Puukiukaan suositeltu veto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on käytössäni puulämmitteinen kiuas.
Olen miettinyt, mikä mahtaa olla paras veto, jotta sauna lämpenisi mahdollisimman kuumaksi samalla puumäärällä.

Itse olen sitä mieltä, että mitä suurempi veto, sen parempi.
Syy tähän on se, että suuressa vedossa puu palaa tehokkaammin ja palamatonta materiaalia jää vähemmän.

Tosin joiltain tahoilta olen kuullut täysin päinvastaisia kommentteja, että puu palaa liian nopeasti loppuun.

Eli siis:

Kumpi mielestänne on parempi: Suuri vai pieni veto (ja miksi!)

Kommentit (2)

Vierailija

Olettaen että "pieni" ei tarkoita suoranaista tukahduttamista, uskallan väittää että pienempi veto on suurempaa parempi.

Mitä vähemmän ylimääräistä ilmaa vedetään tulipesän läpi, sitä vähemmän ylimääräistä energiaa vedetään savupiipusta ulos.

Vedon pitää siis olla mahdollisimman pieni, mutta happea täytyy olla riittävästi. Myös ensiö- ja toisioilman suhteiden pitää olla kohdallaan. Jos ensiöilmaa on liikaa, niin hiilet kuumenevat tarpeettoman kuumiksi, ja puuta kaasuuntuu nopeammin kuin ehtii palaa, tulipesän yläosaan muodostuu happivaje, ja savun mukana haihtuu palamatonta häkää yms. Jos taas toisioilmaa on liikaa, niin tulipesän yläosaan muodostuu happiylimäärä, joka vain kuljettaa ylimääräistä lämpöä pois.

Arinalle pitää syöttää sen verran ilmaa että hiilet pysyvät kuumina, ja toisioilmaa pitää antaa sen verran että puista haihtuva häkä on tulipesässä se palava kaasu, eikä happi. Ero on siinä, että jos ilmaa on tarpeeksi, niin tuli on siellä missä häkäkin, mutta jos ilmaa on liian vähän, niin tuli on siellä missä ilmakin, eli vaikuttaa lähtevän ilmasyötöstä. (mitä voi olla aika vaikea todeta, etenkin jos tulipesän sisälle ei näe)

Vierailija

Pienellä vedolla uuni siirtää lämpöä tehokkaammin saunaan, eikä harakoille. Toisaalta, ainakin minulla sauna vuotaa niin tehokkaasti, että taloudellsiisnta on lämmittää täydellä teholla, siis mahdollisimman nopeasti. Sitten luukut kiinni, kun lämpötila on saavutettu

Uusimmat

Suosituimmat