Seuraa 
Viestejä3339

Etanolille tai metaanille, luulisin että 2t-moottorista saadaan vielä hyötysuhdetta parannettua, millä polttoaineella.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksitahtimoottori

Lopussa ks. myös.

Vety tulee liikenteeseen 2030
Tulee otto-moottorin kehitystä
Tulee otto-moottorin kehitystä
46.6%
Sähköauto tulee liikenteeseen 2025
Sähköauto tulee liikenteeseen 2025
30.0%
Jäädään hybridiasteelle
Jäädään hybridiasteelle
23.3%
Ääniä yhteensä: 30

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Kommentit (109)

Diam
Seuraa 
Viestejä3339

Jos metaani tehdään vedystä, mihin co2 on jo käytetty sen valmistusvaiheessa. E85:lla mopopojat ovat saaneet toimimaan tuorevoitelulla sekä lisäaineella. Teoriassa etanoli käy hyvin turbomoottoriin, 2t-diesel turboja on.

https://www.yanmar.com/eu/theme/yanmarportal/uploadedFiles/portal/techni...

Dieselin paluu?

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Diam
Seuraa 
Viestejä3339

Metaaniahan voi tuolla tavalla ruiskuttaa pyttyyn, tulppa on pakollinen. Täydellinen ohjaus sensorin avulla, kun mäntä on alakuolossa, onkaa sisään, kaasumoottorin pakokaasut ovat paljon kuumempi täydellä teholla. Useimmat nykyaikaiset kaasumoottorit ovat pääosin kaksipolttoainemoottoreita . Tärkein energialähde on kaasu-ilma-seos, mutta se syttyy ruiskuttamalla pieni määrä dieselpolttoainetta, jos tulppaa ei haluta.

Tämä hyötysuhde 50 % se on se, mikä tässä on parasta tai ylittämätöntä.

Kai se sitten toimisi propaanilla ja butaanillakin.

https://www.oamk.fi/hankkeet/bioenergia/biog/docs/polttoainevertailu.pdf

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13902

Mazda on vissiin kehitellyt jonkunlaisen tulpattoman bensamoottorin, mutta jää nähtäväksi lyökö itsensä koskaan läpi.
Varmaan aika paljon softaa joka ohjaa toimintoja, joten siten myös mahdollisesti vikaherkkä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8531

Stalker kirjoitti:
Muistini mukaan joskus oli TV:ssä rahoituksenkeruu ohjelmassa suomalainen moottorikeksintö, skepikkona ajattelin, saahan sitä keksiä, ei kukaan kiellä , mutta  .. ei jatkoon.

Niin, se oli suomalainen Leijonan luola-ohjelma. Joku rahamies-leijona ohjelmassa lupasi rahoittaa, en tiedä sitten jatkosta.

Se moottori tais olla muuttuvalla puristus-suhteella toimiva, VTT:ssäkin testattu. En  muista edes sen suomalaisen keksijän nimeä, Google saattais muistaa?

Ehkä oululaiselle, tälläkin palstalla paljon vouhkatulle tuulimyllykeksinnölle käy samoin. Muutaman vuoden kuluttua kukaan ei edes muista  keksijän nimeä, tuulimyllystä puhumattakaan..

Stalker
Seuraa 
Viestejä289

ovolo kirjoitti:
Stalker kirjoitti:
Muistini mukaan joskus oli TV:ssä rahoituksenkeruu ohjelmassa suomalainen moottorikeksintö, skepikkona ajattelin, saahan sitä keksiä, ei kukaan kiellä , mutta  .. ei jatkoon.

Niin, se oli suomalainen Leijonan luola-ohjelma. Joku rahamies-leijona ohjelmassa lupasi rahoittaa, en tiedä sitten jatkosta.

Se moottori tais olla muuttuvalla puristus-suhteella toimiva, VTT:ssäkin testattu. En  muista edes sen suomalaisen keksijän nimeä, Google saattais muistaa?

Ehkä oululaiselle, tälläkin palstalla paljon vouhkatulle tuulimyllykeksinnölle käy samoin. Muutaman vuoden kuluttua kukaan ei edes muista  keksijän nimeä, tuulimyllystä puhumattakaan..

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/oy-waulis-motors-ltd/24009317/t...

tämähän se taisi olla, oululaisella keksijällä tuloskehitys samaa luokkaa :)

Homer_Backland
Seuraa 
Viestejä4877

Stalker kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Stalker kirjoitti:
Muistini mukaan joskus oli TV:ssä rahoituksenkeruu ohjelmassa suomalainen moottorikeksintö, skepikkona ajattelin, saahan sitä keksiä, ei kukaan kiellä , mutta  .. ei jatkoon.

Niin, se oli suomalainen Leijonan luola-ohjelma. Joku rahamies-leijona ohjelmassa lupasi rahoittaa, en tiedä sitten jatkosta.

Se moottori tais olla muuttuvalla puristus-suhteella toimiva, VTT:ssäkin testattu. En  muista edes sen suomalaisen keksijän nimeä, Google saattais muistaa?

Ehkä oululaiselle, tälläkin palstalla paljon vouhkatulle tuulimyllykeksinnölle käy samoin. Muutaman vuoden kuluttua kukaan ei edes muista  keksijän nimeä, tuulimyllystä puhumattakaan..

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/oy-waulis-motors-ltd/24009317/t...

tämähän se taisi olla, oululaisella keksijällä tuloskehitys samaa luokkaa :)

Firmani ei ole vielä kirjautunut pörssiin.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Homer_Backland
Seuraa 
Viestejä4877

Terentjeffiä en päässyt edes haastattelemaan..jo hänen vaimonsa kerkesi sanomaan , että teitä rahan tarvijoita on niin paljon.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13902

Muistan tuon jutun.

Noitahan oli kolme jotka kehitteli tuota moottoria, isä Aulis ja pojat Timo ja Tapio.
Toteutus oli sangen nerokas, hyvin yksinkertainen ja perusidealtaan mekaanisesti toimiva, mutta kuten arvata saattaa, niin ei se välttämättä vielä riitä että löisi itsensä läpi. Yksi ongelma tuollaisessa moottorissa jossa puristus ja ahtosuhteet muuttuvat alinomaan on esim. sopivan sytytystulpan läytäminen, tai siis sellainenkin pitäisi kehittää, ja tietenkin liuta muita asioita jotka voivat aiheuttaa ongelmia pidemmässä käytännön käytössä, vaikka moottori toimikin testipenkissä niin kuin piti.

Jätkillä oli kyllä myyntipuheet hallussa tätä nykyhetkeä ajatellen:
”Innovaation perustana on ajatus siitä, että polttomoottoreiden polttoainetaloudellisuus paranisi huomattavasti, mikäli niiden puristussuhde olisi tarpeen mukaan säätyvä.
– Tämä on teknologinen kuvaus asiasta, mutta kun asiaa katsoo hyödyn kannalta, niin pyrimme ainakin osaltamme pelastamaan maailmaa CO2-päästöiltä ja näin ilmastonmuutokselta, kuvailee Tapio Pohjalainen.”

Ilmastonmuutoksella ja maailman pelastamisella propagoiminen toimisi nyt aivan eri tavalla kuin melkein kymmenen vuotta sitten.
Uudelle kierrokselle Waulis Motors?

😎

Jan1
Seuraa 
Viestejä15

Mäntämoottoreita käytetään ajoneuvoissa tänäpäivänä ihan typerällä tavalla. Se ei mitenkään pysty tuottamaan tehoa laajalla  kierroslukualueella ja hyvällä hyötysuhteella, se on ihan fysikaalinen fakta. Parhaat mäntämoottorit yltävät noin 50% hyötysuhteeseen, mutta hyvin kapealla kierroslukualueella.

Auton moottori on älytön kompromissi tehon ja väännön suhteen, kun kierroslukualue tehon takia on n. 800-6000 RPM.

Oikein mitoitetulla sarjahybridiratkaisulla voidaan helposti puolittaa ajoneuvojen polttoaineen kulutus ja sitä myöten myös päästöt. Kyllä ajoneuvoteollisuus tämän tietää, mutta kun kukaan ei pakota, niin eihän sitä kukaan tee.

Henkilöauto kulkee keskimäärin n.10-15% hyötysuhteella. Linja-auto keskimäärin n. 20-25% hyötysuhteella.

Jos joku väittää ettei parempaan pysty, niin joko ei tiedä mitään tai valehtelee. Todennäköisesti molempia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat