Visainen päättelytehtävä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli tässä säännöt:

On huone, jossa on kolme lamppua, jokaiseen ulkopuolella eri katkaisin. Huoneessa ei ole ikkunoita ja ovi on kiinni ja katkaisimet oven ulkopuolella. Kysymys kuuluu: saat painaa mitä katkoisijoita haluat, mutta saat käydä huoneessa vain yhden kerran. Miten selvität mikä kolmesta katkaisimesta on mihinkin lamppuun?

Kommentit (9)

Vierailija

[size=34:2gniulpf]Jos ne lämpiävät ja minä voin sen tarkistaa, voi hetken antaa yhden lämmitä ja sammuttaa, jolloin jäljelle jää 2[/size:2gniulpf]

EDIT: ilmeisesti oikea vastaus vähemmän tyrkylle
EDIT2: vielä pienempi fontti

Vierailija

painan katkaisinta A, annan sen palaa kymmenen minuuttia, painan katkaisinta B ja menen huoneeseen. Kokeilen kumpi palavista lampuista on kuuma (= A), B on toinen palava ja C on se joka ei pala

Vierailija

Aika nopeasti kekseitte. Juuri niin, eli antaa yhden lämmetä, sammuttaa sen ja laittaa toisen päälle ja menee katsomaan. Koittaa kumpi sammuksista olevista on lämmin jne. Kovin moni ei tota hoksaa.

Vierailija

Sama ongelma oli palstalla noin kuukausi sitten!

Silloin keksittiin vastaus myös neljän lampun ongelmaan(muistaakseni DD).

Etsivä löytää.

Vierailija

4 käy ihan samalla periaatteella.
5, jos viitsii odottaa lamppujen palamista.
6, jos tietää tarkalleen kauanko se palaminen kestää.

EDIT: Mitään rajaahan ei itse asiassa ole niin kauan, kun pystyt vertailemaan lämpötiloja.

Vierailija

Minä ajattelin aivan ensimmäiseksi, että rämpyttäisin yhtä lamppua päälle ja pois niin kauan, että se on varmasti palanut (eikös se rämpytys nopeuta palamista?). Siis sama ratkaisu minkä buugie sanoi jo. Toisaalta tuo lämpeneminen on paljon nopeampi konsti.

Uusimmat

Suosituimmat