Auringossa aina varjo seuraa kulkijaa...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Näinhän lastenlaulussa rallatetaan. Mutta kuinka on asian laita keinovalaistuksessa?
Kun olen katsellut TV-lähetyksiä Saksan-potkiaisista, joita myös jalkapallon MM-kilpailuiksi kutsutaan, olen huomannut joka pelaajan ympärillä - en vain yhtä - vaan enimmillään neljä varjoa. Varjot muodostavat kenttäviheriöön rastin (tai kolmesiipisen kuvion), jonka keskipisteessä ovat varjon synnyttämän pelaajan jalat.
Kuinkahan kyseinen varjosto syntyy - eli miten on keinoauringot sijoitettu stadionin ylle?

Kommentit (3)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Suuria patteristoja monimetallihalogeeneja muodostavat kentän kulmiin aikamoisen paikallisen keinoauringon. Vievät sitten aikalailla sähköäkin.

Vierailija

Yhdestä auringosta ei välttämättä seuraa yhtäkään varjoa, vaikka jätämmekin pois huomautuksen, että jos aurinko onkin pilvessä.
Jos on suorassa suunnassa joko jalkapohjat tai pää kohti aurinkoa ja kädet kiinni vartalossa ja jalat yhdessä, ei seuraa varjoa. Jos aurinko paistaa pääsi täsmälleen päältä, voi onnistua kulkemaan kävellenkin varjon seuraamatta, ainakin on jos on helmat maahan ulottuva mekko, viitta tai päällystakki. Varjo ei myöskään auringon olleessa suoraan ylhäällä seuraa, jos olet tiiviisti maassa ja liikut joko ryömien tai kierien.

Päinvastaistakin. Taivaalla liikkuvat kappaleet voivat aiheuttaa maassa varjon, vaikka niitä itseään ei havaitakaan.

Käytetty satujenkin aihe, joki ihmien, jolla ei ollut varjoa, tai päinvastoin
havaittiin vain varjo, mutta ihminen itse oli näkymätön.

Erotuomarihan joutuu tekemään toisinaan päätöksiä vain näkemiensä varjojen perusteella. Kivaa, että sitä varten on monipuolinen valaistus.

Vierailija

jos kävelee lattiavalojen päällä, ei ole varjoa myöskään, vaan se häviää ilmaan, mutta jos yllä on savua tai sumua, niin varjosi on maanpinann yläpuolella.

Uusimmat

Suosituimmat