Luettavaa kesäksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä lähdössä viettämään kesälomaa maaseudun rauhaan, ja niin mukavaa kun onkin päästä vähäksi aikaa eroon 'sivistyksen parista', ajattelin raahata nipun luettavaa mukaani, vaikkapa sadepäivien varalle. Mukavampaa myös matkustaa pitkiä matkoja, kun on jotain luettavaa.

Vielä täytyisi keksiä, minkä teoks(i)en parissa sitä kuluttaisi aikaansa, ja päätin kysellä vinkkiä myös Tiede-palstalaisilta. Moni täällä varmaan tietää, ja on lukenut mielenkiintoista kirjallisuutta.

Tieto-/kaunokirjallisuutta, dekkareita, yhteiskunta-, historia-, tai sci-fi-kirjoja? Fantasia-, tai sarjakuva-kirjoja, filosofiaa, mitä vain. Aihe on vapaa.

Ehkäpä tästä threadista olisi hyötyä ja huvia myös muillekin palstalaisille? Mielipiteitä, kokemuksia ja suosituksia voisi vaihtaa luetuista kirjoista, jne. Mielellään nimen lisäksi voisi mainita vaikkapa kirjan aiheestakin lyhyesti.

Ehdotuksia otetaan vastaan..

Kommentit (15)

Vierailija

Ota pinkka aku-ankka lehtiä, pinkka aku-ankka-kirjoja, pinkka aku-ankka-taskareita sekä kaikkea muuta samaan genreen liittyvää.

Vierailija

Muutoin kyllä ovat mukavaa luettavaa, mutta ne on tullut luettua jo niin monta kertaa, että tahtoo muistaa jo lehden ulkoa, kun ensimmäisen sivun aloittaa.

Yksi vaatekomero täynnä kyseisiä taskareita ja lehtiä. Jostain vuodesta '57 lähtien löytyy noita Aku Ankan vuosikertoja, aina tuonne vuosituhannen pintaan asti, jolloin lopetin kestotilauksen. On muuten Aku-lehtien laatu huonontunut sitten viime lukemani. Hammaslääkärissä luin jotain uusinta irtonumeroa, ja kyllä ne vanhat Akut päihittävät nuo uudet lehdet sata-nolla.

Vierailija

Tulostele Tiede-forumin päättymättömiä väittelyitä. Tiedät itse paljonko tarvitset, ja se määrä kyllä löytyy.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Samaa mieltä, itsekin lopetin oman kestotilaukseni vuonna 2001 juurikin lehden laatutason heikkenemisen myötä... viime vuosina ainoita ostamisen arvoisia Ankka-tuotteita ovatkin olleet Don Rosan mestarilliset tarinat yksiin kansiin koottuina.

Näiden kirjojen ohella voin suositella kesälukemiseksi myös kevyttä kenttälukemistoa à la Alivaltiosihteeri.

Nervus rerum

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Itse luin tuossa ennen joulua Terry Pratchettin kaikki Kiekkomaailma-kirjat jotka on suomennettu, ja voisin kuvitella, että jos pitää iloisesta fantasiaparodisasta, niin noiden opusten kanssa kesäloma sujuu rattoisasti.

Nyt päätin ryhtyä jonninmoiseksi masokistiksi, ja lukea jotain mikä nuorena tuli kahlattua läpi, elikkä Henry Millerin koko suomennettu tuotanto kirjeenvaihtoineen. Kravun kääntöpiiri meni kahdessa päivässä, mutta Kauriin kääntöpiiri jo hirtti kiinni, mutta kyllä minä sen selvitän... jos ei muuten niin suomalaisella sisulla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Lue Neil Gaimanin koko tuotanto. Sitä ei ole paljon, mutta se on laadukasta ja viihdyttävää. Aloita vaikka American Godsista, niin saat mahtavan alun

Vierailija

Itse luen parhaillaan (taas kerran) linunradan käsikirjaa liftareille.

Yksi hauskimmista kirjoista jota olen lukenut

Vierailija

Wheel Of Time-sarja. Englanniksi saatavilla ainakin 11 osaa, suomennettu 9 ensimmäistä. Muutenkin kannattaa ottaa mieluummin englanninkielistä/jotain muuta. Lukemiseen menee enemmän aikaa ja kielitaito kohenee samalla. Tuo WOT:kin sisältää n. 800 sivua/kirja, eli luettavaa kyllä riittää.

