E=mc^2 ja minun energiani

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En ole fyysikko enkä matemaatikko, joten antakaa anteeksi.

Eli Energia = Massa * Valon nopeus potenssiin 2 ?

Painan noin 80Kg ja valon nopeus on noi 300 000 km/s (300 000 000 m/s).

Eli mikäli kaikki minun massani muuttuisi energiaksi:
E=80Kg*300 000 000m/s ^2 ?
E = 7.2 * 10^20 Nm
Joka vastaisi siis noin 1,7 * 10^17 Kilotonni Tnt:tä? Ja Hiroshima vastasi 13 kilotonnia tnt:tä..

Meneekö se ihan noin? Tiedän että minut olisi "mahdotonta" muuttaa massaksi, mutta teoriassa noin?

Kommentit (4)

Vierailija
titsarforme
En ole fyysikko enkä matemaatikko, joten antakaa anteeksi.

Eli Energia = Massa * Valon nopeus potenssiin 2 ?

Painan noin 80Kg ja valon nopeus on noi 300 000 km/s (300 000 000 m/s).

Eli mikäli kaikki minun massani muuttuisi energiaksi:
E=80Kg*300 000 000m/s ^2 ?
E = 7.2 * 10^20 Nm
Joka vastaisi siis noin 1,7 * 10^17 Kilotonni Tnt:tä? Ja Hiroshima vastasi 13 kilotonnia tnt:tä..

Meneekö se ihan noin? Tiedän että minut olisi "mahdotonta" muuttaa massaksi, mutta teoriassa noin?

Jep. Juuri näin se menee, jos sinut pystyttäisiin esim. täydellisesti annihiloimaan fotoni-säteilyksi, niin se olisi näin energeettistä. Käytännössä tämä olisi tosin öhhm. hieman vaikeampaa. Kyseessä ei siis ole kemiallinen energia, kuten TNT:ssä.

Niin, ja anteeksi, olen fyysikko.

Vierailija

Ei mene ihan noin. Linjalla vedystä rautaan vapautuu massasta
noin prosentti energian gammafotonein. Kun otamme huomioon, että neutronien massa on jopa hiukan kasvanut, protonin massasta vapautuu energiana runsaat 2.2 prosenttia eli noin 1/45. Tästä jo noin kaksi kolmannesta fuusiossa heliumiksi.

Olikos kaksi kolmasosaa ihmisruumiin painosta vettä H2O. Hapen massa kuitenkin on tästä 7/8, kun sen atomipaino on 16. Ihmisruumiissa on myös rautaa, josta ei irtoaisi ydinenergiaa ensinkään. Runsas puolet potentiaalisesta ydinnergiasta kuitenkin jää neutroneihin.

Joten, painostasi muuttuisi gammafotoneiksi suuruusluokkaa noin promillen verran, jos kaikki ydinenergiasi saataisiin vapautumaan.
Eli vaikkapa 80 painokilosta siinä 80 grammaa. Kesäkuumalla tai saunassa hikoiletkin huomattavasti enemmän.

Lohdutusta sinulle kuitenkin. Jos edes laskit oikein, sinussa on vapautumiseen mahdollista energiaa 13 Hiroshiman pommiin.

Vierailija
wizard
Miten sen energian saisi (nykytiedon mukaan) vapautettua ilman antiainetta?

Hmm. Koko energiaa ei taida mitenkään, mutta esim. tuttut ydinreaktiot vapauttavat osan siitä (nukleonien sidosenergioiden muutoksen)

Uusimmat

Suosituimmat