Avaruusaiheinen purukumi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tässä mieleen lapsuuden aikainen purkka jonka mukana tuli avaruus-aiheinen kuva. Kuka tietää mitään tästä? Omat muistikuvat ovat kovin hataralla pohjalla (olin viisivuotias).

Kommentit (3)

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Milloin?
Siis tuskin ennen Sputnikkia -57?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Nephil
Tuli tässä mieleen lapsuuden aikainen purkka jonka mukana tuli avaruus-aiheinen kuva. Kuka tietää mitään tästä? Omat muistikuvat ovat kovin hataralla pohjalla (olin viisivuotias).

Ainakin Hellaksen Kuumatka-jenkki, jossa oli keräilykuva nimensä mukaisesta aiheesta. Ihminen "valloitti" ensi kertaa Kuun 1960-luvun lopulla ja näin sensaatiomainen tapaus huomioitiin luonnollisesti myös pikkupoikien keräilykuvissa. Sarja ilmestyi ilmeisesti 1970 (tuon ensimmäisen linkin mukaan), vaikka omien muistikuvieni mukaan olisin sijoittanut sen jo vuotta, paria varhaisemmaksikin. Apollo-ohjelman kuulentojahan tehtiin jo 1968 ja koko Kuun valloitus projekti oli luonnollisesti suuri uutinen alusta alkaen. Ensimmäinen varsinainen ihmisen Kuun pinnalle astuminen tapahtui kuitenkin vasta heinäkuussa 1969 (Apollo 11), joten kyllä tuo 1970 saattaa olla sarjan oikea ilmestymisvuosi.

Tässä pari googlella löytynyttä, ilmeisesti keräilijöiden luetteloa. Niissä on paljon muitakin muistoja herättäviä nimikkeitä.

http://www.fintoys.com/puruk_hellas_jenkki.html

http://koti.mbnet.fi/rtarta/hyper/htmllat/purkka.html

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Nephil

Joskus aikoinaan (70-luvulla?) oli myynnissä Avaruusasema Alfa -keräilykortteja sisältänyt purukumi. Korttien etupuolelle oli painettu aina jokin kohtaus tai henkilö sarjasta ja kääntöpuolen mustavalkoisista palapelin osista muodostui jonkin isompi, aiheeseen liittyvä kuva.

Uusimmat

Suosituimmat