Vinkkinä: Jos asut Helsingissä, niin kannattaa vierailla Fantasiapeleissä. Siellä on saatavilla laajat valikoimat scifiä, fantasiaa ja mangaa englanniksi, ja jonkin verran myös suomeksi. Lisäksi englanniksi kun ostaa, niin saa huomattavasti halvemmalla. Esimerkiksi Pratchettin kirjat maksavat siellä noin 10-15 euroa/kappale, ja WOT n. 10€/kpl. Suomeksi Ajan pyörä maksaa melkein 30€/kpl(jos oikein muistan) ja lisäksi ne on hajotettu useampiin osiin suomeksi olevissa painoksissa.

Täältä lisää infoa kyseisestä liikkeestä. Toimipaikkoja löytyy näköjään muualtakin kuin Helsingistä.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

Tuossa hiljattain imaisin tosiaan Dan Brownin kirjan, [size=100:20nabtj4]Meteoriitti[/size:20nabtj4]. Oivallinen tiede.fi:läisen valinta. Myönnettäköön, että DB:llä on tapana kadottaa hieman otettaan aina kirjan lopussa James Bond tyliin, (kuten teoksissaan sekä Da Vinci koodi että Enkeleitä ja demoneita), saattoi se tässä tapauksessa, jopa hieman tasapainottaa kirjailijan asiantuntevaa paneutumista faktoihin tiedustelu/ase teknologian tuntemuksessa, joka kaikessa teknologisessa suoraviivaisuudessaan olisi muuten ollut liian puhutteleva kun Yhdysvaltain presidentin virka ja koko valtion uskottavuus on maailmanlaajuisesti vaakalaudalla. Oli miten oli, mutta vaikka Dan Brown ei mielestäni ole kaunokirjallisuuden ylintä eliittiä, on hänen asiantuntemus ja paneutuminen teknisiin faktoihin sekä tyylillisesti poikkeuksellinen että vilpittömän luova.

Tässä alkuviikolla nautiskelin John Grishamilta nämä viimeiset(?) eli Viimeinen valamies ja Armahdus, jotka olivat myös oikein viihdyttäviä.

Ensimmäisessä, [size=100:20nabtj4]Viimeinen valamies[/size:20nabtj4] (*) tehdään suhteellisen syväluotaava tutkielma - reportterin silmin - jenkkilästä, eteläisestä pikkukaupungista ja sen reaktioista tapahtuneen silmittömän rikoksen oikeudenkäyntiin ja tämän aiheuttamiin jälkimaininkeihin, aina pisteeseen, jolloin amerikkalainen lainsäädäntö näyttää oman amerikkalaisuutensa kansalaisten ja lukijoiden oikeustajun edessä. Vaikka teksti on Grishamia tavalla, joka kuvastaa mielestäni hyvin kirjoittaajan omaa suhtautumista Amerikkalaiseen lainsäädäntöön joutuu lukija itse puntaroimaan omaa oikeustajuaan tapahtumista. Tosin kaikessa Grishamilaisessa hitaudessaan tarina vaatii lukijalta vahvan luottamuksen itse kirjailijaan, jossa Grisham ei jätä mitään arvailujen varaan. Viimeinen valamies ei mielestäni jää lukijaltaan missään tapauksessa palkitsematta. Bestseller jenkeissä ja olenhan sentään fäni.

[size=75:20nabtj4](*) Itse asiassa jos lukaisitte kirjan esittelyn linkistä tahi olette tutustuneet kirjan takakanteen, niin tulevaisuus näytti kovin lupaavalta, mikä on sen käänteisessä esittelyssä asiakkaan ja kirjan ostajan näkökulmasta harhaan johtavaa. Ehkäpä vain markkinointikikka asiasta tietämttömien tasolla.[/size:20nabtj4]

Jälkimmäinen eli [size=100:20nabtj4]Armahdus[/size:20nabtj4] oli käsinkosketeltavan todentuntuinen kuvaus tilanteesta, jossa lukija itse joutuu arvioimaan omaa suhtautumistaan piiloutumisesta tappouhan alla. Kirja ilmentää Grishamin taitoja ja luovuutta ehkä parhaimmillaan. Suosittelen.

Nyt olen [size=100:20nabtj4]Kuilun partaalla[/size:20nabtj4] Michael Conellyn tapaan ja noin puolessa välissä kun aloitin vasta eilen. Todella älykkäästi toteutetttu juoni varsin banaalin aiheen ympärillä, ainakin tähän asti luettuani...
[size=84:20nabtj4](Kahden viimoitteisen osalta sanottakoon, että olen lähinnä haukkonut henkeäni sillä olen vasta saanut ne päätökseen ja teoksien psygologia kiinnostaa vielä liikaa)[/size:20nabtj4]

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Suomen- ja maailman historian pikkujättiläiset. Reilut 2000-sivua historiaa ja hauiksetkin saa treeniä kun kantelee viiden kilon painoisia opuksia.

Vierailija

Haluatko kevyttä kesälukemista? Tee samoin kuin minä ja lue joitain vanhoja Agatha Christien klassikoita. Miellyttävän nostalgisia ja omalla tavallaan tyylikkäitä. Philip K. Dickin jotkut kirjat ovat hyviä, varsinkin ne jotka pohjautuvat hänen oman elämänsä huumekokeiluihin. Hunter S. Thompsonin klassikkoteos Fear and Loathing in Las Vegas: A Savage Journey to the Heart of the American Dream kannattaa myös lukaista. Jos haluat jotain raskaampaa aloita vaikka Martin Heideggerin Oleminen ja aika kirjasta. Kreikan ja latinan alkeet olisi hyvä osata samoin kuin saksan kielen merkitysvivahteet. Vaikkei ymmärtäisikään kaikkea niin kannattaa kirja silti vilkuilla läpi.

Vierailija

Kiitän vihjeistä. Monenlaista luettavaa on jo ehdoteltukin, ja lisää saa laittaa.

Itse olen tässä kesän mittaan lukenut pitkästä aikaa Tolkienin Hobitin, se jaksaa aina viihdyttää. Myös Linnan toisen teoksen, Mustan Rakkauden tuossa lukaisin. Kahlasin läpi myös Friedrich Durrenmattin kirjoittaman elämänkertamaisen Kapinallinen / Kuunpimennys. Vaikkei se minulle tyypillistä luettavaa ollutkaan, niin se kuuluu tämän kesän päämäärääni. Yritän tässä nimittäin selvittää tieni läpi mahdollisimman erilaisista teoksista kesän aikana. Kaunokirjallisuudesta vähän painavampaankin sanaan.

Saa nähdä uskaltaisiko sitä ottaa, ja lukea Youngin ja Freedmanin University Physicsin kannesta kanteen. Siinä olisi ainakin urakkaa. Myös Antti Makaran kirjoittaman "Rajat eivät pidätä" haluaisin lukea, jos vain sen jostain käsiini saan. Kirjansa kertoo miehen omakohtaisesta pakomatkasta Neuvostoliitosta, Stalinin vainojen aikoihin. Olen joskus tavannut Makaran itsensä, ja vastikään sain tietää, että hän on kokemuksistaan kirjankin kirjoittanut.

wizardille,
kyllähän Fantasiapelit on tuttu liike, kiitoksia vain vinkistä. Viimeksi siellä käydessäni en ostanut kuitenkaan kirjaa, vaan hupaisan seurapelin, nimeltään Fluxx.

Vierailija
Teje
Kiitän vihjeistä. Monenlaista luettavaa on jo ehdoteltukin, ja lisää saa laittaa.

Itse olen tässä kesän mittaan lukenut pitkästä aikaa Tolkienin Hobitin, se jaksaa aina viihdyttää. Myös Linnan toisen teoksen, Mustan Rakkauden tuossa lukaisin. Kahlasin läpi myös Friedrich Durrenmattin kirjoittaman elämänkertamaisen Kapinallinen / Kuunpimennys. Vaikkei se minulle tyypillistä luettavaa ollutkaan, niin se kuuluu tämän kesän päämäärääni. Yritän tässä nimittäin selvittää tieni läpi mahdollisimman erilaisista teoksista kesän aikana. Kaunokirjallisuudesta vähän painavampaankin sanaan.

Saa nähdä uskaltaisiko sitä ottaa, ja lukea Youngin ja Freedmanin University Physicsin kannesta kanteen. Siinä olisi ainakin urakkaa. Myös Antti Makaran kirjoittaman "Rajat eivät pidätä" haluaisin lukea, jos vain sen jostain käsiini saan. Kirjansa kertoo miehen omakohtaisesta pakomatkasta Neuvostoliitosta, Stalinin vainojen aikoihin. Olen joskus tavannut Makaran itsensä, ja vastikään sain tietää, että hän on kokemuksistaan kirjankin kirjoittanut.

wizardille,
kyllähän Fantasiapelit on tuttu liike, kiitoksia vain vinkistä. Viimeksi siellä käydessäni en ostanut kuitenkaan kirjaa, vaan hupaisan seurapelin, nimeltään Fluxx.

Tuo Fluxx vaikutti aika kivalta.

Uusimmat

Suosituimmat