rikkihappo 25%-->90%

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli jos alan tislaamaan 25 prosenttista rikkihappoa niin alkaako siinä rikkihappo höyrystyä, jonka sitten tiivistän vai höyrystyykö vesi?

Sivut

Kommentit (16)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Custom Jake
Miksi se on vaarallista? akkuhappo on 25%

Jos sinulle pitää selittää mitä vaarallista on 337 asteisen erittäin reaktiivisen kemikaalin käsittelyssä, kemia ei ole sinua varten. Niitä vaaroja ei kannata oppia yrityksen ja erehdyksen menetelmällä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Yhtä tuttua kemistiä siteeraten: Jos kaikki tietyn ikäiset kersat pantaisiin harrastamaan kemiaa omin nokin, olisi huomattavasti vähemmän tyhmiä aikuisia...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Olisiko niin, että painavan rikkihapon seassa oleva vesi höyrystyy räjähdyksenomaisesti, kun se alkaa höyrystyä? Ainakin raakaan happoon kaadettu vesi kiehuu happoa räiskyttäen.

Jos minä poistaisin vettä rikkihaposta, tekisin sen kuparisulfaatilla, josta on poistettu kidevesi. Mutta tuo tuli varmasti muuntuneena keinona jostain 35 vuoden takaa. Ei taida onnistua. Taisi olla niin että absoluuttinen alkohooli saatiin tuolla systeemillä aikaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

No osaisiko joku kertoa sitten turvallisemman keinon hankkia 90% rikkihappoa. Turhaan sanotte että mene apteekkiin kun ne ei sitä minulle anna.

Vierailija
Paul M
Olisiko niin, että painavan rikkihapon seassa oleva vesi höyrystyy räjähdyksenomaisesti, kun se alkaa höyrystyä? Ainakin raakaan happoon kaadettu vesi kiehuu happoa räiskyttäen.

Jos minä poistaisin vettä rikkihaposta, tekisin sen kuparisulfaatilla, josta on poistettu kidevesi. Mutta tuo tuli varmasti muuntuneena keinona jostain 35 vuoden takaa. Ei taida onnistua. Taisi olla niin että absoluuttinen alkohooli saatiin tuolla systeemillä aikaan.

Rikkihappo muuttaa alkoholista dietyylieetteriä, mutta ei välttämättä alhasissa lämpötiloissa.

Vierailija
Custom Jake
No osaisiko joku kertoa sitten turvallisemman keinon hankkia 90% rikkihappoa. Turhaan sanotte että mene apteekkiin kun ne ei sitä minulle anna.
Onko sulla 25% rikkihappoa?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Rikkihapon vesiliuoksesta höyrystyy vesi, ja jollen ihan väärin muista, niin tuolla tavalla päästään jonnekin 98 % seutuville happopitoisuudessa. Jos rikkitrioksidia on enemmän, niin se höyrystyy, jolloin saadaan sama seos.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Custom Jake

Osta kemikaalitukusta happotynnyri (perusta tarvittaessa pöytälaatikkofirma, jos alueesi tukut eivät myy yksityiselle). Turvallista rikkihapon käsittely ei kuitenkaan tuolla tietopohjalla voi olla, eli edelleen on parempi unohtaa koko juttu.

Kyllä ne apteekissakin happoa myyvät, jos sinulla on joku perusteltu tarve. Ilmeisesti tässä tapauksessa ei sellaista ole.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
borri317
Paul M

Rikkihappo muuttaa alkoholista dietyylieetteriä, mutta ei välttämättä alhasissa lämpötiloissa.

Kyse oli kidevedettömän kuparisulfaatin käyttämisestä veden poistamiseen. Ei alkoholin ja rikkihapon lantraamisesta.

Mutta tuotakaan ei pidä kokeilla. On oletettava, että räiskyy jos rikkihappoon lisää jotain, vaikka kidevedetöntä kuparisulfaattia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
borri317
Paul M

Kyse oli kidevedettömän kuparisulfaatin käyttämisestä veden poistamiseen. Ei alkoholin ja rikkihapon lantraamisesta.

Mutta tuotakaan ei pidä kokeilla. On oletettava, että räiskyy.

Ei räisky.

Vierailija
Neutroni
Custom Jake

Osta kemikaalitukusta happotynnyri (perusta tarvittaessa pöytälaatikkofirma, jos alueesi tukut eivät myy yksityiselle). Turvallista rikkihapon käsittely ei kuitenkaan tuolla tietopohjalla voi olla, eli edelleen on parempi unohtaa koko juttu.

Kyllä ne apteekissakin happoa myyvät, jos sinulla on joku perusteltu tarve. Ilmeisesti tässä tapauksessa ei sellaista ole.

Näin on varmasti parasta tehdä, rikkihaposta ei kannata tehdä vahvempaa, varsinkin jos ei edes tiedä kuinka se tapahtuu, sen verran voin kuitenkin kertoa, että jos on litra 25% rikkihappoa, siihen on ehdottomasti sekoittettava vähintään 1,2 kg kuparisulfaattia ennen kuin kuumentaa sitä, muuten saattaa sattua iso vahinko.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat