Miten saa turpiin baarissa?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kaikenlaisia hörhöjä aina kuppiloissa ja baareissa.

Niin miten tälläisiltä voi saada turpiin? Eli jos on itse ihan normaalisti eikä aihauta itse harmia.

Siis mikä aihauttaa jossain ihmisessä väkivaltaisiareaktiota, sellaisiakin ihmisiä kohtaan jotka eivät aiheuta mitään.

Vai onko sellaisia olemassa jotka ei aiheuta mitään.

Monesti kai riittää jokin ärsyke, mikä voi olla ihan tahaton. Eli ihminen ei välttämättä tiedä että siinä on tai sen käytöksessä on jokin ärsyke.

Monesti myös voi olla myös väärin ymmärretty, eli joku ottaa jostan asiasta pulttia vaikka asia on tarkoitettu ihan harmitomaksi. Esimerkiksi menee juttelemaan väärän ihmisen kanssa vaikkapa.

Eli kysymys kuuluu, mikä aiheuttaa syyttöminen ihmisten pahoinpitelyitä.

En tarkoita mitään provoamista ynnä muuta meininkiä, joka ärsyttää normaalejakin ihmisiä.

Sivut

Kommentit (28)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
EGOtec
Siis, näinkö sinä sitä itsemurhaa haudot?

En mää, vaan tiedustelen. Että voi paremmin varautua luonnevikasia ihmisiä kohtaan.

Siis sellasia luonnevikasia jonka vika aiheutaa väkivaltaa. Itse en ole väkivaltainen vaikka luonnevikanen oonkin.

Vierailija

Hyvin harvoin olen nähnyt baaritappeluita joissa toinen osapuoli on täysin "syytön". Alkoholi saa agressiot pintaan ja kynnys alkaa heiluttamaan nyrkkiä laskee. Pienempi ärsyke riittää.

Sehän on selvää että jos alkaa täysin aiheetta moukaroimaan jotain ihmisparkaa, on kyseessä häiriintynyt yksilö.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
IronLionZion
Hyvin harvoin olen nähnyt baaritappeluita joissa toinen osapuoli on täysin "syytön". Alkoholi saa agressiot pintaan ja kynnys alkaa heiluttamaan nyrkkiä laskee. Pienempi ärsyke riittää.

Sehän on selvää että jos alkaa täysin aiheetta moukaroimaan jotain ihmisparkaa, on kyseessä häiriintynyt yksilö.

Onhan se sillonkin häiriintyny, jos sellasen ärsykkeen takia rupee pahoinpitelemään. Mitä edes uhri ei ole itse huomannu.

Vierailija

Jep, jos uhri on niin kännissä ettei huomaa kaataneensa puolta litraa kaljaa toisen päälle niin eihän sille mitään mahda.

Vierailija

Pari tapausta tulee mieleen 10 vuoden ajalta. Siis jossa syytön saa turpiin.

1) Baarissa tungosta, jono kulkee baaritiskin ohi. Joku tönäisee vahingossa tiskillä norkkujaa. Tönäisty huitaisee "salamannopeilla" 3 sekunnin reflekseillään tönäisijän takana olevasta jonosta 5. kulkijaa. Tätä luultavasti tapahtuu useinkin, nähnyt muutaman kerran.

2) Pariskunnalle tulee tappelua henkilökohtaisista asioista. Baaripöydässä istuja kurkkaa mielenkiinnosta että mikä siellä takana meluaa. Ja tappelun toinen osapuoli miettii "mitä vi***a mulkoilet". Kurkkaaja saa iskun silmäkulmaansa. Ja lyöjä poistuu paikalta.
- Vertavuotavan kaverit tajuaa taas niillä salaman nopeilla reflekseillään että kaveri vuotaa verta. Tilanne voi näyttää kaoottiselta kun 1 henkilö on jo kerennyt pitämään olkapäästä kaveria ja on nostamassa kättään tutkiakseen onko haava syväkin.
- Vertavuotavan kaverit omaa humalaisen päättelykyvyn ja luulevat että se joka pitää kaveria olkapäästä ja on siirtämässä kättään kaverin kaulaan päin, olisi jollain tapaa syyllinen asiaan. Eli turpiin vaan niin on tilit tasan.
- Muutama asiakas hätääntyy ja yrittää auttaa lisää tekemällä todellisen tungoksen haavoittuneen ympärille. Siinä sitten lentelee asiakas jos toinenkin vähän sivummalle kunnes kaveriporukka on ottanut kiinni "kaikki epäillyt". Portsari tulee paikalle ja ihmettelee miksi puoli tusinaa asiakasta pyörii lattialla.

Nykyisin paljon rauhallisempaa Joensuun baareissa, ei hirveän montaa tappelua illassa. Mutta jos jotain tapahtuu, niin kannattaa ensin ymmärtää kuka on kenenkin puolella Ja vasta sitten ruveta auttamaan loukkaantunutta kun tilanne on rauhoittunut.

Lisäksi baareissa niinkuin kaduillakin liikkuu elämäntapa katutappelijoita. Jos ei ole röökiä tarjota niin turpiin tulee. Varkaitakin liikkuu, eli turpiin tulee jos ei löydy lompakosta kymppiä antaa, usein puukotkin löytyy joten kannattaa harkita mihin omat kyvyt riittää.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Ja semmoiseenkiin olen törmännyt että ukolla menee poikki akkansa kanssa joten ukko vääntää itsetuhovaihteen päälle ja vetää turpaan ensimmäistä vastaantulijaa.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Ainoastaan kerran on tullut tilanne, että joku tyyppi on alkanut haastamaan riitaa. Mies oli sen verran soosissa, että kun koitti nousta tuolilta ylös, hän kaatoi tuopin syliinsä ja jäi siihen vähäksi aikaa ihmettelemään. Tämän jälkeen hän tilasi uuden tuopin ja sammui tuolille. Tapahtui lakkiaisissa, jolloin porukkaa oli 4x enemmän kuin normaalisti ja ihmiset 2x pahemmassa humalassa kuin yleensä.

Joskus myös törmää ihmisiin, jotka ihan oikeasti haluavat tapella. Kyseleevät suunnilleen ohikulkijoilta ihan asiallisesti, että tapellaanko, mutta tämmöiset henkilöt harvemmin haastavat riitaa väkisellä tai käyvät syyttä kimppuun.

Vierailija

On ihmisiä, joille jo pienikin alkoholimäärä nostaa agressiot pintaan. Johtuu ihan aivojen välittäjäaineiden toiminnasta. Tämmöisen tapauksen kanssa kipattiin kuppia joskus -80 luvun puolivälissä. Ehdotti sitten, että mennään haastamaan riitaa kadulle (haasteli jo minullekin, mutten ole provosoituvaa sorttia ja olin silloin mikkihiiritason yläpuolella). Myönnyin kännipäissäni, mutta yllätyin kun kaveri säntäsi vetämään neniin jotain täysin tuntematonta. Silloin vasta ensimmäistä kertaa tajusin, että tämmöisiä tapauksia oikeasti on. Oletin itse, että tavoite oli lähinnä suunsoitto.

Samaa vuosikertaa: keskustelin kuppilassa erään neitokaisen kanssa ilman sen kummempaa vastakaikua. Pari tuntia myöhemmin neidin alaikäinen pikkuveli kävi päälle tarkoituksenaan puolustaa siskonsa poikaystävää. Läppäsin korville ja homma jäi siihen, kun veikkosen kaverit tarttuivat nappulaan kiinni ja omat kaverini estelivät minua (ei olisi tarvinnut).

Edelliset Kouvolassa.

Pari vuotta myöhemmin: parin kaverin kanssa Old Baker's kuppilassa Helsingissä juomassa muutamaa tuoppia. Lähdettiin bussiasemalle tavoitteena Espoo. Matkalla bussiasemalle n. 10:n nuoren porukka kävi haastamaan riitaa. Kaverit lähti juoksemaan karkuun ja minä hitaana idioottina jäin riidanhaastajien keskelle. Yksi niistä vaati lyömään, tai vetävät porukalla kunnolla neniin. Huitaisin sitten ja kaveri putosi, lähinnä väistönsä seurauksena. Meikäläinen otti jalat alleen ja yksi niistä yritti roikkua takin liepeissä kuitenkin pudoten kyydistä. Satakunta metriä pääsin, sitten kompastuin ja se porukka kerääntyi ympärille. Onneksi siihen kerääntyi paljon muutakin väkeä, joten sen nuorisoporukan todennäköinen tavoite jäi saavuttamatta liikojen todistajien vuoksi.

Espoon Olarissa taas pari vuotta myöhemmin: muutaman nuoren lauma terrorisoi kuppilassa biljardisalissa nuorta tarjoilijaa. Huomautin asiasta ja seurauksena oli suunsoittoa ja uhkauksia, että neniin tulee kun tulen ulos. Lensivät itse pihalle sieltä. Olivat kyllä odottamassa kuppilan ulkopuolella, mutta sammuneet seinää vasten.

Sama paikka vuosi tai pari myöhemmin: Lähdin kuppilasta ja kolme tuntematonta nuorta lähti juosten perään. Kävelin rivi/paritaloalueelle, hyppäsin jonkun kiinteistön aidan yli ja jäin odottelemaan yhden talon kuistikatoksen alle. Veikkoset pyörivät siinä lähistöllä puolisen tuntia ja häipyivät. Tavoitteena ei varmaankaan ollut tarjota minulle tulta sikariin.

Syy näiden henkilöiden toimintaan ja keino etukäteen välttyä kohteeksi joutumiselta? En osaa itse tuohon vastata.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Sattuipa kerran eräässä pikkukaupungissa, että olin puolenpäivän aikoihin muutaman henkilö kanssa erään juottolan terassilla, kunnes paikalle hoippui naamastaan runneltuja melkoisen isoja ns. punttisika-henkisiä nulkkeja. "Tämä on meidän pöytä", tuli yhden suusta kunhan oli ensin paikallistanut seurueemme. Terassi oli toki meitä lukuunottamtta täysin tyhjä. Noustiin sitten ylös kun muutenkin oltiin lähdössä, eikä kukaan ollut tappeluhenkinen muutenkaan. Vähän matkaa käveltyäni yksi hyökkää perään ja väittää minun haukkuneen jotain kaveriaan. En siis ollut puhunut sanaakaan ko. henkilöiden kanssa. Sanoi voivansa vetää turpaan, mutta ei kiitos riitti sillä kertaa. Koko sakki oli niin aggressiviista, että varmasti yksikin sana -siis mikä tahansa sana- olisi riittänyt tässä tapauksessa turpaan saantiin.

Vierailija

Tuntuu, että ne on tietyt ihmiset, jotka jotenkin "keräävät hankaluuksia ympärilleen". Toiset taas ei. En osaa myöskään sanoa mistä se johtuu. En muista yhtäkkiä onko itelle tullut koskaan tollaista tilannetta eteen, tai on mutta osannut selvitä niistä ilman tappeluita. Jotkut kaverini taas joutuvat tuollaisten "uhriksi" tämän tästä. Aikoinaan portsarina ollessa tuli kyllä nähtyä kaikenlaista säätäjää. Monet tosi ruipelotkin 3 promillen humalassa yritti kävellä yli sisään. Kai siinä ihmisellä on joku alemmuuskompleksi ja sitä koittaa pönkittää kännissä uhoamalla jos joku vaikka pelkäisi.

Vierailija
Ville1SuuriI
Tuntuu, että ne on tietyt ihmiset, jotka jotenkin "keräävät hankaluuksia ympärilleen". Toiset taas ei. En osaa myöskään sanoa mistä se johtuu.

Kaipa siinä on osittain taustalla jokin sosiaalinen herkkyys, että osaa havaita jo syntymässä olevat konfliktit varhaisessa vaiheessa. Itse olen tuossa suhteessa kuin elefantti posliinikaupassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat