallista ja paikallista fluktuaatiota. Mutta keskimäärin kehtiys on ollut todellista. Ihmisten keski-ikä ja terveydentila on parantunut, ihmisten tieto- ja sivistystaso on parantunut, ihmisten oikeudet ja mahdollisuus vaikuttaa elämäänsä on parantunut. Eikä mikään merkki viittaa siihen, että se trendi olisi katkeamassa, vaikka jonkinlainen tilapäinen kriisi näyttääkin olevan tulossa.

Kyllä Egyptin, Italian, Etelä-Amerikan ja Mongolian alueilla elää vieläkin ihmisiä, itse asiassa paljon enemmän, ja mainitsemani asiat ovat nyt selvästi paremmin kuin historiallisten suurvaltojen hallitessa noilla alueilla. Vallan "suuruus" on vertailu muihin saman aikakauden valtioihin eikä mikään yleinen kehitystä kuvaava asia.

___
Seuraa 
Viestejä596

Neutroni kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Mikä oikeus sulla on vaatia muilta avoimmuutta, kun et itsekään siihen kykene?

Ainakin minä vaadin avoimuutta vastineeksi asemasta, josa on päätösvaltaa minun asioihin. Poliitikot ja rikkaat määräävät minun elämäni puiteet hyvin pitkälle. Paljonko minulla on vapaa-aikaa, paljonko minulla on rahaa, mitä saan tehdä luvallisesti, paljonko asiat maksavat. Ja siinä prosessissa on tietenkin suuri eturistiriita, koska valtaeliitti on taipuvainen kahmimaan minun kustannuksella etuja itselle.

Minun puolesta valtaeliitti voisi vapautua avoimuudesta luopumalla asemastaan päättävissä tehtävissä ja huomattavista valtaa tuovista omistuksista. Sitten saisi trollata netissä ja tilata naapurilta pimeän työkeikan ilman että kukaan kyttää. Mutta jos ei ole valmis sietämään avoimuutta rehellisyyden varmistamiseksi, ei pitäisi olla mitään asiaa pyrkyröidä alimmalta tasolta ylemmäs.

Sinulla on vahva uskomus millaista eliitti/herrat ovat ja mitä he tekevät, mutta se ei pidä lainkaan yhtä todellisuuden kanssa. Jotain samankaltaisia kuvauksia eliitistä olen nähnyt 60- ja 70- lukujen vallankumousta haikailleilta kommunistiänkyröiltä. Luulin heidän kuolleen jo sukupuuttoon.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

Sinulla on ihmeellinen bias ns. herroista. Jos ihminen on jollain tavalla päättävässä asemassa, merkittävässä virassa, politiikka, varakas tai yritysjohtaja, niin se muuttuu automaattisesti salailevaksi, valehtelevaksi, korruptoituneeksi ja rikolliseksi oman tai lähipiirinsä edun tavoittelijaksi. Voi kertoa, että sellaisia on herroissa mukana aika lailla saman verran kuin tavistenkin joukossa. Eli suhteellisen vähän.

Olet kai kuullut, että "tilaisuus tekee varkaan". Tälläkin palstalla on uutisoitu tutkimuksia siitä, että rikkaiden ja vaikutusvaltaisten ihmisten aivot alkavat toimia itsekkäästi, koska heillä ei ole vastaavaa tarvetta ja palkintoa mukavuudesta ja sopuisuudesta kuin taviksilla. Eliitti voi aina ostaa kätyreitä kaveeraamaan ja tekemään likaiset työt puolestaan. Ei siitä paljoa aikaa ole, kun julkaistiin viimeksi joku tutkimus, joka kertoi suomalaisten rikkaiden röyhkeästä ylimielisyydestä.

Ja toinen biasia aiheuttava asia on se, että sadistinen vallanhimo antaa lisämotivaatiota kilpailla rajussa kilpailussa huippupaikoista. Lupsakka perusjannu ajattelee äkkiä, että ei se rikkaus ja valta ole niiden uhrauksen arvoinen, ja suuntaa tarminsa palkitsevampiin asioihin, mutta vallanhimoisen paskiaisen on mahdoton kokea elämäänsä elämisen arvoiseksi, jos ei pääse voittamaan, rohmuamaan ja simputtamaan.

On varsin käsittämätöntä ja anteeksiantamatonta että moderni hallintokoneisto ei mitenkään ole rakennettu noiden tieteellisten faktojen perusteella, vaan se olettaa koneiston osien olevan rehellisiä ja pyyteettömiä (korruptiotutkimus on lähinnä vitsi).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

Sinulla on vahva uskomus millaista eliitti/herrat ovat ja mitä he tekevät, mutta se ei pidä lainkaan yhtä todellisuuden kanssa. Jotain samankaltaisia kuvauksia eliitistä olen nähnyt 60- ja 70- lukujen vallankumousta haikailleilta kommunistiänkyröiltä. Luulin heidän kuolleen jo sukupuuttoon.

Ei se ole uskomus, koska minä ja kaikki muut kärsimme suoraan herrojen rosvoamisesta, joka on myös täysin selvä tilastollinen ja psykologinen fakta. Katso täältä kuva 2.

https://www.epi.org/publication/charting-wage-stagnation/

Siinä on työntekijän tuotto ja kulut Yhdysvalloissa ajan funktiona. Tuotto on kasvanut jokseenkin tasaisesti toisen maailmansodan jälkeen, mutta reaalipalkkakehitys on pysähtynyt noin vuoteen 1973. Samalla sivulla käy ilmi, kuka kasvaneen tuoton on rosvonnut. Sen valossa väitteesi siitä, että tavallisten ihmisten velaksi eläminen olisi joidenkin ongelmien syy on aivan älytön. Palautetaan ylimmän prosentin osuus siksi kun se oli 1973, esimerkiksi palauttamalla rikkaillekin verovelvollisuus ja tuplaamalla alle 5 k€/kk palkat, niin kaikki oikeat yhteiskunnalliset ongelmat on nykytekniikalla poispyyhkäisty ja ministerit voivat alkaa ratkoa pysäköintikiekon värejä ja korrekteja vessasymboleja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

Tosi Mopo kirjoitti:
Tässä on seuraavina vuosikymmeninä suuri teurastus lähellä maailmanlaajuisesti. Etniset ryhmät käy toistensa kimppuun, pommikoneet lentää ja kansanmurhia tehdään. Ennennäkemätön teurastus jossa liki puolet maapallon väestöstä tuhoutuu kolmen sukupolven aikana.

Ei tuo vaikuta uskottavalta. Eivät sodat ole ikinä tuhonneet kuin pienen osan väestöä. Organisoitu yhteiskunta lakkaa toimimasta paljon ennen kuin puolet ihmissitä kuolee, minkä jälkeen rauha palautuu varsin nopeasti. Eivät sodat johdu tavallisen ihmisen tappohimoista vaan siitä että heidät lietsotaan propagandalla sotaan.

Lainaus:
Vasta sitten kun kaikki aggresiivisimmat yksilöt ovat sodissa ja lisääntymisessä tuhoutuneet ja pois jalostuneet, on rauha mahdollista.

Eivät sodat ole ennenkään aggressiivisia tuhonneet. Luonteen muuttamiseksi pitäisi aggressiiviset karsia joka sukupolvesta tuhansien vuosien ajan. Sotakaan ei vältämättä karsi juuri aggressiivisia. Heidän ominaisuutensa voi olla selviämisetu niissä tilanteissa.

Lainaus:
Sota tulee olemaan erilainen kuin aikaisemmat. Se on terroria ja lahtaamista missä ihmiset raastetaan kodeistaan, raiskataan ja tapetaan.

Miten tuo eroaa aikaisemmista sodista? Minä uskon, että tuollainen voi jopa pienentyä, kun isot sotatoimet keskittyvät huipputeknisten aseiden kalisteluun ja kyberoperaatioihin. Tuollainen perinteinen jalkaväen rosvoretkeily on johtajille kallista ja riskialtista.

Lainaus:
Sen jälkeen seuraa vuosituhansien rauha ja yhteiselo.

Tuollainen vaatisi jonkin isomman muutoksen ihmisen luonteessa. Mikä sellaisen aiheuttaisi juuri nyt? Sotia on käyty aina ja niistä on opittu vain parin sukupolven ajaksi.

___
Seuraa 
Viestejä596

Neutroni kirjoitti:
Sinulla on ihmeellinen bias ns. herroista. Jos ihminen on jollain tavalla päättävässä asemassa, merkittävässä virassa, politiikka, varakas tai yritysjohtaja, niin se muuttuu automaattisesti salailevaksi, valehtelevaksi, korruptoituneeksi ja rikolliseksi oman tai lähipiirinsä edun tavoittelijaksi. Voi kertoa, että sellaisia on herroissa mukana aika lailla saman verran kuin tavistenkin joukossa. Eli suhteellisen vähän.

Olet kai kuullut, että "tilaisuus tekee varkaan". Tälläkin palstalla on uutisoitu tutkimuksia siitä, että rikkaiden ja vaikutusvaltaisten ihmisten aivot alkavat toimia itsekkäästi, koska heillä ei ole vastaavaa tarvetta ja palkintoa mukavuudesta ja sopuisuudesta kuin taviksilla. Eliitti voi aina ostaa kätyreitä kaveeraamaan ja tekemään likaiset työt puolestaan. Ei siitä paljoa aikaa ole, kun julkaistiin viimeksi joku tutkimus, joka kertoi suomalaisten rikkaiden röyhkeästä ylimielisyydestä.

Luitko itse tutkimusta vai ainoastaan siitä revityt otsikot? Haastatelluista 3-4 :llä oli köyhistä halveksivia mielipiteitä, mutta se ei edes siinä joukossa edustanut täyttä 10%.

Aivotutkimuksista ohjeiden johtaminen sopivaan ja hyvin toimivaan yhteiskunnalliseen rakenteeseen on yhtä vahvalla pohjalla kuin asian päättely ihmisen kallon muodosta. Kyse on eritasoilla tapahtuvista ilmiöistä. Vaikka tietäisi kaiken atomeista, ei pysty sanomaan mitään solujen toiminnasta jne.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34103

Luitko itse tutkimusta vai ainoastaan siitä revityt otsikot? Haastatelluista 3-4 :llä oli köyhistä halveksivia mielipiteitä, mutta se ei edes siinä joukossa edustanut täyttä 10%.

En minä sitä itse tutkmusta lukenut, mutta esimerkiksi suhtautuminen veroihin ja yhteiskunnalliseen vastuuseen oli käsittääkeni aika röyhkeää niilläkin, jotka eivät suoraan hyökänneet köyhiä vastaan. Näkeehän  sen siitäkin, että nuo ovat päättävissä asemissa vapauttaneet itsensä vastuusta ja palkinneet leijonanosalla kansantuotteesta.

Lainaus:
Aivotutkimuksista ohjeiden johtaminen sopivaan ja hyvin toimivaan yhteiskunnalliseen rakenteeseen on yhtä vahvalla pohjalla kuin asian päättely ihmisen kallon muodosta. Kyse on eritasoilla tapahtuvista ilmiöistä. Vaikka tietäisi kaiken atomeista, ei pysty sanomaan mitään solujen toiminnasta jne.

Jos tietää kaiken atomeista pystyy sanomaan paljon siitä miten solut eivät ainakaan toimi. Samoin psykologian ja aivotutkimuksen pystyy sanomaan miten yhteiskunta ei ainakaan toimi oikeudenmukaisesti ja kaikkien kannalta hyvin. Ylemmät emergenssitasot eivät koskaan voi toimia tavoilla, jotka ovat ristiriidassa alempien kanssa, koska niiden toiminta on kuitenkin seurausta alempien tasojen toiminnasta.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä13566

molaine kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

Jokainen tietysti itse päättää onko "Anonyymi" vai ei. Todellista anonymiteettia ei interwebissä ole, vaan kaikki johtaa lopulta sylttytehtaalle.

Täsmennetään nyt vielä, että ei minuakaan kiinnosta kenenkään henkilöllisyys, mutta oikeasti välittä v**uttaa tuollainen puskista huutelu.

Nimim. Huuhaata esiintyy täällä kuin pienoinen jumala ylemmällä auktoriteetilla, mutta sitten kun hieman penää vastuuta noille sanoille, niin alta paljastuu jonninjoutava suunsoittaja.

Kannattaako nyt nimenomaan kyseisestä nimimerkistä ottaa kierroksia? Lienee kaikille palstalaisille, poliittisesta kannasta, älykkyydestä yms. triviaaleista ominaisuuksista riippumatta selvää, minkälainen olento on kyseessä.

Juu, ei kannattaisi. :D

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat