Jos viikon syömättä

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Eli onko terveellistä olla 1 viikon syömättä?

Voiko viikon syömättä oleminen vaurioittaa jotenkin elimiä?

Sivut

Kommentit (19)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Ei sen pitäisi nälkää ja heikotusta kummempaa aiheuttaa terveellä, hyväkuntoisella aikuisella. Diabeetikolle, vanhukselle, pikkulapselle tai valmiiksi nälkiintyneelle tulee ongelmia. Nestettä pitää saada kuitenkin.

Niin kauan kuin rasvaa riittää kehossa, ei ole hädän päivää, kunhan sopeutuu näläntunteeseen ja elimistön energiantuotanto toimii normaalisti. Ei se silti ole mitenkään järkevää tai mukavaa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Meikäläisellä sitä rasvaa riittää ainakin, mutta miksi pitäisi olla viikko kokonaan ilman syömättä, kun voi viikon ajan syödä pelkästään kurkkua, tomaattia, kaalia ja muuta salaattia.

Vierailija

Paastoaminen on tuhansia vuosia vanha hoitotapa. Paaston aikana elimistö puhdistuu kuona-aineista ja mieli "kevenee" ja olotila virkistyy kaikin puolin. Mutta kuten tuossa jo todettiinkin, nestettä pitää saada riittävästi, eli paastoamisen aikana on kiinnitettävä suurta huomiota juomisen (lähinnä veden) määrään ja sokerittomiin (energiattomiin) mehuihin, jotta vitamiinien ja hivenaineiden määrä tulisi turvatuksi.
Takavuosina vietin itse muutaman 7-14 vrk:n mehupaaston ja kokemukseni olivat lähes pelkästään myönteisiä; painoni putosi joka kerran useita kiloja, unentarve väheni paaston aikana kolmanneksen ja tunsin itseni kaikin puolin terveeksi ja virkeäksi. Lisäksi paaston myönteiset vaikutukset kestivät useita kuukausia vielä sen jälkeenkin.

Ensimmäistä paastoaan suunnittelevalle on kuitenkin suositeltava alan kirjallisuutta ennen aloitusta. Monilla alkajilla 2-3:n ensipäivän aikana saattaa esiintyä huimausta ym. huonovointisuutta, joka sitten ehkä johtaa paaston lopettamiseen jo alkuunsa.

Vierailija

Miniohjeet viikon mehupaaston alkajalle:

1. Suunnittele etukäteen, milloin toteutat paaston. Loma-aika saattaa olla paras ratkaisu, mutta töissäkin voi hyvin käydä, jos työ ei ole fyysisesti raskasta tai työn puolesta ei ole "velvollisuuslounaita" yms.

2. Varaa viikon mehutarpeet etukäteen ja laadi (paasto-ohjeiden mukaan) itsellesi paras päivittäinen juontiohjelma. Paaston aikana ei voi juoda "liikaa" vaikka pissalla pitäisi käydäkin useammin, tärkeintä on riittävä nestemäärä.

3. Kevennä ruokailuasi jo useita päiviäsi ennen paastoa.

4. Paaston eka päivänä tyhjennä suolistosi juomalla iso lasillinen glauber-suolaliuosta (apteekista).

5. Opettele päivittäinen peräsuolihuuhtelu ihonlämpöisellä vedellä (halvat tarvikkeet apteekista). Itse en tehnyt huuhteluja läheskään joka päivä, ja ongelmia ei silti ollut.

6. Suunnittele etukäteen mihin syömisestä vapautuvan energiasi purat. Liikunta, pitkät kävelylenkit yms. ovat varsin suositeltavia. Myö muu toimeliaisuutesi lisääntyy, joten harrasta kaikkea kivaamistä pidät. Unen tarpeen vähetessä kuuntele vaikka mielimusiikkiasi tai lue kirjoja.

7. Paaston lähetessä loppuaan, on tärkeää että syöminen aloitetaan vähitellen ja hyvin sulavin annoksin. Parin eka päivän aikana on parasta syödä vain velliä, kevyitä puuroja sekä marjasoseita. On maltettava olla ylensyömättä, koska hillitön nälkä saattaa ikeä päälle ja liika syöminen aiheuttaa todennäköisesti pahoinvointia, koska ruonasulatusjärjestelmä on opetellut tulemaan toimeen ilman kiinteää ravintoa.

Ihmeellisintä minulle on aina ollut se, että nälän tunne katoaa parin eka päivän aikana. Nälkä palaa vasta sitten, kun alat vähitellen syödä ja veren sokeritaso ylittää nälkäkynnyksen.
6.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Tarkkailija
Miniohjeet viikon mehupaaston alkajalle:

1. Suunnittele etukäteen, milloin toteutat paaston. Loma-aika saattaa olla paras ratkaisu, mutta töissäkin voi hyvin käydä, jos työ ei ole fyysisesti raskasta tai työn puolesta ei ole "velvollisuuslounaita" yms.

2. Varaa viikon mehutarpeet etukäteen ja laadi (paasto-ohjeiden mukaan) itsellesi paras päivittäinen juontiohjelma. Paaston aikana ei voi juoda "liikaa" vaikka pissalla pitäisi käydäkin useammin, tärkeintä on riittävä nestemäärä.

3. Kevennä ruokailuasi jo useita päiviäsi ennen paastoa.

4. Paaston eka päivänä tyhjennä suolistosi juomalla iso lasillinen glauber-suolaliuosta (apteekista).

5. Opettele päivittäinen peräsuolihuuhtelu ihonlämpöisellä vedellä (halvat tarvikkeet apteekista). Itse en tehnyt huuhteluja läheskään joka päivä, ja ongelmia ei silti ollut.

6. Suunnittele etukäteen mihin syömisestä vapautuvan energiasi purat. Liikunta, pitkät kävelylenkit yms. ovat varsin suositeltavia. Myö muu toimeliaisuutesi lisääntyy, joten harrasta kaikkea kivaamistä pidät. Unen tarpeen vähetessä kuuntele vaikka mielimusiikkiasi tai lue kirjoja.

7. Paaston lähetessä loppuaan, on tärkeää että syöminen aloitetaan vähitellen ja hyvin sulavin annoksin. Parin eka päivän aikana on parasta syödä vain velliä, kevyitä puuroja sekä marjasoseita. On maltettava olla ylensyömättä, koska hillitön nälkä saattaa ikeä päälle ja liika syöminen aiheuttaa todennäköisesti pahoinvointia, koska ruonasulatusjärjestelmä on opetellut tulemaan toimeen ilman kiinteää ravintoa.

Ihmeellisintä minulle on aina ollut se, että nälän tunne katoaa parin eka päivän aikana. Nälkä palaa vasta sitten, kun alat vähitellen syödä ja veren sokeritaso ylittää nälkäkynnyksen.
6.

En mää kyllä sun sääntöjä noudata.

Vierailija

Mun velipoika on ollut nestepaastolla useita kuukausia, eikä sen paino ole paljoa pudonnut. Juo ainoastaan kaljaa, viiniä ja kiljuja, sekä koskenkorvaa kera Tapiopullon.

Vierailija

Tiäremies kirjoitti mm: "Tai sitten vois että 3 päivää viikossa paastoaa."

Ei sinun tarvitsekaan minun ohjeitani noudattaa; ne olivat vain vihjeitä.

Mitä tulee kolmen päivän paastoihin, niiden merkitys esim. painonpudotuksen kannalta lienee melko olematon, koska elimistö heittää "vararavintovaihteen päälle" vasta kolmen paastopäivän jälkeen. Siihen asti kikkaillaan lähinnä nestetasapainon kanssa ja ns. laihtuminen parin eka päivän aikana on lähinnä kuona-aineiden poistumista elimistöstä peräsuolen kautta. Lisäksi nälkä poistuu paastotessa usein vasta kolmantena päivänä. Kolmannesta päivästä eteenpäin rasvaa alkaa palaa n. 400 g/vrk.
Mutta jos haluat kiusata itseäsi, siitä vaan: paastoa 3 päivää viikossa. Taidat olla masokistiluonne?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Tarkkailija
Tiäremies kirjoitti mm: "Tai sitten vois että 3 päivää viikossa paastoaa."

Ei sinun tarvitsekaan minun ohjeitani noudattaa; ne olivat vain vihjeitä.

Mitä tulee kolmen päivän paastoihin, niiden merkitys esim. painonpudotuksen kannalta lienee melko olematon, koska elimistö heittää "vararavintovaihteen päälle" vasta kolmen paastopäivän jälkeen. Siihen asti kikkaillaan lähinnä nestetasapainon kanssa ja ns. laihtuminen parin eka päivän aikana on lähinnä kuona-aineiden poistumista elimistöstä peräsuolen kautta. Lisäksi nälkä poistuu paastotessa usein vasta kolmantena päivänä. Kolmannesta päivästä eteenpäin rasvaa alkaa palaa n. 400 g/vrk.
Mutta jos haluat kiusata itseäsi, siitä vaan: paastoa 3 päivää viikossa. Taidat olla masokistiluonne?

En mää painoo oo pudottamassa.

Paastoaminen on ihan luonnollista, ihmisen elimistö on sopeutunu siihen.

Siitä on jotain terveydellisiäkin vaikutteita.

LK
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt28.3.2006
Tarkkailija
Paastoaminen on tuhansia vuosia vanha hoitotapa. Paaston aikana elimistö puhdistuu kuona-aineista ja mieli "kevenee" ja olotila virkistyy kaikin puolin.

Takavuosina vietin itse muutaman 7-14 vrk:n mehupaaston ja kokemukseni olivat lähes pelkästään myönteisiä; painoni putosi joka kerran useita kiloja, unentarve väheni paaston aikana kolmanneksen ja tunsin itseni kaikin puolin terveeksi ja virkeäksi.

Mitähän kuona-aineita elimistöstä silloin häviää?

Usean kilon painon menetys selittynee elimistön glykogeenivarastojen tyhjentymisellä, vrt. atkinson.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
LK

Mitähän kuona-aineita elimistöstä silloin häviää?

Usean kilon painon menetys selittynee elimistön glykogeenivarastojen tyhjentymisellä, vrt. atkinson.

Paskaa häviää.

Jossain aika uudessa tutkimuksessa todettiin, että ns. atkinsonin dieetissä väitetty glykogeenivarastojen pienentyminen ei olekaan selittävä tekijä, vaan yksipuolinen ruoka johtaa yksinkertaisesti pienempiin annoksiin.

Itse tässä kokeilumielessä aloitin oman laihdutuskuurin kolme vuorokautta sitten. Paino on pudonnut 105.5:stä 101.2 kg:aan. Olen syönyt ainoastaan muutaman mansikan, juonut joka päivä pari snapsia Calvadosta ja nauttinut kupillisen kahvia ja pari kupillista teetä. Vettä menee aika reilusti.

Vierailija

Miksi minä sitten aina säännöllisin väliajoin pidän mehupaaston?

Kenties se on 'normaalille' länsimaiselle oravanpyöräsumussaan kiitävälle mobiilisivistyneelle vierasta, mutta minulle se on hiljentymistä, kokonaisvaltaista rauhoittumista, herkkyyttä, ruumiillisuutta, aitouden/itsen tutkiskelua, huomiokyvyn harjoittamista, mietiskelyä, piintyneistä paheista (sis.kahvi, kiire, stressi, TV, punaviini, makeiset..) vapautumista - ennenkaikkea iloista puhdistumista ja itsensä kehittämistä.

Laihtumisen yhdistämistä paastoon itse ainakin kavahdan, sillä jokainen kilo tulee kyllä takaisin jos/kun niihin normaaleihin ruokailurutiineihin sitten paaston jälkeen jälleen palaa. Mm. kolesterolitasot, verenpaineet kyllä ehtii jo mukavasti parin viikon mehupaastossakin tulla alaspäin ja vatsan limakalvot sekä mm. munuaisetkin pääsevät hetkeksi lomalle, kun ne teollisesti jauhetut eines- ja lihamössöt eivät ole niitä siellä koko ajan kuormittamassa.

Pysyvää laihtumistahan me saavutamme vain pysyvillä elintapamuutoksilla, eikös juuh?

Vierailija

Ja ihanko rasvaa luulet "laihtuneesi"?

Tiedoksesi, että kilossa läskiä on energiaa 9000kcal, eli tuo 4 kilon pudotus vaatisi 36000kcal suurempaa kulutusta kuin syö.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ville1SuuriI
Ja ihanko rasvaa luulet "laihtuneesi"?

Tiedoksesi, että kilossa läskiä on energiaa 9000kcal, eli tuo 4 kilon pudotus vaatisi 36000kcal suurempaa kulutusta kuin syö.

Lähinnä paskaa ja vettä... ja noilla arvoilla sitten vielä sen kilon läskiäkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat