Suomesta löytyvä jalokivet...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistäpäin Suomea on jalokiviä ja korukiviä löytynyt... entä muita mielenkiintoisia metalleja,mineraaleja ym.
Ainut mistä olen löytänyt tietoa on lapista löytyvä kulta ja korundit....
Luulisi eteläsuomessakin jotain olevan

Kommentit (15)

Vierailija

Korukiveksi käy mikä kivi tahansa, joka on tarpeeksi kova hiomiseen. Kvartsia löytyy lähes joka paikasta ja se käy hyvin korukiveksi, siitä on monia eri värimuunnoksia olemassa. Sorakuopat ovat hyviä paikkoja etsiä korukiviä. Kiven värin hiottuna saa esiin, kun kastelee kiveä vaikka omalla syljellä, jos ei muuta nestettä satu olemaan mukana.

Helsingissäkin on pari hylättyä louhosta, josta löytää edelleen hiottavia kiviä sivukivikasoista. Toinen louhos on Vuosaaressa. Paarlastikiviä voi etsiä Mustikkamaalta, ihan vesirajasta löytyy edelleen. Paarlastikivet ovat purjeveneaikana laivan painona käytettyjä kiviä. Paarlastikiviä on tuotu mm. Englannin kanaalin rannoilta, ja siellä on joukossa esim. piikiveä.

Helsingistä löytyy myös kotikaupunkinsa mukaan nimettyä helsingiitti-kiveä. Jos kivet kiinnostavat niin netistä löytyy GTK:n "Retkeilijän kiviopas" http://www.gtk.fi/aineistot/kiviopas/

Vierailija

Tästä on jo paljon apua...
olen muutenkuín lähdössä meren rannalle... Saattaa tuttavat ihmetellä kun jätkä tonkii kiviä rannalla eikä ollenkaan kerkee juopottelemaan...

Olen ihan varma että Suomestakin löytyy järjrttömän hienoja korukiviä...

Vierailija

eikä lisätieto tee yhtään pahaa....
missäs mahtais olla kuvia sellasiste korundeista joita on löytyny lapista kullankaivuun yhteydessä... olis kiva nähdä miltä ne näyttää löydettäessä...

Vierailija
geena
Kuvia korundeista löytyy tästä osoitteesta http://www.kiviopas.fi/opetus/mineraal/korundi.htm
Lisäksi kullanhuuhdonnan tuloksena vaskollin pohjalle jää hematiitteja ja granuliitteja, nekin ovat hyviä korukiviä.

Tarkoitit varmaan granaatteja?

Granuliitista en korukivenä tarkemmin tiedä, mutta granaatteja (kuten kultaa ja hematiittiakin) olen löytänyt itsekin Lapin kultajoista (granaatteja paljon muualtakin).

Vierailija
ChG
Tarkoitit varmaan granaatteja?

Granuliitista en korukivenä tarkemmin tiedä, mutta granaatteja (kuten kultaa ja hematiittiakin) olen löytänyt itsekin Lapin kultajoista (granaatteja paljon muualtakin).

Yes, tarkoitin granaatteja. En tiedä, kelpaako granuliitti korukiveksi, mutta granuliitista irronneet granaatit ovat kauniita, kuin rubiineja.

Vierailija
Wolfram
milläs hiotaan

Itse jo kokeilin hiontaa tuttavani nauhahiomakoneella... vaikka se on kai puun hiontaan tarkoitettu kone niin sai sillä kiveäkin hiottua... sitten vesihiomapaperilla yritin kiillottaa... sinäänsä kokeilumielessä, mutta mielestäni hyvä alku, tosin lopullinen kiillotus täytyy tehdä jollain... kuulemman tinaoksiidilla tai muulla sopivalla...

Kaikenkaikkian mahdottoman mielenkiintoista puuhaa...
Ja voisin melkein väittää että mitä rumempi kiven murikka, sitä kauniinpi hiottuna....

Vierailija

Isäni rakentelee nimen omaan kivien hiontaan ja kiillotukseen käytettäviä koneita ja haeskelee mineraaleja keski-Eurooppaa myöden joka ikinen vuosi. Pisin mineraalinkeruumatka suuntautui Alaskaan ja Kanadaan

Koneissa taitaa olla timanttilaikkoja, ne hiovat kovaakin kiveä mainiosti. Hiottuja kiviä löytyy joka lähtöön, granaatista savukvartsin kautta spektroliitiin, jaspikseen ja agaattiin. Arvokkaammaat jalokivet hän antaa suosiolla viistehiontaa harrastaville ystävilleen.

(En voi olla kehumatta isäni hiomajälkeä - se on reilusti ammattilaistasoa, ehkä sen vuoksi että harrastus on kestänyt jo kolmisenkymmentä vuotta.)

Vierailija

Löysin kiven (300g), jossa on tiilenpunaisessa perusaineessa tummanvihreitä ja valkoisia rakeita, sekä kaksi vaaleanvihreää juonnetta. Olisikohan korukiveksi?

Vierailija

Muistaakseni Luumäellä on beryllilouhos, jonne voi mennä tonkimaan kunhan varaa ajan. Tai sitten ottavat vastaan vain kerhoja/isompia ryhmiä.

Korundiryhmään kuuluvia mineraaleja (rubiini ja safiiri) on sitten turha yrittää löytää mistään kalliojuonteista, kun sen syntymiseen johtavat oikeat olosuhteet muistaakseni ovat niin harvinaisia, että ainoat järkevät esiintymät niillä ovat sekundäärisiä, ts. rapautuneet aikojen saatossa irti ja kasaantuneet yhteen kohtaan.

Norjassa (enpä sitten muista missä) on ainakin yksi rubiiniesiintymä, jonne sinnekin pääsee tavallinen tallukka tonkimaan. Lisäksi Venäjän lähialueille järjestetään geologiaan liittyviä retkiä.

Vierailija

Pyhä-Luoston alueella (Lampivaara) on kuuluisa ametisti kaivos, johon voi myös käydä tutustumassa. Muistaakseni paikkaan tutustujat saavat myös louhia itselleen oman ametistin. (Edit: Sehän mainitaan tuossa sivullakin)

http://www.amethystmine.fi/

Vierailija
SaX
Mistäpäin Suomea on jalokiviä ja korukiviä löytynyt... entä muita mielenkiintoisia metalleja,mineraaleja ym.
Ainut mistä olen löytänyt tietoa on lapista löytyvä kulta ja korundit....
Luulisi eteläsuomessakin jotain olevan

......................................................................................

Korundeista Suomessta on löytynyt kaikki muut paitsi ei Vihreää Smaragdia.
Smaragdeita on löytynyt Norjan puolelta ja Venäjän puolelta sieltä ylälapin =pään korkeudelta.
'Kukahan löytää ensimmäisen Smaragdin Suomesta?
Timanttijen löytymisen Suomesta ennustin jo yli. 10:n vuotta sitten.

Uusimmat

Suosituimmat