Tienaa oikeus varastaa ruokaa!( kauppias pyöristää senttejä)

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ostin 2 kpl 1.5 litran maitoja. Hinta oli 1.18 euroa kpl. kassantäti pyöristi eli hinta oli 1.20 kpl yhteensä 2.40 euroa. Oikea oppisesti olisi ollut yhteensä 2.36 euroa.

4 senttiä jouduin tappiota suorittamaan kaupassa käydessä.

Jos ostan vuodessa 100 tölkkiä 1.5 litran maitoja, jotka maksaa 1.18 euroa kappale. Niin ne maksavat yhteensä 118 euroa. Mutta kauppias pyytää jokaisesta tölkistä 1.20 euroa, eli todellisuudessa joudun maksamaan 120 euroa.

Nyt siis kauppias on tienannut minun rahoja riistämällä hinnoisa tasan 2 euroa ylimääräistä vuoden aikana.

Eli onko minulla oikeus nyt siis varastaa, että pääsen tasoihin kauppiaan kanssa. Voinko hyvin mielen varastaa kauppiaalta 2 euron edestä vaikkapa perunoita. Jos minulla on kaikki kuitit ja muut todistusaineisto tallella?

Kuitenkin teoriassa minulla on jonkinnäköinen oikeus saada tuota hyvitystä.

Kai ymmärsit mitä tarkoitin täällä kysymyksellä?

Se on aika paljon noille kauppiaille rahaa, kuin aina hinta on luokkaa vaikkapa 3.98 ja sitten se pyöristetään 4.00 euroon. Sitten jos sitä tuotetta ostaa tuhannet ihmiset, niin tienaa kauppias ja yritys äkkiä aika hyvin rahaa.

Olen huomannut että koskaan hinnat eivät ole esimerkiksi 1.93 euroa. Koska tällöin kauppias joutuu pyöristämään hintaa alaspäin, eli tulee yritykselle tappiota.

ottaen huomioon että en ole koskaan varastanut mitään kaupasta, eli sillä ei voida perustella että olen kuitenkin varastanut sen verran että kauppias pääsee tasoihin.

Eli jekku toimii vain kuin maksaa käteisellä, ei korttimaksuissa.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
tiäremiäs
ilesoft
Maksa kortilla, niin kauppias ei saa pyöristää suuntaan taikka toiseen.

mutta jos maksakin käteisellä.

Miksi maksaisi?

Vierailija

Tiäremies, taasko hihhuloit.

Osta kaksi purkkia kerralla, tekee yhteensä 2.36, joka pyöristetään summaan 2.35. Välisummia siis ei pyöristetä, vain laskun loppusumma pyöristyy (välisummien pyöristäminen on vastoin lakia).
Sama juttu tuon esimerkkisi 1.93 kanssa, se pyöristetään yksittäin ylöspäin, mutta 2 kpl, yht 3.86, pyöristyy alaspäin lähimpään 5 senttiin, eli summaan 3.85.

Vierailija

Alkuperäinen tarjous on pelkkä tarjous - 1,18EUR . Voit nostaa mekkalan tästä tehdessäsi sopimusta, jos summaa määriteltäessä ei toimita haluamasi mukaisesti, mutta hyväksyttyäsi 1,20EUR kappalehinnaksi sopimusta tehdessäsi, ja sopimuksen toteuduttua, on turha enää väittää muuta. Sopimus on sopimus.

Et siis saa varastaa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
bdbdbd
Tiäremies, taasko hihhuloit.

Osta kaksi purkkia kerralla, tekee yhteensä 2.36, joka pyöristetään summaan 2.35. Välisummia siis ei pyöristetä, vain laskun loppusumma pyöristyy (välisummien pyöristäminen on vastoin lakia).
Sama juttu tuon esimerkkisi 1.93 kanssa, se pyöristetään yksittäin ylöspäin, mutta 2 kpl, yht 3.86, pyöristyy alaspäin lähimpään 5 senttiin, eli summaan 3.85.

En hihhuloi, vaan totean vain miten asiat on.

Vierailija

Se tuo lisää voittoa kauppiaille, kun pyöristää hinnan ylös päin. Meillä on aivan samalla tavoin. Se on taktiikkaa myös eikä ainoastaan vain että kauppias saisi hieman enemmän voittoa.

99.99, 10.98, 5,98, ne näyttää halvemmilta kun hinnat alkaa 99, 10 ja 5. Jos hinnat laittaisi suoraan 100, 11 ja 6, niin hinnat näyttää kalliimmilta mitä 99,99, 10,98 ja 5,98..
Tuollainen on kauppiaan tai reklaamin tekijän taktiikka saada hinta näyttämään alhaisemmalta mitä se on. Se on silmänlumetta konsumenteille eikä mitään muuta. Että kun ostaja näkee nuo hinnat, niin ostaa usein enemmän kun luulee tavaraa halvemmaksi/halvaksi.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ayla
Se tuo lisää voittoa kauppiaille, kun pyöristää hinnan ylös päin. Meillä on aivan samalla tavoin. Se on taktiikkaa myös eikä ainoastaan vain että kauppias saisi hieman enemmän voittoa.

99.99, 10.98, 5,98, ne näyttää halvemmilta kun hinnat alkaa 99, 10 ja 5. Jos hinnat laittaisi suoraan 100, 11 ja 6, niin hinnat näyttää kalliimmilta mitä 99,99, 10,98 ja 5,98..
Tuollainen on kauppiaan tai reklaamin tekijän taktiikka saada hinta näyttämään alhaisemmalta mitä se on. Se on silmänlumetta konsumenteille eikä mitään muuta. Että kun ostaja näkee nuo hinnat, niin ostaa usein enemmän kun luulee tavaraa halvemmaksi/halvaksi.

Näin se on.

Vierailija

mene valittamaan jonnekkin jossa päätetään suomen valuutta-asioista, muissa maissa nuo kahden ja yhden sentin kolikot ovat käytössä ja pyöristystä ei tapahdu.

Vierailija

Minä säästän olemalla tarkka millä maksan. Jos kassakone sanoo 12.58, ostan kortilla. Jos taan loppusumma on 12.57 niin maksan käteisellä.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
buugie
Alkuperäinen tarjous on pelkkä tarjous - 1,18EUR . Voit nostaa mekkalan tästä tehdessäsi sopimusta, jos summaa määriteltäessä ei toimita haluamasi mukaisesti, mutta hyväksyttyäsi 1,20EUR kappalehinnaksi sopimusta tehdessäsi, ja sopimuksen toteuduttua, on turha enää väittää muuta. Sopimus on sopimus.

Höpö höpö. Kysymys ei ole mistään sopimuksesta, vaan kauppiaan lainvastaisesta toiminnasta - tahallisesta tai tahattomasta -, josta luonnollisesti voi - ja pitääkin - mennä vaatimaan vähintäänkin virheellisen laskun oikaisemista. Jos hyllyssä sanotaan tarjoushinnaksi 1,18€, on sen kassallakin oltava 1,18€ ja vain loppusumma käteismaksussa pyöristetään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat