Kommentit (11)

Lithops
Seuraa 
Viestejä280

Musta tuntuu, että autojen paloturvallisuudessa ei ole yhtä tiukkoja vaatimuksia, kuin esimerkiksi asuinhuoneistoissa. Aika lailla soihtuna ne palaa sitten jos on kunnolla palaakseen. Eikä se ole niin kriittistä öljyvuodoissakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13934

Sehän tässä onkin hieman rassannut, että kun tiedetään että käytöstä poistetut autonrenkaat ovat hyödyllistä raaka-ainetta jatkojalostukseen, esim uudelleenpinnoittamiseen, niin niitä on pidetty kierrätyslogistiikassa nk. ongelmajätteenä, joiden hävittämisestä pitää maksaa, ja siksi niitä päätyy mm. luontoon dumpattuina, kun ei niistä ole mukamas muuten päässyt eroon. Kuluttajalle ilmainen kierrätys kun vie valtuutettuihin kierrätyspisteisiin olisi hyvä ratkaisu.
Euro per ”jäterengas” kun vie paikallisille romukeisareille kirrätykseen, niin johan niitä kohta aletaan pölliä korjaamoitten takapihoilta, kuten nykyään käy akkujen ja katalysaattoreiden.

Se muuten vatuttaa ihan suunnattomasti kun autosta pöllitään katti, on helposti omistajalle 500 euron paukku korjata, mutta sehän ei näitä ”yrittäjiä” haittaa, lyövät kostoksi ikkunat paskaksi jos huomaavat että katti on jo poistettu...

Kääpä
Seuraa 
Viestejä2553

Brainwashed kirjoitti:
Sehän tässä onkin hieman rassannut, että kun tiedetään että käytöstä poistetut autonrenkaat ovat hyödyllistä raaka-ainetta jatkojalostukseen, esim uudelleenpinnoittamiseen, niin niitä on pidetty kierrätyslogistiikassa nk. ongelmajätteenä, joiden hävittämisestä pitää maksaa, ja siksi niitä päätyy mm. luontoon dumpattuina, kun ei niistä ole mukamas muuten päässyt eroon. Kuluttajalle ilmainen kierrätys kun vie valtuutettuihin kierrätyspisteisiin olisi hyvä ratkaisu.
Euro per ”jäterengas” kun vie paikallisille romukeisareille kirrätykseen, niin johan niitä kohta aletaan pölliä korjaamoitten takapihoilta, kuten nykyään käy akkujen ja katalysaattoreiden.

Se muuten vatuttaa ihan suunnattomasti kun autosta pöllitään katti, on helposti omistajalle 500 euron paukku korjata, mutta sehän ei näitä ”yrittäjiä” haittaa, lyövät kostoksi ikkunat paskaksi jos huomaavat että katti on jo poistettu...

Mikä on katti?

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13934

Nykyautot palavat huomattavasti iloisemmin kuin vaikkapa 50 vuotta sitten valmistetut, jos tarkastellaan kuinka paljon kierrätettävää metallia jää jäljelle roihuamisen jälkeen.
Moottorien valmistuksessa käytetään nykyään paljon muovia, ja se onkin ehdottomasti niitten heikoin lenkki.
Jotkut härskeimmät markkinamiehet kehtaavat jopa kutsua muovin käyttöä moottorivalmistuksessa ekologiseksi, mikä ei tietenkään pidä paikkansa, mutta kun on kertaluokkia halvempaa valmistaa, niin siksi, tietenkin.
VAG oli pioneeri muovin hyödyntämisessä autojen moottoreissa, ja sen kyllä huomasi heti myös kestävyyden/laadun heikkenemisenä. Itse muistan aikoinani kauhistelleeni kun huomasin että folkkarien termostaattikotelot ja vesipumppujen siipipyörät oli valmistettu muovista, ja niinhän ne sitten olivatkin se heikoin lenkki, kiitos vatun natsivatipääinsinöörien älynväläyksen.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13934

Kääpä kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
Sehän tässä onkin hieman rassannut, että kun tiedetään että käytöstä poistetut autonrenkaat ovat hyödyllistä raaka-ainetta jatkojalostukseen, esim uudelleenpinnoittamiseen, niin niitä on pidetty kierrätyslogistiikassa nk. ongelmajätteenä, joiden hävittämisestä pitää maksaa, ja siksi niitä päätyy mm. luontoon dumpattuina, kun ei niistä ole mukamas muuten päässyt eroon. Kuluttajalle ilmainen kierrätys kun vie valtuutettuihin kierrätyspisteisiin olisi hyvä ratkaisu.
Euro per ”jäterengas” kun vie paikallisille romukeisareille kirrätykseen, niin johan niitä kohta aletaan pölliä korjaamoitten takapihoilta, kuten nykyään käy akkujen ja katalysaattoreiden.

Se muuten vatuttaa ihan suunnattomasti kun autosta pöllitään katti, on helposti omistajalle 500 euron paukku korjata, mutta sehän ei näitä ”yrittäjiä” haittaa, lyövät kostoksi ikkunat paskaksi jos huomaavat että katti on jo poistettu...

Mikä on katti?


Slangisana katalysaattorille.

😎

Jakob
Seuraa 
Viestejä1903

[quote=Brainwashed
VAG oli pioneeri muovin hyödyntämisessä autojen moottoreissa, ja sen kyllä huomasi heti myös kestävyyden/laadun heikkenemisenä. Itse muistan aikoinani kauhistelleeni kun huomasin että folkkarien termostaattikotelot ja vesipumppujen siipipyörät oli valmistettu muovista, ja niinhän ne sitten olivatkin se heikoin lenkki, kiitos vatun natsivatipääinsinöörien älynväläyksen.[/quote]

No onneksi volkkarilla keksittiin myöhemmin vielä paljon heikompia lenkkejä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13934

Jakob kirjoitti:
[quote=Brainwashed
VAG oli pioneeri muovin hyödyntämisessä autojen moottoreissa, ja sen kyllä huomasi heti myös kestävyyden/laadun heikkenemisenä. Itse muistan aikoinani kauhistelleeni kun huomasin että folkkarien termostaattikotelot ja vesipumppujen siipipyörät oli valmistettu muovista, ja niinhän ne sitten olivatkin se heikoin lenkki, kiitos vatun natsivatipääinsinöörien älynväläyksen.

No onneksi volkkarilla keksittiin myöhemmin vielä paljon heikompia lenkkejä.[/quote]

Niin, korjaamon näkökannalta tuo pitää kyllä paikkansa, mutta kuluttajan ei niinkään.
Kun VAGin moottorilla valmistama tuote tuodaan korjattavaksi, niin se tietää aina reippaasti töitä.
Siksi niitä romuja kannattaakin mieluummin liisata kuin ostaa omaksi.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1930

Harhaanjohtavaa markkinointia.

Hyvä että kierrätysrenkaille keksitään hyötykäyttöä, mutta lähteiden mukaan noista tehdyt aerogeelit eivät todellakaan ole maailman keveimpiä materiaaleja, vaikka jotkut muut aerogeelit sitä ovatkin.

Tiedelehden jutussa käytetty lähde: http://news.nus.edu.sg/research/worlds-first-aerogels-made-scrap-rubber-...

erään tuossa raportissa mainitun henkilön kirjoittama tutkimusraportti samasta aiheesta:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0927775719305497#...

Erään kotimaisen kaupallinen styroksin, eli EPS levyjen valmistajan tuotetiedot:

https://www.renotech.fi/uploads/1/0/7/6/107635591/tenapors_eps_tuotetied...

Mainitun styroksin tiheys  vaihtelee välillä 12...31 kg/m^3, ja mainitun aerogeelin 35...145 kg/m^3.

Kaikki tutkitut kumiaerogeelit ovat siis kaikkia mainittuja styrokseja painavampia.

Ilman tai kaasun osuus koko tuotteesta mainitaan kyseiselle aerogeelille olevan 84.31...96.20 % 

Keveimmällä mainitulla styroksilla EPS50 se on yli 98,98%, eli selvästi enemmän kuin kyseisellä aerogeelilla. Polystyreenin tiheys on 1060 kg/m^3 yleisimmällä laadulla, siitä ja ilman tiheydestä saadaan laskemalla koko levyn tiheys tilavuusosien avulla.

Eli jos esim jollain lämpötilalla ja paineella ilman tiheys on 1,25 kg/m^3, ja sen osuus on 98,98%, on kuutiometrissä styroksia ilmaa 0,9898*1,25 kg = 1,23725 kg. Polystyreenin paino on silloin 0,0102*1060 kg = 10,812 kg, yhteensä kuutiometri styroksia painaa siis 12,04925 kg, ja mainittu EPS50 on nimellisesti sitä kevyempää, eli sisältää suuremman osuuden ilmaa.

EPS 200 sisältää noin 2,8% polystyreenia, ja loput ilmaa. 95% osuus kaasuja ei siis ole mitenkään ihmeellistä, eikä varsinkaan vain aerogeelien ominaisuus.

Parhaat puolet kyseiselle kierrätyskumista valmistetulle aerogeelille ovat siis materiaalin kierrätys ja kyky palautua takaisin muotoonsa suuremmankin rasituksen jälkeen. Ikävää että näitä hyviä puolia varjostetaan harhaanjohtavalla markkinoinnilla tuotteen keveydestä tai poikkeuksellisesta huokoisuudesta.

700 € kuutiometriltä ei myöskään ole poikkeuksellisen edullinen hinta styroxiin verrattuna, toivottavasti äänenvaimennusominaisuudet ovat paremmin markkinointia vastaavia ja siten hinta niihin materiaaleihin verrattuna kilpailukykyisempi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat