Olenko tyhmä??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tänne kirjoitellut ja yrittänyt paljon, mutta en yleensä ole kirjoittaessani parhaimmillani, koska ajatuksiani on tällöin vaikea kokonaan ilmaista. Käytän monesti huonoja lauserakenteita joista pointtini ei tule ilmi . On vain niin vaikeaa kirjoittaa siten että ajatus ei karkaa. Perusteluistani tulee myös helposti niin pitkiä ja haluaisin kommentoida niin montaa asiaa että en yksinkertaisesti ehdi ja jaksa.

Kommentit (9)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005

Kirjoittamisen salaisuus piilee nimen omaan minimalistisuudessa, eli sanomansa yksinkertaistamisessa. Tällä palstalla on monia runsas-sanaisia henkilöitä, minä mukaan lukien, joten siinä mitä sanoo tai kuten haluaa sanomansa saada ymmärretyksi kandee ola tarkkana.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Olen tänne kirjoitellut ja yrittänyt paljon, mutta en yleensä ole kirjoittaessani parhaimmillani, koska ajatuksiani on tällöin vaikea kokonaan ilmaista. Käytän monesti huonoja lauserakenteita joista pointtini ei tule ilmi . On vain niin vaikeaa kirjoittaa siten että ajatus ei karkaa. Perusteluistani tulee myös helposti niin pitkiä ja haluaisin kommentoida niin montaa asiaa että en yksinkertaisesti ehdi ja jaksa.

Tuskin olet. Jos kaikilla olisi käsitteiden sisällöstä yhtenäinen käsitys, pointit olisi helppo havaita.

Vierailija
Kirjoittamisen salaisuus piilee nimen omaan minimalistisuudessa, eli sanomansa yksinkertaistamisessa. Tällä palstalla on monia runsas-sanaisia henkilöitä, minä mukaan lukien, joten siinä mitä sanoo tai kuten haluaa sanomansa saada ymmärretyksi kandee ola tarkkana.

Ymmärtämisen salaisuus on kiinnostus.

Vierailija
-:)lauri

Mulle opetettiin jo ihan nuorena, että

- ei mitään alkulirutteluja
- on käytävä suoraan asiaan
- pois kaikki loppulurittelut

Tässä maailmassa tuo pätee oikein hyvin. Essee-viestejä kirjoittelevat kaiketi nauttivat omasta äänestään. Tiedä häntä sitten kuinka paljon siitä menee perille.

Asian ytimekäs esittäminen on taito, jonka oppii jokainen joka niin haluaa tehdä. Toiset on siinäkin luonnonlahjakkuuksia, toiset, kuten minä, oppivat hitaasti mutta varmasti kantapään kautta.

Vierailija

Minä kuulun sitten varmaan niihin luonnonlahjakkuuksiin...

Toisaalta olen nyt lukiossa huomannut, että niitä esseitäkin pitäisi pystyä kirjoittamaan... Osaan sanoa sanottavani lyhyesti ja takertumatta turhiin yksityiskohtiin(positiivisesti ajatellen). Parin sivun esseestä vain harvoin tulee kuutta pistettä, jos opettaja odottaa asiasta vähintään kolmea tai neljää sivua.

Vierailija
wizard
Parin sivun esseestä vain harvoin tulee kuutta pistettä, jos opettaja odottaa asiasta vähintään kolmea tai neljää sivua.

Kannattaa vain kirjoittaa monipuolisemmin, mutta tietysti silti aiheesta. Ei ne opet liirumlaarumista pisteitä jakele.

Vierailija

Eräällä foorumilla jopa vaaditaan pitkähköjä avauksia. Minusta taas avaus voi ihan hyvin olla yhden lauseen mittainen. Tarkoitushan on avata keskustelu, eikä kirjoittaa esseetä ja pureskella asiaa itse valmiiksi.

Uusimmat

Suosituimmat