Paljonko on miljoona?

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Luin jostain, että ihminen ei pysty kunnolla hahmottamaan yli 10 000:n suuruisia lukuja.

Onko olemassa joitain havainnollisia "määritelmiä" esim. luvulle miljoona, josta pystyisin tajuamaan sen suuruuden? Tai muille suurille luvuille tai äärettömälle?

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Olen lukenut jostain, että ihminen pystyisi käsittämään/hahmottamaan vuosipalkkansa suuruisen rahamäärän/luvun. Sen ylittävät jäisivät hämärän rajamaille.
Miljärdööreillä tuskin on hajuakaan rahasta, eihän heidän tarvitse sitä edes koskaan ajatella. Tietenkin voi olla pelko rahan menettämisestä ja köyhtymisestä.

Voihan miljoonaa miettiä siten, montako vuosipalkkaa se on, jos sattuu tienaamaan vähemmän.

Vierailija

Pääkaupunkiseudulla kunnollinen omakotitalo maksaa noin 400.000 euroa joka on noin 2.4 miljoonaa vanhaa markkaa. Ihan täysin käsitettävä luku mielestäni. Sitten sitä vois suhteuttaa kun miettii kuinka kauan sen maksamiseen menee.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
MD
Olen lukenut jostain, että ihminen pystyisi käsittämään/hahmottamaan vuosipalkkansa suuruisen rahamäärän/luvun. Sen ylittävät jäisivät hämärän rajamaille.

Valuuttojen arvot eroaa niin paljon että mahtaako tuo pitää paikkaansa. Kaikilla japanilaisilla vuosipalkka on yli miljoona, mutta en usko että japanilaiset (tai ennen vanhaan italialaiset tai turkkilaiset) pystyvät hahmottamaan miljoonaa paremmin kuin me suomalaiset.

Vierailija
Ding Ding
Luin jostain, että ihminen ei pysty kunnolla hahmottamaan yli 10 000:n suuruisia lukuja.

Onko olemassa joitain havainnollisia "määritelmiä" esim. luvulle miljoona, josta pystyisin tajuamaan sen suuruuden? Tai muille suurille luvuille tai äärettömälle?

No en tiedä vastaako tämä ihan kysymykseen, mutta itsellä on lukujen määrän hahmottamiseen auttanut toisinaan ajatus siitä paljonko ne vievät tilaa...
Esmes miljoonassa:

jos pistät sata kuulaa jonoon, se on jotenkin hahmoteltavissa. Sitä pystyy visualisoimaan miltä näyttää 100*100 kuulaa laittamalla ne neliöön, ja miljoona kuulaa saat kun pistät niitä neliöitä vielä sata päälekkäin. Eli miljoona on se määrä kuulia joita tarvitset täyttämään kuution jokna jokainen sivu on 100 kuulan pituinen.

En sitten ole varma havainnollistaako tuo luvun suuruutta, mutta antaa kuitenkin luvulle jonkinlaisen "reaalimaailman" vertailukohdan siitä miten 100 suhtautuu miljoonaan....

Vierailija

Onkohan noin, kaikilla japanilaisilla palkka yli miljoona euroa?

Kaksi vuotta sitten kun kävin Tokiossa, japanilainen oppaamme sanoi, että tokiolaisilla ei ole varaa ostaa kuin aivan pieni asunto, koska asunnot ovat niin kalliita. Kuulin asuntojen hintatason, jonka olen unohtanut, mutta ei se kovin moninkertainen Helsingin hintoihin ollut.

Jos Suomessa tienaa miljoona euroa vuodessa, voisi ostaa Tokiosta kakkosasunnon, yksiön tai kaksion eli sellaisen, jossa tokiolaisista moni joutuu asumaan.

PS. Taisi kyse olla jeneistä?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Työhuoneeni ikkunasta näkyy mäntyjä. Montakohan neulasta on yhdessä männyssä? Missä puussa tai pensaassa olisi suurinpiirtein miljoona lehteä?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
MD
Onkohan noin, kaikilla japanilaisilla palkka yli miljoona euroa?

Ei vaan miljoona jeniä.

Ding Ding
Kaikilla japanilaisilla vuosipalkka on yli miljoona,
Vierailija

Minulla Cymothin kanssa hieman samantyylinen tapa hahmottaa isoja lukuja. Yritän muuttaa ne hahmotettavaksi pinta-alaksi.

Esimerkiksi mainittu miljoona on minulle alue, joka on 1000m x 1000 metriä. Siinä on tasan miljoona neliömetrin kokoista ruutua. Tuhat metriäkin on aika hankala vielä hahmottaa, varsinkin neliön sivuna, mutta silloin otan avuksi jalkapallokentät. Kentän koko on karkeasti 100m x 50m ja tuo alue on minulle helposti hallittavissa, olen kohta parikymmentä vuotta asunut ja kulkenut jalkapallokentän poikki aina kun olen jonnekin lähtenyt.

Muuten miljoonan hahmottaminen on todella hankalaa. En nykyisin edes tiedä, mitä miljoonalla saa. Joskus markka-aikaan sitä tuli joskus laskeskeltua, syytä en muuten muista, taisi olla jonkin lehden juttuna?

Kun vielä suurennetaan lukua miljardiksi, niin tuskinpa kenelläkään on enää mitään hajua koosta. Eduskunnassa hyväksytään miljardihankkeita nuijan kopautuksella, mutta kun puhutaan sadan tuhannen siltahankkeesta, niin täysi tappelu on valmis. Kuinka monta siltaa saisi sillä miljardilla, laskekaapa äkkiä? Vaikeaa, eikö olekin.

Vierailija
Nukkumatti
Kun vielä suurennetaan lukua miljardiksi, niin tuskinpa kenelläkään on enää mitään hajua koosta. Eduskunnassa hyväksytään miljardihankkeita nuijan kopautuksella, mutta kun puhutaan sadan tuhannen siltahankkeesta, niin täysi tappelu on valmis. Kuinka monta siltaa saisi sillä miljardilla, laskekaapa äkkiä? Vaikeaa, eikö olekin.

10 000 äkkiseltään laskettuna.

Vierailija

Ei tuo voi olla totta! Japanilaiset tienaavat vain noin 6846 € ?
Kai tuo on kuukausipalkka?

Heittääkö minulla nollat vai viiraako muuten päästä?

1,000,000.00 JPY
Japan Yen = 6,846.499 EUR
Euro
1 JPY = 0.00684650 EUR 1 EUR = 146.060 JPY

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
MD
Ei tuo voi olla totta! Japanilaiset tienaavat vain noin 6846 € ?

Tienatakseen miljoona jeniä vuodessa tarvitsee japanilaisen tienata vain 6800 € vuodessa. Eivät kaikki varmaan niin paljon tienaa, mutta varmasti useimmat, koska Japanihan on ainakin yhtä rikas maa kuin Suomi, ja Suomessa keskipalkka on 4 miljoonaa jeniä vuodessa.

Niinhän minä sanoin hiukan liioitellen siis: "Kaikilla japanilaisilla vuosipalkka on yli miljoona."

Vierailija

Muuttaisin Japaniin ollakseni miljonääri. Kysyin kuitenkin Tokiossa, montako potilasta japanilainen lääkäri joutuu katsomaan tunnissa, kuulin, että aika monta. Professorien ei tarvitse katsoa kuin kaksi potilasta tunnissa.
Meillä sairaalassa (silloin vanhaan hyvään aikaa kun minä olin), poliklinikalla aikaa oli 30 min per potilas kandinakin.

Olenhan minä joskus vetänyt päivystyksessä vauhtia 10-15 per tunti, yli 100 vrk:ssa, mutta vaikka minusta tulisi miljärdööri, en siihen enää suostuisi.

Italiassakin ennen vanhaan sai olla miljonääri, valitettavasti ei enää.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kun tietokoneen kanssa ja varsinkin levytilan kanssa pelaa, niin mittaluokat tulevat hyvin tutuiksi. Esimerkiksi:

14 Dir(s) 1 396 387 840 bytes free

Kertoo heti, että levytila on loppumassa ja jotain pitäisi tehdä. Tuonnehan ei enää mahdu edes elokuvaa nauhoittamaan.

Mutta ei kai nuo suuruusluokat hahmotu kenelekään, ellei niiden kanssa joudu säännöllisesti tekemisiin.

Shampanjapullossa on muuten keskimäärin 50 miljoonaa kuplaa

Vierailija

Mikähän bugi nykyisin on, kun lähes aina on englanninkielinen mode päällä?

Asiasta toiseen, tuli vain mieleeni tuosta frekvenssistä: potilas / tunti tai päivä, tarkoitan.

Eräs suomalainen iso yksityinen lääkäriketju osti hiljattain kansainvälisen yrityksen, joka toimii myös Ruotsissa. Erään ruotsalaisen terveysaseman, jonka lääkärit olisivat joutuneet suomalaisen yrityksen alaisuuteen, kaikki neljä lääkäriä irtisanoutuivat. Syy: vaatimus oli, että pitää tutkia vähintäin 10 potilasta päivässä ja sehän on aivan liikaa! (yrityksen tulostavoite oli positiivinen luku viivan alle)

Taidankin muuttaa Ruotsiin. Työtahti on löysempi ja palkka parempi. Ilmankos siellä mikään ei toimi. Sisareni tytär jonotti lannerangan rtg-kuvaukseen yli kaksi kuukautta. En voinut käsittää sitä, koska meillä sen saa samantien.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat