Ruukkukasvit ja multa

Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Tuli juhannuksena viimeinkin vaihdettua amatsoninlilja isompaan ruukkuun ja uuteen multaan. Jäi keväällä kesken, kun ei ollut silloin lekasoraa altakasteluruukun pohjalle.

Nyt tuli kuitenkin toisesta ketjusta (kiitos mm. Paul M) mieleen laittaa pohjalle hiiliä grillistä! Teinkö tyhmästi ja onko kenelläkään muulla kokemuksia tuollaisesta tempusta? Luulisi tuon olevan ekologisesti mielekkäämpää luin lekasoran käyttö?

Tuo amatsoninlilja on jaettu poikanen/tytär jo ehkä viisikymmenvuotiaasta kasvista. Saapas nähdä miten kukan käy, seuraan tilannetta. Tänne voisivat muutkin kirjoitella, jos on hyviä (mielellään tieteeseen viittaavia) vinkkejä ruukkukasveista ja kukista.

Ja miten tuollaisen kukan saisi suvullisesti tuottamaan jälkeläisiä. Kasviseksi olisi varmaan mielenkiintoista seurattavaksi.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sivut

Kommentit (23)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Hiilen päällä mahdollisesti oleva tuhka on emäksistä. Emäksisyydestä voi olla kasvista riippuen joko hyötyä tai haittaa.

Kevytsoraahan laitetaan ruukun pohjalle siksi, että pohja salaojittuisi - näin mahdollinen liikakasteltu vesi valuu pohjalle. Kevytsora on myös kevyttä, joten suurien kasvien kyseessä ollessa ruukut ovat kevyempiä siirrellä - yleensähän käytetään myös kiviä ja ruukunsirpaleita.

Kevytsoraa kannattaa sekoittaa hiukan myös itse multaan. Näin mullan veden läpäisevyys kasvaa ja liikakastelun vaara edelleen pienenee.

Kevytsora sopii myös mullan päälle - tulee kauniin näköinen pinta ja samalla soranhuokoinen pinta tasapainottaa kosteutta.

Kevytsoraa kannattaa käytä ostamassa muuten rautakaupasta - 8 EUR/50 l 4-10 mm. Itse laitoin sitä viimeksi puutarhaan kukkapenkin reunan ja sitä reunustavan puureunuksen väliin salaojaksi.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Pieniä kiviä kannattaa käyttää isojen kasvien ruukun pohjalla, ei kaadu kuivanakaan, ja pienille riittää ruukunsirpale (ja äitini niksi: ruukun reiän kun peittää palasella sukkahousua, eivät mullat valu ulos ruukunsirpaleenkaan alta ). Pirkan niksipalstalta lisää korneja mutta joskus jopa toimivia niksejä, jos kiinnostaa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minusta lekapavut ovat oikein hyviä jossain muualla kuin kukkaruukuissa näkyvillä. Ne ovat epäluonnollista kamaa. Jos niitä kulkeutuu kompostin kautta marjapuskien juurelle, niin alkaa olla jo korjaamaton vahinko.

Mutta kertokaapas lähteekö tyrni juurenpalasesta. Tein ympäristörikkomuksen(?) ja nyppäsin puoli metriä mehevää juurta meren rantahiekasta. Sijoitin sisämaahan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Mutta kertokaapas lähteekö tyrni juurenpalasesta. Tein ympäristörikkomuksen(?) ja nyppäsin puoli metriä mehevää juurta meren rantahiekasta. Sijoitin sisämaahan.

Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan.

Jos tyrnisatoa halajat, niin tyrnejähän pitää sitten olla tyttö- ja poikatyrnejä.

Puutarhaliikkeistähän noita saa ja pari kertaa on mieli tehnyt ostaa. Mutta noin 100 euroa pikku tyrneihin, joiden menestyminen ei ole läheskään taattua on saanut itseni kävelemään aina ohi.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Päivitys:

Nyt ne molemmat amatsoonit työntävät kukkaa, äitillä 6 vanassa 6 kukkaa auki tyttärelläkin jäkittää yksi vana. Kukat tuoksuvat jo.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Kappas, onnittelut salai-kätilölle. Ehkä se hiili oli justiinsa amatsoonien herkkua?

Sain vihdoin viimein tapettua kaksi ja puoli vuotta sitten saamani orkidean. Minulla on semmonen vamma, etten saa heittää pois elävää kukkaa, vaikka se ei kukkisi eikä kukoistaisi.

Nyt saan ostaa uuden komean orkidean ja taas hermoilla vatsani kipeäksi sen kanssa. Kuka tässä muuta fakiirinmattoa tarvitsee?

Vierailija
salai
Ja miten tuollaisen kukan saisi suvullisesti tuottamaan jälkeläisiä. Kasviseksi olisi varmaan mielenkiintoista seurattavaksi.

Salai, ei millään pahalla - käy joskus ulkona?

Itselläni ei pahemmin huonekasveja ole, johtuen erinomaisesta kyvystäni tappaa kaikki elävä, ja tuhota muuten vain kaikki vähemmän elävä. Ihan aikeettakin...

Viherkasvit kyllä parantaisivat viihtyvyyttä, ja parantaisivat ehkä myös hengitysilmaa?

Kaktusta olen kyllä joskus miettinyt. Se on tarpeeksi piikikäs pitääkseen puoliaan, ja eikös se myös pidä harvasta ja epäsäännöllisestä kastelusta? Sopiva kasvi minulle, ehkä.

Lemmikkieläimiä minulla sen sijaan on. Pölykoirat tuntuvat viihtyvän asunnossani erinomaisesti. Muuttaessani niitä oli täälläpäin kovin vähän, ja ne olivat todella kitukasvuisia. Jopa uhanalaisia. Olen kuitenkin menestyksekkäästi saanut niiden kannan elpymään viime kuukausien aikana. Nyt olen havainnut jo muutamia suurempiakin yksilöitä.

Sen olen kuitenkin huomannut, etteivät ne oikein pidä siivouksesta. Huomasin kerran imuroidessani, että suurin osa eläimistä katosi monen päivän ajaksi. Taisivat piilotella jossain.. Pelkäävätköhän ne imurin kovaa ääntä, niinkuin monet lemmikkieläimet? Senpä takia olenkin jättänyt imuroinnin vähemmälle viimeaikoina.

Edit: Typo.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kolusin vanhaa ullakkoa työjutuissa menneellä viikolla. Huomioni kiinnittyi wanhaan pakettiin, jossa oli Hiiliä kukille-kasvuvoimaa. Siinä ilmoitetiin hiilimurskan lisäävän mullan ilmavuutta. Varmasti puuhiili on suotuisampaa tavaraa kuin lecapapu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Lecapavuista ei irtoa mitään, ne vain lisäävät mullan ilmavuutta.

Muistan entisvanhaan mummeleilla olleen jos mitä salaisia multareseptejä. Joku liotti kananmunankuoria kasteluvedessä, joku hamstrasi hiiltyneitä männynkäpyjä. Kahvinporoja käytettiin ja teenledillä tehtiin vaikka mitä. Liotettujen nokkosten vesi oli voima-ainetta. Joku pissi kukkienkastelukannuun.

Näitä ihmekeitoksia vartioitiin mustasukkaisesti muilta mummeleilta. Simasuina sitten kuunneltiin kehuja ja kateuksia muilta kaffekutsuilla käviiöilta.

Valmiskukkamulta on kuihduttanut merkittävän osan suomalaista kilpailukulttuuria. salai olisi saavuttanut näissä seurapiireissä huikean statuksen tai sitten poltettu noitana.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Nyt ahistaa. Taidan olla akkaporukassa tässä.

Mutta sen verran tyrnistä, että juuressa olleet versot ovat hengissä. Erillisinä repimäni taimet ovat kuivuneet. Eli minulla on sukupuoliongelma talon takana.

Ja myyrien kaluama kirsikkarisu on lehdessä edelleen. Olen ihmeissäni. Mutta kai se pelkkä puuaines kuljettaa vettä. 30 senttiä on pelkkää puuta vailla kuorta. Varmaa on että se on menetetty. Viereinen risu koki saman kohtalon ja se kuihtui jo. Ja juuresta tuli verso heti. Pitäisi varmaan tuo lehdessä olevakin katkaista. Saisi juuriverson siitä.

Vierailija

Nono Paul M

Britanniassa puutarhan ja kasvien hoito on mitä miehisin harrastus. Puutarhakilpailun voittajat ovat siellä järestään uroita!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miten voisin pullistella miehisesti nyt?

Olisko varttaminen mitään? Kävin nimittäin äskön tuikkaamassa siihen tuhoon tuomittuun kirsikanvarpuun uusia toivoja. Kaivon vartta esiin maan alta ja siellähän näkyi olevan elinvoimaisia juuria. Varsi on tyvestä noin 3...4 senttiä. Puhun nyt siis kirsikka"puusta".

Koska kasviparka on täydessä lehdessä, on elinvoimaisia versoja eli oksia vielä saatavilla. Leikkelin pari pientä versoksi sopivaa. Terävällä veitsellä (Kukri-kunnian-teräaseella) vaatimattoman verson kiilaksi ja sijoitin juuren ehjään kuoriosan viiltoon muhimaan. Oikeastaan en viiltänyt vaan painoin puukon kärjellä viillon, johon sain verson sullottua. Tein kaksi implanttia noin. Jos nuo pysyvät hengissä, niin olen tehnyt pienen askeleen minulle mutta suuren ihmiskunnalle ja kasvi jatkaa elämäänsä ja näkee tulevaisuuden nousut ja laskut kauan sen jälkeen kun meikäläinen kasvaa horsmaa.

Vierailija
Paul M
Miten voisin pullistella miehisesti nyt?

Olisko varttaminen mitään? Kävin nimittäin äskön tuikkaamassa siihen tuhoon tuomittuun kirsikanvarpuun uusia toivoja. Kaivon vartta esiin maan alta ja siellähän näkyi olevan elinvoimaisia juuria. Varsi on tyvestä noin 3...4 senttiä. Puhun nyt siis kirsikka"puusta".

Voit yrittää pelastaa vielä sen koko puunkin. En nyt muista menetelmän nimeä, mutta toimi näin:
Varta vauriokohdan alapuolelle muutamia sopivan pituisia versoja ja varta ne myös vauriokohdan yläpuolelle. Olen nähnyt tuolla tavalla myyrävauriosta pelastetun omenapuun.

Vierailija

Tämä ei varsinaisesti liity ruukkukasveihin, mutta en tämän takia viitsi uuttakaan ketjua aloittaa.

Onko mahdollista saada tammea kasvamaan uudelle paikalle oksasta?

Tammi on noin nelikymmenvuotias ja on tuottanut terhoja vain yhden kerran pohjoisen sijaintinsa takia (hyvinkin Tampereen pohjoispuolella).

Oksa mukaan ja purkkiin. Mihin vuodenaikaan? Millainen oksa? Vai suoraan maahan ja multaan?

Uusi kasvupaikka on huomattavasti etelämpänä kuin alkuperäinen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Nukkumatti
Tämä ei varsinaisesti liity ruukkukasveihin, mutta en tämän takia viitsi uuttakaan ketjua aloittaa.

Onko mahdollista saada tammea kasvamaan uudelle paikalle oksasta?

Tammi on noin nelikymmenvuotias ja on tuottanut terhoja vain yhden kerran pohjoisen sijaintinsa takia (hyvinkin Tampereen pohjoispuolella).

Oksa mukaan ja purkkiin. Mihin vuodenaikaan? Millainen oksa? Vai suoraan maahan ja multaan?

Uusi kasvupaikka on huomattavasti etelämpänä kuin alkuperäinen.

Ei kai se oksasta, en tosin ole varma. Itse olen jalopuita kasvattanu kaivamalla pieniä taimia maasta ja siirtämällä niitä muualle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat