Neekeri-sana

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mikä siitä neekeri-sanasta tekee niin pahan että heti ollaan poliisille soittelemassa jos kertoo sanan neekeri.

Mistä johtuu että sana neekeri on nykyään negatiivinen?

"Alun perin sana neekeri tulee suomenkieleen ruotsin kautta latinan sanasta niger, musta, joten alkuperäiseltä merkitykseltään se on neutraali ja itseasiassa samaa tarkoittava kuin hyväksytympi musta. Kielen kehittyessä sanojen sisältö ja varsinkin sävy ovat kuitenkin erkautuneet toisistaan."

Kuitenkin nykyään ihmiset käyttävät sanaa neekeri vaikka eivät halua halveksia tummaihoisia.

Miksi siis asiasta on tehny negatiivinen juttu.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Onko kohteliasta "haukkua" eskimoita eskimoiksi?
-tai intiaaneja intiaaneiksi?
-tai lappalaisia lappalaisiksi?
..ja neekereitä neekereiksi?

Paljon melua tyhjästä ..kai tälläkin joku leipänsä tienaa.

Vierailija
tiäremiäs
Mistä johtuu että sana neekeri on nykyään negatiivinen?

Elävä kieli kuten suomi muuttuvat. Tulee uusia sanoja ja vanhoja poistuu ja niiden merkitys muuttuu. Luulen että neekeri-sanan muutos on kopioitu meille englannin nigga-haukkumasanasta. Sielläkin negroid oli neutraali sana jokin aika sitten.

Eri asia on sitten se, miksi neekeristä on tullut haukkumasana. En minä tiedä, tuskin sitä kukaan tietää. Arveluja voi esittää.

Jos haluaa antaa itsestään sivistyneen kuvan, välttää neekeri-sanan käyttöä. Vanhukset, juntit (sivistymättömät, ei viittaa asuinpaikkaan)käyttävät sitä ja tietysti rasistit.

Vierailija

Se taitaa johtua siitä, että silloin kun sanaa Nigger käytettiin hyväksytysti, niin se myös tarkoitti alempiarvoista ihmistä, oikeastaan eläintä. Heidän käyttämisensä orjina perusteltiin nimenomaan sillä, ettei heitä ajateltu ihmisiksi ollenkaan.
Joten kun nykyään puhutaan neekeristä (suora lainaus sanasta Nigger) niin se viittaa mustaihoiseen alempiarvoisena ihmisenä. Toki vanhat ihmiset saattavat käyttää sitä tottumuksesta, ilman mitään loukkausta tarkoituksena.

Vierailija

Koska ihmiset, jotka eivät ymmärrä tällaisia eettisiä kysymyksiä, eivät hyväksy toimintaasi, vaikka kuinka yrittäisit olla objektiivinen puhuessasi joidenkin ihmisten ominaisuuksista, jotka koetaan vieroksuttaviksi, jolloin kaikki ominaisuuteen puuttuminen pyritään kitkemään. Mikä huvittavinta, vaikka kuinka kutsuisi "neekeri" -sanan käyttäjää rasistiksi, tuollainen sensuurimainen ilmaisujen vääntäminen on sitä rasismia itsessään, koska osoittaa sensuurinharrastajan olevan itse sitä mieltä, että ominaisuus on huono ja vaatii hienovaraisuutta käsittelyssä. Samalla sensuuri tekee sanoille uuden arvon.

Ensin on vammainen, sitten on liikuntarajoitteinen, sitten on x -tavalla rajoittunut jne.

Minulle on turha valittaa siitä, että pidän vähemmistövitseistä ja käytän sanoja "homo" ja "neekeri", vaikka en pätkääkään yritä antaa negatiivista kuvaa.

Vierailija

Neekeri-sanan asiallisia synonyymejä= Kulttuurinrikastuttaja, savannien soturi, ylöspidönhakija, lakupetri, tummaihoinen, valkoluinen nahkansa polttanut hula-hula-ukko, aave,joka pimeässä vaeltaa, sosiaaliluukun saranoiden rasvaaja, värivirheetön, hiililaivan kersantti, öljynporaaja. Värikäs taskuvaras, mustamunainen kevyesti väkisinmakaaja...

Onhan noita. Ei ole pakko käyttää sanaa neekeri, neekeristä joka on ollut tuhat sukupolvea neekeri.

Vierailija

Hyvä kysymys tiäremies. Itse olen joskus ihmetellyt aivan samaa. Ja tästä ollaan kavereiden kanssa joskus käyty keskustelujakin.

Todellakin, ruotsin kielestähän tuo sana on meille lainattu. Espanjan kielessä 'negro', latinaksi 'niger'.

Minä en ole sitten pätkääkään rasistinen ihminen, päinvastoin. Minusta on vain mukavaa tutustua ja jutella erilaisia kulttuureja edustavien ihmisten kanssa. Silti käytän ajoittain 'neekeri'-sanaa, enkä tarkoita sillä mitään pahaa, se tulee vain "automaattisesti". Olenkin aina halunnut saada tilaisuuden kysyä tummaihoiselta ihmiseltä, mikä 'neekeri'-sanassa häntä loukkaa.

Luultavasti syy, miksi tuo nimitys koetaan halventavana, tulee tuon Lätäkön toiselta puolelta, eli Jenkkilästä. Siellähän tunnetusti on tummia ihmisiä syrjitty oikein olan takaa. Siellä kyllä en menisi 'nigger'-sanaa käyttämään, ja ymmärrän täysin, että se koetaan siellä halventavana. Suomessa kun ollaan, en sen sijaan ymmärrä miksi 'neekeri'-sanan käytöstä pitäisi provosoitua. Onko Suomi todellakin niin rasistinen maa, että sanan käyttö koetaan syrjintänä, vai onko kyseessä vain ylireagointi?

Wikipedia: "...The word has had a similar history in languages such as Italian. Today in Italy, using the term "negro" to refer to a black person would be considered a racist insult..."

"...However, in Spanish language countries such as Argentina, Chile and Cuba, negro (negra for females) is a word commonly usually used to refer to friends or people in general, and does not have a racist connotation..."

Joskushan Suomessa on tummaihoisista käytetty sanaa 'murjaani', mikä kalskahtaa ainakin minun korvaani paljon ikävämpänä, ja tuo mieleeni lähinnä 1950-luvun lakritsi-mainokset ja Tatu Vanhasen.

Niin ne ajat muuttuvat, ja sanojen merkitykset sen mukana.

Edit: Nopeat söivät taas näköjään hitaat.

Vierailija
buugie
Mikä huvittavinta, vaikka kuinka kutsuisi "neekeri" -sanan käyttäjää rasistiksi, tuollainen sensuurimainen ilmaisujen vääntäminen on sitä rasismia itsessään, koska osoittaa sensuurinharrastajan olevan itse sitä mieltä, että ominaisuus on huono ja vaatii hienovaraisuutta käsittelyssä. Samalla sensuuri tekee sanoille uuden arvon.

Ensin on vammainen, sitten on liikuntarajoitteinen, sitten on x -tavalla rajoittunut jne.

Sinusta siis neutraalin sanan leimaaminen yksistään tekee siitä paheksuttavan? Neekeri -sanasta on tullut paheksuttava vain siksi, että sen käyttöä on ruvettu tuomitsemaan?

Asia on kuule ihan toisinpäin. Ensin sanasta tulee loukkaava ja sen käyttöä halutaan kitkeä kun sivistyneet ihmiset (toisin kuin sinä) ettei loukattaisi ihmisiä. Neekeri-sana on rasistinen vaikka miten itkisi ja kieltäytyisi hyväksymästä sitä. Se on loukkaava jos se loukkaa. Kokeile vaikka, sano 120-kiloiselle mustalle bodarille että terve neekeri. Sano ettei saa lyödä kun neekeri-sana ei ole loukkaava sinusta. Jostain muusta voi olla, vaikka se tuntuukin uskomattomalta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat