Sivut

Kommentit (143)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä18794

jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
OJP. kirjoitti:
- Jussipussilta olisin kysynyt Mikä rooli ihmisen uskolla ja omalla tunnolla on tässä synti, syyllisyys asiassa ?

Tässä on kohtuu hyvin selitetty uskontojen mahdollinen hyöty evoluution näkökulmasta?

"the heart of religion was not its belief system or even its moral code, but its ability to generate collective effervescence: intense, shared experiences that unify individuals into cooperative social groups. Religion, Durkheim argued, is a kind of social glue, a view confirmed by recent interdisciplinary research."

https://bigthink.com/culture-religion/religion-is-about-emotion-regulati... k

Uskomusten ei taravitse olla kaikkineen totta riittää että ne edesauttaa toimivien ja yhteistyökykysten ryhmien muodostumista. Toki ongelmaksi saattaa sitten muodostua toisin ajattelevat ryhmät...

Onko termiitit ja mesipistiäiset siis tuon mukaan uskonnollisia?

Kokeile joskus sellaista että yrität katsoa miten asiat on etkä siten miten haluaisit niiden olevan.

Ehkä kannattaa soveltaa ensin itseensä ennen kuin alkaa muita neuvomaan.

Kirjoitat kuten  minä.

Mutta minä ymmärrän yksilöllisen vaihtelun ja sen, että jokainen psykologian vahvistamaton hypoteesi ei ole kiveen hakattu jokaista ihmistä koskeva fakta.

Muutenkin on tieteeksi hyvin epämääräistä mutuilua, verrattavissa teologiaan.

Sinä voit neutraloida periaatteessa kaikki argumentit vetämällä rajan riittävän korkealle. Se on yksi keino suojautua epämiellyttäviä argumentteja vastaan.

Ja ilmeisesti selvä osoitus minut vallanneesta lamauttavasta kuolemanpelosta. =D

MJ

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57382

Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
OJP. kirjoitti:
- Jussipussilta olisin kysynyt Mikä rooli ihmisen uskolla ja omalla tunnolla on tässä synti, syyllisyys asiassa ?

Tässä on kohtuu hyvin selitetty uskontojen mahdollinen hyöty evoluution näkökulmasta?

"the heart of religion was not its belief system or even its moral code, but its ability to generate collective effervescence: intense, shared experiences that unify individuals into cooperative social groups. Religion, Durkheim argued, is a kind of social glue, a view confirmed by recent interdisciplinary research."

Uskomusten ei taravitse olla kaikkineen totta riittää että ne edesauttaa toimivien ja yhteistyökykysten ryhmien muodostumista. Toki ongelmaksi saattaa sitten muodostua toisin ajattelevat ryhmät...

Kokeile joskus sellaista että yrität katsoa miten asiat on etkä siten miten haluaisit niiden olevan.

Kirjoitat kuten  minä.

Mutta minä ymmärrän yksilöllisen vaihtelun ja sen, että jokainen psykologian vahvistamaton hypoteesi ei ole kiveen hakattu jokaista ihmistä koskeva fakta.

Henkilöitä voidaan testata kontrolloiduissa olosuhteissa ja katsoa mahdollisa muutoksia teoissa ja käytöksessä, vastauksissa. Siitä sitten tehdään johtopäätöksiä ja tietyntasoisia yleistyksiä. Näin se etenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä57382

Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
OJP. kirjoitti:

Kirjoitat kuten  minä.

Sinä voit neutraloida periaatteessa kaikki argumentit vetämällä rajan riittävän korkealle. Se on yksi keino suojautua epämiellyttäviä argumentteja vastaan.

Ja ilmeisesti selvä osoitus minut vallanneesta lamauttavasta kuolemanpelosta. =D

Sen kun tietäisi. Mutta emme me tiedä.

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

jussipussi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
Atheists And Highly Religious People Are The Least Scared of Death, Study Reveals

https://www.sciencealert.com/if-you-re-extremely-religious-or-an-atheist... .

Miksi näin? Epävarmuus maailmankuvasta nostaa kuolemanpelkoa?

Ateisti on varma että se siitä ja uskovaiset jatkavat rientojaan taivaan valtakunnassa? Itse kuitenkin olen 99% varma että elämä päättyy kun se päättyy niin lopullisesti. Mutta leikin ajatuksella, 1% riittää siihen. Voiko joku olla 100% varma asiasta? Edes sinä? Loogisesti ajateltuna se on kerrasta poikki ja aine kiertoon uudestaan (Ja ei ole aineetonta sielua). Jaan näkemysen varmaan monien kanssa täällä. Mutta oman kuolevaisuuden tiedostaminen ehkä myös saa arvostamaan elämää. On vaikea tappaa itseään koska huominen voi, kumma kyllä, olla parempi. Harrastelija itsemurhakandidaattina voin sanoa, että oman elämänsä päättäminen on yksi vaikeimpia asioita, joita ihminen voi tehdä. Kuitenkin monet siihen päätyvät. Tilastoja vain siivotaan nykyään ettei todellisuus paljastuisi.

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57382

Kissatäti kirjoitti:
Jussipussilla on jonkinsorttinen valheellinen konsensusvaikutus, luulisin.

Laita seuraavalla kerralla suoraan minulle eikä kuorolle. Suht. Ikävää luea näitä kuoron kautta meneviä kommentteja minulle.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57382

Deimos kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
Atheists And Highly Religious People Are The Least Scared of Death, Study Reveals

Harrastelija itsemurhakandidaattina voin sanoa, että oman elämänsä päättäminen on yksi vaikeimpia asioita, joita ihminen voi tehdä. Kuitenkin monet siihen päätyvät. Tilastoja vain siivotaan nykyään ettei todellisuus paljastuisi.

Eihän se "saa/voi "olla helppoa muutehan me ei lajina oltaisi edes hengissä, Meidän "pitää" roikkua täällä kynsin ja hampain ja ne jotka ovat roikkuneet ovat jatkaneet sukua jne. selviytyjät selviää suvunjatkamisen asti.

Porukka on karsitunut tällaisiksi selviytyjiksi. "Evoluutio tykkää".

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57382

Minijehova kirjoitti:
Huvittavinta tässä on se, että JP itse ei pelkää kuolemaa ja syö siksi lauantaimakkaraa, mutta kaikki muut ajattelevat ainoastaan kuolemaansa. =D
Missä minä olen sulkenut itseni joukosta pois. Launtaimakkara & Co oli sarkastinen heitto raspulle.

Ei minun ampumiseni hävitä näitä perusargumentteja.

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

jussipussi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Deimos kirjoitti:

Harrastelija itsemurhakandidaattina voin sanoa, että oman elämänsä päättäminen on yksi vaikeimpia asioita, joita ihminen voi tehdä. Kuitenkin monet siihen päätyvät. Tilastoja vain siivotaan nykyään ettei todellisuus paljastuisi.

Eihän se "saa/voi "olla helppoa muutehan me ei lajina oltaisi edes hengissä, Meidän "pitää" roikkua täällä kynsin ja hampain ja ne jotka ovat roikkuneet ovat jatkaneet sukua jne. selviytyjät selviää suvunjatkamisen asti.

Porukka on karsitunut tällaisiksi selviytyjiksi. "Evoluutio tykkää".

Lisätään nyt vielä että itsemurha on marginaalista. Kun laskee miten paljon sodat karsivat populaatiota, on paljon mukavempaa tappaa muita lajitovereita kuin itseään.

Joissakin kulttuureissa kuolema on hitsattu täysin kulttuuriin. Selasin juuri mayoista kertovaa wikiä. Meksikossa on vieläkin alueen alkuperäiskulttuureilta perittyä perintöä kuoleman suhteen. Eivätkä ole ainoita. Muistaakseni shintolaisuudessa myös palvotaan edesmenneitä ja pelätään "kameja". Meillä kuolema on saatu niin kliiniseksi, ettet vältämättä kuolemaa kohtaa elämäsi aikana. Ehkä länsimaissa on enemmän tapana piilottaa kuolema "tabuna". Sitä ei saa ajatella. Toinen isoäitini kuoli silmieni edessä. Toista isoisääni olisi ollut mahdollista mennä katsomaan kuoleman jälkeen, en mennyt.

Täällä on myös pitkät perinteet kuolemalla. Saunassa synnyttiin ja sinne kuolleet vietiin pesulle ja säilöön hautajaisiin asti. Mökilläni on kuvia avoimista arkuista joissa on sukulaisiani. Ehkä kuoleman pitäisi olla arkipäiväisempi asia nyky yhteiskunnassa.

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä18794

jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Huvittavinta tässä on se, että JP itse ei pelkää kuolemaa ja syö siksi lauantaimakkaraa, mutta kaikki muut ajattelevat ainoastaan kuolemaansa. =D
Missä minä olen sulkenut itseni joukosta pois. Launtaimakkara & Co oli sarkastinen heitto raspulle.

Ei minun ampumiseni hävitä näitä perusargumentteja.

Ai persumeiningillä? Ristiriidan ilmaantuessa vitsi, vitsi.

MJ

ID10T
Seuraa 
Viestejä8979

Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Lainaus:
Niin se kuolemanpelko ajattaa. Mahdollisesti kaikkien uskontojen juurisyy.

Niin tai uskonnot aiheuttavat kuolemanpelon, kun kuvitellaan että tuntematon henkimaailma odottaa, joka varmaan uskonnollisuuteen sairastuneilla aiheuttaa muitakin pelkoja ja turvaa haetaan sitten uskonnosta.

Pahuus, itsekkyys ja itseensä uskominen se kuolemanpelon aiheuttaa, todistaahan sen se, että naiset elää vanhemmiksi.

Eihän tuon syyseuraus nyt niin vaikea ole ymmärtää? Mitä enemmän ihminen jotain pelkää, sitä motivoituneemmin  sitä välttelee.

Tämä on selvä kuin pläkki, mutta edeltävä itseltäsi lainaamasi osuus ei.

Jaa, ateistinen tunnetila sitten, että  kuoleman kohdalla sitten sama mekanismi ei toimikkaan?

Mikä mekanismi? Kuolemanpelon aiheuttama kuoleman välttely vai kuolemanpelon syyt, joita keksit taas omasta päästäsi?

Kyllähän kuolemanpelollekin syy on, eikä tyhjästä putkahda kuin ateistien tietoisuus tai monoteistien sielut. Kumpikohan aiheuttaa kuolemanpelkoa enemmän, se että kuoleman jälkeen on mukavaa, vai se että kadotusta tai kärsimystä, tai että se rakas minä ja ego katoaa ja häviää kokonaan?

Tuossahan oli jo kolme vaihtoehtoa, mutta itse uskon kolmannen vaihtoehdon toteutuvan. En pelkää valojen sammumista, se tapahtuu sitten kun sen aika on. Harmittaahan tämä elämän rajallisuus, mutta ei se pelkäämällä pitene.

Mitä kysmykseesi mekanismin toimivuudesta tulee, niin en edelleenkään ymmärtänyt sitä.

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

ID10T kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Lainaus:
Lainaus:
Niin se kuolemanpelko ajattaa. Mahdollisesti kaikkien uskontojen juurisyy.

Niin tai uskonnot aiheuttavat kuolemanpelon, kun kuvitellaan että tuntematon henkimaailma odottaa, joka varmaan uskonnollisuuteen sairastuneilla aiheuttaa muitakin pelkoja ja turvaa haetaan sitten uskonnosta.

Pahuus, itsekkyys ja itseensä uskominen se kuolemanpelon aiheuttaa, todistaahan sen se, että naiset elää vanhemmiksi.

Eihän tuon syyseuraus nyt niin vaikea ole ymmärtää? Mitä enemmän ihminen jotain pelkää, sitä motivoituneemmin  sitä välttelee.

Tämä on selvä kuin pläkki, mutta edeltävä itseltäsi lainaamasi osuus ei.

Jaa, ateistinen tunnetila sitten, että  kuoleman kohdalla sitten sama mekanismi ei toimikkaan?

Mikä mekanismi? Kuolemanpelon aiheuttama kuoleman välttely vai kuolemanpelon syyt, joita keksit taas omasta päästäsi?

Kyllähän kuolemanpelollekin syy on, eikä tyhjästä putkahda kuin ateistien tietoisuus tai monoteistien sielut. Kumpikohan aiheuttaa kuolemanpelkoa enemmän, se että kuoleman jälkeen on mukavaa, vai se että kadotusta tai kärsimystä, tai että se rakas minä ja ego katoaa ja häviää kokonaan?

Tuossahan oli jo kolme vaihtoehtoa, mutta itse uskon kolmannen vaihtoehdon toteutuvan. En pelkää valojen sammumista, se tapahtuu sitten kun sen aika on. Harmittaahan tämä elämän rajallisuus, mutta ei se pelkäämällä pitene.

Mitä kysmykseesi mekanismin toimivuudesta tulee, niin en edelleenkään ymmärtänyt sitä.

Eivät tyhjästä, koska aivot eivät ole tabula rasa edes syntyessä. Mutta mitään sielukaivoa ei kai ole josta sielu tulee kehoon kun on tarvis. Kadotus ja kärsimys ovat täällä, eivät kuoleman jälkeen. Tai miten sen ottaa. Voihan täällä olla mukavaakin. Harpun soitto ikuisuuksiin ei kuulu mieliharrasteisiini.

Mutta aina on se 1% tai vähemmän jolla leikkiä mielikuvituksen kanssa. Todellisuus vain saattaa olla kovin armoton. En pelkää kuolemaa, minä pelkään elämää.

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

Onkos jussipussilla edes promillea millä makustella? Vai onko 100% että kerrasta poikki (Tarja Ylitalo)?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä18794

Kimmo K kirjoitti:
Joo. Ei kuolemaa voi hylätä kuin saduissa.  Pakollinen ihan jokaiselle vaikka olis kuinka hyvä mielikuvus tahansa.

Tuo on yksi kantavia syitä miksi en usko kaikkien sitä ajattelevan 24/7. Jokainen tietää sen tulevaksi, joten miksi murehtia itsestäänselvyyksiä?

En vain ymmärrä tuota kuolemanpelkotyöntymistä. En nyt enkä jatkossa.

MJ

Kimmo K
Seuraa 
Viestejä90

Karkeasti sanottuna kyllä. Mutta tarkemminsanottuna uskoo että sillä on tietty ostovoima. Vaikka että se vastaa tiettyä määrää kultaa. Ei niin että uskoo että tyyliin 10 kiveä on  10 kiveä. Vaan että 10 kiveä vastaa tiettyä määrää harvinaista metallia jota ei tehdä tyjästä kuten euroja pankeissa.  Eli uskonto se on.

Kimmo K
Seuraa 
Viestejä90

Kimmo K kirjoitti:
Karkeasti sanottuna kyllä. Mutta tarkemminsanottuna uskoo että sillä on tietty ostovoima. Vaikka että se vastaa tiettyä määrää kultaa. Ei niin että uskoo että tyyliin 10 kiveä on  10 kiveä. Vaan että 10 kiveä vastaa tiettyä määrää harvinaista metallia jota ei tehdä tyjästä kuten euroja pankeissa.  Eli uskonto se on.

Siis ton piti olla jussipussille kun viisasteli et onko uskonto jos uskoo että 10 euroa on 10 euroa.

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

Deimos
Seuraa 
Viestejä11403

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat